اخبار داغ

وزارت «بهداشت» پاسخگو باشد؛

اقدام جنجالی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه / پرداخت حق «محرومیت از مطب» به کارکنان رشته‌های نامرتبط!

اقدام جنجالی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه / پرداخت حق «محرومیت از مطب» به کارکنان رشته‌های نامرتبط!
پرداخت حق محرومیت از مطب در حالی که باید بر اساس قانون به کارکنان رشته‌های مرتبط با پزشکی پرداخت شود اما کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در رشته‌های کاملا نامرتبط هم از این حق استفاده می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد  «حق محرومیت از مطب»؛ قاعدتا همانگونه که از نامش برمی‌آید باید به افرادی تعلق گیرد که ضمن داشتن تخصص و توانایی در راه‌اندازی مطب به دلیل اشتغال تمام وقت در یک نهادی از ایجاد مطب محروم مانده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

وقتی این موضوع را در کنار درآمدهای سرشاری قرار دهیم که یک پزشک و شاغلان سایر حرف مرتبط با پزشکی از راه ایجاد مطب، آزمایشگاه و... می‌توانند داشته باشند مبلغ خیلی زیادی نخواهد شد.

,

اما این موضوع را در نظر بگیرید فردی که هیچ تخصصی در زمینه پزشکی ندارد که در حالت عادی و بدون اشتغال تمام وقت در نهادی بتوانند مطب تاسیس کند هم مشمول حق محرومیت از مطب شود!

,

چیز عجیبی نیست این موضوع کاملا صحت دارد و اعضای هیئت علمی سایر رشته‌ها دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم مشمول این حق می‌شوند!

,

به طور مثال فردی که در رشته‌های غیر از پزشکی و بر فرض مثال در گروه معارف هم تدریس کند می‌تواند حق محرومیت از مطب را دریافت کند.

,

ا

, ا,

 

,

حق محرومیت از مطب، جاذبه‌ای برای جذب هیئت علمی است

,

دکتر محمودرضا مرادی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار مرصاد گفت: مصوبه هیئت امنا دارد و سالها پیش تصویب شده و به اعضای هیئت علمی که مطب ندارند و به صورت تمام وقت جغرافیایی کار می کنند تعلق می گیرد.

,

وی افزود: مصوباتی از قبل بوده برای اینکه جاذبه ای برای این افرادباشد در خصوص اینکه جذب هیئت علمی دانشگاه شوند و بتوانند به صورت تمام وقت و در مسائل تحقیقاتی و آموزشی فعال باشند.

,

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پاسخ به اینکه آیا این موضوع فقط در کرمانشاه اجرا می‌شود یا در کل کشور نیز گفت: این قانون کلی است و مختص به کرمانشاه نیست.

,

مرادی با بیان اینکه تعداد زیادی از این افراد حتی می‌توانند در بیرون از دانشگاه آزمایشگاه‌ها دایر کنند، در خصوص اینکه سایر رشته‌های غیر پزشکی و وابسته به پزشکی هم این حق را دریافت می‌کنند نیز گفت: بله برخی از موارد هم اینگونه است.

,

ا

, ا,

 

,

قانون چه می‌گوید؟

,

قانون حق محرومیت از مطب در موادی تصریح کرده است:

,

ماده 1. اجازه داده می ‏شود به دارندگان مدرک دکترى در رشته‏ هاى گروه پزشکى (پزشکى، دندانپزشکى، دامپزشکى، داروسازى، علوم آزمایشگاهى) و پیراپزشکى و بهداشتى که بطور رسمى برابر مقررات مربوط در وزارتخانه‏ها، مؤسسات دولتى، شرکتهاى دولتى و شرکتها و سازمانهائى که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و نهادهاى انقلاب اسلامى، شاغل مى‏باشند و مستقلا توان اشتغال در خارج از محیط ادارى را دارند در صورتیکه بطور تمام وقت در رشته‏هاى بهداشتى، درمانى، کشاورزى و یا محیط زیست. در خدمت بوده و به کار انتفاعى تخصصى (اعم از مطلب، داروخانه و آزمایشگاه و غیره) اشتغال نداشته باشند و 60 ساعت در ماه در غیر ساعات ادارى مشغول خدمت باشند، (در قبال انجام وظایف و مأموریتهاى محوله در غیرساعات ادارى) با تشخیص بالاترین مقام اجرائى دستگاه مبلغى حداکثر معادل حقوق و فوق‏العاده شغل یا مزایاى شغل دریافتى، بعنوان حق محرویمت از مطب پرداخت شود. تبصره 1- مشمولین این ماده منحصراً در صورتیکه بیش از 60 ساعت در خارج از ساعات ادارى به انجام وظایف محوله مشغول شوند، معادل کار اضافى مازاد بر 60 ساعت مذکور، طبق مقررات مربوط از فوق‏العاده اضافه کار ساعتى استفاده خواهند نمود. تبصره 2- شاغلین مشاغل مذکور در این ماده مشمول قانون معافیت مالیات وجوهى که تحت هر عنوان باستثناى حقوق و فوق‏العاده شغل به پزشکان، دندانپزشکان و دکترهاى داروساز و دامپزشکان پرداخت مى‏شود، مصوب22/8/1362 مجلس شوراى اسلامى نیز می باشند.

,

ماده 2. دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی -درمانی مجازند از خدمت تمام وقت (شبانه روزی کامل ) اعضای هیأت علمی دانشکده های گروه پزشکی وشاغلان رشته های پیراپزشکی استفاده کنند و در ازای آن حداکثر معادل 100 درصد حقوق و فوق العاده شغل آنان را به عنوان حق محرومیت از مطب، داروخانه، آزمایشگاه یا انواع دیگر درآمدهای خارج از دانشگاه بپردازند. تبصره : مشمولین این ماده مجاز نمی باشند در خارج از دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی خدمات پزشکی و پیراپزشکی تخصصی انتفاعی خود را ارائه نمایند. 1 «1)اصلاحیه براساس مصوبه مورخ 12/10/1375 مجلس شورای اسلامی. ماده «2» قبل از اصلاح : دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی مجازند که از خدمت تمام وقت (شبانه روزی کامل )اعضای هیأت علمی دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی، بهداشت، داروسازی و شاغلین رشته های پیراپزشکی استفاده کنند و در ازاء آن مبالغی به عنوان حق محرومیت از مطب، داروخانه، آزمایشگاه یا انواع دیگر درآمدهای خارج از دانشگاهی بپردازند. وجوهی که تحت این عنوان پرداخت می گردد، برای اعضای هیأت علمی ماهانه بین شصت هزار تا دویست هزار ریال و برای پرستاران و سایر شاغلین رشته های پیراپزشکی ماهانه بین پانزده هزار ریال تا پنجاه هزار ریال خواهد بود. تبصره 1- ضوابط پرداختها و نحوه انجام خدمت تمام وقت (شبانه روزی کامل ) موضوع این ماده طبق آئین نامه ای خواهد بود که ظرف سه ماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. تبصره 2- مشمولین این ماده مجاز نمی باشند در خارج از دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی، خدما ت پزشکی و پیراپزشکی تخصص خود را ارائه نمایند.»

,

ماده 3. استفاده توام هر یک از مشمولین این قانون از حق محرومیت از مطب موضوع مواد 1 و 2 این قانون ممنوع مى‏باشد.

,

ماده 4. از تاریخ اجراى این قانون، قانون جازه پرداخت حق محرومیت از مطب به دامپزشکان وزارت کشاورزى مصوب 29/8/1363 و لایحه قانونى راجع به استفاده از خدمات تمام وقت استادان دانشکده‏هاى پزشکى و دندانپزشکى و شاغلان رشته‏هاى وابسته مصوب 25/4/1359 شوراى انقلاب اسلامى ایران و سایر قوانین و مقررات مربوط به پرداخت حق محرومیت از مطب ملغى است.
قانون فوق مشتمل بر چهار ماده و چهار تبصره در جلسه علنى روز یکشنبه بیست و دوم آذرماه یکهزار و سیصد و شصت و شش مجلس شوراى اسلامى تصویب و در تاریخ 26/9/1366 به تایید شوراى نگهبان رسیده است.

,
,

به گزارش مرصاد، آنچه قانون می‌گوید این حق شامل آنهایی می‌شود که علی‌رغم توانایی و تخصص ایجاد مطب از آن محرومند نه آنهایی که هیچ تخصص و توانایی در این زمینه ندارند و لذا وزارت بهداشت باید در این مورد پاسخگو باشد این حق بر چه اساسی به این افراد اختصاص یافته است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه