اخبار داغ

دلار همچنان یکه‌تاز ملاک قیمت‌گذاری کالاها؛

سفره مردم تحت تأثیر سیاست‌های ارزی دولت بازهم کوچک شد

سفره مردم تحت تأثیر سیاست‌های ارزی دولت بازهم کوچک شد
در حالی که معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرده بود که گرانی هیچ کالایی به بهانه افزایش قیمت ارز قابل قبول نیست؛ اما واقعیت این است که در بازار هیچ کالایی نیست که به بهانه افزایش قیمت دلار افزایش قیمت نداشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، در فروردین‌ماه سال جاری دولت سیاست‌های جدید ارزی خود را که از آن به سیاست تک‌نرخی کردن ارز یاد می‌کنند را اجرا کرد. اخذ این سیاست‌های ارزی در حالی بود که معاون اول رئیس‌جمهور ضمن اعلام تک‌نرخی کردن ارز از انجام تمهیدات لازم برای تأمین نیاز ارزی کسانی که نیاز فوری به ارز دارند و همچنین برنامه‌ریزی برای این‌که هیچ افزایش قیمتی در حوزه دارو و کالاهای اساسی به وجود نیاید سخن گفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

همچنین درجایی دیگر اعلام کرد «امروز برای ما قابل‌قبول نیست که نرخ هیچ کالایی به بهانه قیمت ارز افزایش یابد چراکه هر واردکننده‌ای که بخواهد کالا به کشور بیاورد می‌تواند با ثبت سفارش ارز به قیمت 4200 تومان دریافت کند».

,

علاوه بر جهانگیری رئیس‌جمهور نیز در برنامه تلویزیونی خود این وعده را به مردم داده بود که با تدابیر اتخاذی دولت و بانک مرکزی قیمت کالاهای اساسی حداقل تا پایان فروردین 98 افزایش نخواهد یافت.

,

اسحاق جهانگیری در حالی اعلام کرده که گرانی هیچ کالایی به بهانه افزایش قیمت ارز قابل‌قبول نیست که در واقعیت و کف بازار هیچ کالایی نیست که به بهانه افزایش قیمت دلار افزایش قیمت نداشته باشد به‌طوری‌که حتی در خبرها افزایش قیمت فالوده یزدی نیز به دلیل گرانی ارز دیده شد.

,

صحبت‌های رئیس‌جمهور و سایر دولتمردان به‌گونه‌ای است که انگار آن‌ها در بازار نیستند و یا خودشان خرید نمی‌کنند اما این مردم هستند که گرانی و افزایش قیمت‌ها را با گوشت و پوست خود حس می‌کنند و شاهد افزایش قیمت قریب به‌اتفاق اغلب کالاها و خدمات در کشور هستند و در این میان قیمت کالاهای اساسی موردنیاز مردم بیش از سایر اقلام افزایش قیمت را تجربه کرده است.

,

بررسی‌ها از سطح بازار حاکی از افزایش قیمت ریزودرشت کالاهای موردنیاز مردم است به‌طوری‌که قیمت بعضی از آن‌ها به بیش از چندین برابر افزایش‌یافته است. به‌طوری‌که کمترین قیمت برنج ایرانی در بازار به بیش از 12 هزار تومان رسیده و قیمت برنج خارجی نیز به مرز هشت هزار تومان رسیده است.

,

قیمت یک قوطی 810 گرمی روغن با افزایش 70 درصدی 6800 تومان است و قیمت تخم‌مرغ نیز تا 9 هزار تومان نیز رسیده است.

,

گوشت قرمز نیز که به‌مرور در حال حذف شدن از سبد غذایی خانوارها است چراکه قیمت آن در شهرهای کوچکی چون یزد به مرز 60 هزار تومان رسیده است و قیمت گوشت مرغ نیز با تخفیف در فروشگاه‌ها حدود 10 هزار تومان به فروش می‌رسد.

,

رب گوجه‌فرنگی که در این اوضاع معرکه گرفته به‌طوری‌که قیمت یک قوطی فلزی آن از 4 هزار تومان، اکنون 14 هزار و 500 تومان و قیمت رب گوجه بسته‌بندی در ظروف شیشه‌ای از 5 هزار و 900 تومان با افزایش قیمت غیرقابل‌باور به 27 هزار تومان رسیده است.

,

از دیگر گروه کالاهایی که افزایش قیمت قابل‌توجه و حیرت‌آوری داشت پوشک و محصولات سلولزی بودند که خبر گرانی و کمبود آن‌ها در بازار خبرساز شد و حتی رهبر انقلاب نیز از آن انتقاد کردند. در این دسته از کالاها قیمت دستمال‌کاغذی و پدهای بهداشتی نیز به بیش از چهار برابر افزایش‌یافته است.

,

در این فاصله افزایش 10 درصدی قیمت حبوبات را نیز داشتیم که در میان سایر افزایش قیمت‌های نجومی زیاد دیده نشد. گفتنی است قیمت انواع آب‌میوه و نوشابه نیز به‌طور میانگین تا دو برابر گران‌تر شده است.

,

این موارد تنها پاره‌ای از نیازهای خوراکی یک خانوار است که در شش‌ماهه ابتدای سال تاکنون افزایش قیمت چشم‌گیری داشته است و این در حالی است که قیمت سایر کالاها و خدمات نیز افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای داشته و خانواده‌ها را در تأمین نیازهای خود دچار مشکل کرده است.

,

هرچند در آزمون‌وخطاهای سیاست‌های ارزی دولت، وعده ثابت ماندن قیمت‌ها داده شد اما امروز افزایش قیمت‌ها بر کسی پوشیده نیست و اما این مردم هستند که باید این وعده دولت را نیز در کنار سایر وعده‌های تحقق‌نیافته‌اش قرار دهند و #همینی_که_هست را تحمل کرده و # خودشان را بمالند

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه