اخبار داغ

کارشناس ارشد جامعه شناسی شهری تشریح کرد؛

نقش «مصلی بزرگ» در آینده فرهنگی تهران

نقش «مصلی بزرگ» در آینده فرهنگی تهران
کارشناس ارشد جامعه شناسی شهری گفت:اگر گذشته فرهنگی و نمادین تهران در میدان توپخانه و ورزشگاه امجدیه شکل گرفت اما آینده فرهنگی تهران در مصلی بزرگ متجلی خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا عرب کارشناس ارشد جامعه شناسی شهری در گفتگو با راه آرمان ؛ با بیان اینکه تکیه گاه اصلی انقلاب اسلامی  در سال 1357 بر دوش مردم تهران و به ویژه اقشار مستضعف و حاشیه نشین ها بود، گفت: مستضعفین موتور محرکه انقلاب اسلامی ایران  بودند؛آنان که آمدند دیوانسالاری پهلوی و ارتش شاهنشاهی به گل نشست و خنثی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

وی با تأکید بر اینکه  نقش تهران در انقلاب اسلامی غیر قابل انکار است، عنوان کرد:در دوران جمهوری اسلامی برای نزدیک به یک دهه به دلیل جنگ ایران و عراق، توسعه‌ای در تهران صورت نگرفت و  پس از جنگ، توسعه پایتخت با ساخت راه‌ها و فضای سبز ادامه یافت.بحث انتقال پایتخت نیز در دوران جمهوری اسلامی مطرح شده‌است. تمرکززدایی، حل مشکلات تهران و پیشگیری از مشکلات امنیتی و ناشی از زمین‌لرزه، از دلایل موافقان این کار هستند.

,

این کارشناس ارشد جامعه شناسی شهری ادامه داد:اجرایی نبودن، پابرجا بودن مشکلات تهران، هزینه زیاد و وجود نداشتن زیرساخت در دیگر شهرها، از دلایل مخالفان این کار هستند.تهران پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به کانون پذیرش جمعیت در ایران تبدیل شد.

,

عرب ابراز کرد: این موضوع توانست به شکل‌گیری کلان‌شهر تهران کمک کند و تهران را به یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای خاورمیانه تبدیل کرد؛ همچنین افزایش جمعیت با وجود اینکه به شکل‌گیری کلان‌شهر تهران کمک کرد، در کنار ناکارآمدی مدیریت شهری بر مشکلات آن نیز افزود؛ آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیک از این دسته مشکلات هستند.

,

وی با اشاره به اینکه اکنون تهران کشور شهری بزرگ و زنده است که دارای سیصد و اندی محله بوده و بخش ها و مناطق مختلف شهر هرکدام مشخصات و کارکردهای خاص خود را دارند، تصریح کرد:در میان مناطق بیست و دوگانه پایتخت، منطقه 7 شهرداری تهران و بویژه ناحیه 4 آن  از منظری راهبردی،  متمایز و شایسته توجه بسیار ویژه است.

,

این کارشناس ارشد جامعه شناسی شهری با بیان اینکه مصلی بزرگ دقیقا در ناحیه 4 منطقه 7 واقع شده است.منطقه هفت ،نبض توسعه ارزشمدارانه و درونزای شهر تهران تلقی می گردد.امتداد توسعه شهری متعهدانه تهران، از منطقه7 عبور می کند، اظهار کرد:نبض توسعه ارزشمدارانه تهران در منطقه 7 می زند.هر شهری مرکزی برای تجمعات سیاسی و مذهبی و اجتماعی دارد.تهران هم مستثنی نبود.

,

وی افزود: در زمان قاجار میدان توپخانه (میدان امام ره) و تکیه دولت و میدان بهارستان چنین کارکردی داشتند.بعد از تخریب تکیه دولت توسط پهلوی اول این نقش منحصرا برای میدان توپخانه باقی ماند.

,

عرب ادامه داد:به مرور زمان ورزشگاه تازه تاسیس امجدیه (شهید شیرودی فعلی)نیز کارکردی مشابه کارکرد میدان توپخانه پیدا کرد.تهران وسیع و مدرن می شد و تبعا ورزشگاه امجدیه مرکزیت مناسب تری نسبت به میدان توپخانه داشت و امجدیه نسبت به محلات جدیدتر و تازه تاسیس تهران به میدان توپخانه ارجح بود.به مرور نقش فرهنگی ورزشگاه امجدیه افزایش یافت.

,

این کارشناس ارشد جامعه شناسی شهری بیان کرد: وجود مصلی بزرگ کشور ،  ورزشگاه قدیمی امجدیه ،باغ موزه قصر، ادارات متعدد دولتی، فرهنگسرا و بوستان اندیشه ، موزه رضاعباسی و... که مراکز مذهبی، سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و تفریحی و توریستی محسوب می شوند در منطقه 7 ضرورت  توجه ویژه مدیریت شهری به این منطقه را ایجاب می کند.

,

این کارشناس ارشد جامعه شناسی شهری گفت:میدان امام خمینی(توپخانه)، ورزشگاه شهید شیرودی(امجدیه) و مصلی بزرگ  هر سه مرکز در زمانهای مختلف، مرکز اصلی سیاسی،مذهبی، اجتماعی تهران در گذر زمان محسوب می شوند؛دو مرکز از این سه مرکز در منطقه 7 واقع شده است.در واقع گذشته و آینده تهران در منطقه 7به هم پیوند خورده است.

,

وی ادامه داد:اگر گذشته فرهنگی و نمادین تهران در میدان توپخانه و ورزشگاه امجدیه شکل گرفت اما آینده فرهنگی تهران در مصلی بزرگ متجلی خواهد بود.

,

عرب بیان کرد:وجود بافت متنوع مذهبی ، قومی ، اقتصادی و فرهنگی در این منطقه فرصتی جهت تاکید و تقویت  اشتراکات و مدیریت تفاوت‌های شهروندان تهرانی بحساب می آید که باید توسط مدیریت شهری خردمندانه و با برنامه ای مدون استفاده بهینه شود.

,

این کارشناس ارشد جامعه شناسی شهری افزود: محلاتی با تنوعات و تفاوت های متعدد چون «سید خندان» و «نظام آباد» گویای فراز های فوق الذکر هستند و  این منطقه ، ظرفیت تولید و بازتولید خلاقانه فرهنگ اسلامی و ایرانی را در قالبی به روز  و نوین را تحت مدیریت متعهد،درونزا، خلاق ،متخصص و کارآمد را دارد .

,

عرب در پایان خاطر نشان کرد: مدیریت شهری در منطقه هفت ، می تواند پیشگام تولید و بازتولید هدفمند فرهنگ نوین شهروندی(citizenship) در چهارچوب فرهنگ غنی و عزیز اسلامی و ایرانی مان در چهارچوبی بهنجار و سازگار باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه