اخبار داغ

غبار بی توجهی بر قدیمی ترین بازارچه جنوب کشور/ تداوم پنجشنبه بازار میناب باری بر دوش بومیان +تصویر

غبار بی توجهی بر قدیمی ترین بازارچه جنوب کشور/ تداوم پنجشنبه بازار میناب باری بر دوش بومیان +تصویر
پنجشنبه بازار میناب را باید کلکسیونی از تجارت سنتی دانست که تهاجمات فرهنگی و اقتصادی را به زانو درآورده و با استقبال پرشور مردم سراسر استان روند چندصدساله خود را ادامه می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل  از هرمز؛تجارت و داد و ستد یکی از مهم ترین فاکتورهای اقتصادی در استان هرمزگان به شمار می رود که به دلیل قرار گرفتن در منطقه استراتژیک تنگه هرمز و خلیج فارس از دیرباز با شکل گیری نخستین تمدن های بشری انواع بازارچه ها و فعالیت های خرد و کلان تجاری را در خود جای داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

شهرستان میناب یکی از مناطق باستانی جنوب کشور به شمار می رود که در گذشته به دلیل داشتن اراضی سرسبز و باغات انبوه به بهشت جنوب شهرت دارد از این رو پنجشنبه بازار به عنوان کانون فعالیت های تجاری از دیرباز تجار و فعالان بسیاری را به سمت خود می کشانده که در زمینه عرضه انواع محصولات تجاری، تولیدات کشاورزی، باغی، صنایع دستی و ... فعالیت دارند.

,

پنجشنبه بازار میناب را می توان پاتوق ثابت بومیان استان دانست که تمام مایحتاج خود را به سبک و سیاق سنتی تهیه می کنند و با گذشت دهه های متوالی و ورود فرهنگ های بیگانه به سنت هرمزگانی ها هنوز می توان ریشه های اصالت جنوبی را در آن به عینه یافت.

,

, ,

صراحتا باید پنجشنبه بازار میناب را کلکسیونی از تجارت سنتی دانست که تهاجمات فرهنگی و اقتصادی را به زانو درآورده و با استقبال پرشور مردم سراسر استان روند چندصدساله خود را ادامه می دهد.

,

میناب در صبح های پنجشنبه شاهد خیل عظیمی از مردم اقصی نقاط استان است که دوری راه را به جان می خرند و از ارتفاعات بشاگرد و حاجی آباد تا اعماق مکران و سایرشهرستان ها خود را به این بازارچه سنتی می رسانند تا علاوه بر عرضه محصولات خود، مایحتاج خود را هم تهیه کنند.

,

عرضه مستقیم صنایع دستی، لباس های سنتی و دام زنده از جلوه های منحصر به فرد پنجشنبه بازار میناب است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند؛ شاید بتوان این مرکز را کانون احیای سنت ها و پوشش سنتی هرمزگان و انتقال آن به سایر نقاط هرمزگان و استان های همجوار دانست.

,

 

,

, ,

حضور آحاد مردم، پیروجوان، زن و مرد و از اقشار مختلف جامعه که به فعالیت و داد و ستد سنتی مشغول هستند مخاطب را به گذشته های نه چندان دوری می برد که اکنون در پیچ و خم مدرنیته محکوم به زوال شده اند اما استقبال چشمگیر مردم از این بازارچه سنتی نشانه ای از عرق هرمزگانی ها به سنت های گذشتگان دارد.

,

علی ای حال با وجود جایگاه ویژه پنجشنبه بازار میناب در مقوله اقتصاد و جذب گردشگر، ضعف ها و کاستی های بسیاری وجود دارد که موجب آزردگی خاطر مراجعان می شود و یا آنکه افراد را از حضور مجدد منصرف می کند.

,

جانمایی نامناسب پنجشنبه بازار در حاشیه شهر موجب شده تا جاده کمربندی و کم عرض میناب در این روز شاهد حجم گسترده ای از ترافیک خودرویی باشد که وجود پل کم عرض در مسیر بر شدت آن می افزاید.

,

وجود رودخانه خشک و بی آب در قسمت زیر دست پل این محور خودرو های بسیاری به سمت خود هدایت می کند تا زحمت تردد در بستر رودخانه و ایجاد گردوخاک را بر توقف طولانی مدت در ترافیک را به جان بخرند.

,

, ,

آشفتگی بازار و وجود غرقه هایی که با ساقه های خشک خرما آن هم توسط کاسبان برای دور ماندن از گزند گرما و آفتاب تعبیه شده موجب بهم ریختگی و عدم توازن شده که در مقابل بساط های تودرتو و پراکنده بر روی زمین جای تامل دارد.

,

عدم نظارت ارگان های شهری و نظارت بر نحوه سامان دهی این بازارسنتی یکی دیگر از ضعف های تاریخی ترین مکان دادو ستد جنوب کشور به شمار می رود که سرگشتگی و حیرانی گردشگران را موجب می شود.

,

نبود پارکینگ مناسب و نظارت بر اموال گردشگران را باید از دیگر ضعف های مدیریتی برشمرد که همواره موجب ترافیک شدید مقابل ورود بازار می شود و بسیاری را از حضور در این مکان منصرف می کند.

,

بی سرو سامانی پنچشنبه بازار نه تنها موجب آزردگی خاطر مسافران و گردشگران است بلکه اعتراض کاسبان را به دنبال ادارد چرا که تعداد زیادی از آنان به امید کسب درآمد متحمل راه دوری شده اند و نبود مکان مناسب برای اقامت و استراحت یا عرضه مواد غذایی مناسب گلایه های زیادی را به دنبال دارد.

,

, ,

ضعف های بهداشتی و عدم نظارت کازشناسان حوزه بهداشت و درمان در این بازار سنتی همواره موجب نگرانی و آزردگی خاطر مراجعان و مسافران است چنانچه اگر تیم های بازرسی و کارشناسی در این مکان مستقر باشند امکان بروز مشکلات احتمالی به حداقل می رسد.

,

آن چه مبرهن است پنجشنبه بازار میناب با تمام قدمت و اصالتش تا کنون با تکیه بر توان مردمی و بومیان پابرجاست و هیچ ردپایی از حضور مسئولان و مدیران دیده نمی شود این در حالی است که با ارائه خدمات رفاهی و ایجاد اقامتگاههای گردشگری  می توان به جذب حداکثری گردشگر و رونق صنعت توریسم دست یافت.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه