اخبار داغ

هنرهای دستی که باعث درآمدزایی می شود/گلابتون دوزی جزء لاینفک فرهنگ بندرنشینان

هنرهای دستی که باعث درآمدزایی می شود/گلابتون دوزی جزء لاینفک فرهنگ بندرنشینان
گلابتون دوزی از صنایع دستی هرمزگان بوده که زنان با سلیقه بندری تار و پود این گلابتون ها را با نقش و نگاری خاص بر پارچه ها حک می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ صنایع دستی به عنوان سفیران فرهنگی هر قوم و قبیله ای جایگاه ویژه ای در فرهنگ ها و جوامع مختلف دارد به طوری که نوع پوشش و زندگی افراد پیشینه فرهنگی آن ها را نمایان می سازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

هرمزگانی ها که دارای پیشینه ای با صلابت و پر محتوایی هستند برای حفظ و نگهداری از سنت های گذشتگان خود در تلاش بوده به طوری که در تمام خانواده های اصیل بندری وسایل صنایع دستی یافت می شود.

,

یکی از صنایع دستی که امروزه بیش از پیش رونق یافته صنعت گلابتون دوزی به وسیله قلاب و یک نوع نخ به نام گلابتون است به طوری که زنان با سلیقه هرمزگانی تار و پود این گلابتون ها را با نقش و نگاری خاص بر پارچه ها حک می کنند.

,

هرمزگانی ها صنایع دستی را از دوران کودکی و نوجوانی در کنار فراگیری علم و تحصیل در زمان اوقات فراغت خود یاد گرفته و با بزرگتر شدنشان هنر های تکمیلی آن را به وسیله مادران و بزرگان فامیل خویش فرا می گیرند.

,

گلابتون دوزی که بیشتر برای ساخت شلوار بندری و پیراهن استفاده می شود مشتریان و طرفداران خاصی در داخل و خارج کشور دارد به طوری که کشور های حاشیه خلیج فارس از مشتریان ثابت این نوع لباس های سنتی هستند.

,

رضا برومند، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از صادرات یک میلیون و ۸۲۰ هزار دلاری صنایع دستی استان به کشورهای مختلف خبر داده و گفته است : با توجه به اهداف توسعه صادرات استان به دنبال برنامه ریزی برای افزایش این رقم به بیش از این هستیم.

,

, ,

گلابوتن دوزی جزء لاینفکی از فرهنگ بندرنشینان

, گلابوتن دوزی جزء لاینفکی از فرهنگ بندرنشینان,

مریم ارزش، بانوی هنرمند هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه گلابتون دوزی را از دوران کودکی فرا گرفته است، اظهار کرد: در حوزه نقش و نگار بر روی لباس های بندری به وسیله گلابتون فعالیت دارم و چنان علاقه ای در یادگیری این هنرها درمیان هرمزگانی ها وجودار که جزء لاینفکی از زندگی و فرهنگ بومیان این منطقه شده است.

,

این بانوی هنرمند اشاره ای به نقش و نگار بر روی شلوار بندری کرد و گفت: شلوار بندری در هرمزگان به شلوار دمپا تنگ معروف است زیرا از مچ تا زانو تنگ بوده و به وسیله گلانتون های طلایی و سفید نقش و نگار می شود.

,

ارزش عنوان کرد: نیم بادله، بادله، جنگلی از انواع شلوار بندری بوده که به وسیله گلابتون و با پارچه های سبز، قرمز، زرد و آبی زده می شود و بیشتر در مجالس عروسی و شادی از آنها استفاده می شود.

,

وی با بیان اینکه گلابتون دوزی علاوه بر یک هنر منبعی برای در آمد زایی است، عنوان کرد: صنایع دستی هرمزکان به خصوص شلوار بندری طرفداران زیادی در داخل و خارج کشور دارد که در این آشفته بازار بیکاری می توان در آمد خوبی از این کار به دست آورد.

,

این بانوی هنرمند بیان کرد: لباس های بندری هر روز به تنوع نقش و نگار و نوع آن افزوده می شود و نه تنها به مرور زمان این هنر فراموش نشده بلکه طرفداران بیشتری در این حوزه پیدا کرده است.

,

ارزش با بیان اینکه رسالت ما آموختن این نوع هنرها به آیندگان است، خاطر نشان کرد: هر فرد خود می توان به عنوان سفیر فرهنگی آموزش را از خانواده و فرزندان خود شروع کرده و آن را در جامعه ترویج دهد.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه