اخبار داغ

استکبارستیزی در نگاه حضرت روح الله (ره)

استکبارستیزی در نگاه حضرت روح الله (ره)
13 آبان به عنوان روز جهانی مبارزه با استکبار جهانی، یادآور رهنمودهای ماندگار بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی در این زمینه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، استکبارستیزی یکی از اصول همیشگی انقلاب اسلامی ایران بوده، هست و خواهد بود.

این مهم در نگاه حضرت روح الله به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هم به وضوح دیده می شود و در حقیقت، مواجهه دو جناح مستکبران و مستضعفان در این نگاه قابل تأمل است: «من بارها گفته‌ ام تا قطع تمام وابستگی‌ها به تمام ابرقدرت های شرق و غرب، مبارزات آشتی ناپذیرانه ملت ما علیه مستکبرین ادامه دارد.»

حضرت امام (ره) همچنین در بخش دیگری از رهنمودهای خود، همه جهان و بویژه جهان اسلام را برای برخاستن در راه تحقق این آرمان تشویق می کردند که عبارت زیر، نمونه ای از این تشجیع مردمی است: «هان ای مسلمانان جهان، و مستضعفان تحت سلطه ستمگران، بپاخیزید و دست اتحاد به هم دهید و از اسلام و مقدرات خود دفاع کنید و از هیاهوی قدرتمندان نهراسید که این قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است.»

و این هم گفته ای دیگر از پیر جماران در همین رابطه است:

«سایر اقشار ملتها به این رمز اسلامی، به این رمز ایمانی، اقتدا کنند. در تمام اقشار عالم، مسلمین بپاخیزند؛ بلکه مستضعفین بپاخیزند. وعده الهی که مستضعفین را شامل است، و می‏فرماید که ما منت بر مستضعفین می‏گذاریم که آنها امام بشوند در دنیا، و وارث باشند. امامت حق مستضعفین است، وراثت از مستضعفین است؛ مستکبرین غاصبند، مستکبرین باید از میدان خارج بشوند.»

حضرت امام البته در سخنان خود، غلبه مستضعفان بر مستکبران را نیز وعده ای الهی می خوانند و می فرمایند:

«خداوند تعالی وعده فرموده است که مستضعفین ارض را با منت خودش و توفیق خودش بر مستکبرین غلبه دهد و آنها را امام قرار دهد پیشوا قرار دهد. وعده خداوند تعالی نزدیک است. من امیدوارم که ما شاهد این وعده باشیم و مستضعفین بر مستکبرین غلبه کنند؛ چنانچه تا کنون غلبه کردند.»

«خدای تبارک و تعالی اراده فرموده است که زمین را به این مستضعفین بدهد، و این مستکبرین را از صحنه تاریخ خارج بکند. و ما ابتداست که قیام کردیم برای این معنا. و تمام ملتهای مظلوم را پشتیبانی می‏کنیم. و تمام ملتهای مظلوم باید ظالمها را از صفحه روزگار بیرون کنند. و از تاریخ بیرون برانند.»

اینچنین است که باید استکبارستیزی را در منظومه فکری حضرت امام (ره)، یک امر الهی، همیشگی، تکلیف مدار و مبارزه ای با تمام قوا تا نابودی کامل استکبار دانست.

در این باره، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم هم استکبارستیزی را به عنوان ماهیت انقلاب اسلامی در نگاه حضرت امام معرفی می کند و می گوید:

استکبارستیزی و انقلاب اسلامی دارای تلازمی جدایی ناپذیر هستند. این نگاه از آنجا نشأت می گیرد که ما انقلاب اسلامی را در امتداد قیام امام حسین (ع) و حرکت انبیا و اولیاء الهی برای تحقق دولت حقه و در امتداد ظهور حضرت بقیت الله الاعظم (عج) می دانیم.

وی ادامه می دهد: تحقق ارزش ها جز با مقابله در برابر نظام های ظالم و ایادی استکبار اتفاق نمی افتد؛ البته باید توجه کرد که این استکبارستیزی لزوما به معنای جنگ طلبی یا جنگ نظامی نیست.

حجت الاسلام پیرزمند همچنین با اشاره به بخشی از فرمایشات حضرت امام در این باره می گوید: امام می فرمودند تا شرک و کفر هست، مبارزه هم هست و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم.

پیرزومند در این باره می افزاید:

ما در صحیفه حضرت امام خمینی (ره) با نمونه های زیادی از این استکبارستیزی برخورد می کنیم؛ به طور مثال حضرت امام می فرمایند که

ما می ‏خواهیم همه ممالک اسلامی این ویژگیها را داشته باشد و این معنایی که در ایران تحقق پیدا کرده است در همه ممالک اسلامی باشد و این انقلاب صادر بشود به همه ممالک اسلامی و همه مستضعفان جهان در مقابل مستکبران بایستند و مسائل خودشان را اخذ کنند و حق خودشان را بگیرند و باید بدانند که حق، گرفتنی است، و الا اعطا نخواهند کرد.

اینگونه است که در منظومه فکری بنیانگذار جمهوری اسلامی، جهان به عنوان عرصه تقابل همیشگی حق و باطل و به تعبیر دیگر، مستضعفان و مستکبران دانسته شده است که در این تقابل، باید جناح مستضعفان همواره و تا رسیدن به هدف نهایی هوشیار باشند و به تعبیر امام راحل عظیم الشأن، «عید ملت مستضعف روزی است که مستکبران دفن شوند»؛ ان شاء الله.


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه