اخبار داغ

وزیر جهاد کشاورزی:

در زمینه فرآوری و بازاریابی محصولات استراتژیک کشاورزی عقب هستیم/ تلاش برای معرفی محصولات خراسان‌جنوبی به دنیا

در زمینه فرآوری و بازاریابی محصولات استراتژیک کشاورزی عقب هستیم/ تلاش برای معرفی محصولات خراسان‌جنوبی به دنیا
وزیر جهاد کشاورزی گفت: متأسفانه مقداری در فرآوری و گرفتن اکسیر زعفران عقب هستیم و امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان که در کشور راه‌اندازی شده‌اند بتوانند این مشکل را بررسی کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته به خراسان جنوبی سفر کرد و پروژه‌هایی را دیروز و امروز افتتاح کرد و مورد بازدید قرار داد. این سفر تا فردا ادامه دارد و وزیر جهاد کشاورزی به شهرهای خراسان جنوبی سفر می‌کند. وی در بدو ورود به خراسان جنوبی از گلخانه گل رز مجتمع هزاردستان با مدیر عاملی محمد هادی موهبتی در شهرستان بیرجند بازدید کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

غلامرضا قوسی مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در توضیح وضعیت این گلخانه، گفت: سطح زیر کشت موجود یک هکتار در دو سالن نیم هکتاری است.

,

 

,

وی افزود: نوع کشت گل شاخه بریده (رز) به روش هیدروپونیک و از نوع پایه هلندی است.

,

 

,

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تعداد ارقام گل‌های این گلخانه را ۱۵ رقم و تعداد رنگ آن را ۱۰ رنگ دانست و بیان کرد: میزان تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار شاخه در سال است.

,

 

,

قوسی گفت: در این گلخانه برای ۱۶ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم به وجود آمده است.

,

 

,

وی با اشاره به بازار هدف برای فروش، عنوان کرد: بازار هدف در حال حاضر اصفهان و تهران است که گل‌ها به این دو استان ارسال می‌شود.

,

 

,

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سطح در حال گسترش ۷ هکتار بوده که در دو فاز ۳ و ۴ هکتاری اجرا خواهد شد.

,

 

,

قوسی با اشاره به تسهیلات هزینه شده برای این گلخانه، بیان کرد: تسهیلات فاز یک در مرحله تکمیل مدارک و پرداخت( با مبلغ ۵۰ میلیارد ریال) قرار دارد.

,

 

,

وی اظهار کرد: شهرستان بیرجند دارای سطحی به میزان ۶.۳ هکتار گلخانه است که در این بین دو گلخانه گل رز شهرستان ( مجتمع هزاردستان و مجتمع هارکو) با توجه به کیفیت محصول و اشتغال ایجاد شده و وجود فضای مناسب جهت توسعه آن که در دست اقدام است از فعالیت بسیار مناسبی برخوردار است.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در صورت رفع موانع بانکی در طی سالهای آتی سطحی حدود ۱۰.۵هکتار افزایش را خواهیم داشت.

,

 

,

ظهر امروز وزیر جهاد کشاورزی در جریان سفر خود به خراسان‌جنوبی پس از بازدید از مجتمع گلخانه‌ای هزار دستان با هیئت همراه از مجتمع کشت و صنعت بیدمشک ( دکتر مشار) در بخش مود مختاران _ مزرعه بیدمشک بازدید کرد.

,

 

,

غلامرضا قوسی مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در توضیح وضعیت این مجتمع و اطلاعات مربوط به بخش دام و طیور مجتمع کشت و صنعت بیدمشک، اظهار کرد: با راه‌اندازی این مجتمع برای ۱۳۵ نفر اشتغال به وجود آمده است.

,

 

,

وی افزود: گاوداری شیری هزار رأس با ظرفیت فعلی ۸۵۰ رأس گاو شیری و تولید روزانه ۱۳ تن شیر با سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد ریال از جمله ظرفیت های این مجتمع است.

,

 

,

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: مرغداری گوشتی ۴۵ هزار قطعه‌ای و تولید ۴۰۰ تن گوشت سفید در سال با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد ریال، مرغداری تخم‌گذار ۲۳ هزار قطعه و تولید سه هزار و ۶۰۰ تن در سال با سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد ریال و پولیت تخم‌گذار ۱۱۰ هزار قطعه با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد ریال از دیگر ظرفیت‌های این مجتمع است.

,

 

,

قوسی تصریح کرد: همچنین کارخانه شیر با ظرفیت فعلی ۱۰ تن در دو شیفت با ظرفیت اسمی ۲۱ هزار و ۲۰۰ تن در سال با سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیارد ریال، پرورش گوسفند داشتی و پرواری ۱۰۰ رأس با سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیون ریال و استخر پرورش ماهی با ظرفیت ۴۰ تن در هر دوره با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون ریال نیز از ظرفیت‌های این مجتمع است.

,

 

,

وی با اشاره به سایر اقدامات انجام شده در این مجتمع، عنوان کرد: آبیاری تحت فشار اجرا شده ۵۸ هکتار با اعتبار چهار هزار و ۶۰ میلیون ریال سهم بلاعوض دولتی، آبیاری کم فشار اجرا شده ۴۰ هکتار با اعتبار یک هزار و ۱۲۸میلیون ریال سهم بلاعوض دولتی، آبیاری تحت فشار و کم فشار نقشه‌برداری شده در سال گذشته، ۱۶۶ هکتار و لوله‌گذاری خط انتقال آب قنات به طول دو هزار و ۸۴۰ متر با لوله پلی‌اتیلن به مبلغ ۵۳۸.۲۶ میلیون ریال در سال ۱۳۹۰ از دیگر اقدامات انجام شده در این مجتمع است.

,

 

,

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به سطوح زیر کشت انواع محصولات کشاورزی در این مجتمع، گفت: سطح زیر کشت زرشک ۵ هکتار با میزان تولید ۲۷ تن، سطح زیر کشت پسته ۸۰ هکتار با میزان تولید ۲۰۰ تن، سطح زیر کشت عناب سه هکتار با میزان تولید دو تن، سطح گل محمدی ۱۶ هکتار با میزان تولید ۱۰ تن، سطح زیر کشت کلزا ۱.۲ هکتار با میزان تولید ۱۰ تن،سطح زیر کشت ذرت ۱۶ هکتار  با تولید ۸۳ تن و سطح زیر کشت گندم ۳.۱ هکتار و تولید ۱۱۲ تن است.

,

 

,

قوسی خاطرنشان کرد: این مجتمع با تکمیل زنجیره تولید با استفاده از تکنولوژی روز دنیا توانسته است ارزش افزوده تولیدات را مدیریت کند.

,

 

,

 وزیر جهاد کشاورزی عصر روز جمعه در حاشیه بازدید از مجتمع کشت و صنعت بیدمشک مود دشت مختاران در جمع خبرنگاران گفت: از دیرباز از جمله آرزوهای موجود در بخش کشاورزی تعریف زنجیره و درحقیقت در عمل نیز به همین صورت باشد.

,

 

,

 

,

وی افزود: در خراسان‌جنوبی مجتمع‌های کشت و صنعت فراونی وجود دارد و علی رغم همه محدودیت‌های آبی، وجود آفات، بیماری‌ها و تنش آبی سال گذشته موفق بوده‌اند.

,

 

,

 

,

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: خراسان‌جنوبی قطب مقاومت در برابر خشکسالی است و در مورد آب دو سیاست افزایش راندمان آب و افزایش بهره‌وری آب را در خراسان‌جنوبی پیگیری می‌کنیم.

,

 

,

حجتی خاطرنشان کرد: افزایش راندمان آب به سیستم‌های نوین آبیاری و انقال آب با لوله ارتباط دارد.

,

 

,

وی با بیان این‌که یکی از نشانه‌های افزایش بهره‌وری آب بحث کشت نشائی است، گفت: در خراسان‌جنوبی در مورد کشت نشائی چغندرقند موفق عمل شده و در مجتمع کشت و صنعت با این اقدام ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است.

,

 

,

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: خراسان‌جنوبی در بحث گلخانه‌ها به لحاظ کمی میزان سر شاخه گل عقب است که با همت مردم استان، حمایت‌ها و تسهیلات دولت جبران خواهد شد.

,

 

,

حجتی با اشاره به این‌که دامپروری به ویژه پرورش دام قانع از جمله شتر و شتر مرغ در خراسان‌جنوبی رونق دارد‌، خاطرنشان کرد: طبیعت خراسان‌جنوبی مهیای برداشت خار شتر برای خوراک دام است که از نظر پروتئین با یونجه تفاوت زیادی ندارد.

,

 

,

حجتی در ادامه سفر خود در نهبندان، پروژه آبیاری زیر سطحی ۷۲ هکتاری در روستای اسماعیل‌آباد نهبندان را افتتاح کرد.

,

 

,

غلامرضا قوسی مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در حاشیه این افتتاحیه و در جمع خبرنگاران مساحت این پروژه را ۷۲ هکتار اعلام کرد و گفت: محل اجرای این پروژه در شهرستان نهبندان روستای اسماعیل آباد است.

,

 

,

وی کل اعتبار این طرح را ۱۷هزار و ۸۵۷ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: اعتبار دولتی که برای این طرح هزینه شده ۱۵هزار و ۱۷۱میلیون ریال و اعتبار خودیاری دو هزار ۶۸۶میلیون ریال برآورد شده است.

,

 

,

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که پیمانکار این طرح شرکت آب روان طوس و مشاور ناظر، شرکت مهندسین مشاور توان آب پاژ است، افزود: نوع محصولی که در این پروژه کشت شده پسته است.

,

 

,

قوسی با اشاره به این‌که دبی چاه ۳۵ لیتر بر ثانیه و دبی قنات ۲۵ لیتر بر ثانیه است، اظهار کرد: میزان آب صرفه‌جویی شده در این پروژه ۳۱۶ هزار و ۸۰۰متر مکعب در سال است.

,

 

,

وی هدف از اجرای این طرح را افزایش بهره‌وری آب نسبت به سایر سیستم‌های تحت فشار و امکان ایجاد PLC دانست.

,

 

,

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی صبح شنبه در بازدید از مزرعه خارشتر چاهک موسویه در شهرستان قاین در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با آشنایی که نسبت به کشت خارشتر در خراسان‌جنوبی پیدا شده است خوشبختانه این گیاه در استان به خوبی رشد می‌کند.

,

 

,

وی با بیان این‌که وقتی بذر خارشتر وارد خاک می‌شود به راحتی سبز نمی‌شود، افزود: هم اکنون با مکانیزمی که در این استان طراحی شده و استفاده از مواد دیگر این گیاه رشد کرده است.

,

 

,

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در بعضی مناطق تولید به میزان خوبی است و تا هفت تن در هکتار برداشت می‌شود.

,

 

,

حجتی با اشاره به وضعیت ظاهری این گیاه به خاطر تیغ داشتن، گفت: با تبدیل به کنسانتره کردن خارشتر اکنون برای مصارف احشام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

,

 

,

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت علوفه کشاورزان، استفاده از گیاه خار شتر نیز می‌تواند برای مناطق کویری مفید باشد.

,

 

,

وزیر جهاد کشاورزی به اشاره به بحث گیاهان دارویی و سه محصول معروف عناب، زعفران و زرشک در خراسان‌جنوبی، گفت: به نظر می‌رسد وضعیت زعفران با توجه به معرفی در بازارهای جهانی و بین‌الملل مقداری بهبود پیدا کرده است.

,

 

,

حجتی عنوان کرد: هم اکنون در همه کشورها حتی کشورهای اروپایی زعفران را به خوبی می‌شناسند و به لطف خدا روز به روز تقاضای جهانی آن افزایش پیدا کرده است.

,

 

,

وی با بیان این‌که بیش از ۸۵ درصد زعفران، داخل ایران تولید می‌شود، گفت: متأسفانه مقداری در فرآوری و گرفتن اکسیر زعفران عقب هستیم و امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان که در کشور راه‌اندازی شده‌اند بتوانند این مشکل را بررسی کنند.

,

 

,

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در مورد عناب و زرشک نیز در زمینه فرآوری و بازاریابی نسبت به زعفران عقب تر هستیم.

,

 

,

حجتی گفت: از همکارانی که در بخش گیاهان دارویی تخصص دارند و در این سفر من را یاری می کنند درخواست دارم که همکاری کرده که بتوانیم در زمینه بسته‌بندی و فرآوری و همچنین معرفی محصولات کشاورزی خراسان‌جنوبی که بازارهای جهانی از جمله آلمان و اروپا به دنبال آن هستند تلاش کرده و این محصولات بتوانند قیمت خود را پیدا کنند.

,

 

,

 

,

غلامرضا قوسی مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در توضیح و معرفی این مزرعه خار شتر در حاشیه بازدید وزیر جهاد کشاورزی و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این مزرعه در منطقه روستای چاهک موسویه، بخش سده در شهرستان قاینات واقع شده است.

,

 

,

وی با بیان اینکه مجری این طرح شرکت پیوند خاوران است، افزود: مساحت این مزرعه 219 هکتار که از این مساحت پنج هکتار تولید بذر است.

,

 

,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: این پروژه در سال 1393 آغاز بکار کرده و عملیات کشت در این مزرعه از سال 1394 انجام شده است.

,

 

,

قوسی با اشاره به نحوه کشت گیاه خارشتر، عنوان کرد: نحوه کشت خار شتر به صورت تکثیر ریزوم و بذر بوده و هدف از اجرای طرح تأمین علوفه، تولید بذر و عرقیجات است.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته پنج هکتار مزرعه تولید بذری احداث شده که در سال جاری مزرعه سبز، آماده بهره‌برداری و بازدید است.

,

 

,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که کشت این گیاه خاصیت دارویی و علوفه‌ای دارد،گفت: خارشتر گیاه چند ساله ریزوم‌دار با خواص دارویی و مصرف علوفه‌ای و همچنین تثبیت شن‌های روان است که رشد زیادی داشته و به سرعت بخش بزرگی از زمین یک ناحیه را می‌پوشاند.

,

 

,

قوسی بیان کرد: ریشه این گیاه بسیار عمیق، قوی و گسترده است و همانطور که از ظاهرش پیدا است، گیاهی سرسخت و مخصوص رویشگاه‌های خشک مانند برخی از نواحی مختلف ایران از جمله خراسان‌جنوبی است و در بیابان‌ها و مناطق کویری به راحتی رشد می‌کند.

,

 

,

وی اظهار کرد: پراکنش گیاه خارشتر در سطح عرصه‌های شهرستان وسیع بوده به طوری که در تمامی عرصه‌های زراعی و غیر زراعی دیده شده و به صورت علف هرز در اراضی زراعی مشاهده می‌شود از این رو به عنوان یک قابلیت مهم برای کشت و توسعه در این اراضی مطرح است.

,

 

,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: عمده رویشگاه‌های این گیاه در عرصه‌های طبیعی شهرستان در مناطق محمدآباد پسکوه، خضری- نیمبلوک و چاهک و موسویه است و مساحت آن حدود 20 هزار هکتار است که نیازمند توجه جدی و برنامه‌ریزی برای کشت و توسعه آن در سطح شهرستان با توجه به شرایط مساعد اقلیمی است. 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه