اخبار داغ

پایتخت اقتصادی کشور در قاب دروغین نقاشی های دیواری/ نقاشی هایی که با فرهنگ هرمزگان سنخیتی ندارد

پایتخت اقتصادی کشور در قاب دروغین نقاشی های دیواری/ نقاشی هایی که با فرهنگ هرمزگان سنخیتی ندارد
نقاشی های نامتوازن دیواری و رنگ آمیزی پست های برق که به منظور زیبا سازی بصری در معابر بدون درنظر نگرفتن برخی از نکات زیبایی باعث شده این ایده مسئولان هم چندان به مزاق شهروندان بندرعباس خوش نیاید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛یکی از وظایف مهم مسئولان مدیریت شهری، پرداختن به شکل ظاهری و ایجاد جلوه های بصری زیبا و مفهومی برای شهروندان است؛بندرعباس به عنوان مرکز استان هرمزگان با جمعیتی 600 هزار نفره، بزرگترین شهر این استان به شمار می رود که شاهراه اقتصادی ایران محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

این شهر تاریخی دارای فرهنگی غنی و کهن بوده و جاذبه های گردشگری و طبیعی آن، بندرعباس را تبدیل به یکی از قطب های گردشگری کشور کرده و اخیرا با گذری در سطح شهر، با نقاشی های دیواری مواجه می شویم که اگر چه نام دستگاه متولی اجرا در آن قید نشده اما می توان فهمید در نهایت توسط دستگاه های مدیریت شهری و به خصوص شهرداری اجرا شده اند.

,

نقاشی دیواری که در بسیاری از کشورهای دنیا مرسوم بوده و طراحان با ایجاد نقش هایی بر روی دیوار ها، جلوه های ویژه را در مقابل انظار عموم نمایش می دهند، روشی مناسب و کم هزینه برای زیبا سازی محیط های شهری به شمار می رود؛این هنر که در دنیا مرسوم بوده با هدف انتقال پیام های فرهنگی با محتوایی اجتماعی به کار گرفته می شوند که باعث بالا بردن فرهنگ عمومی در اقشار مردم می شود.

,

 

,

, ,

 

,

پایتخت اقتصادی کشور در قاب دروغین نقاشی های دیواری

, پایتخت اقتصادی کشور در قاب دروغین نقاشی های دیواری, پایتخت اقتصادی کشور در قاب دروغین نقاشی های دیواری,

این نقاشی های دیواری و رنگ آمیزی پست های برق که به منظور زیبا سازی بصری در معابر و نمای بیرونی پست های برق و دیوارها در جای خود روش مناسبی برای روح دادن به دیوار های مرده شهر است اما درنظر نگرفتن برخی از نکات ساده ولی بسیار پر اهمیت باعث شده این ایده جدید مسئولان هم چندان به مزاق شهروندان خوش نیاید.

,

عدم تطابق این نقاشی های دیواری به فرهنگ و هنر بندرعباس به عنوان یک شهر تاریخی اولین مسئله قابل نقد این طرح های دیواری است.

,

با نگاهی ساده می توان فهمید این نقاشی ها هیچ ارتباطی با فرهنگ هرمزگان نداشته که نمی تواند بار معنایی را به مخاطبان خود و به ویژه میهمانان این خطه در خصوص این شهر، انتقال دهد.

,

عدم استفاده از نقوش مغز دار و به کار بردن طرح های ساده و ابتدایی دیگر مسئله این طراحی های دیواری محسوب می شود که می توان با صرف هزینه هایی بیشتر و یا استفاده از افراد توانمندتر، نقوش پر معنا تری را قلم زد.

,

فرهنگ جنوب آمیخته با رنگ های متنوع، گرم و شاد است که نمود آن را می توان در نحوه پوشش سنتی مردم سر تا سر هرمزگان مشاهده کرد.

,

عدم استفاده از این ترکیب رنگ های شاد و همخوان با فرهنگ جنوب، در این طرح ها عامل دیگر قابل نقد است کما اینکه استفاده از آن می تواند باعث القا انرژی بیشتری به شهروندان می شود.

,

شهرداری ها می توانند با به کارگیری بسیج وار هنرمندان بومی جهت زیبا سازی محله های خود از ظرفیت بی نظیر آن ها استفاده کنند تا هم همخوانی بیشتری با فرهنگ شهروندان داشته باشد و هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

,

, ,

اجرای نقاشی دیواری توسط واحد زیباسازی به مرحله اجرا در آمده است

, اجرای نقاشی دیواری توسط واحد زیباسازی به مرحله اجرا در آمده است, اجرای نقاشی دیواری توسط واحد زیباسازی به مرحله اجرا در آمده است,

هومن رفیعی بندری، مدیر شهرداری منطقه یک بندرعباس در خصوص زیباسازی و ایجاد جلوه های بصری در معابر، اظهار کرد: با اجرای این طرح نمای پست های برقی که در سطح معابر منطقه یک قرار داشتند نقاشی و رنگ آمیزی شد.

,

مدیر شهرداری منطقه یک بندرعباس افزود: پست های برق در کنار ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری قرار گرفته اند که نمای آنها سیمانی یا آجری بوده و سنخیتی با دیگر المان های شهری نداشتند لذا طراحی و نقاشی بر روی نمای بیرونی این ساختمان ها در دستور کار قرار گرفت.

,

رفیعی ادامه داد: همچنین در راستای زیباسازی دیوارهای قدیمی در سطح منطقه یک بندرعباس عملیات بهسازی دیوارهای فرسوده و اجرای نقاشی دیواری توسط واحد زیباسازی به مرحله اجرا در آمده است.

,

وی؛ زیباسازی منظر شهری و ایجاد آرامش بصری را از اهداف اجرای طرح برشمرد و خاطر نشان کرد: نقاشی روی دیوارهای سطح شهر علاوه بر جلوه بخشیدن به سیمای بصری شهری، از تکرار و یکنواختی شهر برای شهروندان جلوگیری و شادابی و جذابیت محیط را در پی خواهد داشت.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه