اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت حرکت مناسبی در حمایت از تولید داخلی نداشته است/ گسترش تجمل‌گرایی در جامعه نتیجه حضور مدیران ثروتمند در دولت

دولت حرکت مناسبی در حمایت از تولید داخلی نداشته است/ گسترش تجمل‌گرایی در جامعه نتیجه حضور مدیران ثروتمند در دولت
کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با مشکلات و مسائل اقتصادی گفت: باید پذیرفت که دولت در این ۵-۶ سال گذشته در مسیر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی حرکت مناسبی نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یونسی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در رابطه با مشکلات و مسائل اقتصادی گفت: یکی از دلایلی که امروز وارد جنگ اقتصادی شدیم، این است که دولت جهت حل مسائل کشور، راهکار مناسب را مذاکره و تعامل می‌بیند و نه دست به‌زانوی خود گرفتن و مقاومت کردن در برابر مشکلات، وقتی دشمن حس کند دولت انعطاف نشان می‌دهد، فشار خود را بیشتر می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

یونسی اظهار کرد: وقتی دشمن می‌بیند که دولتی در کشور روی کار است که نگاه مقاومت و جنگندگی ندارد و بر مبنای تعامل راهکار خود را پیش می‌برد، به این نتیجه می‌رسد که بیشترین فشار را با ایجاد طرح‌های مختلف ازجمله جنگ اقتصادی، FATF و الزامات آن وارد کند و حلقه را بر ایران تنگ کند.

,

وی ادامه داد: هرچند بعضی از این طرح‌ها فشار زیادی بر کشور وارد نکنند ولی در آینده اگر دولتی سرکار بیاید که بخواهد بر مبنای مقاومت و شعار ما می‌توانیم کار را پیش ببرد، این‌گونه طرح‌ها مثل FATF اجازه نمی‌دهد طرح‌های اقتصادی توسط دولت اجرا شود.

,

این استاد دانشگاه افزود: یکی از دلایل اصلی وقوع جنگ اقتصادی علیه کشور این است که مسئولین دولتی اصرار بر رفع مشکلات با استفاده از مدل‌های سیاسی دارند و از مدل‌های اقتصادی دوری گرفته‌اند.

,

یونسی با اشاره به الزامات مقابله با جنگ اقتصادی دشمن ادامه داد: وقتی دشمن با جنگ اقتصادی ارزش پول ملی را یک‌سوم می‌کند، قیمت دلار را بالا می‌برد و به‌تبع آن تورم را به کشور تحمیل می‌کند، آیا راهکار مقابله، تعامل و مذاکره است؟

,

وی در ادامه افزود: علاوه برترمیم مشکلات و نقاط ضعف داخلی که باید با استفاده از رهنمون‌های اقتصاد مقاومتی صورت پذیرد، باید راه را برای حملات بعدی دشمن مسدود کرد و سپس به نقاط ضعف و استراتژی‌هایش حمله کرد.

,

دولت حرکت مناسبی را در مسیر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی نداشته است

, دولت حرکت مناسبی را در مسیر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی نداشته است, دولت حرکت مناسبی را در مسیر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی نداشته است,

این استاد دانشگاه با انتقاد از رویه اقتصادی دولت عنوان کرد: باید پذیرفت که دولت در این ۵-۶ سال گذشته در مسیر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی هیچ حرکتی نداشته است.

,

وی افزود: علی‌رغم کاهش ارزش پول ملی فرصت‌های صادراتی بسیاری در کشور وجود دارد. برای مثال قیمت دینار از حدود ۳۵۰۰ تومان به حدود ۱۳۰۰۰ تومان رسیده است، اگر از این فرصت استفاده شود می‌توان با صادرات محصولات مختلف به کشور عراق ارزآوری بسیاری برای کشور داشت و مثلاً به‌جای قاچاق سوخت، صادرات سوخت به کشورهای همسایه انجام داد. اما چون این موضوع رهاشده و فساد اداری نمی‌تواند مانع قاچاق سوخت شود حداکثر هنر دولت این است که بنزین و کالاهایی که زمینه صادراتی دارند را جهت مصرف داخلی تأمین کند.

,

یونسی تشریح کرد: اگر در چند سال گذشته دولت به‌جای مذاکره و تعامل، تمام توان را جهت تقویت تولید داخلی به کار می‌برد، در زمان فعلی که ارزش پول ملی به یک‌سوم قبل رسیده می‌توانستیم چاه‌های نفت را ببندیم و صادرات را افزایش دهیم. ولی چون در این راستا حرکت نکردیم کارخانه‌ها وابسته به نهاده‌های وارداتی هستند و با دلار ۱۴۰۰۰ تومانی قادر به خرید مواد اولیه خود نیستند و تولید با مشکل مواجه می‌شود.

,

همگرایی ملی رمز عبور از وضعیت فعلی

, همگرایی ملی رمز عبور از وضعیت فعلی, همگرایی ملی رمز عبور از وضعیت فعلی,

یونسی با اشاره به لزوم همگرایی ملی در عبور از وضعیت فعلی افزود: وقتی دشمن با تحریم‌های متنوع، جنگ اقتصادی و فضای روانی نمی‌تواند به خواسته‌های خود برسد، سعی در القای ناتوانی دولت و نظام در حفظ کرامت اقتصادی مردم دارد. اگر مردم بتوانند به‌خوبی تشخیص بدهند که کاهش قدرت خرید موقتی است و اصل نظام و رهبری در صدر، نگاهشان به حفظ امنیت و اقتدار کشور است، آن زمان این سختی‌ها را تحمل می‌کنند تا از این بحران‌ها عبور کنیم.

,

وی بیان کرد: باید دانست که نقش دشمن در ایجاد این مشکلات به‌مراتب بیشتر از نقش دولت هست و باید استکبار و آمریکا مقصر اصلی شناخته بشوند. لذا شفاف کردن این موضوع باعث همدلی و اتحاد بیشتر مردم می‌شود و می‌توانیم از این بحران عبور کنیم.

,

دولت انگیزه و توانی در مدیریت نرخ ارز ندارد

, دولت انگیزه و توانی در مدیریت نرخ ارز ندارد, دولت انگیزه و توانی در مدیریت نرخ ارز ندارد,

این استاد دانشگاه در مورد افزایش حباب گونه قیمت دلار ضمن بی‌تأثیر نبودن نقش رسانه‌های خارجی و شبکه‌های مجازی در اعلام لحظه‌به‌لحظه قیمت دلار، و بعضاً هجوم مردم به صرافی‌ها جهت خریدوفروش دلار عنوان کرد: دولت علاقه‌مند به ایجاد نرخ ارز شناور است و انگیزه و توانی در مدیریت نرخ ارز ندارد.

,

وی افزود: اگر اراده دولت در آزادسازی قیمت دلار نبود امروزه نرخ دلار در این اعداد و ارقام تبادل نمی‌شد.

,

یونسی در ادامه اظهار کرد: شعارهایی نظیر اصلاح الگوی مصرف، حمایت از کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، شعارهای همیشگی و ماندگاری هستند. گاهی اوقات وقتی کالایی گران می‌شود صرفه‌جویی می‌کنیم، گاهی اوقات فرهنگ ما فرهنگ صرفه‌جویی می‌شود. تابستان امسال پس از مهروموم‌ها شاهد خاموشی‌های متعدد بودیم، یک‌طرف قضیه بی‌تدبیری دولت است، اما طرف دیگر مصرف بالای مردم است.

,

حضور مدیران ثروتمند در دولت گسترش‌دهنده تجمل‌گرایی در جامعه است

, حضور مدیران ثروتمند در دولت گسترش‌دهنده تجمل‌گرایی در جامعه است, حضور مدیران ثروتمند در دولت گسترش‌دهنده تجمل‌گرایی در جامعه است,

وی اضافه کرد: اگر فرهنگ صرفه‌جویی در بین مردم فرهنگ غالب شود می‌توان با کمک یکدیگر از این برهه گذر کرد. البته این موضوع کمک دولت را هم می‌طلبد. دولت باید تجمل‌گرایی را از خود دور کند. حضور مدیران ثروتمند و تجمل‌گرا در دولت خود آسیبی است که گسترش‌دهنده تجمل‌گرایی در جامعه می‌شود.

,

وی خاطرنشان کرد: اگر اراده دولت بر این است که قیمت دلار آزاد شود باید درآمدها را متناسب با کاهش ارزش پول ملی، افزایش دهد. یعنی برای اینکه مردم به وضعیت مالی سال گذشته خود برگردند یا نیاز است درآمدها حدوداً ۳ برابر شود و یا اینکه دولت با مدیریت بازار ارز دلار را به قیمت سابق بازگرداند و حقوق دریافتی به همین روال باقی بماند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه