اخبار داغ

ساخت تونل ارتباطی و بیراه ههای ناتمام!

ساخت تونل ارتباطی و بیراه ههای ناتمام!
ساخت یک تونل ارتباطی در ارتفاعات زاگرس نه تنها مشکل برخی روستانشینان را حل نکرده، بلکه بر مشکلات آنها افزوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار جهانبین نیوز؛ دهستان اوره بارز با ۳۶ روستا و ۱۰ هزار نفر جمعیت از محرومترین مناطق شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
یکی از عوامل مهم محرومیت این منطقه عدم وجود راه ارتباطی امن و مناسب با مرکز شهرستان است. بنا به این گزارش، قریب ۳۰ سال پیش جادهای غیرکارشناسی در این منطقه ساخته شد که به موجب غیراستاندارد بودن آن تاکنون جان بیش از ۵۰ نفر را در سوانح رانندگی گرفته و خانواده های بسیاری را داغدار کرده است. این مساله باعث شده گردنه چهارطاق به عنوان یکی از خطرناکترین نقاط حادثه خیز جاد های کشور شناخته شود.

گردنه ای به طول ۸ کیلومتر با پرتگاه های دهشت آور و برفگیر با ارتفاعی بالغ بر ۲۴۰۰ متر. در آخرین مورد از سوانح واقع شده در این گردنه، یک پدر به همراه دو پسر جوان خود و راننده به عمق دره افتاده و جان خود را از دست دادند.

در پی این حادثه بالاخره مسؤولان پس از سالیان سال دست به کار شدند تا این مشکل حل شود، بنابراین تصمیم بر این شد با ساخت یک تونل، گردنه های خطرناک و برفگیر در این منطقه حذف شود اما با وجود ساخت این تونل آنچه در حال وقوع است عملا هیچ تاثیری در اصلاح مسیر جاده ندارد، چرا که مشکل مکان یابی در این تونل که مشکل ساز خواهد بود محرز است .

طول این تونل ۴۰۰ متر است و در ارتفاع ۲۳۵۰ متری، ۵۰متر مانده به نوک قله و ۳۰۰متر مانده به عبور جاده از قله کوه، مکانیابی شده که باقی مسیر همچنان پرتگاه، برفگیر و خطرناک است . هر چند مسؤولان استان وعده داده بودند خروجی تونل به نحوی ساخته شود که حداقل گردنه های خطر ساز پشت کوه حذف شود اما عملیات حفر تونل به گون های است که عملا خروجی تونل روی ادامه گردنه ها قرار می گیرد.

اکنون با وجود هزینه چند ده میلیاردی برای احداث این تونل به دلیل عدم رفع مشکلات منطقه به واسطه مکان یابی غیرکارشناسی تونل که مورد مخالفت جدی کارشناسان قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نیز واقع شده، ضروری است مسؤولان امر خصوصا دادستان محترم استان و استاندار چهارمحال و بختیاری با پیگیری فوری چگونگی روند عملیات این پروژه، مانع از تضییع حقوق بیت المال و نیز تخریب بی جهت منابع طبیعی شوند.

گفتنی است واحد مهندسی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان مکان مناسبتری را که هم تقریبا تمام گردنه های خطرناک در دو طرف کوه حذف شود و هم موجب تخریب گسترده منابع طبیعی نشود، پیشنهاد داده که انتظار می رود این طرح دوباره و با دقت بیشتر مورد بازبینی و مطالعه قرار گیرد.

گزارش از: عبدالله نادری
انتهای پیام/۶۳۰ ل
 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه