اخبار داغ

درس عبرتی که محتکران خانگی گرفتند

درس عبرتی که محتکران خانگی گرفتند
احتکار از جمله مسائلی است که در دین و آیین ما به شدت مورد مذمت واقع شده است و از این منظر مسئولان جامعه اسلامی می بایست به شدت با محتکرین مقابله جدی کنند تا مبادا تأثیرات سوء این قضیه بر کلیت اقتصاد جامعه بیش از پیش شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، افزایش قیمت ارز طی دو ماه گذشته باعث شده برخی از سودجویان از این مسئله سوءاستفاده کنند و برای پر کردن جیب خود اقدام به احتکار و انبار کالاهای اساسی مردم که هیچ ربطی به دلار و قیمت دلار هم نداشت کنند، در کنار این سود جویان اقتصادی که برنامه آن‌ها همیشه تنها پر کردن جیب خود و خالی کردن جیب مردم در شرایط حساس و بحرانی است متأسفانه اتفاق دیگری هم رخ داد و آن هم احتکار خانگی اقلام و کالاهای اساسی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا، , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

برخی از مردم با این کار خود نه تنها به محتکران و گران‌فروشان کمک کردند بلکه باعث شدند هم‌وطنان دیگر  که پول کافی برای خرید اجناس نداشتند به همان مقدار هم که توان داشتند نتوانند کالای مصرفی روزانه خود را تهیه کنند، هجوم ناگهانی مردم برای خرید کالاهایی که قیمت آن‌ها افزایش پیداکرده بود هیچ سودی برای خریداران نداشت و سود آن در جیب گران‌فروشان و محتکران رفت زیرا شرایط موجود موقتی بود.

,

بزرگ‌ترین آسیب در شرایط بحرانی انبار خانگی و به اصطلاح احتکار خانگی توسط مردم است زیرا اگر مردم مانند گذشته به اندازه نیاز خرید کنند و یا در موارد بحرانی برای مقابله با محتکران کمتر از نیاز خرید کنند جو روانی به سوی کاهش قیمت می رود اما در این موقعیت این اتفاق رخ نداد.

,

احتکارهای خانگی موجب عدم تعادل در عرضه و تقاضای بازارمی‌شوند و نظم را به هم می‌زنند. بسیاری از خریدها توسط مردم در شرایط گرانی متعارف نیست و این خطری است که بازار را تهدید می‌کند.

,

این مسئله موقتی بود و بعد از کاهش قیمت دلار برخی از اجناسی که افزایش قیمت داشتند کم کم کاهش قیمت پیدا کردند به طور مثال رب گوجه که در مقطعی به صورت ناگهانی 20 هزار تومان شد امروز در بازار به قیمت 13 هزار تومان به فروش می رسد که با توجه به پیش بینی ها قیمت آن بیشتر از این کاهش پیدا خواهد کرد در اینجا این سودجویان کلان نبودند که متضرر شدند بلکه مردمی بودند که به جای مبارزه و نه گفتن به گران‌فروشی حتی خرید یک‌ساله خود را انجام دادند و امروز آن کالایی که انبار خانگی کردند کاهش قیمت داشته است.

,

البته در این میان مردمی هم بودند که به اندازه نیاز خرید کرده و از شرایط موجود بهره برداری نکردند، مردم به این نکته توجه کنند که نباید جو روانی را به‌ سویی ببرند که خودشان به خودشان آسیب بزنند، چراکه احتکار خانگی موجب رکود در بازار می‌شود و هر چقدر هم شرکت‌ها تولید داشته باشند با احتکار خانگی احتمال برخورد با  مشکل تأمین وجود دارد.

,

این در حالی است که محمود حریرچی، جامعه‌شناس در این خصوص اظهار داشت: احتکار خانگی توسط نیم جمعیت کشور که جزو طبقه متوسط و رو به بالا هستند، صورت می‌گیرد و تنها قشر مرفه می‌توانند با هجوم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مواد غذایی و کالاهای موجود را بیش‌ازحد نیاز خود، خریداری و انبار کنند نیمی از مردم کشور ما را پنج دهک پایین جامعه تشکیل می‌دهند که جزو فقرا و نیازمندان محسوب می‌شوند. متأسفانه در چنین وضعیت اقتصادی و احتکار خانگی این گروه جامعه بیشترین لطمه و آسیب را می‌خورند چراکه توانایی خرید و انبار کالاها و محصولات غذایی را ندارند.

,

احتکار از جمله مسائلی است که در دین و آیین ما به شدت مورد مذمت واقع شده است و از این منظر مسئولان جامعه اسلامی می بایست به شدت با محتکرین مقابله جدی کنند تا مبادا تأثیرات سوء این قضیه بر کلیت اقتصاد جامعه بیش از پیش شود.

,

از طرفی هم آیت الله جوادی آملی چندی پیش با بیان اینکه برخی از حیوانان همچون موش اهل ذخیره و احتکار هستند، گفت: پرندگانی نظیر کبک و کبوتر در فواصل زیادی مهاجرت می کنند و با دست خالی می روند که خداوند روزی آن‌ها را در مبدأ، طول راه و مقصد می دهد؛ امروز نباید موش صفت و اهل احتکار بود و در پی ذخیره کالاها نباشید، چراکه خداوند روزی همه را می دهد.

,

جوادی آملی با اشاره به اینکه موش هم به اندازه روزی خود می خورد، تصریح کرد: امروز عده ای با ذخیره کالا از حیوان هم پست تر هستند و این بی عقلی است که روزی پیش بینی نشده را احتکار کنیم؛ برخی باور نکردند که به صورت موش محشور می شوند

,

همچنین حجت الاسلام رضا محمدی کارشناس مسائل دینی گفت: خرید مازاد بر نیاز توسط برخی مردم که ممکن است بر قیمت ها اثر بگذارد این مسئله نمی تواند به معنی احتکار به معنای فقهی آن باشد. در احتکار قید ذخیره کردن برای فروش وجود دارد. اما در اینجا این مسئله از دو جنبه قابل بررسی است. اول جنبه اخلاقی است. سیره اهل بیت هیچگاه اینگونه نبوده است. دوم اینکه باز هم این مسئله تابع نظر حاکم شرع است و اگر حاکم فتوا دهد که مردم نباید بیش از نیاز روزانه جنسی را ذخیره کنند، باید رعایت شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه