اخبار داغ

مرتضی غرقی:

نگاه هیچ ایرانی وطن‌پرستی نسبت به آمریکا مثبت نیست/ آمریکا و اروپا در تاکتیک‌ها تفاوت دارند اما در اهداف همسان‌اند/ ایران، پس از این نیز با تحریم‌ها مقابله خواهد کرد

نگاه هیچ ایرانی وطن‌پرستی نسبت به آمریکا مثبت نیست/ آمریکا و اروپا در تاکتیک‌ها تفاوت دارند اما در اهداف همسان‌اند/ ایران، پس از این نیز با تحریم‌ها مقابله خواهد کرد
خبرنگار با سابقه سیما و نویسنده کتاب‌های «تجربه‌ای دیگر» و «از تفنگ تا قلم» می‌گوید هیچ ایرانی وطن‌پرستی نسبت به آمریکا نگاه مثبتی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، یکی از خبرنگارانی که در کوران مذاکرات هسته‌ای او را زیاد در قاب تلویزیون می‌دیدیم، "مرتضی غرقی" بود؛ خبرنگاری که به عنوان نماینده شبکه خبر در مذاکرات حضور داشت. خودش می‌گوید به آینده مذاکرات امیدوار بوده اما حالا رفتار آمریکا باعث شده است که همه اعتمادش نسبت به ایالات متحده را از دست بدهد. غرقی تا کنون به 70 کشور جهان سفر کرده است و اصطلاحا مرد جهان‌دیده‌ای است! علاوه بر این سابقه کار رسانه‌ای او به سال‌ها قبل بازمی‌گردد. در این‌باره همین سخن بس که او خبرنگار آیین تدفین امام راحل(ره) بوده است! اکنون و در آستانه سیزدهم آبان‌ماه که آمریکا و دستگاه‌های تبلیغاتی‌اش آن را آغاز شدیدترین فشارها علیه ایران توصیف می‌کنند به سراغ مرتضی غرقی رفته‌ایم تا تحلیل او را از شرایط پیش‌رو بشنویم. بی‌درنگ شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت- جناب غرقی! آمریکا از ماه‌ها قبل اعلام کرده است که در روز چهارم نوامبر یا 13 آبان که برای ایرانیان و آمریکایی‌ها روز معناداری است، تحریم‌های خود را علیه ایران تشدید می‌کند و فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند. ارزیابی اولیه شما از روزهای پیش‌روی ایران چیست؟

به نظر من رویکرد تبلیغاتی آمریکا در قالب «تشدید تحریم‌ها در 13 آبان» نشان می‌دهد که آن‌ها ابزارهای لازم را برای فشار بیش‌تر بر ایران از دست داده‌اند. این حجم از فشارهای تبلیغاتی به هر جامعه دیگری که تزریق می‌شد، مردم نگران‌تر بودند و جامعه بهم می‌ریخت اما ببینید اولویت اول مردم ما در روزهای اخیر چیست. توجه زایدالوصف مردم ما به راهپیایی اربعین، نشان می‌دهد که آن‌ها به تهدیدات آمریکا توجه چندانی ندارند.

من نمی‌خواهم بگویم که تحریم‌ها تأثیری بر ایران نگذاشته است اما برنامه آن‌ها براندازی بود. آن‌ها در سال گذشته به واسطه برخی تجمع‌ها تصور کردند که به تحقق این برنامه نزدیک شده‌اند. ما کف جامعه هستیم و با مردم ارتباط داریم. مردم حرف دلشان را به ما خبرنگارها می‌زنند و ما هم با مردم ارتباط داریم. من به شما می‌گویم که هیچ‌یک از مردمی که در ایران زندگی می‌کنند خواستار براندازی نیستند؛ بلکه نگاه مردم منتقدانه است.

خوشبختانه دولت بیدار شده است. آمریکایی‌ها می‌خواهند در 13 آبان چه کنند؟ آن‌ها تا پیش از این، هر تحریمی را که می‌توانستند علیه ایران تحمیل کرده‌اند. شما می‌دانید که اخیرا جان بولتون وارد باکو شد و از ایروان و چند شهر دیگر در آسیای مرکزی بازدید کرد تا در آن‌جا با مقامات و مسئولین دیدار کند و آن‌ها را درباره رابطه با ایران تهدید کند.

علیرغم تحریم‌ها، از پیشرفت بازنمانده‌ایم

همین تلاش‌ها و تهدیدها نشان می‌دهد که ایده تحریم‌ها موفق نبوده است. تنها کاری که تحریم‌ها علیه مردم انجام می‌دهد، بالا بردن هزینه‌هاست. اگر قبلا موبایل را 2 میلیون تومان می‌خریدید، حالا باید 6 میلیون تومان بخرید. این افزایش هزینه‌ها، مسیر پیشرفت کشور را قدری دشوار می‌کند اما علیرغم همه تحریم‌هایی که علیه ما اعمال شده است، ما از پیشرفت بازنمانده‌ایم.

نسل پدر و مادرهای ما، نسلی است که انقلاب کرده است. آن‌ها که از انقلاب بد نمی‌گویند. حرف آن‌ها این است که سیستم مدیریتی کشور باید اصلاح شود. آن‌ها نمی‌گویند که نظام جمهوری اسلامی ایران بد است. شما می‌بینید که در راهپیمایی 22 بهمن چقدر از مردم به خیابان‌ها می‌آیند. این آمدن‌ها مهر تأییدی بر نظام جمهوری اسلامی ایران است اما به هر حال همه ما می‌دانیم که سیستم مدیریت کشور اشکال دارد.

وقتی مدعیان اصلاحات در عربستان به روش‌ قرون‌وسطایی آدم‌کشی می‌کنند!

آمریکا در سخت‌ترین شرایط خود طی سال‌های اخیر قرار دارد. مهم‌ترین متحد آمریکا در منطقه یعنی عربستان نیز با مشکلات زیادی دست به گریبان است. همان کشوری که رانندگی زنان را در راستای اصلاحات آزاد کرد، زنانی را که از حقوقشان دفاع می‌کنند به زندان می‌اندازد! همان کشوری که از اصلاحات سخن می‌گفت، یک روزنامه‌نگار را به روش قرون وسطایی قطعه‌قطعه می‌کند.

عربستان با اعتبار چه کشوری این اقدامات را انجام می‌دهد و بن‌سلمان چگونه به خود اجازه می‌دهد که چنین رفتاری در دنیایی که به سوی تمدن می‌رود، داشته باشد؟ رهبر انقلاب سخن حکیمانه‌ای خطاب به مقامات عربستان گفتند. ایشان گفته بودند آمریکا تا زمانی که بتواند شیر شما گاوهای شیرده را بدوشد، این کار را می‌کند و پس از این که شیر شما تمام شد، شما را ذبح می‌کند.

این اتفاق دقیقا برای بن‌سلمان در حال رخ دادن است. ادامه حیات سیاسی بن‌سلمان هزینه‌های زیادی برای آمریکا دارد و آمریکا باید این هزینه‌ها را بپردازد. بهترین راه برای فرار از پرداخت هزینه، حذف بن‌سلمان است. عربستان اعتبار آمریکا را در جهان زیر سوال برده است. این متحد آمریکاست که با رژیم اشغالگر قدس همکاری داشته و آن‌ها به دنبال این بودند که طرح خاورمیانه بزرگ را توسط بن‌سلمان رقم بزنند و افزون بر این، بحرین را پیش از پیش در قبضه بگیرند.

اما معادله برعکس شده است! در یمن، اعتبار متعلق به ایران است و در سوریه ایران بود که با تروریسم مقابله کرد. دشمنان تلاش می‌کردند که با توطئه روابط دو کشور ایران و عراق را بر هم بزنند اما شما دیدید که عراقی‌ها از 2 میلیون زائر ایرانی در اربعین پذیرایی کردند و ارتباط آن‌ها با ما هرروز نزدیک‌تر می‌شود. این یعنی شکست برنامه‌های آمریکا.

اگر سیاست اقتضاء کند آمریکا جلوی عربستان هم می‌ایستد

ایران پس از مذاکرات هسته‌ای رو به پیشرفت می‌رفت و پیش از آن نیز در مناسبات منطقه‌ای بسیار موفق بود؛ به همین خاطر آمریکا با سلاح تحریم به میدان آمده است. این تحریم‌ها مختص ایران نیست. ترکیه و روسیه هم هرجا که در مسیر پیشرفت گام می‌گذارند، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که مانعشان شوند. خود عربستان قرار بود سرمایه‌گذاران را جذب کند و اگر این اتفاق می‌افتاد، شاید این کشور دچار یک تحول جدی می‌شد و توسعه پیدا می‌کرد اما می‌بینید که آمریکا اگر اقتضاء کند جلوی عربستان هم می‌ایستد.

آمریکایی‌ها به عراق، افغانستان و لیبی حمله کردند و آن‌ها را از توسعه بازداشتند. این نگاه آمریکایی‌ها به منطقه ماست و ملت ما هم این را فهمیده‌اند. شاید سه چهار سال قبل اگر این ویژگی‌های آمریکا را می‌گفتیم برخی از غرب‌گراها می‌گفتند حرف‌های شما یکجانبه است و شما دارید علیه آمریکا شانتاژ می‌کنید! اما اکنون من گمان نمی‌کنم که هیچ ایرانی وطن‌پرستی در کشور وجود داشته باشد که نگاهش نسبت به آمریکا مثبت باشد.

مردم ایران یکپارچه از آمریکا متنفر شده‌اند

مردم ایران یکپارچه از آمریکا متنفر شده‌اند و به همین خاطر، آمریکا علیه مردم ایران اقدام می‌کند. آن‌ها مردم ایران را تحریم دارویی می‌کنند یا ما در خرید قطعات هواپیماهای غیرنظامی که بخش زیادی از مردم از آن استفاده می‌کنند، تحریم می‌کنند. هرآن‌چه که نسل جوان می‌تواند به واسطه آن ایران را رو به پیشرفت ببرد، تحریم کرده‌اند! آن‌ها به مردم ایران ضربه می‌زنند و به ما فشار وارد می‌کنند تا بتوانند به اهداف خود برسند.

ایران همانطور که طی یک دهه گذشته با تحریم‌ها مقابله کرده، از این پس هم مقابله خواهد کرد و از همه مهم‌تر این که مردم ایران اکنون بیدار شده‌اند و می‌فهمند که منشأ فشارها کجاست  وچگونه باید آن را کنترل کنند.

مرآت- جناب غرقی! رهبر انقلاب اعلام کرده‌اند که اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه‌داری این کشور مستقر است و تأکید کردند که در ایران هم باید هم‌ارز با این اتاق جنگ، یک اتاق جنگ اقتصادی داشته باشیم. از این دستور ماه‌ها می‌گذرد. دو هفته قبل از 13 آبان که آمریکا در تبلیغات خود آن را روز تشدید تحریم‌ها اعلام می‌کند، ما تازه در حال انتخاب وزیر اقتصاد بودیم! سوال من این است که به نظر شما اندیشکده‌های آمریکایی درباره این حجم از نابسامانی و رها کردن امور در ایران چه می‌اندیشند؟

بگذارید بگویم که 60 تا 70 درصد از مشکلات اقتصادی ما ابدا ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. یک دهه قبل، رهبر انقلاب بر مسأله اقتصاد مقاومتی به شدت تأکید کردند اما هیچ‌یک از جناح‌ها و گروه‌ها سیاسی اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگراها و آن‌هایی که ادعایشان می‌شد، نه در مجلس و نه در دولت، گامی جدی در راستای اقتصاد مقاومتی برنداشتند. اگر اقتصاد مقاومتی در ایران شکل گرفته بود، ما می‌توانستیم بسیاری از نیازهای داخلی خود را تأمین کنیم. کشور ما، کشوری بسیار غنی است.

همه‌چیز داریم الا مدیریت!

ما همه‌چیز داریم؛ اما مدیریت نداریم! کجای دنیا اتفاق می‌افتد که در شرایط بحرانی، برخی از نهادهای مهم بدون سرپرست باقی بماند؟ اگر اختلافی بین دولت و دیگر نهادها وجود دارد، دلیل نمی‌شود که فشار آن را همه کشور تحمل کنند و نهادهای اقتصادی ما از کار بیفتند. طی چند دهه گذشته همواره بحث خودروی ملی در ایران مطرح بوده است؛ اگر این موضوع محقق می‌شد اکنون مسلما وضعیت خودرو اینگونه نبود و مردم برای خرید خودروهایی این‌چنین، صف نمی‌بستند تا یکسال بعد خودرو را تحویل بگیرند!

اگر خودروی تو داخلی بود باید می‌ساختی و به مردم تحویل می‌دادی؛ چرا به مردم دروغ گفتید؟ این مشکلات به دلیل آن است که چارچوب‌های کلی ترسیم‌شده توسط رهبر انقلاب رعایت نمی‌شود. همه دولت‌ها مقصرند. وقتی بیکاری در کشور به مرز 30 درصد می‌رسد، این امر حاصل کار 4 سال نیست؛ بلکه حاصل کار 30 سال است. همه جریان‌های سیاسی و همه دولت‌ها، به ویژه دولت جدید در وضعیت کنونی کشور مقصرند.

اعتمادم را به طور کامل نسبت به آمریکا از دست داده‌ام

مدیریت توزیع کالا، مدیریت توزیع و تخصیص ارز برای کالاهای اساسی، مدیریت صادرات و... همه و همه دچار مشکل است و دولت باید به این امور داخلی رسیدگی کند. متأسفانه برخی از دولتمردان نگاهشان این است که تنها راه خروج از بن‌بست مذاکره با آمریکاست! من خودم فکر می‌کردم که بعد از مذاکرات هسته‌ای مشکلات ما حل می‌شود اما وقتی مذاکرات انجام شد، ما این همه امتیاز دادیم و قرار بود آن‌ها نگاهشان را نسبت به ایران تغییر بدهند و با ایران همکاری کنند اما نکردند. به همین خاطر صددرصد اعتماد خودم را نسبت به آمریکا از دست دادم.

گاهی ما بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تفاوت قائل می‌شویم و می‌گوییم آن‌ها بهتر هستند! اما آن‌ها در تاکتیک‌ها با هم متفاوت‌اند. صریحا می‌گویم هیچ کشور غربی تمایل ندارد که جمهوری اسلامی ایران، به اقتصاد سالم و پیشرفت و توسعه دست پیدا کند و دست برتر را در منطقه داشته باشد. همه این کشورها تلاش می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران را از توسعه بازدارند.

ملت باید بیدار باشند. ما باید با هم متحد باشیم و تولید داخلی را رونق دهیم. برخی همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های خود را رها کرده‌اند و همه نگاهشان به کشورهای غربی است. این نگاه بسیار غلط است. ما باید سبد اقتصادی خود را تقسیم کنیم و بدانیم که بخش بسیار کوچکی از این سبد مربوط به ارتباط با کشورهای غربی است؛ کشورهایی که تا کنون با ما رفتار صادقانه‌ای نداشته‌اند.

من قبول دارم که باید با جهان ارتباط داشته باشیم. بخشی از تکنولوژی در دست دیگران است اما این همه ماجرا نیست. روسیه، آمریکا، چین و همه کشورهای جهان ابتدا منافع خود را درنظر می‌گیرند و سپس دیگران را؛ بنابراین چرا باید منتظر دیگران باشیم؟ ما باید به فکر منافع خودمان باشیم. فکر کنیم و استراتژی‌های بلندمدت طرح‌ریزی کنیم.

استراتژیست سیاسی و اقتصادی نداریم

نگاه‌های کوتاه‌مدت به کشور بسیار ضربه زده است. باید این شیوه نگاه را از ذهنمان پاک کنیم. یکی از مشکلات در کشور ما این است که استراتژیست اقتصادی و سیاسی نداریم که 50 سال آینده را ببیند و از امروز برای مستحکم‌تر کردن پایه‌های اقتصاد پیشنهاد بدهد. آدم‌هایی که در برخی از مسئولیت‌ها قرار گرفته‌اند در قد و قواره‌ای نبوده‌اند که برنامه‌های توسعه‌ای کشور را به پیش ببرند.

ما می‌توانیم گام‌هایی اساسی برای پیشرفت کشور برداریم؛ چراکه نسل جوان ما، نسلی بسیار باهوش و آشنا با تکنولوژی و مسائل روز است. تاریخ گذشته ما نشان داده است که ایرانی‌ها در منطقه، یک سروگردن از دیگران بالاترند. ما در حوزه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی نشان داده‌ایم. تنها کشوری که در آن انقلاب شده و مردم آن پای انقلاب ایستاده‌اند، ایران است.

من البته انتقادات بسیار بسیار سنگینی نسبت به عملکرد مسئولین دارم و اگر آن‌ها اصلاح نشوند، ممکن است مردم آن‌ها را کنار بزنند و آدم‌های جدیدی را با نگرش‌های متفاوتی را بر مصادر امور می‌نشانند.

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

,

مرآت- جناب غرقی! آمریکا از ماه‌ها قبل اعلام کرده است که در روز چهارم نوامبر یا 13 آبان که برای ایرانیان و آمریکایی‌ها روز معناداری است، تحریم‌های خود را علیه ایران تشدید می‌کند و فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند. ارزیابی اولیه شما از روزهای پیش‌روی ایران چیست؟

به نظر من رویکرد تبلیغاتی آمریکا در قالب «تشدید تحریم‌ها در 13 آبان» نشان می‌دهد که آن‌ها ابزارهای لازم را برای فشار بیش‌تر بر ایران از دست داده‌اند. این حجم از فشارهای تبلیغاتی به هر جامعه دیگری که تزریق می‌شد، مردم نگران‌تر بودند و جامعه بهم می‌ریخت اما ببینید اولویت اول مردم ما در روزهای اخیر چیست. توجه زایدالوصف مردم ما به راهپیایی اربعین، نشان می‌دهد که آن‌ها به تهدیدات آمریکا توجه چندانی ندارند.

من نمی‌خواهم بگویم که تحریم‌ها تأثیری بر ایران نگذاشته است اما برنامه آن‌ها براندازی بود. آن‌ها در سال گذشته به واسطه برخی تجمع‌ها تصور کردند که به تحقق این برنامه نزدیک شده‌اند. ما کف جامعه هستیم و با مردم ارتباط داریم. مردم حرف دلشان را به ما خبرنگارها می‌زنند و ما هم با مردم ارتباط داریم. من به شما می‌گویم که هیچ‌یک از مردمی که در ایران زندگی می‌کنند خواستار براندازی نیستند؛ بلکه نگاه مردم منتقدانه است.

خوشبختانه دولت بیدار شده است. آمریکایی‌ها می‌خواهند در 13 آبان چه کنند؟ آن‌ها تا پیش از این، هر تحریمی را که می‌توانستند علیه ایران تحمیل کرده‌اند. شما می‌دانید که اخیرا جان بولتون وارد باکو شد و از ایروان و چند شهر دیگر در آسیای مرکزی بازدید کرد تا در آن‌جا با مقامات و مسئولین دیدار کند و آن‌ها را درباره رابطه با ایران تهدید کند.

علیرغم تحریم‌ها، از پیشرفت بازنمانده‌ایم

همین تلاش‌ها و تهدیدها نشان می‌دهد که ایده تحریم‌ها موفق نبوده است. تنها کاری که تحریم‌ها علیه مردم انجام می‌دهد، بالا بردن هزینه‌هاست. اگر قبلا موبایل را 2 میلیون تومان می‌خریدید، حالا باید 6 میلیون تومان بخرید. این افزایش هزینه‌ها، مسیر پیشرفت کشور را قدری دشوار می‌کند اما علیرغم همه تحریم‌هایی که علیه ما اعمال شده است، ما از پیشرفت بازنمانده‌ایم.

نسل پدر و مادرهای ما، نسلی است که انقلاب کرده است. آن‌ها که از انقلاب بد نمی‌گویند. حرف آن‌ها این است که سیستم مدیریتی کشور باید اصلاح شود. آن‌ها نمی‌گویند که نظام جمهوری اسلامی ایران بد است. شما می‌بینید که در راهپیمایی 22 بهمن چقدر از مردم به خیابان‌ها می‌آیند. این آمدن‌ها مهر تأییدی بر نظام جمهوری اسلامی ایران است اما به هر حال همه ما می‌دانیم که سیستم مدیریت کشور اشکال دارد.

وقتی مدعیان اصلاحات در عربستان به روش‌ قرون‌وسطایی آدم‌کشی می‌کنند!

آمریکا در سخت‌ترین شرایط خود طی سال‌های اخیر قرار دارد. مهم‌ترین متحد آمریکا در منطقه یعنی عربستان نیز با مشکلات زیادی دست به گریبان است. همان کشوری که رانندگی زنان را در راستای اصلاحات آزاد کرد، زنانی را که از حقوقشان دفاع می‌کنند به زندان می‌اندازد! همان کشوری که از اصلاحات سخن می‌گفت، یک روزنامه‌نگار را به روش قرون وسطایی قطعه‌قطعه می‌کند.

عربستان با اعتبار چه کشوری این اقدامات را انجام می‌دهد و بن‌سلمان چگونه به خود اجازه می‌دهد که چنین رفتاری در دنیایی که به سوی تمدن می‌رود، داشته باشد؟ رهبر انقلاب سخن حکیمانه‌ای خطاب به مقامات عربستان گفتند. ایشان گفته بودند آمریکا تا زمانی که بتواند شیر شما گاوهای شیرده را بدوشد، این کار را می‌کند و پس از این که شیر شما تمام شد، شما را ذبح می‌کند.

این اتفاق دقیقا برای بن‌سلمان در حال رخ دادن است. ادامه حیات سیاسی بن‌سلمان هزینه‌های زیادی برای آمریکا دارد و آمریکا باید این هزینه‌ها را بپردازد. بهترین راه برای فرار از پرداخت هزینه، حذف بن‌سلمان است. عربستان اعتبار آمریکا را در جهان زیر سوال برده است. این متحد آمریکاست که با رژیم اشغالگر قدس همکاری داشته و آن‌ها به دنبال این بودند که طرح خاورمیانه بزرگ را توسط بن‌سلمان رقم بزنند و افزون بر این، بحرین را پیش از پیش در قبضه بگیرند.

اما معادله برعکس شده است! در یمن، اعتبار متعلق به ایران است و در سوریه ایران بود که با تروریسم مقابله کرد. دشمنان تلاش می‌کردند که با توطئه روابط دو کشور ایران و عراق را بر هم بزنند اما شما دیدید که عراقی‌ها از 2 میلیون زائر ایرانی در اربعین پذیرایی کردند و ارتباط آن‌ها با ما هرروز نزدیک‌تر می‌شود. این یعنی شکست برنامه‌های آمریکا.

اگر سیاست اقتضاء کند آمریکا جلوی عربستان هم می‌ایستد

ایران پس از مذاکرات هسته‌ای رو به پیشرفت می‌رفت و پیش از آن نیز در مناسبات منطقه‌ای بسیار موفق بود؛ به همین خاطر آمریکا با سلاح تحریم به میدان آمده است. این تحریم‌ها مختص ایران نیست. ترکیه و روسیه هم هرجا که در مسیر پیشرفت گام می‌گذارند، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که مانعشان شوند. خود عربستان قرار بود سرمایه‌گذاران را جذب کند و اگر این اتفاق می‌افتاد، شاید این کشور دچار یک تحول جدی می‌شد و توسعه پیدا می‌کرد اما می‌بینید که آمریکا اگر اقتضاء کند جلوی عربستان هم می‌ایستد.

آمریکایی‌ها به عراق، افغانستان و لیبی حمله کردند و آن‌ها را از توسعه بازداشتند. این نگاه آمریکایی‌ها به منطقه ماست و ملت ما هم این را فهمیده‌اند. شاید سه چهار سال قبل اگر این ویژگی‌های آمریکا را می‌گفتیم برخی از غرب‌گراها می‌گفتند حرف‌های شما یکجانبه است و شما دارید علیه آمریکا شانتاژ می‌کنید! اما اکنون من گمان نمی‌کنم که هیچ ایرانی وطن‌پرستی در کشور وجود داشته باشد که نگاهش نسبت به آمریکا مثبت باشد.

مردم ایران یکپارچه از آمریکا متنفر شده‌اند

مردم ایران یکپارچه از آمریکا متنفر شده‌اند و به همین خاطر، آمریکا علیه مردم ایران اقدام می‌کند. آن‌ها مردم ایران را تحریم دارویی می‌کنند یا ما در خرید قطعات هواپیماهای غیرنظامی که بخش زیادی از مردم از آن استفاده می‌کنند، تحریم می‌کنند. هرآن‌چه که نسل جوان می‌تواند به واسطه آن ایران را رو به پیشرفت ببرد، تحریم کرده‌اند! آن‌ها به مردم ایران ضربه می‌زنند و به ما فشار وارد می‌کنند تا بتوانند به اهداف خود برسند.

ایران همانطور که طی یک دهه گذشته با تحریم‌ها مقابله کرده، از این پس هم مقابله خواهد کرد و از همه مهم‌تر این که مردم ایران اکنون بیدار شده‌اند و می‌فهمند که منشأ فشارها کجاست  وچگونه باید آن را کنترل کنند.

مرآت- جناب غرقی! رهبر انقلاب اعلام کرده‌اند که اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه‌داری این کشور مستقر است و تأکید کردند که در ایران هم باید هم‌ارز با این اتاق جنگ، یک اتاق جنگ اقتصادی داشته باشیم. از این دستور ماه‌ها می‌گذرد. دو هفته قبل از 13 آبان که آمریکا در تبلیغات خود آن را روز تشدید تحریم‌ها اعلام می‌کند، ما تازه در حال انتخاب وزیر اقتصاد بودیم! سوال من این است که به نظر شما اندیشکده‌های آمریکایی درباره این حجم از نابسامانی و رها کردن امور در ایران چه می‌اندیشند؟

بگذارید بگویم که 60 تا 70 درصد از مشکلات اقتصادی ما ابدا ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. یک دهه قبل، رهبر انقلاب بر مسأله اقتصاد مقاومتی به شدت تأکید کردند اما هیچ‌یک از جناح‌ها و گروه‌ها سیاسی اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگراها و آن‌هایی که ادعایشان می‌شد، نه در مجلس و نه در دولت، گامی جدی در راستای اقتصاد مقاومتی برنداشتند. اگر اقتصاد مقاومتی در ایران شکل گرفته بود، ما می‌توانستیم بسیاری از نیازهای داخلی خود را تأمین کنیم. کشور ما، کشوری بسیار غنی است.

همه‌چیز داریم الا مدیریت!

ما همه‌چیز داریم؛ اما مدیریت نداریم! کجای دنیا اتفاق می‌افتد که در شرایط بحرانی، برخی از نهادهای مهم بدون سرپرست باقی بماند؟ اگر اختلافی بین دولت و دیگر نهادها وجود دارد، دلیل نمی‌شود که فشار آن را همه کشور تحمل کنند و نهادهای اقتصادی ما از کار بیفتند. طی چند دهه گذشته همواره بحث خودروی ملی در ایران مطرح بوده است؛ اگر این موضوع محقق می‌شد اکنون مسلما وضعیت خودرو اینگونه نبود و مردم برای خرید خودروهایی این‌چنین، صف نمی‌بستند تا یکسال بعد خودرو را تحویل بگیرند!

اگر خودروی تو داخلی بود باید می‌ساختی و به مردم تحویل می‌دادی؛ چرا به مردم دروغ گفتید؟ این مشکلات به دلیل آن است که چارچوب‌های کلی ترسیم‌شده توسط رهبر انقلاب رعایت نمی‌شود. همه دولت‌ها مقصرند. وقتی بیکاری در کشور به مرز 30 درصد می‌رسد، این امر حاصل کار 4 سال نیست؛ بلکه حاصل کار 30 سال است. همه جریان‌های سیاسی و همه دولت‌ها، به ویژه دولت جدید در وضعیت کنونی کشور مقصرند.

اعتمادم را به طور کامل نسبت به آمریکا از دست داده‌ام

مدیریت توزیع کالا، مدیریت توزیع و تخصیص ارز برای کالاهای اساسی، مدیریت صادرات و... همه و همه دچار مشکل است و دولت باید به این امور داخلی رسیدگی کند. متأسفانه برخی از دولتمردان نگاهشان این است که تنها راه خروج از بن‌بست مذاکره با آمریکاست! من خودم فکر می‌کردم که بعد از مذاکرات هسته‌ای مشکلات ما حل می‌شود اما وقتی مذاکرات انجام شد، ما این همه امتیاز دادیم و قرار بود آن‌ها نگاهشان را نسبت به ایران تغییر بدهند و با ایران همکاری کنند اما نکردند. به همین خاطر صددرصد اعتماد خودم را نسبت به آمریکا از دست دادم.

گاهی ما بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تفاوت قائل می‌شویم و می‌گوییم آن‌ها بهتر هستند! اما آن‌ها در تاکتیک‌ها با هم متفاوت‌اند. صریحا می‌گویم هیچ کشور غربی تمایل ندارد که جمهوری اسلامی ایران، به اقتصاد سالم و پیشرفت و توسعه دست پیدا کند و دست برتر را در منطقه داشته باشد. همه این کشورها تلاش می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران را از توسعه بازدارند.

ملت باید بیدار باشند. ما باید با هم متحد باشیم و تولید داخلی را رونق دهیم. برخی همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های خود را رها کرده‌اند و همه نگاهشان به کشورهای غربی است. این نگاه بسیار غلط است. ما باید سبد اقتصادی خود را تقسیم کنیم و بدانیم که بخش بسیار کوچکی از این سبد مربوط به ارتباط با کشورهای غربی است؛ کشورهایی که تا کنون با ما رفتار صادقانه‌ای نداشته‌اند.

من قبول دارم که باید با جهان ارتباط داشته باشیم. بخشی از تکنولوژی در دست دیگران است اما این همه ماجرا نیست. روسیه، آمریکا، چین و همه کشورهای جهان ابتدا منافع خود را درنظر می‌گیرند و سپس دیگران را؛ بنابراین چرا باید منتظر دیگران باشیم؟ ما باید به فکر منافع خودمان باشیم. فکر کنیم و استراتژی‌های بلندمدت طرح‌ریزی کنیم.

استراتژیست سیاسی و اقتصادی نداریم

نگاه‌های کوتاه‌مدت به کشور بسیار ضربه زده است. باید این شیوه نگاه را از ذهنمان پاک کنیم. یکی از مشکلات در کشور ما این است که استراتژیست اقتصادی و سیاسی نداریم که 50 سال آینده را ببیند و از امروز برای مستحکم‌تر کردن پایه‌های اقتصاد پیشنهاد بدهد. آدم‌هایی که در برخی از مسئولیت‌ها قرار گرفته‌اند در قد و قواره‌ای نبوده‌اند که برنامه‌های توسعه‌ای کشور را به پیش ببرند.

ما می‌توانیم گام‌هایی اساسی برای پیشرفت کشور برداریم؛ چراکه نسل جوان ما، نسلی بسیار باهوش و آشنا با تکنولوژی و مسائل روز است. تاریخ گذشته ما نشان داده است که ایرانی‌ها در منطقه، یک سروگردن از دیگران بالاترند. ما در حوزه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی نشان داده‌ایم. تنها کشوری که در آن انقلاب شده و مردم آن پای انقلاب ایستاده‌اند، ایران است.

من البته انتقادات بسیار بسیار سنگینی نسبت به عملکرد مسئولین دارم و اگر آن‌ها اصلاح نشوند، ممکن است مردم آن‌ها را کنار بزنند و آدم‌های جدیدی را با نگرش‌های متفاوتی را بر مصادر امور می‌نشانند.

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

,

مرآت- جناب غرقی! آمریکا از ماه‌ها قبل اعلام کرده است که در روز چهارم نوامبر یا 13 آبان که برای ایرانیان و آمریکایی‌ها روز معناداری است، تحریم‌های خود را علیه ایران تشدید می‌کند و فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند. ارزیابی اولیه شما از روزهای پیش‌روی ایران چیست؟

به نظر من رویکرد تبلیغاتی آمریکا در قالب «تشدید تحریم‌ها در 13 آبان» نشان می‌دهد که آن‌ها ابزارهای لازم را برای فشار بیش‌تر بر ایران از دست داده‌اند. این حجم از فشارهای تبلیغاتی به هر جامعه دیگری که تزریق می‌شد، مردم نگران‌تر بودند و جامعه بهم می‌ریخت اما ببینید اولویت اول مردم ما در روزهای اخیر چیست. توجه زایدالوصف مردم ما به راهپیایی اربعین، نشان می‌دهد که آن‌ها به تهدیدات آمریکا توجه چندانی ندارند.

من نمی‌خواهم بگویم که تحریم‌ها تأثیری بر ایران نگذاشته است اما برنامه آن‌ها براندازی بود. آن‌ها در سال گذشته به واسطه برخی تجمع‌ها تصور کردند که به تحقق این برنامه نزدیک شده‌اند. ما کف جامعه هستیم و با مردم ارتباط داریم. مردم حرف دلشان را به ما خبرنگارها می‌زنند و ما هم با مردم ارتباط داریم. من به شما می‌گویم که هیچ‌یک از مردمی که در ایران زندگی می‌کنند خواستار براندازی نیستند؛ بلکه نگاه مردم منتقدانه است.

خوشبختانه دولت بیدار شده است. آمریکایی‌ها می‌خواهند در 13 آبان چه کنند؟ آن‌ها تا پیش از این، هر تحریمی را که می‌توانستند علیه ایران تحمیل کرده‌اند. شما می‌دانید که اخیرا جان بولتون وارد باکو شد و از ایروان و چند شهر دیگر در آسیای مرکزی بازدید کرد تا در آن‌جا با مقامات و مسئولین دیدار کند و آن‌ها را درباره رابطه با ایران تهدید کند.

علیرغم تحریم‌ها، از پیشرفت بازنمانده‌ایم

همین تلاش‌ها و تهدیدها نشان می‌دهد که ایده تحریم‌ها موفق نبوده است. تنها کاری که تحریم‌ها علیه مردم انجام می‌دهد، بالا بردن هزینه‌هاست. اگر قبلا موبایل را 2 میلیون تومان می‌خریدید، حالا باید 6 میلیون تومان بخرید. این افزایش هزینه‌ها، مسیر پیشرفت کشور را قدری دشوار می‌کند اما علیرغم همه تحریم‌هایی که علیه ما اعمال شده است، ما از پیشرفت بازنمانده‌ایم.

نسل پدر و مادرهای ما، نسلی است که انقلاب کرده است. آن‌ها که از انقلاب بد نمی‌گویند. حرف آن‌ها این است که سیستم مدیریتی کشور باید اصلاح شود. آن‌ها نمی‌گویند که نظام جمهوری اسلامی ایران بد است. شما می‌بینید که در راهپیمایی 22 بهمن چقدر از مردم به خیابان‌ها می‌آیند. این آمدن‌ها مهر تأییدی بر نظام جمهوری اسلامی ایران است اما به هر حال همه ما می‌دانیم که سیستم مدیریت کشور اشکال دارد.

وقتی مدعیان اصلاحات در عربستان به روش‌ قرون‌وسطایی آدم‌کشی می‌کنند!

آمریکا در سخت‌ترین شرایط خود طی سال‌های اخیر قرار دارد. مهم‌ترین متحد آمریکا در منطقه یعنی عربستان نیز با مشکلات زیادی دست به گریبان است. همان کشوری که رانندگی زنان را در راستای اصلاحات آزاد کرد، زنانی را که از حقوقشان دفاع می‌کنند به زندان می‌اندازد! همان کشوری که از اصلاحات سخن می‌گفت، یک روزنامه‌نگار را به روش قرون وسطایی قطعه‌قطعه می‌کند.

عربستان با اعتبار چه کشوری این اقدامات را انجام می‌دهد و بن‌سلمان چگونه به خود اجازه می‌دهد که چنین رفتاری در دنیایی که به سوی تمدن می‌رود، داشته باشد؟ رهبر انقلاب سخن حکیمانه‌ای خطاب به مقامات عربستان گفتند. ایشان گفته بودند آمریکا تا زمانی که بتواند شیر شما گاوهای شیرده را بدوشد، این کار را می‌کند و پس از این که شیر شما تمام شد، شما را ذبح می‌کند.

این اتفاق دقیقا برای بن‌سلمان در حال رخ دادن است. ادامه حیات سیاسی بن‌سلمان هزینه‌های زیادی برای آمریکا دارد و آمریکا باید این هزینه‌ها را بپردازد. بهترین راه برای فرار از پرداخت هزینه، حذف بن‌سلمان است. عربستان اعتبار آمریکا را در جهان زیر سوال برده است. این متحد آمریکاست که با رژیم اشغالگر قدس همکاری داشته و آن‌ها به دنبال این بودند که طرح خاورمیانه بزرگ را توسط بن‌سلمان رقم بزنند و افزون بر این، بحرین را پیش از پیش در قبضه بگیرند.

اما معادله برعکس شده است! در یمن، اعتبار متعلق به ایران است و در سوریه ایران بود که با تروریسم مقابله کرد. دشمنان تلاش می‌کردند که با توطئه روابط دو کشور ایران و عراق را بر هم بزنند اما شما دیدید که عراقی‌ها از 2 میلیون زائر ایرانی در اربعین پذیرایی کردند و ارتباط آن‌ها با ما هرروز نزدیک‌تر می‌شود. این یعنی شکست برنامه‌های آمریکا.

اگر سیاست اقتضاء کند آمریکا جلوی عربستان هم می‌ایستد

ایران پس از مذاکرات هسته‌ای رو به پیشرفت می‌رفت و پیش از آن نیز در مناسبات منطقه‌ای بسیار موفق بود؛ به همین خاطر آمریکا با سلاح تحریم به میدان آمده است. این تحریم‌ها مختص ایران نیست. ترکیه و روسیه هم هرجا که در مسیر پیشرفت گام می‌گذارند، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که مانعشان شوند. خود عربستان قرار بود سرمایه‌گذاران را جذب کند و اگر این اتفاق می‌افتاد، شاید این کشور دچار یک تحول جدی می‌شد و توسعه پیدا می‌کرد اما می‌بینید که آمریکا اگر اقتضاء کند جلوی عربستان هم می‌ایستد.

آمریکایی‌ها به عراق، افغانستان و لیبی حمله کردند و آن‌ها را از توسعه بازداشتند. این نگاه آمریکایی‌ها به منطقه ماست و ملت ما هم این را فهمیده‌اند. شاید سه چهار سال قبل اگر این ویژگی‌های آمریکا را می‌گفتیم برخی از غرب‌گراها می‌گفتند حرف‌های شما یکجانبه است و شما دارید علیه آمریکا شانتاژ می‌کنید! اما اکنون من گمان نمی‌کنم که هیچ ایرانی وطن‌پرستی در کشور وجود داشته باشد که نگاهش نسبت به آمریکا مثبت باشد.

مردم ایران یکپارچه از آمریکا متنفر شده‌اند

مردم ایران یکپارچه از آمریکا متنفر شده‌اند و به همین خاطر، آمریکا علیه مردم ایران اقدام می‌کند. آن‌ها مردم ایران را تحریم دارویی می‌کنند یا ما در خرید قطعات هواپیماهای غیرنظامی که بخش زیادی از مردم از آن استفاده می‌کنند، تحریم می‌کنند. هرآن‌چه که نسل جوان می‌تواند به واسطه آن ایران را رو به پیشرفت ببرد، تحریم کرده‌اند! آن‌ها به مردم ایران ضربه می‌زنند و به ما فشار وارد می‌کنند تا بتوانند به اهداف خود برسند.

ایران همانطور که طی یک دهه گذشته با تحریم‌ها مقابله کرده، از این پس هم مقابله خواهد کرد و از همه مهم‌تر این که مردم ایران اکنون بیدار شده‌اند و می‌فهمند که منشأ فشارها کجاست  وچگونه باید آن را کنترل کنند.

مرآت- جناب غرقی! رهبر انقلاب اعلام کرده‌اند که اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه‌داری این کشور مستقر است و تأکید کردند که در ایران هم باید هم‌ارز با این اتاق جنگ، یک اتاق جنگ اقتصادی داشته باشیم. از این دستور ماه‌ها می‌گذرد. دو هفته قبل از 13 آبان که آمریکا در تبلیغات خود آن را روز تشدید تحریم‌ها اعلام می‌کند، ما تازه در حال انتخاب وزیر اقتصاد بودیم! سوال من این است که به نظر شما اندیشکده‌های آمریکایی درباره این حجم از نابسامانی و رها کردن امور در ایران چه می‌اندیشند؟

بگذارید بگویم که 60 تا 70 درصد از مشکلات اقتصادی ما ابدا ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. یک دهه قبل، رهبر انقلاب بر مسأله اقتصاد مقاومتی به شدت تأکید کردند اما هیچ‌یک از جناح‌ها و گروه‌ها سیاسی اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگراها و آن‌هایی که ادعایشان می‌شد، نه در مجلس و نه در دولت، گامی جدی در راستای اقتصاد مقاومتی برنداشتند. اگر اقتصاد مقاومتی در ایران شکل گرفته بود، ما می‌توانستیم بسیاری از نیازهای داخلی خود را تأمین کنیم. کشور ما، کشوری بسیار غنی است.

همه‌چیز داریم الا مدیریت!

ما همه‌چیز داریم؛ اما مدیریت نداریم! کجای دنیا اتفاق می‌افتد که در شرایط بحرانی، برخی از نهادهای مهم بدون سرپرست باقی بماند؟ اگر اختلافی بین دولت و دیگر نهادها وجود دارد، دلیل نمی‌شود که فشار آن را همه کشور تحمل کنند و نهادهای اقتصادی ما از کار بیفتند. طی چند دهه گذشته همواره بحث خودروی ملی در ایران مطرح بوده است؛ اگر این موضوع محقق می‌شد اکنون مسلما وضعیت خودرو اینگونه نبود و مردم برای خرید خودروهایی این‌چنین، صف نمی‌بستند تا یکسال بعد خودرو را تحویل بگیرند!

اگر خودروی تو داخلی بود باید می‌ساختی و به مردم تحویل می‌دادی؛ چرا به مردم دروغ گفتید؟ این مشکلات به دلیل آن است که چارچوب‌های کلی ترسیم‌شده توسط رهبر انقلاب رعایت نمی‌شود. همه دولت‌ها مقصرند. وقتی بیکاری در کشور به مرز 30 درصد می‌رسد، این امر حاصل کار 4 سال نیست؛ بلکه حاصل کار 30 سال است. همه جریان‌های سیاسی و همه دولت‌ها، به ویژه دولت جدید در وضعیت کنونی کشور مقصرند.

اعتمادم را به طور کامل نسبت به آمریکا از دست داده‌ام

مدیریت توزیع کالا، مدیریت توزیع و تخصیص ارز برای کالاهای اساسی، مدیریت صادرات و... همه و همه دچار مشکل است و دولت باید به این امور داخلی رسیدگی کند. متأسفانه برخی از دولتمردان نگاهشان این است که تنها راه خروج از بن‌بست مذاکره با آمریکاست! من خودم فکر می‌کردم که بعد از مذاکرات هسته‌ای مشکلات ما حل می‌شود اما وقتی مذاکرات انجام شد، ما این همه امتیاز دادیم و قرار بود آن‌ها نگاهشان را نسبت به ایران تغییر بدهند و با ایران همکاری کنند اما نکردند. به همین خاطر صددرصد اعتماد خودم را نسبت به آمریکا از دست دادم.

گاهی ما بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تفاوت قائل می‌شویم و می‌گوییم آن‌ها بهتر هستند! اما آن‌ها در تاکتیک‌ها با هم متفاوت‌اند. صریحا می‌گویم هیچ کشور غربی تمایل ندارد که جمهوری اسلامی ایران، به اقتصاد سالم و پیشرفت و توسعه دست پیدا کند و دست برتر را در منطقه داشته باشد. همه این کشورها تلاش می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران را از توسعه بازدارند.

ملت باید بیدار باشند. ما باید با هم متحد باشیم و تولید داخلی را رونق دهیم. برخی همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های خود را رها کرده‌اند و همه نگاهشان به کشورهای غربی است. این نگاه بسیار غلط است. ما باید سبد اقتصادی خود را تقسیم کنیم و بدانیم که بخش بسیار کوچکی از این سبد مربوط به ارتباط با کشورهای غربی است؛ کشورهایی که تا کنون با ما رفتار صادقانه‌ای نداشته‌اند.

من قبول دارم که باید با جهان ارتباط داشته باشیم. بخشی از تکنولوژی در دست دیگران است اما این همه ماجرا نیست. روسیه، آمریکا، چین و همه کشورهای جهان ابتدا منافع خود را درنظر می‌گیرند و سپس دیگران را؛ بنابراین چرا باید منتظر دیگران باشیم؟ ما باید به فکر منافع خودمان باشیم. فکر کنیم و استراتژی‌های بلندمدت طرح‌ریزی کنیم.

استراتژیست سیاسی و اقتصادی نداریم

نگاه‌های کوتاه‌مدت به کشور بسیار ضربه زده است. باید این شیوه نگاه را از ذهنمان پاک کنیم. یکی از مشکلات در کشور ما این است که استراتژیست اقتصادی و سیاسی نداریم که 50 سال آینده را ببیند و از امروز برای مستحکم‌تر کردن پایه‌های اقتصاد پیشنهاد بدهد. آدم‌هایی که در برخی از مسئولیت‌ها قرار گرفته‌اند در قد و قواره‌ای نبوده‌اند که برنامه‌های توسعه‌ای کشور را به پیش ببرند.

ما می‌توانیم گام‌هایی اساسی برای پیشرفت کشور برداریم؛ چراکه نسل جوان ما، نسلی بسیار باهوش و آشنا با تکنولوژی و مسائل روز است. تاریخ گذشته ما نشان داده است که ایرانی‌ها در منطقه، یک سروگردن از دیگران بالاترند. ما در حوزه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی نشان داده‌ایم. تنها کشوری که در آن انقلاب شده و مردم آن پای انقلاب ایستاده‌اند، ایران است.

من البته انتقادات بسیار بسیار سنگینی نسبت به عملکرد مسئولین دارم و اگر آن‌ها اصلاح نشوند، ممکن است مردم آن‌ها را کنار بزنند و آدم‌های جدیدی را با نگرش‌های متفاوتی را بر مصادر امور می‌نشانند.

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

,

مرآت- جناب غرقی! آمریکا از ماه‌ها قبل اعلام کرده است که در روز چهارم نوامبر یا 13 آبان که برای ایرانیان و آمریکایی‌ها روز معناداری است، تحریم‌های خود را علیه ایران تشدید می‌کند و فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند. ارزیابی اولیه شما از روزهای پیش‌روی ایران چیست؟

, مرآت- جناب غرقی! آمریکا از ماه‌ها قبل اعلام کرده است که در روز چهارم نوامبر یا 13 آبان که برای ایرانیان و آمریکایی‌ها روز معناداری است، تحریم‌های خود را علیه ایران تشدید می‌کند و فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند. ارزیابی اولیه شما از روزهای پیش‌روی ایران چیست؟,

به نظر من رویکرد تبلیغاتی آمریکا در قالب «تشدید تحریم‌ها در 13 آبان» نشان می‌دهد که آن‌ها ابزارهای لازم را برای فشار بیش‌تر بر ایران از دست داده‌اند. این حجم از فشارهای تبلیغاتی به هر جامعه دیگری که تزریق می‌شد، مردم نگران‌تر بودند و جامعه بهم می‌ریخت اما ببینید اولویت اول مردم ما در روزهای اخیر چیست. توجه زایدالوصف مردم ما به راهپیایی اربعین، نشان می‌دهد که آن‌ها به تهدیدات آمریکا توجه چندانی ندارند.

,

من نمی‌خواهم بگویم که تحریم‌ها تأثیری بر ایران نگذاشته است اما برنامه آن‌ها براندازی بود. آن‌ها در سال گذشته به واسطه برخی تجمع‌ها تصور کردند که به تحقق این برنامه نزدیک شده‌اند. ما کف جامعه هستیم و با مردم ارتباط داریم. مردم حرف دلشان را به ما خبرنگارها می‌زنند و ما هم با مردم ارتباط داریم. من به شما می‌گویم که هیچ‌یک از مردمی که در ایران زندگی می‌کنند خواستار براندازی نیستند؛ بلکه نگاه مردم منتقدانه است.

,

خوشبختانه دولت بیدار شده است. آمریکایی‌ها می‌خواهند در 13 آبان چه کنند؟ آن‌ها تا پیش از این، هر تحریمی را که می‌توانستند علیه ایران تحمیل کرده‌اند. شما می‌دانید که اخیرا جان بولتون وارد باکو شد و از ایروان و چند شهر دیگر در آسیای مرکزی بازدید کرد تا در آن‌جا با مقامات و مسئولین دیدار کند و آن‌ها را درباره رابطه با ایران تهدید کند.

,

علیرغم تحریم‌ها، از پیشرفت بازنمانده‌ایم

, علیرغم تحریم‌ها، از پیشرفت بازنمانده‌ایم, علیرغم تحریم‌ها، از پیشرفت بازنمانده‌ایم,

همین تلاش‌ها و تهدیدها نشان می‌دهد که ایده تحریم‌ها موفق نبوده است. تنها کاری که تحریم‌ها علیه مردم انجام می‌دهد، بالا بردن هزینه‌هاست. اگر قبلا موبایل را 2 میلیون تومان می‌خریدید، حالا باید 6 میلیون تومان بخرید. این افزایش هزینه‌ها، مسیر پیشرفت کشور را قدری دشوار می‌کند اما علیرغم همه تحریم‌هایی که علیه ما اعمال شده است، ما از پیشرفت بازنمانده‌ایم.

,

نسل پدر و مادرهای ما، نسلی است که انقلاب کرده است. آن‌ها که از انقلاب بد نمی‌گویند. حرف آن‌ها این است که سیستم مدیریتی کشور باید اصلاح شود. آن‌ها نمی‌گویند که نظام جمهوری اسلامی ایران بد است. شما می‌بینید که در راهپیمایی 22 بهمن چقدر از مردم به خیابان‌ها می‌آیند. این آمدن‌ها مهر تأییدی بر نظام جمهوری اسلامی ایران است اما به هر حال همه ما می‌دانیم که سیستم مدیریت کشور اشکال دارد.

,

وقتی مدعیان اصلاحات در عربستان به روش‌ قرون‌وسطایی آدم‌کشی می‌کنند!

, وقتی مدعیان اصلاحات در عربستان به روش‌ قرون‌وسطایی آدم‌کشی می‌کنند!, وقتی مدعیان اصلاحات در عربستان به روش‌ قرون‌وسطایی آدم‌کشی می‌کنند!,

آمریکا در سخت‌ترین شرایط خود طی سال‌های اخیر قرار دارد. مهم‌ترین متحد آمریکا در منطقه یعنی عربستان نیز با مشکلات زیادی دست به گریبان است. همان کشوری که رانندگی زنان را در راستای اصلاحات آزاد کرد، زنانی را که از حقوقشان دفاع می‌کنند به زندان می‌اندازد! همان کشوری که از اصلاحات سخن می‌گفت، یک روزنامه‌نگار را به روش قرون وسطایی قطعه‌قطعه می‌کند.

,

عربستان با اعتبار چه کشوری این اقدامات را انجام می‌دهد و بن‌سلمان چگونه به خود اجازه می‌دهد که چنین رفتاری در دنیایی که به سوی تمدن می‌رود، داشته باشد؟ رهبر انقلاب سخن حکیمانه‌ای خطاب به مقامات عربستان گفتند. ایشان گفته بودند آمریکا تا زمانی که بتواند شیر شما گاوهای شیرده را بدوشد، این کار را می‌کند و پس از این که شیر شما تمام شد، شما را ذبح می‌کند.

,

این اتفاق دقیقا برای بن‌سلمان در حال رخ دادن است. ادامه حیات سیاسی بن‌سلمان هزینه‌های زیادی برای آمریکا دارد و آمریکا باید این هزینه‌ها را بپردازد. بهترین راه برای فرار از پرداخت هزینه، حذف بن‌سلمان است. عربستان اعتبار آمریکا را در جهان زیر سوال برده است. این متحد آمریکاست که با رژیم اشغالگر قدس همکاری داشته و آن‌ها به دنبال این بودند که طرح خاورمیانه بزرگ را توسط بن‌سلمان رقم بزنند و افزون بر این، بحرین را پیش از پیش در قبضه بگیرند.

,

اما معادله برعکس شده است! در یمن، اعتبار متعلق به ایران است و در سوریه ایران بود که با تروریسم مقابله کرد. دشمنان تلاش می‌کردند که با توطئه روابط دو کشور ایران و عراق را بر هم بزنند اما شما دیدید که عراقی‌ها از 2 میلیون زائر ایرانی در اربعین پذیرایی کردند و ارتباط آن‌ها با ما هرروز نزدیک‌تر می‌شود. این یعنی شکست برنامه‌های آمریکا.

,

اگر سیاست اقتضاء کند آمریکا جلوی عربستان هم می‌ایستد

, اگر سیاست اقتضاء کند آمریکا جلوی عربستان هم می‌ایستد, اگر سیاست اقتضاء کند آمریکا جلوی عربستان هم می‌ایستد,

ایران پس از مذاکرات هسته‌ای رو به پیشرفت می‌رفت و پیش از آن نیز در مناسبات منطقه‌ای بسیار موفق بود؛ به همین خاطر آمریکا با سلاح تحریم به میدان آمده است. این تحریم‌ها مختص ایران نیست. ترکیه و روسیه هم هرجا که در مسیر پیشرفت گام می‌گذارند، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که مانعشان شوند. خود عربستان قرار بود سرمایه‌گذاران را جذب کند و اگر این اتفاق می‌افتاد، شاید این کشور دچار یک تحول جدی می‌شد و توسعه پیدا می‌کرد اما می‌بینید که آمریکا اگر اقتضاء کند جلوی عربستان هم می‌ایستد.

,

آمریکایی‌ها به عراق، افغانستان و لیبی حمله کردند و آن‌ها را از توسعه بازداشتند. این نگاه آمریکایی‌ها به منطقه ماست و ملت ما هم این را فهمیده‌اند. شاید سه چهار سال قبل اگر این ویژگی‌های آمریکا را می‌گفتیم برخی از غرب‌گراها می‌گفتند حرف‌های شما یکجانبه است و شما دارید علیه آمریکا شانتاژ می‌کنید! اما اکنون من گمان نمی‌کنم که هیچ ایرانی وطن‌پرستی در کشور وجود داشته باشد که نگاهش نسبت به آمریکا مثبت باشد.

,

مردم ایران یکپارچه از آمریکا متنفر شده‌اند

, مردم ایران یکپارچه از آمریکا متنفر شده‌اند, مردم ایران یکپارچه از آمریکا متنفر شده‌اند,

مردم ایران یکپارچه از آمریکا متنفر شده‌اند و به همین خاطر، آمریکا علیه مردم ایران اقدام می‌کند. آن‌ها مردم ایران را تحریم دارویی می‌کنند یا ما در خرید قطعات هواپیماهای غیرنظامی که بخش زیادی از مردم از آن استفاده می‌کنند، تحریم می‌کنند. هرآن‌چه که نسل جوان می‌تواند به واسطه آن ایران را رو به پیشرفت ببرد، تحریم کرده‌اند! آن‌ها به مردم ایران ضربه می‌زنند و به ما فشار وارد می‌کنند تا بتوانند به اهداف خود برسند.

,

ایران همانطور که طی یک دهه گذشته با تحریم‌ها مقابله کرده، از این پس هم مقابله خواهد کرد و از همه مهم‌تر این که مردم ایران اکنون بیدار شده‌اند و می‌فهمند که منشأ فشارها کجاست  وچگونه باید آن را کنترل کنند.

,

مرآت- جناب غرقی! رهبر انقلاب اعلام کرده‌اند که اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه‌داری این کشور مستقر است و تأکید کردند که در ایران هم باید هم‌ارز با این اتاق جنگ، یک اتاق جنگ اقتصادی داشته باشیم. از این دستور ماه‌ها می‌گذرد. دو هفته قبل از 13 آبان که آمریکا در تبلیغات خود آن را روز تشدید تحریم‌ها اعلام می‌کند، ما تازه در حال انتخاب وزیر اقتصاد بودیم! سوال من این است که به نظر شما اندیشکده‌های آمریکایی درباره این حجم از نابسامانی و رها کردن امور در ایران چه می‌اندیشند؟

, مرآت- جناب غرقی! رهبر انقلاب اعلام کرده‌اند که اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه‌داری این کشور مستقر است و تأکید کردند که در ایران هم باید هم‌ارز با این اتاق جنگ، یک اتاق جنگ اقتصادی داشته باشیم. از این دستور ماه‌ها می‌گذرد. دو هفته قبل از 13 آبان که آمریکا در تبلیغات خود آن را روز تشدید تحریم‌ها اعلام می‌کند، ما تازه در حال انتخاب وزیر اقتصاد بودیم! سوال من این است که به نظر شما اندیشکده‌های آمریکایی درباره این حجم از نابسامانی و رها کردن امور در ایران چه می‌اندیشند؟,

بگذارید بگویم که 60 تا 70 درصد از مشکلات اقتصادی ما ابدا ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. یک دهه قبل، رهبر انقلاب بر مسأله اقتصاد مقاومتی به شدت تأکید کردند اما هیچ‌یک از جناح‌ها و گروه‌ها سیاسی اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگراها و آن‌هایی که ادعایشان می‌شد، نه در مجلس و نه در دولت، گامی جدی در راستای اقتصاد مقاومتی برنداشتند. اگر اقتصاد مقاومتی در ایران شکل گرفته بود، ما می‌توانستیم بسیاری از نیازهای داخلی خود را تأمین کنیم. کشور ما، کشوری بسیار غنی است.

,

همه‌چیز داریم الا مدیریت!

, همه‌چیز داریم الا مدیریت!, همه‌چیز داریم الا مدیریت!,

ما همه‌چیز داریم؛ اما مدیریت نداریم! کجای دنیا اتفاق می‌افتد که در شرایط بحرانی، برخی از نهادهای مهم بدون سرپرست باقی بماند؟ اگر اختلافی بین دولت و دیگر نهادها وجود دارد، دلیل نمی‌شود که فشار آن را همه کشور تحمل کنند و نهادهای اقتصادی ما از کار بیفتند. طی چند دهه گذشته همواره بحث خودروی ملی در ایران مطرح بوده است؛ اگر این موضوع محقق می‌شد اکنون مسلما وضعیت خودرو اینگونه نبود و مردم برای خرید خودروهایی این‌چنین، صف نمی‌بستند تا یکسال بعد خودرو را تحویل بگیرند!

,

اگر خودروی تو داخلی بود باید می‌ساختی و به مردم تحویل می‌دادی؛ چرا به مردم دروغ گفتید؟ این مشکلات به دلیل آن است که چارچوب‌های کلی ترسیم‌شده توسط رهبر انقلاب رعایت نمی‌شود. همه دولت‌ها مقصرند. وقتی بیکاری در کشور به مرز 30 درصد می‌رسد، این امر حاصل کار 4 سال نیست؛ بلکه حاصل کار 30 سال است. همه جریان‌های سیاسی و همه دولت‌ها، به ویژه دولت جدید در وضعیت کنونی کشور مقصرند.

,

اعتمادم را به طور کامل نسبت به آمریکا از دست داده‌ام

, اعتمادم را به طور کامل نسبت به آمریکا از دست داده‌ام, اعتمادم را به طور کامل نسبت به آمریکا از دست داده‌ام,

مدیریت توزیع کالا، مدیریت توزیع و تخصیص ارز برای کالاهای اساسی، مدیریت صادرات و... همه و همه دچار مشکل است و دولت باید به این امور داخلی رسیدگی کند. متأسفانه برخی از دولتمردان نگاهشان این است که تنها راه خروج از بن‌بست مذاکره با آمریکاست! من خودم فکر می‌کردم که بعد از مذاکرات هسته‌ای مشکلات ما حل می‌شود اما وقتی مذاکرات انجام شد، ما این همه امتیاز دادیم و قرار بود آن‌ها نگاهشان را نسبت به ایران تغییر بدهند و با ایران همکاری کنند اما نکردند. به همین خاطر صددرصد اعتماد خودم را نسبت به آمریکا از دست دادم.

,

گاهی ما بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تفاوت قائل می‌شویم و می‌گوییم آن‌ها بهتر هستند! اما آن‌ها در تاکتیک‌ها با هم متفاوت‌اند. صریحا می‌گویم هیچ کشور غربی تمایل ندارد که جمهوری اسلامی ایران، به اقتصاد سالم و پیشرفت و توسعه دست پیدا کند و دست برتر را در منطقه داشته باشد. همه این کشورها تلاش می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران را از توسعه بازدارند.

,

ملت باید بیدار باشند. ما باید با هم متحد باشیم و تولید داخلی را رونق دهیم. برخی همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های خود را رها کرده‌اند و همه نگاهشان به کشورهای غربی است. این نگاه بسیار غلط است. ما باید سبد اقتصادی خود را تقسیم کنیم و بدانیم که بخش بسیار کوچکی از این سبد مربوط به ارتباط با کشورهای غربی است؛ کشورهایی که تا کنون با ما رفتار صادقانه‌ای نداشته‌اند.

,

من قبول دارم که باید با جهان ارتباط داشته باشیم. بخشی از تکنولوژی در دست دیگران است اما این همه ماجرا نیست. روسیه، آمریکا، چین و همه کشورهای جهان ابتدا منافع خود را درنظر می‌گیرند و سپس دیگران را؛ بنابراین چرا باید منتظر دیگران باشیم؟ ما باید به فکر منافع خودمان باشیم. فکر کنیم و استراتژی‌های بلندمدت طرح‌ریزی کنیم.

,

استراتژیست سیاسی و اقتصادی نداریم

, استراتژیست سیاسی و اقتصادی نداریم, استراتژیست سیاسی و اقتصادی نداریم,

نگاه‌های کوتاه‌مدت به کشور بسیار ضربه زده است. باید این شیوه نگاه را از ذهنمان پاک کنیم. یکی از مشکلات در کشور ما این است که استراتژیست اقتصادی و سیاسی نداریم که 50 سال آینده را ببیند و از امروز برای مستحکم‌تر کردن پایه‌های اقتصاد پیشنهاد بدهد. آدم‌هایی که در برخی از مسئولیت‌ها قرار گرفته‌اند در قد و قواره‌ای نبوده‌اند که برنامه‌های توسعه‌ای کشور را به پیش ببرند.

,

ما می‌توانیم گام‌هایی اساسی برای پیشرفت کشور برداریم؛ چراکه نسل جوان ما، نسلی بسیار باهوش و آشنا با تکنولوژی و مسائل روز است. تاریخ گذشته ما نشان داده است که ایرانی‌ها در منطقه، یک سروگردن از دیگران بالاترند. ما در حوزه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی نشان داده‌ایم. تنها کشوری که در آن انقلاب شده و مردم آن پای انقلاب ایستاده‌اند، ایران است.

,

من البته انتقادات بسیار بسیار سنگینی نسبت به عملکرد مسئولین دارم و اگر آن‌ها اصلاح نشوند، ممکن است مردم آن‌ها را کنار بزنند و آدم‌های جدیدی را با نگرش‌های متفاوتی را بر مصادر امور می‌نشانند.

,

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

, مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم., مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.,

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه