اخبار داغ

خیراندیشانی که قرآنی فکر می کنند؛

وقف قرآنی سنتی ماندگار/ افزایش وقف قرآنی در زنجان

وقف قرآنی سنتی ماندگار/ افزایش وقف قرآنی در زنجان
در حال حاضر وقف قرآنی در زنجان گسترش خوبی یافته است و خیرین و اقفان به این نوع وقف روی آورده اند که باید زمینه توسعه آن فراهم شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از موج رسا،وقف در بسیاری از روایات اسلامی به «صدقه جاریه» تعبیر شده است، وقف دارای ثواب و فضیلت‌ های فراوانی است و ائمه معصومان(ع) نیز تاکید بسیاری بر انجام این سنت حسنه داشته‌اند، به طوری که در روایت نقل شده از امام صادق(ع) در زمینه ماندگاری اعمال دقیقا بر صدقه جاریه(وقف) اشاره شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

وقف یک نهاد ممتاز دینی است و مهم‌ترین مبحث در آن عمل امینانه نسبت به موضوع وقف است، دایره وقف گسترده بوده و در حال حاضر عرصه‌های متعددی برای وقف وجود دارد.

,

وقف با نیک ‌اندیشی و گذشت افراد خیراندیش ایجاد می‌شود و هدف و حاصل آن باقی شدن فانی است، با وقف کردن نام فانی انسان جاودان شده و در تاریخ برای همیشه ثبت شده و باقی می‌ شود.

,

 

,

*وقف و دین اسلام

, *وقف و دین اسلام, *وقف و دین اسلام,

وقف از باسابقه ‌ترین میراث ارزشمند اسلامی است و پیامبر اکرم(ص) نیز نخستین واقف در دین هستند.

,

سنت حسنه وقف از صدر اسلام تاکنون در همه جوامع مسلمان مورد توجه بوده است و با وجود فراز و نشیب ‌های بسیار دستاوردهای بسیاری در زمینه‌ های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی دارد.

,

پس از ظهور اسلام این سنت حسنه گرایش بسیاری یافته و امروزه کمتر شهری در کشور وجود دارد که در آن اثری از موقوفه و یا وقف و واقف نباشد.

,

یکی از مهم‌ ترین خصوصیات انسان مومن اختصاص دادن بخشی از اموال خود برای نیازمندان است که یکی از بهترین نوع تخصیص مال، وقف است که انسان مومن قسمتی از اموال خود را برای حل مشکلات اجتماعی وقف کند.

,

 

,

* وقف در ایران

, * وقف در ایران, * وقف در ایران,

قبل از پیروزی انقلاب موقوفات کشور در سه مقطع از تاریخ مورد غارت و حیف و میل قرار گرفته است که اوج آن دوران نادرشاه، رضاخان و محمدرضا شاه بوده است.

,

اما پس از پیروزی انقلاب به دستور امام راحل رویکرد احیای موقوفات در پیش گرفته شده و شورای انقلاب در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و پس از تصویب قانون اساسی، باز پس گیری موقوفات و ابقای آن را در دستور کار خود قرار داده است و در همین راستا بسیاری از موقوفات کشور که قبل از انقلاب به غیر واگذار شده بود، احیا شد.

,

قدمت برخی از موقوفات در کشور به بیش از 800 سال می ‌رسد و در حال حاضر بیش از 8 هزار متولی موقوفات در کشور وجود دارد.

,

تعداد موقوفات کشور بیش از 127 هزار مورد است که این تعداد شامل موقوفات منفعتی و انتفاعی هستند.

,

 

,

*وقف در استان زنجان

, *وقف در استان زنجان, *وقف در استان زنجان,

در استان زنجان نیز همانند کل کشور، وقف و موقوفات پس از پیروزی انقلاب قوت گرفته و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بسیاری از موقوفات استان احیا شده است.

,

بخش عمده نیات واقفان خیراندیش و نیکوکار در استان مربوط به عزاداری برای امام حسین(ع)، رفاه عمومی، فقرزدایی و عدالت اجتماعی مربوط است و شمار نیات واقفان در استان به 35 هزار مورد می ‌رسد.

,

 

,

*گسترش وقف قرآنی در زنجان

, *گسترش وقف قرآنی در زنجان, *گسترش وقف قرآنی در زنجان,

در حال حاضر وقف قرآنی در استان زنجان پیشرفت خوبی داشته و است و واقفان به این سو رغبت بیشتری یافته اند.

,

وقف قرآنی در سال جاری در استان زنجان وضعیت مطلوبی یافته و شاهد افزایش آن هستیم، به نظر می رسد این گونه وقف بستر مناسبی برای توسعه فعالیت‌ های قرآنی بوده و مسیر توسعه آن را هموارتر می کند.

,

در واقع یکی از بدیهی ‌ترین توقعات از نهاد وقف،انجام اقدامات لازم برای توسعه و ترویج وقف قرآنی است که در ماده چهارم منشور توسعه فرهنگ قرآنی به آن اشاره شده است.

,

پیشنیه وقف قرآنی به سال ۱۳۹۳ بر می گردد که اولین نشست تخصصی بررسی راهکارهای لازم برای توسعه وقف قرآنی برگزار شد و آثار مطلوبی داشت.

,

پیگیری اجرای وقف مشارکتی در زمینه ترویج وقف قرآنی از دیگر خروجی های این نشست محسوب می شود که باید منتظر عواید آن بود.در واقع عواید وقف آن برای ترویج فرهنگ قرآنی هزینه می شود.

,

 

,

*ثبت هفت وقف قرآنی در زنجان

, *ثبت هفت وقف قرآنی در زنجان, *ثبت هفت وقف قرآنی در زنجان,

"حجت‌الاسلام جعفر جنتی"، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در این زمینه معتقد است:فعالیت های وقف قرآنی در زنجان توسعه یافته و در سال جاری هفت نوع وقف قرآنی در زنجان ثبت شده است.

,

وی با بیان اینکه به همت واقف خیراندیش یک باب منزل به نیت فعالیت‌های قرآنی در منطقه بی‌سیم زنجان وقف شد،ادامه داد: این منزل به متراژ ۳۵۰ متر مربع از سوی حجت‌علی کریمی وقف و ثبت آن توسط اوقاف و امور خیریه انجام شد.
این مسئول وقف را یکی از مصادیق باقیات‌الصالحات برای افراد عنوان کرد و افزود:حضور در عرصه موقوفات قرآنی یکی از نیازهای جامعه امروز است که واقفان خیراندیش می‌توانند در توسعه آن سهم بسزایی داشته باشند.

,
,

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان ادامه داد: اداره اوقاف رسالت‌های مختلفی را بر عهده دارد که یکی از آن‌ ها پرداختن به امور قرآنی و برگزاری مسابقات قرآن مربوط محسوب می شود.

,

حجت الاسلام جنتی بیان داشت: وقف در امور قرآنی کم است و کفاف هزینه‌ه ای مورد نیاز برای توسعه فعالیت ‌های این بخش را نمی ‌دهد.

,

وی با بیان اینکه در زنجان توجه به این وقف جان تازه ای گرفته است،افزود:  تصریح کرد: یک خیر، باغی را در یک روستا برای امور قرآنی وقف کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان خاطرنشان کرد: در ۷ ماهه گذشته ۱۵ وقف جدید در استان زنجان داشتیم که ۵ مورد آن در حوزه قرآنی بود و بزرگترین جامعه‌القرآن اهل بیت(ع) نیز در زنجان افتتاح شد.

,
,

امید است با توجه بیشتر به این مقوله از سوی خیرین،وقف قرآنی شتاب بیشتری در استان بگیرد و شاهد توسعه روز افزون آن باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه