اخبار داغ

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت و گو با دانا:

گره زدن اقتصاد کشور به دلار صحیح نیست/ طرح حذف دلار کمک شایانی به اقتصاد می کند/ لزوم تقویت دیپلماسی برای مراوده با ارز سایر کشورها در مبادلات اقتصادی

گره زدن اقتصاد کشور به دلار صحیح نیست/ طرح حذف دلار کمک شایانی به اقتصاد می کند/ لزوم تقویت دیپلماسی برای مراوده با ارز سایر کشورها در مبادلات اقتصادی
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به طرح حذف دلار از معاملات بین المللی گفت: پیاده سازی این طرح نیاز به کار کارشناسی دارد تا بتوان با تعامل دولت و مجلس و با کار کارشناسی در کمیسیون اقتصاد و در سایر کمیسیون های مربوطه این موضوع را به یک جمع بندی رساند و با همت دولت و مجلس این کار صورت بگیرد.
[

ولی داداشی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا به طرح حذف دلار از معاملات بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح که امروز در مجلس کلید خورد، کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی با اشاره به اینکه "امروز اقتصاد کشور وابسته به دلار شده است"، گفت: ما این وابستگی را باید حل کنیم، در واقع این وابستگی اقتصاد کشور به دلار نباید وجود داشته باشد.

,

 

,

سخنگوی کمیسیون اصل 90 افزود: چه لزومی دارد که جمهوری اسلامی ایران با دلار معامله کند، می توان با کشور مورد معامله و تجارت با پول خودش معامله و جنس  و کالا وارد کرد؛ لذا پول همان کشور است که اعتبار دارد و می توان با پول همان کشور معامله کرد.

,

 

,

داداشی بیان داشت: در واقع این طرح به کاهش نیاز ما به دلار کمک می کند و موجب ایجاد همبستگی با کشورهایی خواهد شد که با آن مراوده اقتصادی خواهیم کرد.

,

 

,

وی با بیان اینکه گره زدن اقتصاد کشور به دلار صحیح نیست، خاطر نشان کرد: اینکه بخواهیم اقتصاد کشور را به دلار گره بزنیم، خود ما را آسیب پذیرتر و خطرپذیرتر می کند.

,

 

,

سخنگوی کمیسیون اصل 90 در پاسخ به این سوال که "دولت در رابطه با این طرح چه اقداماتی باید انجام دهد؟"، گفت: دولت باید با رایزنی های سیاسی وزارت امور خارجه با هر کشوری که قرار است با آن مراوده اقتصادی داشته باشیم، بستر تبادل ارزی دو کشور را فراهم کند.

,

 

,

داداشی ادامه داد: اگر دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، رایزن و یا نماینده قوی ای برای فراهم کردن مقدمات تبادل ارزی داشته باشد، می توان با پول همان کشور مراوده و معامله اقتصادی داشت.

,

 

,

وی اشاره کرد: این مهم نیاز به همت از طرف وزارت امور خارجه و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماتیک دارد.

,

 

,

سخنگوی کمیسیون اصل 90 با اشاره به اقدامات و تلاش های اخیر دستگاه دیپلماسی کشور در این راستا، بیان داشت: به نظر می رسد که اقدامات انجام شده از سوی دولت کافی نیست و باید تلاششان را تشدید کنند و بیش تر رایزنی کنند.

,

 

,

ولی داداشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "وظیفه مجلس در این مسئله چه خواهد بود و چه اقداماتی باید انجام دهد؟" گفت: مجلس هم می تواند در قالب مصوبه به عملی شدن طرح کمک کند، البته این نیاز به یک کار کارشناسی شده در کمیسیون های مختلف و همچنین نیاز به همت دولت و برنامه ریزی دارد.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: این طرح کار ساده ای نیست بلکه یک کار پیچیده ای است؛ اگر  بخواهیم که دلار را کنار بگذاریم و در قبال آن یک ارز دیگری یا ارز کشور مورد معامله را مد نظر قرار دهیم، در زبان گفتار خیلی راحت است، اما عملی شدن آن کار پیچیده ای است.

,

 

,

سخنگوی کمیسیون اصل 90 اظهار داشت: آمریکایی ها که اقتصاد دنیا را در سیطره خودشان دارند، در واقع یک پیچیدگی هایی را در بدنه اقتصاد تمام کشورهای دنیا بوجود آورده اند.

,

 

,

داداشی در ادامه گفت: پیاده سازی این طرح نیاز به کار کارشناسی دارد تا بتوان با تعامل دولت و مجلس و با کار کارشناسی در کمیسیون اقتصاد و در سایر کمیسیون های مربوطه این موضوع را به یک جمع بندی رساند و با همت دولت و مجلس این کار صورت بگیرد.

,

 

,

وی افزود: در این زمینه همچنین می توان دست بخش های خصوصی را باز کرد و یک سری مشوق هایی را از طرف دولت و مجلس برای بخش های خصوصی طراحی کرد تا بخش های خصوصی بتوانند بدون دلار و با استفاده از ارز کشور مورد معامله، وارد تجارت شوند و بتوانند اقتصاد کشور را رو به توسعه و پیشرفت ببرند.

,

 

,

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس به مدت زمان اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و گفت: اگر این طرح بخواهد اجرایی شود، اگر زمان و همت مناسبی روی این طرح گذاشته و اصرار شود به نظر در کوتاه مدت بتوان این طرح را اجرایی و به ثمر رساند.

,

 

,

داداشی اظهار داشت: پیاده سازی این طرح با توجه به اینکه حواشی مختلفی دارد و باید کارشناسی فنی صورت بگیرد، کار کوتاه مدتی نیست.

,

 

,

وی با اشاره به این موضوع که "بحث مربوط به برنامه بودجه کشور است، یعنی برنامه بودجه کشور با دلار محاسبه و بسته می شود" گفت: همه عملیات و اقدامات ارزی به هم متصل است، در واقع اگر که یک دانه از این پازل بهم بخورد، کل شاکله آن به هم می ریزد، بر همین اساس این کار و طرح باید طوری طراحی شود تا سیستم اقتصاد کشور آسیب نبیند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه