اخبار داغ

سنت هرمزگانی ها در آخرین چهارشنبه ماه صفر

سنت هرمزگانی ها در آخرین چهارشنبه ماه صفر
ساحل نشینان هرمزگانی طبق سنت های دیرینه خود آخرین چهارشنبه ماه صفر برای دوری از غم و اندوه و به دست آوردن سلامتی به دریا می روند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ هرمزگانی ها که دارای پیشینه ای کهن و پرمحتوا هستند برای مناسب های مختلف سال آداب و رسوم خاصی دارند؛ یکی از این سنت ها رفتن به دریا در آخرین چهارشبه ماه صفر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

دریادلان هرمزگانی بر این عقیده اند که آب تنی در دریا به صورت دسته جمعی در چهار شنبه سوری و چهارشنبه آخر سال غم و مریضی ها را از انسان دور می سازد به طوری که تا یک سال هیچ گونه اندوهی به سراغشان نمی آید.

,

ساحل نشینان در این روز خود را به آب دریا می زنند و همراه با برخورد موج دریا به آنها سوره های انشراح، نصر، تین و توحید قرائت می کنند و از خداوند برای خود و خانواده شان سلامتی و تن درستی می طلبند.

,

کهنسالان هرمزگانی بر این باورند که ماه صفر ماه نحسی بوده و با آب تنی در دریا نحسی آن را به دریا می سپارند و این مراسم برای بدرقه این ماه با تمام حوادثش بوده همچنین استقبالی برای آغاز ماه ربیع الاول است.

,

هرمزگانی ها آخرین چهارشنبه صفر همراه خود چیزی شیرین مانند قند و خرما آورده و در دریا می اندازند و با لهجه شیرین بندری می گویند "شیرینی ما بی تو، شفای تو بی ما" یعنی این شیرینی هدیه ما به دریا و شفا و سلامتی هدیه خداوند برای ما باشد.

,

در این مراسم دست یک دیگر را گرفته و با اتحاد به دریا می زنند تا هفت موج از انها عبور کنند و با فرستادن صلوات سه بار سر خود را درو ن آب کرده و بیرون می آورند و از خداوند طلب نیکی و خوبی می کنند.

,

این آیین که از سنت های  مهم برای هرمزگانی ها به شمار می رود در آن پیر و جوان، کودک و نوجوان شرکت کرده و کسانی که به هر دلیلی توفیق حضور را نداشته برایشان آب از دریا برده می شود تا در خانه هایشان با آب شور دریا آب تنی کنند.

,

مردمان با صفا هرمزگانی بعد بازگشت از دریا در منازلشان با آب شیرین حمام کرده و تمام غبارها حتی آب شور دریا را از خود دور کرده که در گویش بندری به آن «هو شیرینی » می گویند.

,

هر چند این مراسم پر محتوا در حال حاضر میان جوانان کم رنگ شده و یا تمایلی برای حفظ و تداوم آن ندارند اما همچنان در میان شهروندان هرمزگانی علی الخصوص کسانی که در کنار ساحل زندگی می کنند به قوت خود باقی مانده است.

,

برای حفظ و نگهداری این سنت همت والای مسئولان را می طلبد تا با برگزاری متمرکز این سنت در کنار آب های خلیج فارس این رسمی که به عنوان میراث معنوی هرمزگان به ثبت ملی رسیده است پا بر جا باقی ماند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه