اخبار داغ

ماجرای سوءاستفاده برخی از مربیان آموزشگاه های رانندگی از هنرجویان؛

هنرجوی در حال تعلیم رانندگی هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه تصادف ندارد

هنرجوی در حال تعلیم رانندگی هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه تصادف ندارد
بسیاری از هنرجویان آموزشگاه ها به دلیل عدم آگاهی از قوانین تصادفات در حین تعلیم رانندگی با تهدید و ارعاب از سوی مربیان آموزشگاه ها مجبور به پرداخت هزینه های کلانی می شوند که از نظر قانونی صحیح نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ داشتن گواهینامه رانندگی، شاید ضرورت نباشد اما از آنجا که داشتن مهارت های متعدد به تسهیل زندگی روزمره و صرفه جویی مادی می انجامد، هر روزه افراد زیادی برای گرفتن تصدیق به آموزشگاه های سطح شهر مراجعه می کنند.

شروع ثبت نام در آموزشگاه ها برای همه امری خوشایند است غافل از اینکه باید از هفت خان رستم بگذری تا طعم شیرین اخذ گواهینامه را زیر دندان خود احساس کنی، خیلی ها هم در میانه راه قید گواهینامه را می زنند و عطایش را به لقایش می بخشند.

برخورد بد برخی از مسئولان آموزشگاه ها با افراد هنر جو از یک طرف و سوء استفاده مربیان از عدم اگاهی هنرجویان از قوانین و مقررات آموزش از جمله مواردی است که تقریبا همه هنرجویان از آن شاکی هستند.

نمونه آن هم ماجرایی است که برای یکی از مراجعان دفتر خبری ما اتفاق افتاده است که در ادامه به آن اشاره می شود؛

 

ماجرای واقعی از مربیانی که از عدم آگاهی هنرجویان سوء استفاده می کنند

خانمی نگران و مضطرب به دفتر ما مراجعه کرد و می گفت شما را به خدا به دادم برسید، آیا شما از قوانین راهنمایی و رانندگی و آموزشگاه ها اطلاعی دارید؟ بعد از آرام کردن ایشان از او خواستیم تا ماجرا را برایمان شرح دهد تا بتوانیم ماجرا را بررسی کنیم و این گونه ما وقع اتفاق را بیان کرد؛

« من در یک شب بارانی مشغول تمرین رانندگی با مربی آموزشگاه بودم،هنوز ده دقیقه از تمرین نگذشته بود که مربی از من خواست که به سمت خیابانی که در آن آموزشگاه واقع شده بود حرکت کنم، رو به روی آموزشگاه که رسیدیم ماشین را در گوشه ای از خیابان پارک کردم و مربی، من را در حالی که سوئیچ روی ماشین بود تنها گذاشت و آن طرف خیابان به سمت اموزشگاه رفت.

بیست دقیقه گذشت و مربی نیامد، من هم با یکی دیگر از هنرجویان که در ماشین نشسته بود تصمیم گرفتیم ماشین را به آن طرف خیابان یعنی جایی که آموزشگاه واقع شده بود منتقل کنیم، برای این کار باید از یک بریدگی عبور می کردیم، در حین حرکت از بریدگی و گردش به سمت چپ، به ماشینی که دقیقا رو به روی بریدگی پارک کرده بود، برخورد کوچکی داشتیم.

حال استرس های روحی و روانی و برخورد بد راننده ماشین پارک شده با من بماند، قسمت بد ماجرا از این جا شروع شد که مربی آموزشگاه با دیدن این اتفاق فوری خودش را کنار کشید و گفت به من ارتباطی ندارد، خودت زدی خودت هم باید پاسخگو باشی.

من که تا به حال چنین صحنه هایی را ندیده بودم، استرس سراسر وجودم را گرفته بود و از مربی خواهش می کردم حداقل به عنوان یک پدر در کنار من بماند تا با راننده ماشین صحبت کنیم اما همین را هم از من دریغ کرد و مرا مجبور کرد به تنهایی با او حرف بزنم و مدام به من می گفت که تو مقصری و خودت باید پاسخگو باشی.

راننده متخلف از من گواهینامه می خواست و هر چه می گفتم من فقط یک هنر جو هستم گوشش بدهکار نبود و ماجرا تا جایی پیش رفت که مربی مرا مجبور کرد که به همراه راننده به خانه بروم و کارت شناسایی معتبری را برای راحت شدن خیال راننده جهت پرداخت هزینه ها به او بدهم.

اوایل فکر می کردم که هزینه صافکاری ماشین حداکثر صد هزارتومن شود، به همین جهت قبول کردم ان را پرداخت کنم اما با مراجعه به صافکاری های مختلف شهر این هزینه چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان برآورد شد که واقعا از عهده من خارج است.

حال سوال من اینجاست که با توجه به اینکه من در حال اموزش رانندگی بودم و در حین زمان تعلیم این اتفاق برای من افتاده است، آیا آموزشگاه و مربی نباید هزینه این خسارت را پرداخت کنند؟ پس نقش آموزشگاه و ماشین های مخصوصی که برای آموزش هنرجویان مبتدی در نظر می گیرند چیست؟ اگر این گونه است من ضرورتی نمی بینم دیگر برای آموزش به آموزشگاه مراجعه کنم، با ماشین همسر خود اموزش می بینم که حداقل بتوانم از بیمه آن استفاده کنم. »

 

هنرجوی در حال تعلیم رانندگی هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه تصادف ندارد

بعد از اتمام صحبت های این هنرجوی کرمانی سعی کردیم واقعیت ماجرا و قوانین این چنینی را از زبان یکی از مسئولان ارشد راهنمایی و رانندگی استان کرمان دریابیم، متاسفانه نتوانستیم ارتباطی با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان داشته باشیم اما با تماس با یکی از کارشناسان تصادفات استان کرمان، حقیقت قوانین را جویا شدیم.

سروان شهسواری در گفت و گویی در این خصوص اظهار کرد: در شرایطی که مربی در کنار هنر جو در حال آموزش باشد هر اتفاقی که بیفتد مستقیما متوجه مربی است .

کارشناس تصادفات استان کرمان افزود: حتی در همین شرایطی که شما بیان کردید و هنرجو ماشین را بدون حضور مربی حرکت داده است هزینه  خسارت باز متوجه مربی است و هنرجو هیچ مسئولیتی در پرداخت هزینه تصادف ندارد.

شهسواری تاکید کرد: مربی تحت هیچ شرایطی نباید هنرجو را با ماشین تنها بگذارد، در حالی که اگر مربی سوئیچ ماشین را با خود می برد شاهد این اتفاق نبودیم و این تخلف است، ولی متاسفانه برخی از مربیان قصور خود را ندیده می گیرند و از هنرجو می خواهند خسارت را پرداخت کنند در حالی که هنرجویان نباید از این مسئله بترسند و باید به محض این اتفاق این موضوع  را با کارشناسان ما مطرح کنند تا به آن ها کمک کنند.

این کارشناس راهنمائی و رانندگی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از هنرجویان این مسئله را به ما ارجاع نمی دهند و مجبور می شوند خودشان خسارت تصادفات را هر چند سنگین پرداخت کنند در حالی که با مطرح کردن این موضوع حتما با مربی برخود خواهد شد و ما تا زمانی که از این موضوع اطلاعی نداشته باشیم نمی توانیم به هنرجویان کمک کنیم.

 

 انتظار مردم این است با مربیان متخلف برخورد قانونی شود

حال با صحبت های مطرح شده از سوی کارشناسان محترم راهنمائی و رانندگی استان که این حادثه را ناشی از عدم رعایت اصول حرفه ای از سوی مربی آموزشگاه بیان کردند، از مربیان زحمتکش آموزشگاه ها انتظار داریم حداقل اصل قوانین را برای هنرجو شرح دهند و با تهدید و ارعاب او را وادار به پرداخت هزینه نکنند در حالی که می توانند با بیان درست قانون با امثال هنرجویی که به ما مراجعه کرده است توافق کنند که از نظر وجدانی بخشی از خسارت را به عهده بگیرد هر چند  قانونی هیچ مسئولیتی به عهده هنرجو نمی باشد.

لذا از آموزشگاه انتظار می رود قبل از آموزش به هنرجویان ابتدا به مربیان خود، آموزش های لازم داده شود تا هنرجویی که برای آموزش به این مربیان مراجعه می کند از همان ابتدا بی قانونی را به او تحمیل نکنند.

متاسفانه تا زمانی که همه ما قوانین را آن گونه که برای ما وضع شده است، رعایت نکنیم روزانه اتفاقاتی از این دست گریبان گیر مردم خواهد بود در حالی که رعایت قوانین هیچ هزینه ای ندارد و این بی توجهی ها و بی قانونی هاست که هزینه های زیادی را به ما تحمیل می کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه