اخبار داغ

سید کرامت الله ملک حسینی(ره)؛ شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه و بویراحمد/مبارزی که موجب اتصال عشایر جنوب به بدنه انقلاب شد+تصاویر

سید کرامت الله ملک حسینی(ره)؛ شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه و بویراحمد/مبارزی که موجب اتصال عشایر جنوب به بدنه انقلاب شد+تصاویر
ایت الله سید کرامت الله ملک حسینی(ره) شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه و بویراحمد است، شخصیتی که همه عمرش را برای کمک به مردم محروم این استان گذاشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس،ایت الله سید کرامت الله ملک حسینی(ره) شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه و بویراحمد است دردانه ای که همه عمرش را برای کمک به مردم محروم این استان گذاشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

 

,

نسب وی مشهور به سادات شاه قاسمی به‌وسیله عبدالله یا عبیدالله اعرج به حسین اصغر فرزند امام همام زین العابدین(ع) می‌رسد.

,

 

,

محل تولد مرحوم آیت‌الله ملک‌حسینی روستای گوشه شاه قاسم است که بقعه مبارک امامزاده قاسم(ع) در آن قرار دارد، وی در سن ۴ یا ۵ سالگی به سبب لشکرکشی رضاخان به فرماندهی امیر لشکر شیبانی برای سرکوب عشایر بویراحمد و تسلط بر منطقه، به تصمیم پدرشان با خانواده به روستایی در منطقه چرکس عزیمت کردند تا از صدمات جنگ و قوای رضاخان در امان باشند و حدود دو سال در روستای چرکس اقامت داشتند، طی دو سال اقامت در چرکس در مکاتب ملا باقر و ملا کربلایی جواد، نصاب صبیان و کتب حافظ و گلستان سعدی را فرا گرفت.

,
, ,

امیر لشکر شیبانی پس از شکست از عشایر بویراحمد توسط رضاخان به فرانسه تبعید شد و سال بعد با خیانت برخی اهالی منطقه نیروی دولتی بر منطقه مسلط شد و اهالی را مجبور به سکونت در تل خسرو کرد که والد ماجد معظم له نیز مثل دیگر اهالی در تل خسرو ساکن شد و تل خسرو مقر حکومت نظامی کهگیلویه و بهبهان شد.

,

 

,

تقوا و دینداری خانوادگی اجداد معظم‌له در منطقه با احترام و اعتقاد مردم همراه بوده و نقش مهمی در تبلیغ و گسترش دین و اعتقادات صحیح در منطقه داشت و باور مردم به این خاندان باعث کینه‌توزی و حسادت برخی خوانین و قدرتمندان می‌شد.

,

 

,
, ,

 

,

آیت‌الله ملک‌حسینی پس از استقرار در تل خسرو در دبستان ۵ کلاسه تازه تأسیس مشغول تحصیل شد و پس از اتمام کلاس پنجم در سال ۱۳۱۵ برای ادامه تحصیل به شیراز رفت و پس از موفقیت در امتحان نهایی با رتبه شاگرد ممتاز وارد کلاس اول متوسطه شد.

,

 

,

در سال ۱۳۱۹ به‌دلیل عشق و علاقه، علوم دینی را نزد پدر بزرگوارشان و برخی را خدمت عموی گرامیشان که در ادبیات عرب توانمند و خبره بودند، فرا گرفت.

,

 

,

یک سال بعد در سال ۱۳۲۰ وارد مدرسه علمیه منصوریه شد که پدر و عمو و جد بزرگوار وی نیز در این مدرسه علوم دینی را فرا گرفته بودند.

,

 

,

وی از سال ۱۳۲۵ به قم عزیمت کرد و حدود ۱۶ سال را در محضر استوانه‌های فقاهت و اساتید مبارز از جمله آیت‌الله العظمی بروجردی، مرحوم آیت‌الله آقا سید محمد تقی خوانساری، مرحوم آیت‌الله حجت کوهکمری و مرحوم آیت‌الله سید دامادیزدی گذراند و حدود ۹ سال در حوزه تدریس حضرت امام خمینی(ره) از مسجد محمدیه تا مسجد سلماسی، مشغول به تحصیل شد و تقریرات درس امام را به رشته تحریر درآورد که بدین جهت مورد عنایت و توجه خاص حضرت امام(ره) قرار گرفت.

,

 

,
, ,

در سال ۱۳۴۰ به درجه اجتهاد نائل و در اواخر عمر با برکت آیت‌الله العظمی بروجردی به صلاحدید وی به شیراز عزیمت کرد و در مدرسه خان (امام قلی خان) به تدریس علوم دینی پرداخت برای تحلیلگران تاریخ انقلاب این نکته حقیقتی انکارناپذیر است که حضور غیرتمندانه او موجب اتصال عشایر جنوب به بدنه انقلاب و یکی از عوامل ناکامی رژیم ستم شاهی بود.

,

 

,

به لحاظ سوابق مبارزاتی و علمی و اعتماد کامل حضرت امام به وی حدود ۲۰ روز قبل از پیروزی انقلاب حضرت امام از پاریس طی نامه ای وی را مامور حفظ امنیت منطقه و گرفتن بهانه از اشخاص ماجراجو کرد.

,

 

,

حدود شش ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام طی حکمی وی را موظف به تشکیل دادگاه و اجرای حکم شرع و ایجاد آرامش و امنیت به هرنحو که صلاح بداند و جلوگیری از اختلاف و تفرقه و ارشاد مردم و خنثی نمودن توطئه های دشمنان اسلام کرد.

,
, ,

 

,

آیت الله ملک حسینی از آن هنگام تا سال 91 به عنوان نماینده امام و سپس نماینده مقام معظم رهبری در استان و نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری بود و با حضور و همراهی مردم در صحنه های انقلاب با تأسیس حوزه های علمیه و پیگیری مشکلات و انعکاس به مسئولان و تلاش در حفظ وحدت و امنیت و رفع معارضات و اختلافات محلی و تأکید بر حفظ ارزشها و شعائر اسلامی و پیگیری و تلاش در حریم امکان برای رفع تبعیض و محرومیت و تغییر چهره استان در جهت توسعه، گامهای استواری برداشته است.

,

 

,

آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی صبح روز دوازدهم آبان ماه سال ۱۳۹۱ در اثر عارضه بیماری در بیمارستان نمازی شیراز دار فانی را وداع گفت و بر دستان مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تشییع شد و در کنار جد خود یعنی امامزاده قاسم (ع) یاسوج به خاک سپرده شد.

,
, ,

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی رحلت وی را به مردم استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تسلیت گفتند.

,

در بخشی از این پیام می خوانیم: «در طول ده ها سال آشنایی و ارتباط با این عالم بزرگوار، همواره مجاهدت در راه حق و اهتمام بر خدمت به مردم و تلاش برای تعلیم و تربیت متعلمان و جویندگان، همراه با صدق و صفای کم نظیر را از خصوصیات بارز این روحانی بزرگوار شناخته ام و این گونه خصال نیکو و برجسته، در میزان الهی از برترین حسنات است».

,

برای شناخت بیشتر این عالم بزرگ کتاب دُرَِّ دانه در 500 صفحه روزشمار زندگی نماینده سابق ولی فقیه در استان از سال 1342 اعم از مبارزات سیاسی و فعالیت های دینی قبل و بعد از انقلاب و خدمات ایشان شرح داده شده است علاقه مندان می توانند با خرید این کتاب این عالم بزرگ را بیشتر بشناسند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه