اخبار داغ

ورود انواع مخدرها به ترکبیات تنباکو و ناس / خلاء های قانونی قربانی می گیرد

ورود انواع مخدرها به ترکبیات تنباکو و ناس / خلاء های قانونی قربانی می گیرد
خلاء قانونی در برخورد با فروشندگان تنباکو و عرضه آزادانه در مغازه های شهر موجب گرایش محصلان و دانش آموزان به این مخدر صنعتی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛خانواده های اصیل ایرانی و با فرهنگ هرمزگانی همواره مصرف و یا حتی بردن نام مواد مخدر و مشروبات الکی را امری زشت و ناپسند می دانند به طوری که عرضه و استفاده از آن به صورت پنهانی و توسط افراد کمی از جامعه صورت می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

با گشت و گذار در کوچه پس کوچه های پایتخت اقتصادی کشور با دکه هایی رو به رو می شویم که در آن خیلی آزادانه تنباک و ناس به فروش می رسد و جوانان ، نوجوانان به دلیل نا آگاهی از مضرات آن مشتری ویژه آن هستند.

,

در روزگاران قدیم تنباک سیاه مختص کهنسالان در هرمزگان وجود داشت که افراد خودشان کشت و پس از آسیاب مصرف می کردند؛ اما متاسفانه امروزه مصرف آن نه تنها دامن گیر جوانان و زنان شده بلکه در میان دانش آموزان نیز باب شده است.

,

نبود قانون برخورد با فروش آن ها و موجود بودن در مغازه ها و عطاری ها شهر و دست یابی آسان به آن باعث شده این ماده که دروازه ای برای ورود به استفاده از دیگر مواد مخدر بوده استفاده آن به سن های نوجوانی و دوران تحصیل دانش آموزان برسد.

,

تنباکو و ناس که در ظاهر ماده ای گیاهی بوده به تنهایی دارای مضرات فراوانی است؛ اما در این حال مواد دیگری مانند آهک و اسانس های خوشبو کننده برای جذب هرچه بیشتر مشتری به آن اضافه کرده و ضربه‌های مهلکی را به مصرف کنندگان وارد می‌کنند.

,

سرگیجه، سردرد، تهوع، از دست دادن تعادل حرکتی و رفتاری، ایجاد حرکات غیرطبیعی در چشم، دندان‌قروچه، اختلال در خواب، وابستگی روحی روانی، لرزش، تغییرات فشارخون و ضربان قلب تنها بخشی از عوارض تنباکو بوده که حالت سرمستی و بی خیالی کوتاه مدت در فرد ایجاد می کند.

,

عوارض بلندمدت این ماده شامل بی‌خوابی، عدم تعادل رفتاری، زودرنجی، اختلالات تمرکز، اختلالات رفتاری، تأثیر در مخچه، بیماری‌های دهانی، سرطان حنجره، اختلالات و سرطان روده‌ی بزرگ و نارسایی‌های کلیوی و همچنین سرطان لثه است.

,

فروش آزادانه آن در مغازه ها و دسترسی آسان دانش آموزان باعث شده نوجوانان از روی کنجکاوی و چشم و هم چشمی به سراغ این ماده مخدر که باعث وابستگی زیادی در افراد می شود و ندانسته در چاه غفلت فرو روند.

,

تنباک جعفری یکی از پر طرفدارترین تنباک های شهر بندرعباس به شمار می رود که به گفته سازندگان آن برای جذب هرچه بیشتر مشتری قرص ترامادول را به آن می افزاید تا حالتی سرخوش در جوانان ایجاد شود اما برخورد جدی برای جمع آوری در شهر صورت نمی پذیرد.

,

هرمزگان به دلیل همجواری با استان های مرزی شاهد قاچاق گسترده انواع مواد مخدر و مواد توهم زا می باشد که با ترکیب انواع آن مخدر ها با تنباکو  شاهد گسترش توزیع و عرضه آن در اماکن عمومی می باشیم؛ موضوعی که تاکنون اهتمام جدی برای مقابله با آن سوداگران را به دنبال نداشته و برخورد های مقطعی ارگان های نظامی راه به جایی نرسانده است.

,

فقدان قانونی جدی برای برخورد با فروش و مصرف تنباکو در جامعه باعث شده بسیاری از افراد تنباکو را جز مواد مخدر نداند و نسبت به مضرات این مخدر آگاهی نداشته باشند؛ امید است مسئولان استان و کشور برای جلوگیری از تخریب جسم و روان دانش آموزان که آینده سازان کشور به شمار می روند قانونی جدی برای برخورد با فروشندگان و مصرف کنندگان تنباکو وضع نمایند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه