اخبار داغ

وقتی ظرفیت هست؛

رکود بازار توریسم زمستانی در زنجان/نبود زیرساخت و سرمایه گذار مشکل اصلی گردشگری زمستانی زنجان

رکود بازار توریسم زمستانی در زنجان/نبود زیرساخت و سرمایه گذار مشکل اصلی گردشگری زمستانی زنجان
با توجه به ظرفیت های گردشگری زمستانی در زنجان، این ظرفیت مغفول مانده و در رکود به سر می برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا،ظرفیت گردشگری زمستانی در مناطق برفی کشور از جمله استان زنجان، فرصت ارزشمندی است که از آن استفاده نشده و منابع درآمدی سرشار آن نیز براحتی از دست می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا،,

مناطق متعددی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه که از نظر آب و هوایی مشابه مناطق برفی و سردسیر ایران است اما در مقایسه با ظرفیت ها،استفاده مطلوبی نشده است.

,

مناطق کوهستانی و پر برف در کشورهایی چون فرانسه، سوییس، اتریش و ایتالیا بخشی از اعتبار حوزه ورزش و گردشگری خود را مدیون برف و زمستان در رشته کوه باشکوه آلپ هستند، چین و روسیه نیز در این زمینه وضعیت مشابهی دارند.

,

برخی مناطق پر برف زنجان دارای ظرفیت گردشگری زمستانی است که می توان با برنامه ریزی مناسب از این ظرفیت ها استفاده کرد. سرمایه گذاری مناسب و تامین زیرساخت ها می تواند در فصول سرد سال نیز منبعی برای گردشگری استان باشد.

,

برگزاری جشنواره های زمستانی در مناطق مختلف استان به ویژه مناطق برف خیز می تواند به عنوان گام هایی برای معرفی قابلیت های زمستانی منطقه محسوب شود و این به شرطی است که این جشنواره ها با محتوی غنی و به واقع در حد یک جشنواره زمستانی برگزار شود.

,

جشنواره های زمستانی باید با تبلیغات مناسب و به صورت سراسری برگزار شده و جمعیت قابل توجهی را از مناطق مختلف کشور به خود جلب کند و نمی توان اجرای برخی برنامه های پیش پا افتاده و مسابقه و قرعه کشی را جشنواره تلقی کرد.

,

, ,

اگر چه در سال های گذشته جشنواره هایی از سوی سازمان همیاری شهرداری زنجان با عنوان جشنواره تندیس‌ های یخی و برفی استان زنجان در چندین دوره برگزار شد و با استقبال خوبی مواجه شد.

,

البته این جشنواره در سال های 86 و 87 به صورت مدام برگزار شد و هنرمندان کشور در این جشنواره ها شرکت کرده و به دلیل فراهم نبودن شرایط جوی این جشنواره در سال 88 برگزار نشد.

,

در سال 89 این جشنواره ادامه یافت و پس از آن هیچ جشنواره ای به این منظور در زنجان برگزار نشده است.

,

"یحیی رحمتی" مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان در این زمینه معتقد است، استان زنجان در پذیرش گردشگر زمستانی استعداد زیادی دارد.

,

وی با اشاره به فعالیت پیست اسکی زنجان و مناظر بکر استان در روزهای سرد زمستان،خاطرنشان کرد: گسترش گردشگری زمستانی نیازمند سرمایه‌ گذاری است.

,

این مسئول فقدان سرمایه گذاری را یکی از مهمترین موانع ابتر ماندن گردشگری زمستانی می داند و معتقد است، یکی از ظرفیت‌های بالقوه استان در جذب گردشگر پیست اسکی پاپایی است که علاوه بر مطلوب بودن شرایط جوی نیازمند تامین زیرساخت‌ها و یا جانمایی دوباره است.

,

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه در برخی از مواقع بارش کم برف زمینه را برای پیست فراهم نمی کند، افزود: اما در سال های پر برف می توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

,

رحمتی وجود مناطق جغرافیایی با آب و هوای سرد و کوهستانی را نیز از جاذبه‌های  گردشگری استان زنجان برشمرد و گفت:بارش برف و امکان اسکی یکی از جاذبه‌های گردشگری زمستانی در استان زنجان محسوب می شود.

,

وی میراث معنوی از جمله آداب و رسوم و سبک زندگی مناطق مختلف در فصل‌های سرد و زمستان را از دیگر جاذبه‌ های گردشگری خواند و گفت: برخی از مردم علاقه دارند با فرهنگ ‌ها و سنت ‌های مختلف آشنا شوند.

,

, ,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه آموزش نیروی انسانی نقش اساسی در بهبود گردشگری دارد،افزود: باید از این ظرفیت ها برای توسعه گردشگری استفاده شود.

,

در حالی ظرفیت های طبیعی زمستانی و جاذبه های گردشگری زنجان بدون استفاده مانده که در بسیاری از کشورها با صرف هزینه و ایجاد امکانات و تجهیزات، فضای گردشگری زمستانی را برای جذب گردشگران فراهم می کنند.  توریسم زمستانی یکی از اشکال فصلی جهانگردی است که در گذشته طبقات ممتاز اجتماعی می توانستند از آن استفاده کنند ولی امروزه با رونق جهانگردی، وجود تسهیلات ارزان قیمت و بومی شدن جریان های توریستی، مورد توجه دیگر اقشار نیز قرار گرفته است.

,

برف و زیبایی های زمستان در مناطق کوهستانی زنجان می تواند رونق گردشگری زمستانی را موجب شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه