اخبار داغ

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی:

ثبات نرخ ریال و تولید ناخالص ملی؛ ۲ پشتوانه برای حذف دلار/ کاهش وابستگی به آمریکا در گرو حذف دلار از مبادلات

ثبات نرخ ریال و تولید ناخالص ملی؛ ۲ پشتوانه برای حذف دلار/ کاهش وابستگی به آمریکا در گرو حذف دلار از مبادلات
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: اگر ریال به ثبات رسیده و ارزش آن به تناسب سایر پول ها حفظ شود حذف دلار راهکار بسیار خوبی خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره پیمان های پولی و حذف دلار از مبادلات بانکی ایران به خبرنگار تیتریک، گفت: با توجه به آمار بانک های مرکزی دیگر کشورها، 70 درصد ذخائر ارزی بانک های کشورهای دنیا دلار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

محمدرضا اکبری افزود: پوند، یورو و ... نیز جز ذخائر ارزی بانک های دنیا محسوب می شوند اما دلار سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است زیرا دلار پول رسمی دنیا است و نمی توان از این واقعیت چشم پوشی کرد.

,

وی اظهار داشت: اگر ایران بخواهد دلار را از مبادلات بانکی حذف کند باید به این مسئله توجه شود که آیا ریال می تواند جایگزین قدرتمندی برای دلار به عنوان یک پول جهانی باشد؟

,

اکبری تصریح کرد: پشتوانه پول هر کشور در گذشته طلا و جواهرات بود اما پس از مدتی دلار به عنوان پشتوانه چاپ اسکناس قرار گرفت و در حال حاضر تولید و تولید ناخالص ملی، پشتوانه پول یک کشور است.

,

وی گفت: پرداختن به حذف دلار از مبادلات بانکی راهکار بسیار خوب و مطلوبی است اما استفاده از پول ملی در کشورها زمانی امکان پذیر است که ارزش پول به صورت روزانه تغییر نکند.

,

اکبری افزود: طی ماه های اخیر ریال در کشور ما با نوسان زیادی همراه بود لذا اگر ریال به ثبات رسیده و ارزش آن به تناسب سایر پول ها حفظ شود حذف دلار راهکار بسیار خوبی است و سایر کشورها هم استقبال می کنند.

,

وی اظهار داشت: اگر سیر نوسان ریال همانند ماه های اخیر روزانه، ساعتی و نزولی باشد دیگر کشورها استقبالی از طرح حذف دلار نخواهند کرد زیرا کشورها در قبال داد و ستد در مبادلات، پولی را دریافت می کنند که نمی توانند روی ارزش آن نسبت به پول ملی کشور خود حساب کنند.

,

اکبری با اشاره به اینکه امسال شاهد تغییر لحظه ای نرخ ریال نسبت دلار بودیم، تصریح کرد: پشتوانه سازی برای پول یک کشور در گرو تولید ملی است تا پول ملی یک کشور به عنوان ناموس، اعتبار و وجهه آن در سطح جهان حفظ و از پیمان های پولی استفاده شود.

,

وی گفت: حذف دلار در واقع توسط بسیاری از کشورها کلید خورده است زیرا آمریکا به واسطه سیاست های غلط و زورگویانه درصدد است تمامی کشورها را تحت سلطه خود نگاه دارد.

,

اکبری با اشاره به اینکه یک راهکارکاهش اثرات و وابستگی ها به آمریکای استعمارگر حذف واحد پولی آن از مبادلات است، افزود: اگر چه جهان دلار را به عنوان یک پول بین المللی می شناسد اما به مرور زمان این روند به وجود آمده است و به مرور زمان هم کشورها می توانند با استفاده از کارکرد و تغییر در مبادلات جهانی قافیه را عوض کرده و آمریکا را به عنوان یک کشور زورگو در دنیا منزوی کنند تا دست از سیاست های ظالمانه خود بردارد.

,

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خاتمه خاطر نشان داشت: اگر چه40 درصد اقتصاد دنیا به آمریکا وابسته است و حذف این اقتصاد شاید اقدامی غیر ممکن به نظر برسد اما هیچ کشوری مایل نیست سیاست های خود را با دخالت های این استعمار چینش کند لذا هر چه از سلطه اقتصادی آمریکا دور شوند استقلال اقتصادی مد نظر خود را در سطح دنیا کسب می کنند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه