اخبار داغ

صرف ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث سد قوچم دهگلان/ آب سدهای دهگلان متعلق به کشاورزان این منطقه است

صرف ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث سد قوچم دهگلان/ آب سدهای دهگلان متعلق به کشاورزان این منطقه است
سد مخزنی قوچم جهت ذخیره، تنظیم و بهره‌برداری از آب مورد نیاز برای آبیاری اراضی کشاورزی واقع در دشت قروه دهگلان در حال ساخت می‌باشد...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، سد قوچم یک سد خاکی با هسته رسی است که در سال 91 استارت آن زده شد، حجم مخزن این سد 60 میلیون متر مکعب است، طول تاج این سد 1820 متر و ارتفاع آن از پی 46 متر است و حجم عملیات خاکی که تاکنون در این سد اجرا شده است 3 میلیون متر مکعب خاکریزی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

 

,

این سد انتهایی ترین پروژه سامانه انتقال سد آزاد است که با خط انتقال 80 کیلومتری آن با 11 کیلومتر تونل آب را از سد آزاد به قوچم منتقل خواهد کرد  و با بهره‌برداری از این سد بخش عمده آب شرب مورد نیاز شهر و روستاهای شهرستان دهگلان و قروه و آب کشاورزی و صنعت دهگلان را تامین می‌کند.

,


طول این تونل 10.8 کیلیومتر است که در حال حاضر کار حفر 8.3 کیلومتر آن به اتمام رسیده و 2.5 کیلیومتر آن باقیمانده که در حال انجام  است اختلاف 700 متری سد آزاد با سد قوچم منوط به حفر تونل  انتقال آب شده که  مبلغ 450 میلیون تومان اعتبار هزینه احداث این تونل شده است.

,
,


سد مخزنی قوچم جهت ذخیره، تنظیم و بهره‌برداری از آب مورد نیاز برای آبیاری اراضی کشاورزی واقع در دشت قروه دهگلان در حال ساخت می‌باشد. بیشتر حجم مخزن این سد را آب پمپاژ شده از سمت مخزن سد آزاد واقع در حوزه آبریز سیروان و همچنین آب‌‌های سطحی و فصلی منطقه تشکیل می‌دهد.

,
,


 با توجه به وجود اراضی مرغوب کشاورزی در دشت قروه ودهگلان احداث این سد برای استفاده مزارع دو شهرستان در دستور کار قرار گرفت که متاسفانه انتقال آب آن بعد از آبگیری برای استان همدان در نظر گرفته شده و بنا به گفته نماینده دو شهرستان در مجلس تنها 2 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دهگلان و آب شرب دو شهرستان  در نظر گرفته شده است.

,
,


 در حالیکه این آب نیاز منطقه و کشاورزان دو شهرستان است باید در مرحله اول مورد استفاده منطقه قرار گیرد و در صورت مازاد آن می توان به جاهای دیگر منتقل شود.

,
,


با اتمام انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم حدود چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی که در امتداد این خط انتقال قرار دارند از اراضی دیم به آبی تبدیل می شوند و در توسعه بخش کشاورزی نیز گامی اساسی برداشته خواهد شد.

,
,

 

,

 

,

, ,


خبر نگار ما برای روشن شدن این قضیه با نماینده دوشهرستان قروه و دهگلان تلفنی به گفتگو پرداخت؛

,
,


علی محمد مرادی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وجود دو سد قوچم و سورال گفت: این دو سد از سفر مقام معظم رهبری درسال 88 به کردستان تامین اعتبار شد که سامانه دو سد آزاد و ژاوه به این دو سد منتقل شود و متاسفانه سهم شهرستان از آب سد قوچم 2 هزار هکتار است که کسی در سنوات گذشته در مجلس نبوده که از تخصیص این آب دفاع کند.

,
,


وی پروژه سد قوچم را یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های وزارت نیرو معرفی کرد و گفت: این پروژه در طول مسیر خود اهداف کشاورزی و تامین آب شرب برای شهرهای قروه و دهگلان را دارد.

,
,

 

,

علی محمد مرادی افزود: تخصیص آب شرب دو شهرستان قروه و دهگلان از سد قوچم گرفته شده است و درصورت انتقال آب قوچم به خارج از استان و شهرستان جهت شرب نمی توانیم جلو آنرا  را بگیریم.

,

 

,

نماینده شهرستانهای قروه و دهگلان گفت: با توجه به اینکه منطقه قروه و دهگلان پتانسیل و ظرفیت کشاورزی را دارد برای جلوگیری از آب سد به خارج شهرستان حرف برای گفتن داریم و لازم است در این منطقه سرمایه گذاری شود  و از سد قوچم آب برای کشاورزی منطقه تخیصص داده شود.

,


مرادی با اشاره به حاصلخیز بودن زمین کشاورزی دشت های قروه و دهگلان خواستار تخصیص آب کشاورزی از سدهای این منطقه شد و گفت: وضعیت این دشت ها با توجه به برداشت از آب های زیر زمینی در حالت بحرانی قرار گرفته و اگر این وضعیت در اسرع وقت مدیریت نشود ممکن است تبدیل به فاجعه ای جبران ناپذیر شود.

,
,


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: انتقال آب به استان همدان نیازنیست ندارد چرا که می بینیم آنها از این آب ها برای تولید سیب زمینی استفاده می کنند که از نظر میزان آب بری اساسا به صلاح نیست و نوعی اسراف منابع آبی است.

,
,

 

,

سد قوچم در 12 مهر ماه 97 مورد بازدید مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار گرفت
 

, سد قوچم در 12 مهر ماه 97 مورد بازدید مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار گرفت, سد قوچم در 12 مهر ماه 97 مورد بازدید مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار گرفت,
,

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران طی بازدیدی که در12 مهر ماه 97 از سد قوچم انجام داد اظهار داشت: در حال حاضر کار ساخت سد قوچم به اتمام رسیده و تنها حفر تونل انتقال آّز سد آزاد به این سد باقیمانده که برای آتمام آن نیز ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در حال پیگیری است.

,

 

,

بنا به گفته وی پس از اتمام کامل پروژه و انتقال آب، ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر برای انتقال آب برای مصرف شرب شهرستان های دهگلان و قروه و ۱۴.۵ کیلومتر از اراضی پایین دست سد قوچم نیاز است که امیدواریم در بودجه سال ۹۸ اعتبار آن تامین شود.

,

 

,

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور با بیان اینکه معضل تامین آب در این مناطق معضلی چندین ساله است، تصریح کرد: مهم‌ترین مصرف این پروژه، تامین آب شرب قروه و دهگلان است که با پیشرفت 90 درصدی سامانه انتقال آب، امیدواریم آب شرب تا اواسط سال آینده به پشت این سد انتقال پیدا کند.

,

 

,

عضو شورا و کشاورز روستای باشماق؛ آب سدهای دهگلان متعلق به کشاورزان دهگلان است

, عضو شورا و کشاورز روستای باشماق؛ آب سدهای دهگلان متعلق به کشاورزان دهگلان است, عضو شورا و کشاورز روستای باشماق؛ آب سدهای دهگلان متعلق به کشاورزان دهگلان است,


 ابراهیم مفاخری عضو شورای اسلامی روستای باشماق ضمن نگرانی شدید از انتقال آب سد قوچم دهگلان به همدان گفت: در برنامه ششم توسعه مصوب شده که 5  درصد از آبهای سطحی کردستان به استان اختصاص یابد که انتقال آب به خارج از شهرستان ظلم است.

,
,

 

,

, ,

 

,

مفاخری از مسئولان  خواست که خواسته مردم شهرستان به استاندار و مجمع نمایندگان کردستان رسانده شود چرا باید 50 میلیون متر مکعب آب دهگلان باید به همدان منتقل شود در حالیکه این آب حق مردم ماست.

,

 

,

 وی افزود: درشرایطی که مردم مناطق دیگر به آب شرب نیاز داشته باشند ما نمی توانیم جلو آب شرب را بگیریم اما با انتقال آب برای کشاورزی به مناطق دیگر به شدت مخالفیم زیرا ما درشهرستان زمینهای مستعد کشاو ورزی داریم و جایز نیست که آب مردمی که خودشان تشنه هستند به استان دیگر منتقل شود.

,


بنا به گفته مدیر عامل شرکت مدیریت  منابع آب ایران در بازدید از این سد تا پایان نهایی وبهره برداری وانتقال برای شرب دوشهرستان  سد قوچم  به 300 میلیارد تومان نیازدارد و زمان بهره برداری نهایی از این سد را تخصیص اعتبار مشخص می کند.   

,
,

 

,

سد قوچم با حجم کل مخزن 64 میلیون متر مکعب از نوع سنگریزه ای با هسته رسی در 18 کیلومتری شمال غربی دهگلان قرار دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه