اخبار داغ

در گفتگو با نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری مطرح شد؛

ده خصلت فردی از نگاه امام رضا(ع) که جامعه را فعال و پر نشاط می کند

ده خصلت فردی از نگاه امام رضا(ع) که جامعه را فعال و پر نشاط می کند
حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی گفت:امام رضا علیه السلام فرموده اند " انسان مسلمان در جامعه اسلامی زندگی اش عقلانی نمی شود جز اینکه ده خصلت را در زندگی شخصی و اجتماعی خود به کار بگیرد" ؛ در این صورت جامعه عقلانی است و رفتارهای آن اصولی خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با راه آرمان ؛ ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام رضا علیه السلام گفت: در زندگی حضرات معصومین علیه السلام همواره قاعده کلی وجود داشته  و آن این است که در زندگی انسان ها عقل و حکمت حاکم باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان , راه آرمان ,

وی ادامه داد:بر همین اساس انسان ها در زندگی شخصی،خانوادگی و اجتماعی خود بر مدار عقل و حکمت زندگی کنند و بر مبنای غضب و شهوت، امیال، توهمات و پندارها زندگی نکنند؛ چرا که خواه ناخواه رفتارهای انسان گاه منشأ عقلانی، گاه شهوانی، گاه غضب آلود دارد.

,

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ائمه طاهرین علیه السلام همواره در نظر داشتند که در سیره عملی و علمی خود بر محور عقل رفتار کنند، عنوان کرد:امام رضا علیه السلام فرموده اند "  انسان مسلمان در جامعه اسلامی زندگی اش عقلانی نمی شود جز اینکه ده خصلت را در زندگی شخصی و اجتماعی خود به کار بگیرد" ؛ در این صورت جامعه عقلانی است و رفتارهای آن اصولی خواهد بود.

,

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی ابراز کرد: اولین خصوصیت که امام علیه السلام می فرمایند این است که خیر و رحمت از انسان مورد انتظار است؛ خیر رسانی آحاد مردم به مقامات و بالعکس یک مسئله اساسی در جامعه است؛ بنابراین امام رضا علیه السلام می فرمایند در جامعه باید امید به خیر رسانی وجود داشته باشد.

,

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود:جامعه ای که آحاد افراد جامعه به هم امید نداشته باشند؛ جامعه ای از هم گسیخته خواهد بود؛ اما اگر جامعه به گونه ای باشد که همه نسبت به یکدیگر  امید داشته باشند؛ حسی مثبت، روشن و دارای وحدت برای جامعه به وجود خواهد آمد.

,

این مقام مسئول احساس امنیت در جامعه را خصوصیت دوم یاد شده در فرمایش امام رضا علیه السلام دانست و اظهار کرد: انسان عاقل باید به گونه ای باشد که دیگران از شر او در امان باشند؛ فرمایش امام علیه السلام بالاتر از این مورد است و لذا باید به گونه ای در جامعه عمل کنیم که جامعه ای آرام، سعادتمند و به هم پیوند خورده داشته باشیم.

,

وی تصریح کرد:خصوصیت سوم این است که اگر فردی کار خیری انجام می دهد هر چند کوچک و ناچیز؛ انسان عاقل آن کار ناچیز را بزرگ بشمارد؛ چرا که این مسئله موجب می شود که آن فرد به انجام کار خیر و نیک تشویق شود و موجب می شود که انسان روحیه قدر شناسی و قدردانی را در خود تقویت کند.

,

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی ادامه داد: خصوصیت چهارم این است که هر خیر بزرگی که انسان برای دیگران انجام میدهد آن را ناچیز بداند و اگر آن را بزرگ بشمارد حس توقع نسبت به دیگران به فرد دست می دهد و  توقع دارد که دیگران از او تشکر کنند.

,

این مقام مسئول افزود: حفظ طلب کاری از دیگران به لحاظ اجتماعی آفات زیادی دارد ؛ همان طور که حس بدهکاری به جامعه برکات زیادی به همراه دارد و دست انسان را به سوی خیر باز می کند؛ وقتی آدمی خیری به کسی می رساند نباید آن را بزرگ بداند تا گرفتار منت گذاشتن شود.

,

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد:خصوصیت پنجم این است که آدمی نباید از اینکه دیگران که نیازهایشان را نزد او می آورند احساس خستگی کند؛ اینکه توفیق پیدا کرده  است که مشکلات دیگران را حل کند آن را رحمت خدا بداند.

,

وی گفت: اگر انسان قدر این سعادت و توفیق را نداند خداوند از او سلب توفیق می کند و به دیگران خواهد داد؛ اینکه انسان موقعیت و مالی دارد ؛ عقل حکم می کند که برای رفع نیاز دیگران در این مسیر قدم بردارد؛ چرا که این مسئله خصوصیت خدایی است.

,

این مقام مسئول دانش اندوزی انسان های عاقل را خصوصیت ششم فرد دانست و عنوان کرد: آدمی از فهم، معرفت و آگاهی جدید  برای دین و دنیا هیچ گاه خسته نمی شود و از هر فرصتی برای دانش اندوزی و تولید علم استفاده می کند.

,

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی  ادامه داد: چرا که علم قدرت می آورد و اقتدار انسان را مسلط می کند؛ بنابراین می توان گفت جامعه عاقل همواره به دنبال دانش است.

,

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: خصوصیت هفتم در سخن امام رضا علیه السلام این است که فرد در راه دینداری فقر را بر ثروت مندی ترجیح دهد.

,

وی افزود: خصوصیت دیگر این است که انسان در راه خدا اگر گرفتار ذلت شد این ذلت در راه خدا را بر عزت پیش دشمن اسلام ترجیح دهد و خصوصیت نهم این است که انسان عاقل به دنبال خودنمایی و خود بزرگ بینی نیست؛حاضر است مخفی خیر برساند اما سر زبان ها نیافتد؛ چرا که شهرت به جا و نا بجا انسان را در معرض ابتلا و آفت قرار می دهد؛ انسان عاقل به دنبال خیر رسانی برای خداست.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه  خصوصیت دهم از فرمایش امام رئوف این است که انسان عاقل همواره دیگران را برخود برتر می داند، خاطر نشان کرد: زمانی که انسان این اصول را رعایت کرد؛مجد و عظمتش بالا می رود،خیرش فراوان می شود ،نام نیکش سر زبان ها می افتد و جامعه این چنینی جامعه ای فعال، پر نشاط به دور از یأس و سرافکندگی خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه