اخبار داغ

گزارش/

حمله به خبرنگاری که می‌خواست مشکل مردم را بازتاب دهد/ مسئولی که مانع اجرای حکم می‌شود

حمله به خبرنگاری که می‌خواست مشکل مردم را بازتاب دهد/ مسئولی که مانع اجرای حکم می‌شود
بعد از انتشار اعتراض اهالی یکی از روستاهای شهرستان خوسف، رسانه‌ی دیگری جهت بازتاب موضوع به محل روستا مراجعه می‌کند اما برخی از افراد، درگیری ایجاد می‌کنند و شیشه خودروی آن‌ها را می‌شکنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، حدود یک هفته قبل اهالی روستای مرغوک از شهرستان خوسف در اعتراض به اقدام اهالی روستای شهرستانک نسبت به حفر گودال در مسیر رودخانه، لوله‌کشی و برداشت بیش از حد آب که منجر به خشک‌شدن تعدادی از چشمه‌ها و قنات‌های روستاهای مجاور شده است، در مقابل اداره کل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی حضور پیدا کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان, ، حدود یک هفته قبل اهالی روستای مرغوک از شهرستان خوسف در اعتراض به اقدام اهالی روستای شهرستانک نسبت به حفر گودال در مسیر رودخانه، لوله‌کشی و برداشت بیش از حد آب که منجر به خشک‌شدن تعدادی از چشمه‌ها و قنات‌های روستاهای مجاور شده است، در مقابل اداره کل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی حضور پیدا کردند.,

 

,

طبق گفته اهالی روستای مرغوک، حفر گودال و لوله‌کشی غیرقانونی است. اهالی روستاهای مجاور از این اقدام، شکایت کردند که طبق گفته اهالی، حکم تخریب و برگشت به حالت اولیه، قبل از ماه محرم توسط دادستانی صادرشده اما فرماندار خوسف با حمایتی که از اهالی روستای شهرستانک دارد، به بهانه‌های مختلف، این حکم را اجرایی نکرده است.

,

 

,

متن کامل این گزارش را از این‌جا بخوانید.

, این‌جا , این‌جا , این‌جا ,

 

,

توضیحات اعضای شورای اسلامی روستای شهرستانک

, توضیحات اعضای شورای اسلامی روستای شهرستانک, توضیحات اعضای شورای اسلامی روستای شهرستانک,

بعد از انتشار این گزارش، دو نفر از اهالی روستای شهرستانک و بعد از آن‌ها، یک نفر دیگر در محل دفتر پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، حضور پیدا کردند.

, خاورستان, خاورستان,

 

,

آقایان ابراهیمی و مالکی اعضای شورای اسلامی روستای شهرستانک با بیان این‌که لوله‌گذاری انجام نشده بلکه فقط لای‌روبی رودخانه انجام شده است و رودخانه نیز متعلق به روستای شهرستانک است اعلام کردند: روستاهای مرغوک و شهرستانک، با یکدیگر فاصله دارد و ارتفاع روستای مرغوک بیشتر از روستای شهرستانک است یعنی روستای مرغوک بالاتر از روستای شهرستانک قرار دارد. قنات روستای مرغوک نیز بالاتر از قنات و چشمه‌های روستای شهرستانک است که بر این اساس، برداشت آب از چشمه‌های مورد نظر، خللی در میزان آب قنات روستای مرغوک ایجاد نمی‌کند. حکم دادستان بدون توجه و بررسی صادر شده و مردم روستای شهرستانک رأی دادستان را قبول ندارند و نسبت به آن اعتراض کردیم.

,

 

,

متن کامل این مصاحبه را از این‌جا بخوانید.

, این‌جا , این‌جا , این‌جا ,

 

,

در مسیر رودخانه مجوز اخذ نشده است

, در مسیر رودخانه مجوز اخذ نشده است, در مسیر رودخانه مجوز اخذ نشده است,

حسین امامی مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی در این خصوص به خاورستان، گفت: ما اعلام کردیم اقدامات باید قانونی انجام شود. از مسیر انتقال آب که در مسیر مزارع است مشکلی نیست اما در داخل رودخانه باید مجوز اخذ شده و چون مجوز اخذ نکرده بودند کار باید با هماهنگی دادستانی از ادامه عملیات جلوگیری شود. با توجه به همزمانی کار در ماه‌های محرم و صفر، به تدبیر دادستان یک وقفه‌ای در کار ایجاد شد.

, خاورستان, خاورستان,

 

,

جریمه قطع درختچه‌های گز

, جریمه قطع درختچه‌های گز, جریمه قطع درختچه‌های گز,

طی تماس تلفنی با مدیر اداره منابع طبیعی شهرستان خوسف، وی اعلام کرد: لای‌روبی در حیطه اختیارات جهادکشاورزی است و جهادکشاورزی شهرستان خوسف لای‌روبی قنات روستای شهرستانک را انجام داد.

,

 

,

وی افزود: در اثر اقدامی اهالی روستای شهرستانک در بستر رودخانه انجام دادند، تعدادی از درختچه‌های گز قطع شده بود. بعد از رسیدن گزارش، سریع بازدید کردیم و پرونده تخلف در خصوص قطع بوته‌های گز تشکیل شد و اعضای روستای شهرستانک، جریمه را پرداخت کردند.

,

 

,

وی اظهار کرد: اگر جریمه پرداخت نشود، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند اما اگر جریمه را پرداخت کنند، به مراجع قضایی معرفی نمی‌شوند. به دلیل این‌که اعضای شورای اسلامی روستای شهرستانک جریمه را کامل پرداخت کردند، به مراجع قضایی معرفی نشدند.

,

 

,

وی گفت: اعضای شورای اسلامی روستای شهرستانک را موظف کردیم تعداد یک‌هزار اصله نهال جنگلی در فضل نهال‌کاری کاشت کنند.

,

 

,

مدیر اداره منابع طبیعی شهرستان خوسف گفت: تخلفی که در حیطه منابع طبیعی بود، سریع پیگیری کردیم. اختلاف بین دو روستا در خصوص حق‌آبه است که باید از ادارات دیگر پیگیری شود.

,

 

,

بعد از انتشار این اخبار، رسانه‌های دیگر نیز پیگیر موضوع شدند. دوشنبه 30 مهرماه 1397 برنامه بازتاب سیمای خراسان جنوبی جهت تهیه گزارش به روستای مرغوک مراجعه می‌کنند اما درگیری توسط برخی از افراد، شکل می‌گیرد که منجر به ایجاد خسارت می‌شود. شرح این موضوع را از افراد حاضر در صحنه جویا شدیم.

,

 

,

حبیب جوان از اهالی روستای مرغوک به خاورستان، گفت: مسیر رودخانه به طول 2.5 کیلومتر گودبرداری شده است.

, خاورستان, خاورستان,

 

,

وی افزود: حدود 3 سال قبل لوله‌کشی انجام شده و امسال به طور غیرقانونی، گودبرداری کردند.

,

 

,

وی گفت: در اثر این حفاری، 4 چشمه و قنات از روستاهای چهکند، دولت‌آباد، زرگر و مرغوک خشک شده است و حتی آب خوردن مردم نیز دچار مشکل شده است.

,

 

,

وی با بیان این‌که این موضوع را از راه قانونی پیگیری کردیم اظهار کرد: ادارات آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و محیط‌زیست به اندازه‌ای که در این موضوع حق دارند، پیگیرِ آن هستند اما فقط حق خود را پیگیری می‌کنند و حق‌آبه مردم را کسی پیگیری نمی‌کند.

,

 

,

برخی مسئولان باعث ایجاد مشکلات بین مردم می‌شوند

, برخی مسئولان باعث ایجاد مشکلات بین مردم می‌شوند, برخی مسئولان باعث ایجاد مشکلات بین مردم می‌شوند,

جوان افزود: بعد از شکایت در این خصوص، دادستانی حکم به تخریب حفاری و برگشت به حالت اولیه قبل از آغاز ماه محرم سال‌جاری داد اما تاکنون حکم به بهانه‌های مختلف اجرایی نشده است.

,

 

,

وی یادآور شد: علامت فرمانداری خوسف بر بدنه بیل‌مکانیکی که حفاری انجام داده است، وجود دارد اما اگر ادعا دارند بیل‌مکانیکی را از دهیاری روستای نصرآباد گرفته‌اند، دهیاری که زیرنظر فرمانداری است.

,

 

,

وی تصریح کرد: برخی از مسئولان به جای حل موضوع از طریق قانونی، باعث ایجاد درگیری و مشکلات بین مردم می‌شوند.

,

 

,

جوان تأکید کرد: ما ساکت نخواهیم ماند و از راه قانونی، از حق‌مان دفاع خواهیم کرد و از مسئولان نیز درخواست داریم از راه قانونی حق ما را بگیرند.

,

 

,

برداشت بیش از حد باعث کاهش میزان آب روستاهای اطراف شده است

, برداشت بیش از حد باعث کاهش میزان آب روستاهای اطراف شده است, برداشت بیش از حد باعث کاهش میزان آب روستاهای اطراف شده است,

وی گفت: این‌که ادعا می‌کنند بین روستاها فاصله و اختلاف ارتفاع وجود دارد و برداشت بیش از حد آب از پایین‌دست، موجب کاهش آب بالادستی نمی‌شود، نادرست است. اگر گودبرداری در پایین‌دست انجام شود، آب بیشتری برداشت می‌شود و آب مناطق دیگر کاهش پیدا می‌کند و حتی خشک می‌شود و این موضوع را کارشناس نیز تشخیص می‌دهد.

,

 

,

وی افزود: از دو چشمه از دوطرف یک کوه آب خارج می‌شود و اگر آب بیشتری از یک چشمه برداشت شود، میزان آب چشمه‌ی طرف دیگر، کاهش پیدا می‌کند.

,

 

,

وی تأکید کرد: اگر ثابت شود رودخانه متعلق به آن‌ها است اما قرار نیست طبیعت را بهم بریزند و بیش از حد آب برداشت کنند و باعث ضرررسیدن به روستاهای دیگر شوند.

,

 

,

وی با بیان این‌که منابع طبیعی، اهالی روستای شهرستانک را جریمه کرده است گفت: بسیاری از درختان خشک شده است.

,

 

,

جوان گفت: روز دوشنبه عوامل برنامه بازتاب شامل یک خبرنگار خانم، یک تصویربردار و یک راننده جهت تهیه گزارش به طرف روستای مرغوک رفتند و ما نیز که سه نفر بودیم، با خودروی خودمان در راه با آن‌ها همراه شدیم.

,

 

,

وی افزود: در مسیر رودخانه، اهالی روستای شهرستانک با 6 خودرو که در هر خودرو 5 نفر حضور داشتند و همچنین تعداد دیگری از افراد که به آن‌ها ملحق شدند و در مجموع بیش از 30 نفر، حضور داشتند و به عوامل برنامه بازتاب گفتند حق ندارید فیلم‌برداری کنید. خبرنگار و دیگر عوامل برنامه بازتاب گفتند برمی‌گردیم.

,

 

,

وی با بیان این‌که روستای مرغوک، دورافتاده است و تلفن همراه در آن‌جا آنتن نمی‌دهد گفت: به نظر می‌رسید افراد حاضر در 6 خودرو، قصد دیگری داشتند.

,

 

,

شیشه خودرو را شکستند

, شیشه خودرو را شکستند, شیشه خودرو را شکستند,

وی اضافه کرد: از مسیر برگشتیم اما در بین راه، دو نفر از اعضای شورای روستای شهرستانک جلوی ما را گرفتند. بعد از این‌که یکی از ما با آن‌ها صحبت کرد که کاری با یکدیگر نداریم اما آن‌ها شروع به تهدید و درگیری کردند. من نیز در این درگیری از ناحیه کمر آسیب دیدم.

,

 

,

وی گفت: خودروی صداوسیما با ما کمی فاصله داشت و در زمانی که خودروی صداوسیما پشت سر ما در حرکت بود، شیشه‌های آن را شکستند. به هر زحمتی بود ما از محل فرار کردیم اما یک خودرو تا نزدیکی شهر بیرجند ما را تعقیب می‌کرد. بعدا باخبر شدیم جلوی عوامل برنامه بازتاب را گرفتند، شیشه خودروی صداوسیما را شکستند و آن‌ها را برای مدتی داخل خانه‌ای حبس کرده‌اند که توسط نیروی انتظامی نجات پیدا کردند.

,

 

,

وی افزود: همچنین باخبر شدیم تعدادی از افراد به برخی از منازل روستای مرغوک آسیب وارد کرده‌اند. به همین دلیل اکنون ما امنیت جانی نداریم و حتی جرأت نداریم به روستای خودمان برویم. برای رسیدن به روستای مرغوک باید از مسیر رودخانه عبور کنیم که آن‌ها رودخانه را متعلق به خودشان می‌دانند.

,

 

,

مسئولان سریع ورود کنند

, مسئولان سریع ورود کنند, مسئولان سریع ورود کنند,

جوان گفت: تمام مدارک را به نیروی انتظامی و دادستانی شهرستان خوسف داده‌ایم. تمام اتفاقات بالا توسط نیروی انتظامی صورت‌جلسه شده است و ما نیز شکایت کرده‌ایم و مراحل قانونی را طی می‌کنیم.

,

 

,

وی تأکید کرد: از مسئولان انتظار می‌رود سریع به این موضوع ورود کنند چراکه باعث ایجاد درگیری در منطقه شده است.

,

 

,

وی افزود: ما موارد را از راه قانونی پیگیری می‌کنیم اما چرا برخی از افراد در منطقه تشنج ایجاد می‌کنند؟ چرا به مردم و خبرنگاران حمله می‌کنند؟ اگر حق با آن‌ها است، چرا تخریب می‌کنند و خسارت می‌زنند؟

,

 

,

وی تصریح کرد: برخی از افراد حتی تحمل ندارند موضوع از راه قانونی پیگیری شود. قرار نیست با برداشت بیش از حد آب توسط یک روستا، چهار روستای دیگر ضرر کنند.

,

 

,

آن‌چه در این گزارش مطرح شد، سخنان اهالی هر دو روستا و برخی از مسئولان بود. سعی کردیم موضوع را از دادستانی شهرستان خوسف نیز پیگیری کنیم که مؤفق نشدیم. به هر حال آن‌چه اهمیت دارد، رسیدگی سریع و قانونی به این موضوع است. در دادگاه مشخص می‌شود حق با چه کسی است و در این گزارش، قصد طرفداری از یک طرف وجود ندارد اما آن‌چه مهم است، رسیدگی قانونی است و نباید برخی از افراد، اقداماتی را انجام دهند که امنیت منطقه را برهم زنند.

,

 

,

براساس سخنانی که در این گزارش مطرح شد، برخی از مسئولان نباید صرفا از یک گروه حمایت کنند بلکه نیاز است در جهت حل موضوع از راه قانونی اقدام کنند.

,

 

,

خبرنگاران، انتقال‌دهنده مشکلات مردم به مسئولان و پیگیرِ حل آن هستند. لذا امنیت خبرنگاران دارای اهمیت فراوانی است. زمانی که خبرنگار، موضوعی را پیگیری می‌کند، سخنان تمام طرف‌های دخیل در موضوع را منعکس می‌کند تا بتواند به راه‌حل مناسبی برسد. همان‌گونه که در پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، سخنان اهالی روستای مرغوک و بعد از آن سخنان اهالی روستای شهرستانک منتشر شد. در این گزارش نیز به بازخوانی آن مطالب و شرح آن‌چه روز دوشنبه رخ داد، پرداخته شد. لذا با حمله به خبرنگاران و آزار آن‌ها، مشکلی حل نخواهد شد. به نظر می‌رسد نیاز است مسئولان مرتبط با امور خبرنگاران نیز پیگیر این موضوع باشند تا دوباره شاهد این‌گونه برخوردی با خبرنگاران نباشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه