اخبار داغ

حمله پلنگ به ۵۸ رأس گوسفند در بشاگرد/ نیاز مردم شرق هرمزگان به ایجاد منطقه محفاظت شده

حمله پلنگ به ۵۸ رأس گوسفند در بشاگرد/ نیاز مردم شرق هرمزگان به ایجاد منطقه محفاظت شده
در هفته گذشته با حمله پلنگ به گله گوسفندان در روستای درمورت بشاگرد 58 رأس گوسفند دریده شد که با توجه به خطرات این حیوانات وحشی و در حال انقراض نیاز به ایجاد منطقه ای حفاظت شده برای اینگونه حیوانات احساس می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ دامداری یکی از اصلی ترین مشاغل در روستا ها به شمار می رود که چرخه اقتصادی زندگی خانواده ها رو به خود پیوند داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

مردم روستا نشین در در شرق هرمزگان به خصوص در شهرستان بشاگرد از قدیم ایام تاکنون مشغول به کشاورزی و دامداری بوده اند و نیاز های زندگی خود را از این طرق تأمین می کنند.

,

امروزه با وجود خشکسالی فلج کننده مردم به چنگ و دندان دام های خود را سر پا نگاه داشته اند و برخی از افراد هم برای ادامه این راه به شهر های اطراف کوچ کرده و درآنجا فعالیت های خود را ادامه می دهند.

,

حمله حیوانات وحشی به دام ها با توجه به خشکسالی ها و بر هم ریختن چرخه غذایی حیوانات در حال حاضر بیشتر از پیش رخ می دهد و تنها دارایی مردم روستا نشین شرق هرمزگان با چشم برهم زدنی از بین می رود.

,

در هفته گذشته 58 رأس گوسفند در روستای «درمورت» بخش مرکزی بشاگرد، مورد حمله پلنگ قرار گرفته و تلف شده اند که می توان اتفاقی جبران ناپذیر با توجه به وضعیت معیشتی مردم بشاگرد باشد.

,

سرزمین بکر بشاگرد در سال های اخیر میزبان مناسبی برای حیوانات در حال انقراض کشور بوده و مسئولان بارها کردن حیوانات در این منطقه، بدون در نظر نظر گرفتن خسارات آن ها برای مردم سعی در حفظ این وحوش کرده اند.

,

با توجه به این که حضور این حیوانات به زمین های کشاورزی و حمله آن ها به دام ها چندین بار گزارش شده اما مجید وفا دار مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان این مسئله را توجیه و اظهار می کند: پلنگ از گونه های نادر و در معرض خطر انقراض است که باید برای تدوام بقای آن تلاش شود.

,

مدیکر کل حافظت محیط زیست استان هرمزگان افزود: این پلنگ بیمه بوده و این استان محل زندگی این حیوان است و خسارات وارد شده به دامداران در صورت تأیید کارشناسان این اداره پرداخت می شود.

,

واضح است که این حیوانات برای مردم روستا هم می تواند خطر آفرین باشد و خساراتی به بار آورد که با هیچ بیمه ای قابل جبران نباشد.

,

قبل از ایجاد چنین حادثه هایی مدیران مربوطه باید با ایجاد زیر ساخت ها و ساز و کار مناسب در جهت پیشگیری گام بردارند.

,

یکی از راه های رایج ایجاد یک منطقه حافظت شده و محصور در سطح شهرستان بشاگرد و یا شرق هرمزگان برای این حیوانات است تا هم آن ها و هم مردم در امنیت باشند چرا که راها کردن این حیوانات در مراتع باعث حساسیت دامداران و سعی در نابود کردن آن ها کرده است.

,

یعقوب دادعلی زاده، رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد در تشریح این موضوع اظهار کرد: خشکسالی، شکار غیر مجاز و کاهش زنجیره غذایی موجب پایین آمدن این حیوانات از ارتفاعات کوه ها و حمله به سکونت گاه های انسانی شده است.

,

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد افزود: در ساعت دو بامداد یک عدد پلنگ با حمله به گله گوسفندان باعث از بین برن 58 رأس از آن ها شده است.

,

دادعلی زاده با بیان اینکه در این حمله هیچ یک از اهالی روستا آسیب ندیده اند، خاطر نشان کرد: در گذشته نیز به دلیل خشکسالی و کمبود طعمه، شاهد حمله وحوش به گله گوسفندان در این منطقه بوده ایم.

,

انتظار می رود مسئولان مربوطه پیش از وقوع حادثه ای به دنبال پیشگیری آن باشند و با پرداخت به موقع و مناسب بیمه خسارات وارد شده را جبران کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه