اخبار داغ

فرار روبه‌جلوی میراث فرهنگی با انداختن توپ به زمین اوقاف / آیا کاروانسرا یک اثر تاریخی نیست؟

فرار روبه‌جلوی میراث فرهنگی با انداختن توپ به زمین اوقاف / آیا کاروانسرا یک اثر تاریخی نیست؟
متولیان میراث فرهنگی در جواب گزارش مرصاد در مورد وضعیت کاروانسرای زلزله‌زده عباسی قصرشیرین با انداختن توپ به زمین اوقاف دست به یک فرار رو به جلو زدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد، روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی در متنی ارسالی و خطاب به مدیریتپایگاه اطلاع‌رسانی مرصادنیوز آورده است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

با سلام و احترام

,

پیرو انتشار گزارش  «زخم باز کاروانسرای «عباسی» از زلزله /مظلومیت میراث فرهنگی در حلقه مدیران ناکارآمد» در روز شنبه 19 آبان ماه به اطلاع می رساند به دنبال زلزله ویرانگر 21 آبان ماه سال گذشته استان تعدادی از آثار تاریخی استان در محدوده مناطق زلزله زده دچار آسیب هایی شدند که عملیات نجات بخشی و مرمت به سرعت در  بناها و آثار آسیب دیده از جمله مسجد عبدالله ابن عمر، مجموعه مقابر ابودجانه، مجموعه قلعه یزدگرد، طاق گرا، بنای چهاقاپی، کاخ خسرو و زیج منیژه در دستور کار معاونت میراث فرهنگی این اداره کل قرار گرفته و اقدامات مقتضی صورت گرفته است و بخشی از آن نیز در اعتبارات سال 97 دیده شده که در حال انجام است.

, زخم باز کاروانسرای «عباسی» از زلزله /مظلومیت میراث فرهنگی در حلقه مدیران ناکارآمد,

اما در خصوص کاروانسرای شاه عباسی قصر شیرین جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند،  بخشی از دیوار شرقی مشرف به خیابان این بنا در زلزله مذکور دچار آسیب جدی شده است. با توجه به اینکه کاروانسرای مذکور در اختیار و مالکیت اداره اوقاف و امور خیریه استان است، اداره مذکور باید نسبت به تهیه طرح بازسازی، رفع خسارت های وارده و حذف بارگذاری های اضافی در بنا اقدام لازم را معمول دارد.

,

متاسفانه در مدت یک سال گذشته با وجود مکاتبات اداری متعدد با استانداری کرمانشاه، فرمانداری شهرستان قصرشیرین و اداره اوقاف و امور خیریه تاکنون هیچ اقدامی از سوی دستگاه مذکور صورت نگرفته است.

,

ضرورت دارد قبل از هر اقدامی طرح بازسازی این بنای تاریخی در قسمت های آسیب دیده جهت بررسی به تایید شورای فنی این اداره کل برسد، اما متاسفانه تاکنون با وجود مکاتبات متعدد طرحی از سوی اداره اوقاف و امور خیریه ارائه نگردیده است تا این بنای تاریخی در معرض تهدید بیشتر قرار گیرد.

,

علاوه بر آن اجاره دادن غرفه ها، تغییر دکوراسیون داخلی، بار گذاری اضافی در این راستا عملا چهره این بنای تاریخی را مخدوش نموده است.

,

ارائه طرح بازسازی، حذف بار گذاری های اضافی، رفع تصرف در داخل حیاط و راهرو های مجموعه، زدودن الحاقات به بنا و اقدام عملی برای حذف عوامل تحمیل شده به این بنای تاریخی خواسته اداره کل میراث فرهنگی استان می باشد که در مکاتبات متعدد با دستگاه های ذی ربط مورد تاکید قرار گرفته است.

,

در خاتمه تاکید می گردد، در صورت اقدام عملی اداره اوقاف و امور خیریه استان این اداره کل آماده ارائه  کمک های فنی، تکنیکی و نظارتی می باشد.

,

حالا چند سوال از متولیان میراث فرهنگی؛ آیا کاروانسرا یک اثر تاریخی نیست و نیاز به مراقبت و مرمت ندارد، خانه‌های تاریخی هم بعضا مالک دارند و میراث فرهنگی موظف به تعمیر و مرمت آنهاست ، آیا رواست صرفا به خاطر موقوفه بودن و کشمکش همیشگی‌شان با اوقاف این اثر ارزشمند را اینگونه یکسال به حال خود رها کنند.

,

آیا الان زمان مناسبی برای تسویه حساب است و بهتر نبود میراث فرهنگی در این شرایط به وظیفه خود که همانا مرمت و بازسازی از آثار تاریخی است عمل می‌کرد؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه