اخبار داغ

بایدهایی که محقق نمی شود؛

سواحل نقره ای مکران غرق در محرومیت/ زیرساخت گردشگری در سیریک وجود ندارد!

سواحل نقره ای مکران غرق در محرومیت/ زیرساخت گردشگری در سیریک وجود ندارد!
شهرستان سیریک با وجود فرصت های بکر اقتصادی و امکان توسعه تجارت بین المللی از محرومیت و ضعف های بسیاری رنج می برد که این نقصان همواره خسارات جانی و مالی فراوانی را بر بومیان منطقه و گردشگران تحمیل کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛شهرستان سیریک با قرار گرفتن در کنار آب های گرم دریای عمان و سواحل بکر مکران یکی از عمده نقاط استراتژیک هرمزگان است که از دیرباز شاهد فعالیت های گسترده دریانوردی و صیادی بوده؛ این شهرستان که در قسمت شرقی استان واقع شده با مساحتی بالغ بر سه هزار و 351کیلومتر مربع از شمال به شهرستان میناب، از جنوب به شهرستان جاسک، از شرق به شهرستان بشاگرد و از غرب به دریای مکران محدود می‌شود و تا مرکز استان (شهر بندرعباس) ۱۷۵کیلومتر فاصله دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

شهرستان سیریک تا سال 1386 از توابع شهرستان میناب به شمار می رفت که از این سال به اهتمال دولت وقت به شهرستان ارتقاع یافت و از دو بخش های بمانی و مرکز تشکیل شد؛ این شهرستان با 75روستای کوچک و بزرگ جمعیتی بالغ بر ۴۵ هزارنفر را در خود جای داده که به گویش های محلی و زبان بلوچی سخن می گویند.

,

ساحل نقره ای وسواحل گسترده ماسه ای موجب شده تا این منطقه چون نگینی در میان بنادر استان هرمزگان بدرخشدو بکر بودن آن چشم هر بیننده ای را به خود خیره کند؛ در این میان روستای میشی به دلیل وجود بازارچه مرزی و عرضه انواع لوازم خانگی و کالاهای خارجی شهرت بیشتری دارد.

,

 

,

, ,

 

,

روستای نمونه گردشگری کوهستک به عنوان یکی از بندر قدیمی هرمزگان ساحل زیبایی را در خود جای داده که با برخورداری از موقعیت ویژه دریایی به کانون تجارت دریایی و صیادی در شرق هرمزگان مبدل شده است.

,

ظرفیت عظیم و گسترده شهرستان سیریک تا پیش از بیانات رهبر و تاکید بر توسعه سواحل مکران برای همگان پوشیده بود از این رو پس از فرمان رهبر مبنی بر توسعه منطقه، کارشناسان و تیم های اقتصادی فراوانی عازم سیریک و سواحل مکران شدند تا داشته های این شهرستان مغفول را برآورد کنند.

,

شهرستان سیریک با وجود فرصت های بکر اقتصادی و امکان توسعه تجارت بین المللی از محرومیت و ضعف های بسیاری رنج می برد که این نقصان همواره خسارات جانی و مالی فراوانی را بر بومیان منطقه و گردشگران تحمیل کرده است.

,

ضعف زیرساخت های بهداشت و درمانی، فقدان راه استاندارد و مناسب، کمبود بسیاری از امکانات خدماتی و رفاهی هزینه های بسیاری را برای ساکنان به دنبال دارد و بسیاری را برای انجام برخی امور روزمره راهی شهرستان های همجوار یا مرکز استان می کند.

,

 

,

, ,

هنوز بسیاری از روستاهای سیریک در تشنه کامی به سر می برند و به وسیله تانکرهای آبرسان نیاز خود را تامین می کنند،خشکسالی های پیاپی و کمبود آب بحران این مایه حیات را دوچندان کرده است.

,

بنا به اظهار رئیس شورای شهرستان سیریک بسیاری از روستاهای شهرستان وجود دارد که ماهی حداقل یکبار بیشتر نوبت آبگیری ندارند و در مواقع اضطراری کار آبرسانی با وسیله تانکر آب فاضلاب روستای و دیگر سازمان ها و ارگان ها موجود در شهرستان آبرسانی می شود.

,

رئیسی تصریح کرد: سیریک دارای ۷۵ روستا و سه شهر سیریک ، بندر کوهستک و گروگ است که منبع اصلی تامین کننده آب شرب شهرستان چاههای روانگ می باشد که خشکسالی و کمبود بارش در سال های اخیر تاثیرات زیادی در آبرسانی به مردم داشته است.

,

کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی را باید رد زمره مهم ترین دغدغه های ساکنان این شهرستان دانست که همواره موجب سفرهای درمانی به شهرستان های میناب و پارسیان می شود چنانچه اگر فرد توان مالی کافی را نداشته باشد باید با کاستی ها بسازد و آرزوی بهبودی کند.

,

حجت الاسلام حسن حیدری، امام جمعه شهرستان سیریک بارها تاکید کرده است: مردم در شهرستان سیریک از کمبود امکانات درمانی رنج می برند و باید با صرف هزینه برای درمان به شهرستان میناب و یا به دیگر شهرستان ها و مرکز استان بروند امکانات بیمارستان سیریک در حد یک درمانگاه مجهز هم نیست و مطالبه ما از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی این است که به فریاد مردم برسند و این بیمارستان را در شأن مردم شهرستان مجهز کنند.

,

, ,

جمعیت قابل ملاحضه ای از ساکنان سیریک به شغل ملوانی و دریانوردی فعالیت دارد اما عدم ارائه راه حل مناسب برای گره گشایی مشکلات اقتصادی این قشر موجب شده تا اغلب در مضیقق شدید قرار بگیرد هرچند اقداماتی همچون صدور کارت مرزنشینی با هدف ساماندهی به وضعیت این قشر انجام شده اما تاکنون نتیجه مفیدی را به دنبال نداشته است.

,

فقدان امکانات تفریحی و گردشگری در شهرستانی که جاذبه های گردشگری بسیاری همچون خور آذینی و جنگل های حرا را داراست همواره موجب رنج خاطر مسافرانی می شود که صدها کیلومتر راه را به امید فراغت و آرامش طی کرده اند.

,

یکی از مهم ترین ظرفیت های اقتصادی سیریک را باید در زمینه توسعه پرورش شتر یافت چرا که این منطقه از استان دارای بیابان های گسترده با آب و هوای خشک است که امکان پرورش این حیوان بیابان زی را به صورت طبیعی داراست اما تاکنون هیچ حرکتی در این زمینه صورت نگرفته و پرورش شتر به صورت سنتی آن هم توسط بومیان حوادث رانندگی متعددی رقم می زند و جان های بسیاری در اثر تصادف با شترهای سرگردان گرفته شده است.

,

 

,

, ,

سیریک جزء مناطق طرح توسعه سواحل مکران

, سیریک جزء مناطق طرح توسعه سواحل مکران,

دکتر مسعود دررودی، دبیر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک توسعه سواحل مکران نهاد ریاست جمهوری در حاشیه بازدید از مناطق مهم تفریحی ، تجاری و دریایی شهرستان سیریک گفت: استفاده از توان و ظرفیت نیروهای بومی و توجه ویژه بر توانمند سازی ساکنان حوزه مکران یکی از اولویت های برنامه ریزی توسعه و احیای سواحل مکران است.

,

وی اظهار کرد: سواحل مکران به دلیل موقعیت و ویژگی های راهبردی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است و شهرستان سیریک بعنوان یکی از مناطق طرح توسعه سواحل مکران از نظر دستیابی به اقیانوس هند و آبهای آزاد باید در این سند مهم به صورت ملی و وسیع دیده شود.

,

دررودی با بیان اینکه استعداد سواحل مکران از جاسک تا چابهار می تواند زمینه ساز توسعه کشور شود گفت: یکی از مهمترین ویژگی های سند توسعه سواحل مکران باید دیده شدن برجستگی نیاز ملی و استفاده از پتانسیل ها و قابلیت های برجسته منطقه ای به سواحل باشد.

,

دبیر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک توسعه سواحل مکران نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: از آنجایی که وجه قالب و سرمایه آورترین صنعت در سواحل توریسم و گردشگری است این صنعت به عنوان یکی از نیازهای مهم و تاثیر گذار باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه