اخبار داغ

روحانی در باب نقد چه گفت و با منتقدان چه‌کرد؟

روحانی در باب نقد چه گفت و با منتقدان چه‌کرد؟
قرن بیست و یکم قرن پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباطات انسانی است که منجر شده بسیاری از لحظات و اتفاقات و خاطرات در یک لحظه ضبط و برای همیشه در تاریخ ثبت شود. همین امر موجب شده تا حافظه فراموش کار انسان ها نیز با مرور یک تصویر، متن یا فیلم بار دیگر خاطرات خوب و بد گذشته را مرور و تاریخ را دوباره برای خود تداعی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه رسالت نوشت: رسانه ها، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز در این زمینه پیشتازی کرده و در حوزه های مختلف اقدام به جمع آوری و ثبت اخبار، اطلاعات، رفتارها و گفتارها کردند و آنها را برای دید عموم بازنشر دادند. در ایران نیز از اوایل دهه 90 با افزایش چشمگیر تعداد کاربران اینترنتی و همچنین تبادل اخبار و اطلاعات، کمتر موضوعی پشت درب های بسته یا پنهان از نظر مردم می ماند. یکی از اصلی ترین موضوعات مدنظر کاربران ایرانی نیز همواره اظهارات و رفتارهایی بوده که از سوی اهالی سیاست و دولتمردان سر زده و با گذشت مدتی نه چندان طولانی، مجددا در شبکه های اجتماعی بازنشر شده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
در طول ماه های گذشته و بیش از یکسالی که از انتخابات ریاست جمهوری می گذرد، بارها و بارها متن و کلیپ های مختلفی از وعده و وعیدهای حسن روحانی به عنوان اصلی ترین نامزد انتخابات سال 96 منتشر و در بین کاربران فضای مجازی دست به دست شد. وعده هایی که در ایام انتخابات در میتینگ های مختلف ارائه شد اما در کمتر از یک‌سال یکی پس از دیگری به باد فراموشی سپرده شد. 
یکی از مهمترین وعده های حسن روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال های 92 و 96، افزایش صبر و تحمل دولت در برابر انتقادها و بهبود رفتار با منتقدین بود. مسئله ای که به مذاق بسیاری از جریانات سیاسی به خصوص اصلاح طلبان نیز خوش آمده و به امید تحقق این وعده از سوی رئیس دولت تدبیر، رای های خود را به صندوق انداختند. اما دیری نپایید که حسن روحانی تمام وعده ها 
و حرف هایی که در جلسات و سخنرانی های مختلف در باب رفتار صحیح با منتقدان مطرح کرده بود را به باد فراموشی سپرد. 
 آنچه روحانی در باب برخورد با منتقدان گفت
اول- اولین و مهمترین اظهارات روحانی در باب نحوه رفتار دولت وی با منتقدان به روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری وی بازمی گردد که در حضور بسیاری از سران و مسئولان کشوری و لشکری به صراحت اعلام کرد: خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رای و عجله در تصمیم گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم. همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان. یاری‌ام کن بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای تو باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است.
دوم- دهمین روز از مهر ماه سال 92 بود که حسن روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: یکی از مشخصات این دولت این است که انتقاد پذیر است و هر کس با هر لحنی انتقاد کند، البته ما دلمان می خواهد لحن انتقاد کاملا مودبانه و اخلاقی باشد و اعتراض حتما در چارچوب قواعد بازی باشد، به هر حال دولت از این به بعد قدم های 
بلندتری خواهد برداشت و این قدم کوچک دولت خواهد بود. برخی ممکن است مخالف باشند و یا اعتراض کنند. حق آنهاست که اعتراض کنند، اتفاقا من خودم به دو دستگاه مهم نظرسنجی گفتم که در کشور نظرسنجی دقیق کنند و نظر مردم را بگیرند تا ببینیم این حرکت دولت که گامی به پیش گذاشته است، چقدر موافق و چقدر مخالف دارد، حتی اگر مخالفین راه این دولت یک درصد باشند، آن یک درصد حق دارند حرف بزنند و نقد کنند.
,
,
,
,
,
,
,

سوم – بیست و دومین روز از خرداد ماه سال 93 بود که حسن روحانی در در مراسم جشن انتظار و امید گفت: دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سر تکریم و تعظیم فرود می‌آورد. گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نگویند، اما پاسخ ما به آنها با ‌ادب و احترام و کرامت خواهد بود و ما برای صلح، آشتی و برادری کنار جمع شده‌ایم.
چهارم- حسن روحانی در مراسم سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نیز در اظهارات خود عنوان کرد: دولت، دولتی مسئولیت‌پذیر و پاسخگو در برابر ملت و انتقادپذیر خواهد بود. دولت به انتقاد سازنده افتخار می‌کند. همه یادمان باشد، باید به فکر انتقاد باشیم. هیچ‌کس به فکر انتقام نباشد. همه ما تلاش کنیم، نقد سازنده، همان جمله النصیحه لائمه المسلمین. نصیحت یعنی دلسوزی و با اخلاص سخن گفتن و با گفتار صحیح کمک کردن. نصیحت به معنای کمک از راه سخن دلسوزانه است. همه ما باید نقد را بپذیریم یادمان باشد همه ما ممکن است اشتباه کنیم.
پنجم- هفدهم بهمن ماه سال 96 در گفت‌وگوی تلویزیونی بود که رئیس جمهور در جملاتی خطاب به مردم ایران گفت: همه تحمل‌ها را بالاتر ببریم. نقد اشکال ندارد اما همه به هم احترام کنیم و ان‌شاء‌الله نقدها سازنده باشد و بتواند موجب تعالی بیشتر کشور شود.
"منتقدان مخالفان این دولت آزاد هستند و آزاد خواهند بود"، "همه تحمل‌ها را بالا ببریم. نقد، اشکال ندارد، اما همه به هم احترام بگذاریم"، "ما منتی نداریم، نقد را می‌پذیریم و در واقع موظف هستیم که نقد و نصیحت را بپذیریم" و "دولت باید گوش شنوایی ‌برای سخنان، مطالبات و نقد و هدایت مردم داشته باشد"  از دیگر جملات قصاری بود که در جلسات مختلف از سوی رئیس جمهور در باب سخن گفتن با منتقدان مطرح شد و مروری بر رفتار عملی حسن روحانی با منتقدان نیز جالب توجه به نظر می رسد. 
,
,
,
,
,

آنچه روحانی در مواجهه با منتقدان از خود نشان داد
,
, آنچه روحانی در مواجهه با منتقدان از خود نشان داد,

جدیدترین نمونه از برخوردهای روحانی با منتقدان به حضور وی در دانشگاه تهران بازمی گردد. جایی که در این مراسم حتی اجازه حضور به دانشجویان منتقد هم داده نشد و صندلی های محل سخنرانی به صورت گزینشی پر شد. همین اقدام و رفتار امنیتی روحانی در دانشگاه با دانشجویان موجب شد تا به طور کلی شعار "زنده باد مخالف من" که همواره از سوی اصلاح طلبان به عنوان حامیان اصلی حسن روحانی در ایام انتخابات، تضییع شده و به باد فراموشی سپرده شود. 
,
,

اما دانشگاه تهران و برخورد با دانشجویان این دانشگاه اولین و آخرین برخورد قهری روحانی با منتقدان نبوده است. حسن روحانی پیش از این نیز بارها و بارها منتقدان دولت را با ادبیات مختلف مورد خطاب قرارداده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم. 
,
,

ساده لوح و دروغگو – اولین بار در سال 96 روحانی در یازدهمین روز از سال بود که در دیدار با جمعی از نخبگان و جوانان استان گیلان منتقدان را ساده لوح خواند. وی در دیدار نوروزی با جمعی از کارگزاران نظام و مدیران دستگاه ها نیز منتقدان را افرادی دانست که حقایق را معکوس جلوه می دهند. روحانی در همایش ملی اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی سال 96 نیز 2 بار منتقدان دولت را دروغگو و یکبار دیگر نیز در نشست خبری خود منتقدان را متهم به دروغگویی کرد. 
,
,

کم سواد، بی شناسنامه و هوچی باز- پیش از این و در همان روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت نیز حسن روحانی منتقدان را با ادبیات های گوناگون مورد خطاب قرار داده بود. روحانی در اجلاس روسای دانشگاه ها و مدیران پارک های علم و فناوری منتقدان را افرادی کم سواد خواند و در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران آنها را افرادی بی شناسنامه معرفی کرد. وی همچنین در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم نیز افرادی که انتقاد می کنند را هوچی گر نامیده بود. 
,
,

هراسان، ترسو، لرزان- اندکی بعد روحانی در دهمین روز از خرداد ماه سال 93 منتقدان دولت را بیکار و متوهم خطاب کرد و در همایش انتظار و امید آنها را عصر حجری دانست. اما موج اصلی حملات روحانی به منتقدان به اظهارات وی در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور برمی گردد که طی یک سخنرانی منتقدان را هراسان، ترسو، لرزان، بزدل سیاسی و از تاریخ عقب خواند. 
هتاک، فحاش و بدبین- موج دیگری از حملات روحانی به منتقدان به سال 95 و در سخنرانی های مختلف وی بازمی گردد. جایی که روحانی در مراسم روز جهانی کارگر در این سال منتقدان را بددل، بدبین و بدگمان دانست. وی در جمع مردم استان مرکزی در دومین روز از آبان ماه سال 95 نیز منتقدان را فحاش خطاب کرد و در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه کتاب تهران آنها را هتاک خواند. 
,
,
,

این تنها گوشه ای از توهین های چندین و چندباره حسن روحانی به منتقدانی بود که پیش تر درباره آنها گفته بود: "از بستن دهان منتقدان به خدا پناه می‌برم." حالا اما روحانی در شرایطی از حسن عباسی به عنوان یکی از منتقدان خود نیز شکایت کرده و حکم زندان نیز برای وی گرفته که به نظر می رسد رئیس جمهور دیگر تاب و توان شنیدن اظهارات منتقدان را ندارد؛ چراکه خود نیز در این باره در دانشگاه تهران لب به سخن گشود و گفت: "گاهی وقت ها برای انسان پذیرش انتقاد زیاد از لحاظ عاطفی ممکن است، سخت باشد، من هم وقتی در روزنامه و فضای مجازی ۱۰ تا ۱۲ انتقاد می خوانم، می گویم امروز بس است، زیرا هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد، نقد در حد خود هم مفید و هم لازم است."
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه