دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: ایران تنها حکومت شیعه در دنیاست که به برکت امام رضا(ع) همواره باعزت و عظمت در برابر مستکبران ایستادگی کرده است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجتالاسلام رضا تاجآبادی کارشناس مذهبی و دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به اینکه حضرت رضا (ع) اولین امامی بودند که بعد از شهادت امام حسین(ع)، اعلام امامت کردند و مانند چند امام پیشین خود در تقیه نبودند، گفت: هارونالرشید بعد از شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) میترسید که آسیبی به حضرت برساند، کما اینکه محمد بن سنان از یاران امام رضا (ع) از ایشان پرسید که شما امامت خود را اعلام کردید، خدایی تاکرده به شما آسیبی نمیرسد؟ حضرت در جواب فرمودند: همان حرفی که جدم رسولالله(ص) زدند و فرمودند که اگر ابوسفیان تار مویی از سر من کم کرد در رسالت من شک کنید، اگر هارون تار مویی از من کم کرد در امامت من شک کنید. بهاینترتیب حضرت رضا(ع) حدود ۲۰ سال در مدینه امامت داشتند و شیعیان در محضر ایشان حاضر میشدند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,تبدیل تهدید به فرصت
تاجآبادی به تبدیل هنرمندانه تهدید به فرصت توسط حضرت رضا(ع) اشاره کرد و افزود: آمدن به ایران و رفتن به مرو و خراسان به امام رضا(ع) تحمیل شد. مأمون میخواست با دور کردن امام رضا(ع) از مدینه، دست شیعیان را از حضرت رضا(ع) کوتاه کند و خیلی محترمانه رفت آمدهای شیعیان را تحت نظر داشته باشد. امام رضا (ع) با تبدیل تهدید مأمون به فرصت، پایگاهی برای شیعه ایجاد کرد. ایشان با فراخوانی به خواهر بزرگوارشان و امامزادههای عزیز باعث هجرت این بزرگواران از مدینه به سمت ایران شدند. امامزادههایی که هر یک در جایجای ایران به پایگاهی برای شیعیان تبدیل شدند و همچنین حضور بابرکت حضرت معصومه(س)، خواهر بزرگوار ایشان در شهر قم، این شهر را به پایتختی برای شیعیان تبدیل کرد.
وی افزود: زیارت قبر مطهر حضرت در خراسان نیز محور حضور و فعالیت شیعیان شد و تأکیدات و سفارشات بسیاری از طریق حضرت جوادالائمه(ع) و سایر ائمه به شیعیان شده است. بهعنوانمثال امام جواد(ع) میفرمایند: زیارت قبر پدرم در طوس، بافضیلت تر از زیارت قبر جدم در کربلاست.
این فعال فرهنگی با برشمردن احادیث متعدد دیگری در باب اهمیت زیارت امام رضا (ع) گفت: زیارت هفت حدیث یکی دیگر از احادیثی است که بر زیارت قبر مطهر ایشان تأکید دارد، هفت حدیث از رسول خدا(ص)، امیرالمؤمنین (ع)، تا وجود نازنین خود حضرت رضا(ع)، احادیث و روایاتی در خصوص قبر علی بن موسیالرضا(ع) نقلشده است. رسول خدا(ص) میفرماید: «پارهجگرم، پاره تنم، در خراسان مدفون است، هرکه او را زیارت کند، بهشت بر او واجب است.» امام صادق(ع) میفرمایند: «هرکس حضرت رضا(ع) را "عارفاً بحقه" زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.» تمامی این تأکیدات به این دلیل است که هم این امام عزیز از غربت دربیاید، باوجوداینکه این بزرگواران غریب هم که باشند عزیز خدا هستند و نیازی به زیارت ما ندارند و همچنین برخی بزرگان شیعه بر این عقیدهاند که ائمه بعد از امام هشتم، قصد داشتند که ایران و خراسان را به پایتخت بزرگی برای تشیع در جهان اسلام، تبدیل کنند.
عزت و عظمت جمهوری اسلامی ایران به برکت وجود علی بن موسیالرضا(ع)
تاجآبادی اهمیت ایجاد این پایگاه را اینگونه برشمرد: همانطور که در زمان اربعین، کربلای معلی پایگاهی برای مسلمانان است و گردهمایی بیستمیلیونی آن چشم دشمنان اسلام را کور میکند، مرقد علی بن موسیالرضا(ع) در ایران نیز به پایگاه حکومت شیعی تبدیلشده است. کما اینکه تنها حکومت شیعه در دنیا که همواره پنجه در پنجه مستکبرین انداخته و پیروز بوده و بااقتدار، عزت و عظمت ایستادگی کرده، ایران است که این اتفاق نیز به برکت وجود علی بن موسیالرضا(ع) افتاده است.
وی افزود: قبل از امام هشتم شیعه زیدیه، کیسانیه و فرقههای مختلف دیگری را شاهد هستیم. در مورد امام هشتم امتحان بزرگی از شیعه گرفته شد. به این صورت که چون امام رضا(ع) دیر پسردار شد، خیلیها در امامت ایشان شک کردند و توقف کرده و به سمت فرقههای قبل از شیعه اثنی عشری رفتند. اما کسانی که امام رضا(ع) را به عنوان امام هشتم قبول کردند، تا امام زمان که امام دوازدهم شیعیان است را هم قبول دارند.
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: مامون با عوام فریبی حتی خلعت و ردای خلافت را به حضرت تعارف میکند. این امتحانی برای شیعه است، همانطور که در تاریخ انقلاب هم موارد اینچنینی داشتیم بهطور مثال در قضیه آقای منتظری، امام خمینی(ره) فرمودند: از اول هم با قائممقامی منتظری مخالف بودم اما به من تحمیل شد. این ولایتعهدی هم با مکر و حیله به حضرت رضا(ع) تحمیل شد. با احترام و عوامفریبی، اما با اجبار ولایتعهدی را به امام رضا(ع) دادند.
قدرت گرفتن شیعه اولویت اول اوصیای بهحق رسول خدا(ص)
تاجآبادی پذیرفتن ولایتعهدی را بسیار بااهمیت دانست و اظهار کرد: امام رضا(ع) مجبور بود با مأمون راه بیاید در غیر این صورت جماعت شیعه از هم میپاشید. تمام تلاش اوصیای رسول خود این بود که "شیعه" شکل بگیرد. از ۲۵ سال خانهنشینی حضرت علی(ع) گرفته،تا ولایتعهدی که بر امام رضا(ع) تحمیل شد همه به خاطر قدرت یافتن اجتماع شیعه است که شیعه به بصیرتی برسد و بداند که گاهی اوقات امام نمیتواند حرفی بزند. بعضی گمان میکنند امام رضا(ع) دنبال حکومت نبوده، اهل سیاست نبوده، درصورتیکه ایشان میخواهند شیعیانشان آنقدر بصیرت داشته باشند که اصل این قضیه را متوجه شوند و بدانند که باید چهکار کند که مرضی امام و مرضی ولی خدا باشد.
حضرت رضا (ع)؛ الگوی کامل اخلاق اجتماعی
وی در پایان بابیان روایتی، نمونهای از اخلاق و آداب اجتماعی را آنطور که مورد رضایت امام رضا (ع) است تبیین کرد: روایتی است که میگویند جمعیتی به زیارت امام هشتم آمده بودند. ۶۰ روز پیاپی آمدند و حضرت راهشان نداد. روز شصت و یکم گریه کردند و به حضرت گفتند که ما شمارا دوست داشتیم. آقا فرمودند بیایید داخل. وقتی وارد شدند گفتند جرم ما چه بود که از دیدار خود محروممان کردید. حضرت فرمود: دروغ گفتید. گفتند چه دروغی؟ امام رضا (ع) فرمود: شما ادعا نکردید که از شیعیان علی بن ابیطالب(ع) هستید؟ شما شیعه علی(ع) هستید؟ آیا از حال همسایه خود خبردارید؟ از حال اقوام و خویشان خود باخبرید؟ آیا از شیعیان ما باخبرید؟ همه سرافکنده گفتند که همانطور که شما میفرمایید، ما نسبت به یکدیگر باخبر نیستیم. آقا فرمود: پس چرا ادعا کردید که شیعه ما هستید؟ شیعه علی(ع)، سلمان بود، مقداد بود، ابوذر بود شما بگویید محبین ما هستید. آن جماعت استغفار کردند از اینکه بهدروغ گفته بودند که شیعه هستند. چقدر حضرت اهتمام دارد به اینکه شیعه یعنی کسی که از حال شیعه باخبر باشد، شیعه یعنی اینکه نسبت به مسلمین و شیعیان بیتفاوت نباشد. نسبت به اینکه در دنیا چه به سر مسلمانان میآید؟ آیا حاکمیت در دست امام معصوم است؟ آیا مقدمات ظهور آن امام عزیز را فراهم کردیم؟ شیعه چنین کسی است که همواره نگاهش به امام و جامعه و افراد جامعه است.
انتهای پیام/
تبدیل تهدید به فرصت
, تبدیل تهدید به فرصت, تبدیل تهدید به فرصت,تاجآبادی به تبدیل هنرمندانه تهدید به فرصت توسط حضرت رضا(ع) اشاره کرد و افزود: آمدن به ایران و رفتن به مرو و خراسان به امام رضا(ع) تحمیل شد. مأمون میخواست با دور کردن امام رضا(ع) از مدینه، دست شیعیان را از حضرت رضا(ع) کوتاه کند و خیلی محترمانه رفت آمدهای شیعیان را تحت نظر داشته باشد. امام رضا (ع) با تبدیل تهدید مأمون به فرصت، پایگاهی برای شیعه ایجاد کرد. ایشان با فراخوانی به خواهر بزرگوارشان و امامزادههای عزیز باعث هجرت این بزرگواران از مدینه به سمت ایران شدند. امامزادههایی که هر یک در جایجای ایران به پایگاهی برای شیعیان تبدیل شدند و همچنین حضور بابرکت حضرت معصومه(س)، خواهر بزرگوار ایشان در شهر قم، این شهر را به پایتختی برای شیعیان تبدیل کرد.
,وی افزود: زیارت قبر مطهر حضرت در خراسان نیز محور حضور و فعالیت شیعیان شد و تأکیدات و سفارشات بسیاری از طریق حضرت جوادالائمه(ع) و سایر ائمه به شیعیان شده است. بهعنوانمثال امام جواد(ع) میفرمایند: زیارت قبر پدرم در طوس، بافضیلت تر از زیارت قبر جدم در کربلاست.
,این فعال فرهنگی با برشمردن احادیث متعدد دیگری در باب اهمیت زیارت امام رضا (ع) گفت: زیارت هفت حدیث یکی دیگر از احادیثی است که بر زیارت قبر مطهر ایشان تأکید دارد، هفت حدیث از رسول خدا(ص)، امیرالمؤمنین (ع)، تا وجود نازنین خود حضرت رضا(ع)، احادیث و روایاتی در خصوص قبر علی بن موسیالرضا(ع) نقلشده است. رسول خدا(ص) میفرماید: «پارهجگرم، پاره تنم، در خراسان مدفون است، هرکه او را زیارت کند، بهشت بر او واجب است.» امام صادق(ع) میفرمایند: «هرکس حضرت رضا(ع) را "عارفاً بحقه" زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.» تمامی این تأکیدات به این دلیل است که هم این امام عزیز از غربت دربیاید، باوجوداینکه این بزرگواران غریب هم که باشند عزیز خدا هستند و نیازی به زیارت ما ندارند و همچنین برخی بزرگان شیعه بر این عقیدهاند که ائمه بعد از امام هشتم، قصد داشتند که ایران و خراسان را به پایتخت بزرگی برای تشیع در جهان اسلام، تبدیل کنند.
,عزت و عظمت جمهوری اسلامی ایران به برکت وجود علی بن موسیالرضا(ع)
, عزت و عظمت جمهوری اسلامی ایران به برکت وجود علی بن موسیالرضا(ع), عزت و عظمت جمهوری اسلامی ایران به برکت وجود علی بن موسیالرضا(ع),تاجآبادی اهمیت ایجاد این پایگاه را اینگونه برشمرد: همانطور که در زمان اربعین، کربلای معلی پایگاهی برای مسلمانان است و گردهمایی بیستمیلیونی آن چشم دشمنان اسلام را کور میکند، مرقد علی بن موسیالرضا(ع) در ایران نیز به پایگاه حکومت شیعی تبدیلشده است. کما اینکه تنها حکومت شیعه در دنیا که همواره پنجه در پنجه مستکبرین انداخته و پیروز بوده و بااقتدار، عزت و عظمت ایستادگی کرده، ایران است که این اتفاق نیز به برکت وجود علی بن موسیالرضا(ع) افتاده است.
,وی افزود: قبل از امام هشتم شیعه زیدیه، کیسانیه و فرقههای مختلف دیگری را شاهد هستیم. در مورد امام هشتم امتحان بزرگی از شیعه گرفته شد. به این صورت که چون امام رضا(ع) دیر پسردار شد، خیلیها در امامت ایشان شک کردند و توقف کرده و به سمت فرقههای قبل از شیعه اثنی عشری رفتند. اما کسانی که امام رضا(ع) را به عنوان امام هشتم قبول کردند، تا امام زمان که امام دوازدهم شیعیان است را هم قبول دارند.
,دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: مامون با عوام فریبی حتی خلعت و ردای خلافت را به حضرت تعارف میکند. این امتحانی برای شیعه است، همانطور که در تاریخ انقلاب هم موارد اینچنینی داشتیم بهطور مثال در قضیه آقای منتظری، امام خمینی(ره) فرمودند: از اول هم با قائممقامی منتظری مخالف بودم اما به من تحمیل شد. این ولایتعهدی هم با مکر و حیله به حضرت رضا(ع) تحمیل شد. با احترام و عوامفریبی، اما با اجبار ولایتعهدی را به امام رضا(ع) دادند.
,قدرت گرفتن شیعه اولویت اول اوصیای بهحق رسول خدا(ص)
, قدرت گرفتن شیعه اولویت اول اوصیای بهحق رسول خدا(ص), قدرت گرفتن شیعه اولویت اول اوصیای بهحق رسول خدا(ص),تاجآبادی پذیرفتن ولایتعهدی را بسیار بااهمیت دانست و اظهار کرد: امام رضا(ع) مجبور بود با مأمون راه بیاید در غیر این صورت جماعت شیعه از هم میپاشید. تمام تلاش اوصیای رسول خود این بود که "شیعه" شکل بگیرد. از ۲۵ سال خانهنشینی حضرت علی(ع) گرفته،تا ولایتعهدی که بر امام رضا(ع) تحمیل شد همه به خاطر قدرت یافتن اجتماع شیعه است که شیعه به بصیرتی برسد و بداند که گاهی اوقات امام نمیتواند حرفی بزند. بعضی گمان میکنند امام رضا(ع) دنبال حکومت نبوده، اهل سیاست نبوده، درصورتیکه ایشان میخواهند شیعیانشان آنقدر بصیرت داشته باشند که اصل این قضیه را متوجه شوند و بدانند که باید چهکار کند که مرضی امام و مرضی ولی خدا باشد.
,حضرت رضا (ع)؛ الگوی کامل اخلاق اجتماعی
, حضرت رضا (ع)؛ الگوی کامل اخلاق اجتماعی, حضرت رضا (ع)؛ الگوی کامل اخلاق اجتماعی,وی در پایان بابیان روایتی، نمونهای از اخلاق و آداب اجتماعی را آنطور که مورد رضایت امام رضا (ع) است تبیین کرد: روایتی است که میگویند جمعیتی به زیارت امام هشتم آمده بودند. ۶۰ روز پیاپی آمدند و حضرت راهشان نداد. روز شصت و یکم گریه کردند و به حضرت گفتند که ما شمارا دوست داشتیم. آقا فرمودند بیایید داخل. وقتی وارد شدند گفتند جرم ما چه بود که از دیدار خود محروممان کردید. حضرت فرمود: دروغ گفتید. گفتند چه دروغی؟ امام رضا (ع) فرمود: شما ادعا نکردید که از شیعیان علی بن ابیطالب(ع) هستید؟ شما شیعه علی(ع) هستید؟ آیا از حال همسایه خود خبردارید؟ از حال اقوام و خویشان خود باخبرید؟ آیا از شیعیان ما باخبرید؟ همه سرافکنده گفتند که همانطور که شما میفرمایید، ما نسبت به یکدیگر باخبر نیستیم. آقا فرمود: پس چرا ادعا کردید که شیعه ما هستید؟ شیعه علی(ع)، سلمان بود، مقداد بود، ابوذر بود شما بگویید محبین ما هستید. آن جماعت استغفار کردند از اینکه بهدروغ گفته بودند که شیعه هستند. چقدر حضرت اهتمام دارد به اینکه شیعه یعنی کسی که از حال شیعه باخبر باشد، شیعه یعنی اینکه نسبت به مسلمین و شیعیان بیتفاوت نباشد. نسبت به اینکه در دنیا چه به سر مسلمانان میآید؟ آیا حاکمیت در دست امام معصوم است؟ آیا مقدمات ظهور آن امام عزیز را فراهم کردیم؟ شیعه چنین کسی است که همواره نگاهش به امام و جامعه و افراد جامعه است.
,انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه