اخبار داغ

تناقض‌های آماری جهادکشاورزی! / ارائه آمار غیرواقعی از کشت گوجه‌فرنگی!

تناقض‌های آماری جهادکشاورزی! / ارائه آمار غیرواقعی از کشت گوجه‌فرنگی!
سازمان جهادکشاورزی از سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی در استان که طی ماه‌های اخیر که منجر به افزایش رب گوجه شده آمار متناقضی اعلام می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد  ماجرای افزایش چندبرابری قیمت رب گوجه‌ فرنگی طی ماه‌های اخیر موضوعی بود که در کنار افزایش قیمت سایر کالا بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

هرچند انتظار می‌رفت با پشت سر گذاشتن فصل برداشت این محصول قیمتها کاهش یابد، اما ظاهرا این موضوع نه تنها کاهشی به همراه نداشته بلکه زمزمه‌ها افزایش آن هم به گوش می‌رسد.

,

طی سالیان پیش مسئولان سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه برای کنترل قیمت این محصول اقدام به کاهش بیش از 2000 هکتاری سطح زیر کشت این محصول کردند و در سال 94 این سطح زیر کشت بنابر اظهاران مسئولان به 6000 هکتار رسید.

,

و ظاهرا سطح زیر کشت گوجه فرنگی در همین سطح باقی نمانده و بنابر اظهارات تولیدکنندگان استان شاهد کاهش آن به حدود نصف این میزان هستیم، این در حالی است که مدیران سازمان جهاد کشاورزی آمار متناقضی در این خصوص ارائه می‌کنند.

,

ا

, ا,

 

,

خسرو شهبازی رییس سازمان جهادکشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار مرصاد یکبار سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان را حدود 6000 هکتار عنوان کرد و گفت که امسال نسبت به سال گذشته نیز عملکرد بهتری داشتیم.

,

وی اما در مصاحبه بعدی آمار دیگری ارائه کرد و اظهار داشت که 5000 هکتار از مساحت اراضی کشاورزی استان کرمانشاه به کشت گوجه فرنگی اختصاص دارد!

,

به گفته رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه، این محصول از عملکرد بالایی در سطح استان برخوردار بوده به گونه ای که میزان برداشت از هر هکتار توسط کشاورزان نمونه 150 تن در هر هکتار و به طور متوسط 70 تن در هر هکتار است.

,

با این تفاسیر با سطح زیرکشت 6000 هکتار به طور متوسط باید سالانه 420 هزار تن تولید گوجه فرنگی در استان داشته باشیم، اما شهبازی این میزان را 350 هزار تن اعلام کرده است که با اظهارات اولیه‌اش متناقض است.

,

همچنین مظفر عبدالله یکی از تولیدکننده‌های رب گوجه استان نیز در گفتگویی قبلا گفته بود که در کرمانشاه حدود 3500 تا 4000 هکتار سطح سبز گوجه فرنگی داریم که چون میزان کشت در کرمانشاه مدیریت شده، ما در کرمانشاه کمبود نداشتیم و دلالان دیگر استان‌ها برای جبران کمبود استان خود به کرمانشاه هجوم آوردند.

,

ا

, ا,

 

,

حمیدرضا جهانگیری مدیرعامل یکی از شرکت‌های کشت و صنعت نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: متوسط تولید گوجه فرنگی در کشور در واحد سطح 39.5  تن در هکتار است و سالیانه 6 تا 8 میلیون تن از این محصول در کشور تولید می‌شود که سطح تقریبی ( به واسطه آمار غیرواقعی) حدود 150 تا 180 هزار هکتار را در بر می گیرد و سهم صنعت به صورت معمول ۲۵ درصد از این تولید است.

,

وی افزود: در سال زراعی جاری به واسطه شرایط اقلیمی متفاوت، کمبود نزولات، نا موقع بودن بارندگی و به خصوص صادرات بی رویه گوجه فرنگی در 6 ماهه نخست سال و عدم توجه به هشدارهای به موقع صاحبان تفکر و تخصص و خام فروشی محصول و به خصوص اتخاذ تصمیم بر اساس آمارهای غلط شاهد خلاء گوجه فرنگی در فصل خرمن بودیم.

,

این تولیدکننده ادامه داد: محصول گوجه فرنگی خام با قیمت ناچیزی ( به واسطه ی کاهش ارزش پول ملی) صادر شد و کارخانجات با کمبود شدید محصول مواجه شدند؛ گوجه فرنگی استان کرمانشاه به واسطه رقم مخصوص خود، گوجه ای صنعتی است و قابلیت صادرات را ندارد، اما گوجه فرنگی تازه خوری سایر استان ها به راحتی صادر می شود.

,

به گفته وی، هجوم دلالان فرصت طلب را به استان کرمانشاه شاهد بودیم و در یک رقابت بسیار ناسالم قیمت این محصول برای کارخانجات هر کیلوگرم تا ۲۱۰۰ تومان هم رسید و این در حالی بود که مسئولین مکاتبات و فریادهای از سر دلسوزی صاحبان تخصص و تجربه و اهل فن را نشنیدند و یا نخواستند بشنوند تا بالاخره در پایان شهریور ماه سال جاری و در حالی که کم کم زمزمه های نبود رب گوجه در بازار نمایان شد و قیمت ها بالا رفت، به سرعت در جهت جلوگیری از صادرات ته مانده گوجه فرنگی کشور اقدام کردند که البته این کار می بایست دو ماه قبل انجام می شد.

,

جهانگیری بیان داشت: اختلاف قیمت دلار و ریال گرچه در هر بازاری باعث اختلال شده است، اما سیاست های مهم دولت در زمینه کالاهای وارداتی و نوع تخصیص ارز آن هم موجبات سکته های بی موردی شده بود به گونه ای که بسیاری از کارخانجات با مشکل ورق برای قوطی، لاک و... مواجه اند.

,

وی اظهار داشت: البته حدود ۸۰ درصد قیمت رب گوجه وابستگی مستقیم با قیمت گوجه فرنگی دارد؛ گوجه فرنگی صنعتی سال گذشته با قیمت متوسط ۳۹۰ تومان خریداری می شده است، اما گوجه فرنگی امسال به لحاظ بی توجهی به مسائل پیش گفته با قیمت متوسط ۱۶۶۰ تومان خریداری می شود، بنابراین افزایش چند برابری قیمت رب گوجه فرنگی کاملا قابل تصور بود.

,

این تولیدکننده بیان داشت:با گذر از مرحله برداشت، گوجه فرنگی صنعتی را تا زمستان در کشور نخواهیم داشت، لذا این امر موجب افزایش مجدد قیمت رب خواهد شد ( به واسطه ی کمبود یا نبود آن) و راهی باقی نمی ماند جز اینکه به واردات رب گوجه فرنگی ( البته با کیفیت مجهول با کم یا متوسط) اقدام کنند آن هم با چندین برابر قیمت !

,

جانگیری افزود: البته به راحتی می شد این روزهای بد را تجربه نکرد چنانچه در زمان مناسب به نصایح صاحب نظران توجه می شد، امیدوارم با احساس مسئولیت کامل مسئولین به خصوص در زمینه ی کسب و انتشار آمار صحیح شاهد اتخاذ تصمیمات لازم بر اساس واقعیات موجود و البته در زمان مناسب باشیم اتخاذ تصمیم مناسب در زمان مناسب می توانست جلوگیری کند .

,

این تولیدکننده هم سطح زیر کشت گوجه فرنگی در سال جاری در استان کرمانشاه را 3000 هکتار عنوان کرد و گفت: آمار 6000 هکتاری اعلام شده از جانب رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان غیر واقعی است!

,

به گزارش مرصاد، قاعدتا تصمیم‌گیری اصولی بر پایه آمارهای صحیح و واقعی مکان‌پذیر است و سازمان جهادکشاورزی برای ارائه این آمارهای غیرواقعی که ظاهرا تنها منافع عده‌ای را تامین می‌کند باید پاسخ داشته باشد.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه