اخبار داغ

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

کم کاری دولتی‌ها در زمینه فرآوری زعفران/ اگر به زعفران توجه شود حجم زیادی از اشتغال مرتفع می‌شود

کم کاری دولتی‌ها در زمینه فرآوری زعفران/ اگر به زعفران توجه شود حجم زیادی از اشتغال مرتفع می‌شود
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هیچ دولتی نتوانسته زعفران را به الگوی کشت جدید برساند، گفت: اگر به زعفران توجه شود حجم زیادی از اشتغال را مرتفع می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرهاد فلاحتی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهارکرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت کار بسیار خوبی را انجام داد و با پیگیری‌هایی که انجام شد زعفران قاین به عنوان میراث معنوی در لیست میراث های  معنوی جهانی زعفران قاینات به ثبت رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

وی ادامه داد: این حرکت خوبی است که زعفران قاینات به عنوان یک برند مشهور جهانی در عرصه جهانی و بین‌الملل، ورود و  نمود بهتری خواهد داشت.

,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: زعفران قاینات به حد کافی مشهور است و در معرفی به بازارهای جهانی مشکلی ندارد اما در عرضه آن به بازارهای جهانی و استفاده از فرآوری  زعفران مشکل داریم.

,

فلاحتی خاطرنشان کرد: هم در بازارداخل و هم در بازار خارج زعفران قاین به عنوان یک برند مشهورشناخته شده است و این قابلیت را دارد که روز به رو بر دامنه تجاری آن افزوده شود.

,

وی تصریح کرد: مشکلات پیش و روی سر راه زعفران کاران را باید بررسی و مرتفع کرد.

,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مسائل اساسی در زعفران این است که آیا به تمام ارزش افزوده زعفران توجه داریم و زعفران را به عنوان یک آورده در سبد اقتصادی کشور تلقی می کنیم یا نه؟

,

فلاحتی افزود: آمارها نشان می‌دهند متاسفانه کشور ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران در رده های پایینی از صادارات زعفران است.

,

 

,

برنامه ریزی دولت برای فرآوری زعفران دچار نقص است

,

وی با بیان این‌که صادرات زعفران کشور ما فله ای و نهایت بسته بندی به بازار دنیا صدر می‌شود، گفت: اگر چرخه‌های تولید ما در خصوص زعفران بالا باشد از این محصول می‌توان ارزش افزوده بالایی را وارد سبد اقتصادی خانوار کرد و ارز زیادی را وارد کشور کنیم اما متاسفانه در این زمینه با کمبود برنامه‌ریزی و برنامه راهبردی مواجه هستیم.

,

 

,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ضمن تصریح اینکه نه وزارت جهاد کشاورزی و نه وزارت صنعت معدن و تجارت در صادرات زعفران حضور جدی نداشته‌اند، افزود: آنچه تاکنون اتفاق افتاده توسط بخش‌های خصوصی کشور بوده که توانستند زعفران را صادر کرده و ارز آوری‌ها را داشته باشند.

,

 

,

فلاحتی اظهارکرد: آنچه ایده آل کشور و توانایی ما در زمینه زعفران است بسیار بالاتر است که متاسفانه برخی برنامه ریزی دولت هرچند برای کمک به کشاورز انجام می‌شود دچار نقص است.

,

 

,

ایجاد دلال بازی در پی خرید تضمینی زعفران

,

وی گفت: خرید تضمینی زعفران در وهله اول امر خوبی است اما همین خرید تضمینی سبب شد تا بازار دلال بازی در سطح کشور ایجاد شود؛ با توجه به اینکه اکثر کشاورزان خراسان جنوبی خرده تولید داشته و تولید چند ده کیلویی ندارند از این رو زعفران مالکین را دلالان خریدند و به سازمان تعاون روستایی می فروشند و عایدی برای کشاورز ندارد.

,

 

,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بر همان مبنایی که وزارت خانه و دولت به تعاون روستایی دستور داده بود که باید در این حجم و ابعاد زعفران  خریداری شود انجام شد اما در نهایت یکی دو نفر به اصطلاح تجار، بازار دلالی راه انداختند و زعفران با چند برابر مبلغی که از کشاورز خریداری شده بود صادر شد و پولی به عرصه کشاورزی ما وارد نشد.

,

 

,

باید بودجه های دولتی در جهت کمک به زعفران کاران باشد

,

فلاحتی خاطرنشان کرد: اگر قرار است خرید تضمینی زعفران را انجام بدهیم کار خوبی است اما شیوه‌های بعد از آن هم به نحوی باشد که آن هدف اصلی که توان تولید زعفران کار است را بالا ببریم.

,

 

,

وی اظهارکرد: انتظار ما این است که در کشور زمانی که بودجه ای از بیت المال در نظر گرفته می‌شود کمک به زعفران کار است صورت بگیرد و در این زمینه هزینه شود.

,

 

,

هیچ دولتی نتوانسته زعفران را به الگوی کشت جدید برساند

,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ دولتی در بخش کشاورزی نتوانسته اند زعفران ما را از آن حالت سنتی خودش که تولید می‌شده به الگوهای کشت جدید یا الگوهای درست کشاورزی برای تولید بیشتر برسانند.

,

 

,

فلاحتی خاطرنشان کرد: آنچه برای بالابردن راندمان زعفران در کشور ایجاد می‌شود معمولا شیوه های سنتی قدیمی است مگر اینکه یکی دو کشاورز زعفران کار موفق شدند با بهره‌گیری از شیوه های جدید و فضای علمی کشور توانستند تولید خود را بالا ببرند.

,

 

,

نیاز به ناظر قوی در زمینه زعفران است

,

وی بیان کرد: ما نیاز به ناظر قوی داریم که هم در ترویج بتواند موثر باشد و هم آموزش دهنده‌های قوی باشند که تولید زعفران را بالا ببرند و هم در فرآوری زعفران موثر باشند.

,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: نهایت کاری که در قاینات انجام شده ورود بخش خصوصی است که زحمت زیادی هم می کشند و در بسته‌بندی های زعفران و استفاده از زعفران به عنوان ادویه در بازارهای جهانی کارهای خوبی را به خود اختصاص داده اند اما خیلی حجم اندکی است.

,

باید از زعفران بهینه استفاده کرد

,

فلاحتی ضمن تاکید بر این‌که باید از تمام زعفران بهینه استفاده شود، افزود: ما هنوز از پر زعفران به خوبی استفاده نکرده ایم و معمولا تبدیل به ضایعات می شود.

,

اگر به زعفران توجه شود حجم زیادی از اشتغال را مرتفع می‌کند

,

وی یادآورشد: زعفران یک گیاه دارای ارزشی است که اگر تنها به زعفران در خراسان‌جنوبی و قائنات توجه شود نه تنها بخش عمده‌ای از فضای اشتغال قائنات، زیرکوه و خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرارداده و خانواده های زیادی را بی نیاز کرده بلکه آنها را افرادی کار آفرین می‌کند که همه این‌ها نیاز به تلاش بخش خصوصی و نظارت و دقت دولتی ها دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه