اخبار داغ

10 سؤالی که دیده بان حقوق بشر از ولیعهد عربستان دارد

10 سؤالی که دیده بان حقوق بشر از ولیعهد عربستان دارد
دیده بان حقوق بشر گزارش داد که مقامات دولتی خارجی باید از عربستان بخواهند تا نقض حقوق بشر را بپذیرد. قتل وحشیانه جمال خاشقچی فقط یک مأموریت اشتباه نبود، بلکه نتیجه ی نادیده گرفتن گستاخانه حقوق بشر توسط عربستان سعودی بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ دیده بان حقوق بشر گفت که اعتراف عربستان سعودی به اینکه نمایندگان دولت، روز 2 اکتبر سال 2018 جمال خاشقچی را در کنسولگری این کشور واقع در استانبول کشتند، به شدت تاریخچه حقوق بشری این کشور را مورد توجه قرار داده و زیر سؤال برده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "تیتریک", , "تیتریک", ", تیتریک, ", ؛ دیده بان حقوق بشر گفت که اعتراف عربستان سعودی به اینکه نمایندگان دولت، روز 2 اکتبر سال 2018 جمال خاشقچی را در کنسولگری این کشور واقع در استانبول کشتند، به شدت تاریخچه حقوق بشری این کشور را مورد توجه قرار داده و زیر سؤال برده است.,
دیده بان حقوق بشر گزارش داد که مقامات دولتی خارجی باید از عربستان بخواهند تا نقض حقوق بشر را بپذیرد.
,
 
,
مایکل پیج معاون امور خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر گفت: "قتل وحشیانه جمال خاشقچی فقط یک مأموریت اشتباه نبود، بلکه نتیجه ی نادیده گرفتن گستاخانه حقوق بشر توسط عربستان سعودی و اعتقاد بر اینکه حاکمیت قانون برای شاهزاده محمد بن سلمان و سایر رهبرانش اعمال نمی شود، بود."
,
 
,
وی افزود: "جهان باید به این فرصت خاتمه دهد و خواستار اجرای عدالت برای نقض حقوق بشر و اعمال مضر عربستان سعودی که بسیاری از آنها چندین دهه ادامه داشته، شود."
,
 
,
10 سؤالی که از سوی سازمان دیده بان حقوق بشر پرسیده شده و شاهزاده عربستان باید پاسخ دهد را با هم می خوانیم:
,
 
,
1- چرا ائتلاف به رهبری عربستان سعودی برای عملیات نظامی در یمن به حملات غیرقانونی، منع تحقیق مناسب و جبران خسارت قربانی های غیرنظامی ادامه می دهد؟
, 1- چرا ائتلاف به رهبری عربستان سعودی برای عملیات نظامی در یمن به حملات غیرقانونی، منع تحقیق مناسب و جبران خسارت قربانی های غیرنظامی ادامه می دهد؟,
 
,
عربستان سعودی، ائتلاف نظامی را به آغاز عملیات در یمن هدایت می کند. ائتلاف به رهبری سعودی مرتکب نقض متعدد قوانین بشردوستانه بین المللی از جمله؛ جنایات آشکار جنگی و منع انجام تحقیقات هدف دار و بی طرفانه در مورد نقض حقوق بشر شده است.
,
 
,
کار تیم مشترک ارزیابی حوادث یمن (JIAT) که توسط ائتلاف در سال 2016 تأسیس شده، به مراتب کمتر از استانداردهای بین المللی مربوط به شفافیت، بی طرفی و استقلال است. در سپتامبر سال 2018 این واحد، خطای ائتلاف در حملات گسترده هوایی بررسی شده را مشخص کرده بود.
,
 
,
 
,
2- چرا عربستان سعودی مدافعان برجسته حقوق زنان را زندانی کرد و چه زمانی آنها را آزاد می کند؟
, 2- چرا عربستان سعودی مدافعان برجسته حقوق زنان را زندانی کرد و چه زمانی آنها را آزاد می کند؟,
 
,
در ماه مه، مقامات عربستان آماده لغو ممنوعیت رانندگی زنان در روز 24 ژوئن شدند، دولت سرکوب هماهنگ شده ی گسترده ای را علیه جنبش حقوق زنان آغاز کرد. مقامات حداقل 13 فعال برجسته حقوق زنان را دستگیر کرده و چندین نفر از آنها را به جرائم جدی بر پایه ی فعالیت صلح آمیز آنها متهم کردند. رسانه های تحت سلطه دولت، مبارزه ای علیه آنها ترتیب داده و آنها را خیانتکار نامیدند. حداقل 9 زن بدون هیچ اتهامی در بازداشت ماندند، حتی برخی از آنها به 20 سال زندان محکوم شدند. نواف عبدالعزیز، امان النفجان، عزیز الیوسف، لوجیان الحثلول، امال الحربی، نسمان السدح، سامار باداوی، هاتون الفسی و مایا الزهرانی نام زنان بازداشت شده است.
,
 
,
 
,
3- چرا عربستان سعودی مخالفان و فعالان مسالمت آمیز در خارج از کشور را هدف قرار می دهد؟
, 3- چرا عربستان سعودی مخالفان و فعالان مسالمت آمیز در خارج از کشور را هدف قرار می دهد؟,
 
,
پیش از قتل خاشقچی، مقامات سعودی سابقه ی هدف قرار دان مخالفان و فعالان خارج از کشور را داشتند. اخیرا، طبق گزارش رسانه ها، در ماه مارس، مقامات امنیتی، "لجین الهذلول" یک فعال برجسته که در امارات متحده عربی در حال تحصیل بود را متوقف کردند و به سرعت وی را با هواپیمایی به ریاض بردند. مقامات پس از چندی وی را تحت شرایطی از اردن به شوهرش بازگرداندند.
,
 
,
فعالان عفو ​​بین الملل و عربستان سعودی در کانادا و انگلیس گفتند که عربستان سعودی آنها را با بدافزارهای جاسوسی هدف قرار داده است.
,
 
,
همچنین، مقامات عربستان سعودی از نفوذ خود برای با زور بازگرداندن زنان فراری از خانواده هایشان به عربستان استفاده می کنند. یکی از این موارد، زنی به نام "دینا علی" بود که از فیلیپین به عربستان بازگردانده شد.
,
 
,
 
,
4- چرا مقامات سعودی در ماه نوامبر سال 2017 بیش از 300 شاهزاده، تاجر و مقامات دولتی که بسیاری از آنها بدون هیچ فرآیند قانونی مشخص در هتل ریتز کارلتون دستگیر شدند را بازداشت کردند؟
, 4- چرا مقامات سعودی در ماه نوامبر سال 2017 بیش از 300 شاهزاده، تاجر و مقامات دولتی که بسیاری از آنها بدون هیچ فرآیند قانونی مشخص در هتل ریتز کارلتون دستگیر شدند را بازداشت کردند؟,
 
,
در اوایل ماه نوامبر سال 2017، مقامات سعودی 381 نفر را به اتهام فساد دستگیر کردند. در میان آنها شاهزادگان برجسته، مدیران اجرایی و مقامات عالی رتبه دولتی بودند. مقامات، بسیاری از آنها را در هتل ریتز کارلتون ریاض گرفتند و خارج از هر روند قانونی که بازداشت شدگان حق دفاع از خود داشته باشند، خواستار آن شدند که بازداشت شدگان آزادی خود را با دارایی هایشان مبادله کنند.
,
 
,
براساس بیانیه دولت عربستان سعودی، تنها 56 نفر از این قرار خودداری کرده و در حبس باقی ماندند که احتمالا با اتهامات جنایی مواجه خواهند شد. نیویورک تایمز در ماه مارس گزارش داد که مقامات سعودی برای تصاحب میلیاردها دلار از اجبار و توهین استفاده کرده بودند، به طوری که 17 تن از بازداشت شدگان بر اثر بدرفتاری عوامل دستگیرکننده به درمان پزشکی نیاز داشتند.
,
 
,

5- چرا زنان هنوز برای گرفتن پاسپورت و خروج از کشور به اجازه مردان خویشاوند نیاز دارند؟

, 5- چرا زنان هنوز برای گرفتن پاسپورت و خروج از کشور به اجازه مردان خویشاوند نیاز دارند؟,
 
,
علیرغم اصلاحات ظاهری در سال های اخیر، عربستان سعودی سیستم قیومیت مرد را لغو نکرده است. تحت این سیستم، سیاست ها و اقدامات اداری، زنان را از کسب گذرنامه، ازدواج، مسافرت یا آزاد شدن از زندان بدون تأیید یک سرپرست مرد، معمولا شوهر، پدر، برادر یا پسر، منع می کنند. همچنین دولت، افراد یا کسب و کار از جمله؛ کارفرمایان یا بیمارستان ها را به شرطی که همچنان به کسب اجازه از سرپرست مرد برای زنان به منظور کار کردن یا دسترسی به مراقبت های بهداشتی ادامه دهند، مجازات نمی کند.
,
 
,
 
,
6- چرا فعالانی چون؛ رائف بدوی، ولید أبو الخیر و محمد القحطانی به خاطر فعالیت هایی مسالمت آمیز به بیش از 10 سال زندان محکوم می شوند؟
, 6- چرا فعالانی چون؛ رائف بدوی، ولید أبو الخیر و محمد القحطانی به خاطر فعالیت هایی مسالمت آمیز به بیش از 10 سال زندان محکوم می شوند؟,
 
,
مقامات عربستان سعودی در راستای نقض تعهدات بین المللی حقوق بشر به طور مرتب  از جرایم جنایی علیه استفاده صلح آمیز از آزادی بیانِ فعالان حقوق بشر استفاده می کنند. از سال 2014 تاکنون، مقامات سعودی بسیاری از مخالفان را به دلیل فعالیت مسالمت آمیز در دادگاه جنایی ویژه، دادگاه تروریسم عربستان سعودی محکوم کرده اند که برخی از آنها به 10 سال زندان یا بیشتر محکوم شدند.
,
 
,
مقامات تقریبا تمام فعالان مرتبط با انجمن حقوق سیاسی و مدنی عربستان سعودی (ACPRA)، یکی از اولین سازمان های مدنی کشور که خواستار اصلاح گسترده سیاسی در تفسیر قوانین اسلامی است، را تحت پیگرد قانونی قرار داده اند.
,
 
,
 
,
7- چرا عربستان متهمان را پیش از محاکمه، ماه ها و حتی سال ها بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت نگه می دارد؟
, 7- چرا عربستان متهمان را پیش از محاکمه، ماه ها و حتی سال ها بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت نگه می دارد؟,
 
,
عربستان سعودی هزاران نفر را بیش از شش ماه بازداشت کرده و برخی را بدون ارجاع به دادگاه بیش از یک دهه نگهداری کرده است.
,
 
,
در ماه آوریل، سازمان دیده بان حقوق بشر با تحلیلِ داده های پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور فاش کرد که مقامات 2305 نفر که بیش از 6 ماه تحت بازجویی بودند را بدون ارجاع به محکمه نگه داشته که این مدت برای 1875 نفر آنها بیش از یک سال و برای 251 نفر بیش از سه سال بوده است.
,
 
,
 
,
8. چرا انتقاد از ملک سلمان و شاهزاده محمد بن سلمان برابر با تروریسم در عربستان سعودی است؟
, 8. چرا انتقاد از ملک سلمان و شاهزاده محمد بن سلمان برابر با تروریسم در عربستان سعودی است؟,
 
,
قانون سال 2017 ضد تروریسم عربستان سعودی شامل تعاریف مبهم و بیش از حد وسیع از اعمال تروریستی است که در برخی موارد مجازات آن مرگ است. این قانون شامل حبس بین 5 تا 10 سال برای به تصویر کشیدن و توصیف مستقیم یا غیرمستقیم شاه و شاهزاده که به دین یا عدالت بی احترامی کند و مجازات گسترده ای از اقدامات صلح آمیز که هیچ ارتباطی با تروریسم ندارند، می شود.
,
 
,
 
,
9 - چرا عربستان افرادی را که از نظر قانون بین المللی جرمی سنگینی انجام نداده اند را اعدام می کند؟
, 9 - چرا عربستان افرادی را که از نظر قانون بین المللی جرمی سنگینی انجام نداده اند را اعدام می کند؟,
 
,
عربستان سعودی از ابتدای سال 2014، بیش از 650 نفر را اعدام کرده که بیش از 200 مورد آنها به خاطر جرائم بدون خشونت بوده است. استانداردهای بین المللی از جمله؛ حقوق بشر عربی که توسط عربستان سعودی به تصویب رسیده، نیاز کشورهایی است که مجازات اعدام را دارند و تنها برای جرائم خطرناک و شرایط استثنائی از آن ستفاده می کنند.
,
 
,
در سال 2018، مقامات سعودی از مجازات اعدام علیه مخالفانی که متهم به خشونت نبودند، استفاده کردند. مخالفانی چون؛ حامیان اعتراضات وابسته به اخوان المسلمین.
,
 
,
 
,
10- چرا عربستان سعودی به عموم مردم اجازه ی مذهب دیگری غیر از اسلام را نمی دهد و به شدت در برابر جامعه مسلمان شیعه تبعیض قائل می شود؟
, 10- چرا عربستان سعودی به عموم مردم اجازه ی مذهب دیگری غیر از اسلام را نمی دهد و به شدت در برابر جامعه مسلمان شیعه تبعیض قائل می شود؟,
 
,
عربستان سعودی تاب و تحملِ عبادت همگانی از سوی طرفداران مذاهب غیر از اسلام را ندارد و به طور سیستماتیک در آموزش عمومی، سیستم عدالتی، آزادی مذهبی و اشتغال در مورد اقلیت های مذهبی مسلمان، به ویژه؛ شیعه دوازده ‌امامی و اسماعیلیان تبعیض قائل می شود.
,
 
,
مقامات مذهبی وابسته به حکومت، تفاسیر و نسخه های شیعه و صوفی را در بیانیه ها و اسناد عمومی منع می کنند. ده ها شیعه عربستان تنها به خاطر شرکت در تظاهرات سال 2011 که خواستار حقوق برابر و اساسی برای تمام سعودی ها شدند در زندان به سر می برند.
,
 
,
به نقل از truth، اخیرا بازرسان، اتهاماتی را بایگانی کرده و خواستار مجازات اعدام برای پنج فعال استان شرقی از جمله اسراء ‌الغمغام فعال حقوق زنان شده اند.
, به نقل از truth، , truth,
 
,
 
,
معصومه میرحسینی - تیتریک
, معصومه میرحسینی - تیتریک,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه