اخبار داغ

اوضاع قمر در عقرب پروژه های نا تمام / وعده تکمیل «پروژه های ناتمام» تمامی ندارد

اوضاع قمر در عقرب پروژه های نا تمام / وعده تکمیل «پروژه های ناتمام» تمامی ندارد
پروژه ناتمام واژه ای که دیگر سالهاست برای هیچ شنونده ای حساسیت ایجاد نمی کند و گویی بر اساس یک قانون نانوشته همگان می دانند وقتی گفته می شود فلان پروژه در مدت ۴سال به اتمام می رسد یعنی باید خودشان را برای حداقل 8سال بعد آماده کنند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس؛ قصه ناتمام ماندن پروژه های دولتی و تأمین نشدن اعتبار لازم و به موقع برای اجرایی کردن آن ها آن قدر پر غصه شد که موجب شد تا دولت تصمیم به واگذاری پروژه های ناتمام خود به بخش خصوصی بگیرد تا هم مردم سریع تر از مزایای آن ها بهره مند شوند و هم بخشی از بار سنگین هزاران میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری از آن ها از روی دوش دولت برداشته شود و از طرفی نیز قبل از این که پروژه ها توجیه اقتصادی خود را از دست بدهند، در زمانی که به آن ها نیاز است، بهره برداری شوند

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در کشور سال‌هاست به یک معضل تبدیل شده است و عدم رعایت اولویت‌بندی در پروژه‌ها و مسایل سیاسی و اداری باعث شده بر تعداد پروژه‌های نیمه تمام در کشور اضافه شود.

,

از سوی دیگر اجرای برخی پروژه‌های غیرضرور جدید هیچ توجیه فنی و اقتصادی نداشته گاها به دلیل اهداف سیاسی و انتخاباتی بر مسئولان تحمیل شده و این موضوع علاوه بر خرد شدن بودجه های عمرانی، هدر رفت بیت‌المال را نیز در پی داشته است.

,

از طرفی دیگر طرح‌های مهم و شاخص استان‌ها که دارای ردیف ملی نیز بوده به دلیل بی‌توجهی و عدم پیگیری جدی نیمه کاره رها و روی زمین می‌ماند.

,

, ,

فعالیت اقتصادی مناطق محروم کشور به ویژه استان محرومی چون بوشهر با تکیه بر طرح‌های کلان بهبود می‌یابد و باید از طرح‌های غیرضرور پرهیز شود چرا که این طرح‌ها علاوه بر هرینه بر بودن هیج سود و منفعتی برای شهرها و مناطق کم برخوردار نخواهد داشت.

,

در کشور حدود ۷۶ هزار پروژه نیمه‌تمام ملی و استانی وجود دارد که برای تکمیل آنها به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، بودجه طرح‌هایی که هر ساله بخش زیادی از آن تخصیص پیدا نمی‌کنند و به مرحله بهره‌برداری نیز نمی‌رسند.

,

اگر بخواهیم براساس معیارهای فنی ومنطبق بر اصول محاسبات ریاضی به مساله پروژه های عمرانی به ویژه در بخش های زیر بنایی همچون راهسازی نگاه کنیم بی تردید به این نتیجه می رسیم که بسیاری از پروژه های نیمه تمام در صورت اتمام هم دیگر کارآیی لازم را نخواهند داشت .

,

برای مثال وقتی براساس محاسبات صورت گرفته مقرر شده یک محور خاص به میزان مشخصی تعریض شود تا پاسخگوی حجم تردد پیش بینی شده در ۱۰ سال آینده باشد ولی با گذشت ۱۵ یا ۲۰ سال هنوز نیمی از آن انجام نشده چگونه می توان انتظار داشت با اتمام آن تصور کرد بخشی از مشکل حل خواهد شد یا بیمارستانی که برای جمعیت احتمالآ ۶۰هزار نفری یک شهر در ۵سال آینده تعریف شده ولی با گذشت ۲۰ سال هنوز در مرحله ساختمانی باقیمانده است و جمعیت شهر به نزدیک ۱۰۰هزار نفر رسیده چگونه قرار است پاسخگوی نیاز واقعی ساکنان آن شهر باشد.

,

, ,

با این وصف به گفته کارشناسان عمرانی بسیاری از پروژه ها حتی اگر به اتمام هم برسند اثرات مثبتی به دنبال نخواهند داشت چون تمام محاسباتشان مربوط به گذشته است هرچند مثلا در پاره ای موارد به روز شده اند ولی باید بپذیریم که اساس برنامه ریزی و طراحی آن مربوط به دو دهه پیش بوده و ظرفیت تغییر پذیری محدودی دارند.

,

یک کارشناس در این رابطه می گوید: اصل موضوع طرح واگذاری پروژه‌های ناتمام به بخش خصوصی اتفاق خوبی است، اما هر طرحی از جمله طرح‌های حکومتی را نمی‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد و بخش هایی هستند که در دنیا نیز تصدی آن ها بر عهده بخش خصوصی است و این کار به نفع دولت ها خواهد بود.
نعمتی  می افزاید: انبوه پروژه‌های ناتمام موجب شد که در گذشته به صورت قطره‎چکانی به آن ها اعتبار تزریق شود و گاهی یک اسکلت فلزی در 25 سال از دوران نوجوانی تا پیری یک فرد در یک استان، بر تارک تاریخ استان بدرخشد و مردم رنج زیادی از آن ببرند.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه