اخبار داغ

پیچ و خم آزادسازی حریم سواحل خزر/ سواحل خزر در اختیار عده‌ای خاص

پیچ و خم آزادسازی حریم سواحل خزر/ سواحل خزر در اختیار عده‌ای خاص
ازحدود 900 کیلومتر ساحل دریای خزر 60 درصد آن دراختیار وزارتخانه‌ها، سازمانها ونهادهای دولتی و حاکمیتی است و اگر 79 میلیون ایرانی (به استثنا آن یک میلیون نفرکه ساحل را در اختیار دارند) به استان سرسبزی همانند مازندران سفرکنند تنها می‌توانند از 15 کیلومتر چشم انداز خزر استفاده کنند و تماشای بقیه سواحل یقینا ممکن نیست.اگر چه طرح جامع آزادسازی سواحل تصویب و 7 سال گذشته برای اجرا ابلاغ شده است،اما در مرحله عمل چون همه نهاد‌ها،دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی و نظارتی از منافع حریم دریا منتفع هستند، چندان علاقه‌ای به پیگیری جدی نجات سواحل ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، اگر روزگاری نه چندان دورچشم انداز زیبای ساحل خزر یکی از جلوه‌های بارز شهرهای شمالی بوده که جاده کنارگذر آن با اشراف بر دریا هیچگاه مسافران کنارگذر را از بندر ترکمن گرفته تا آستارا خسته نمی‌کرد،اکنون دیگر باید کیلومتر‌ها به سفر در حاشیه خزر ادامه داد تا روزنه‌ای برای دیدن این دریای زیبای قنوده در شمال ایران به دست آورد.

همه انسان‌ها از دیدن دریا لذت می‌برند.حتی در روایات مذهبی هم داریم که نگاه به آب روان تقویت کننده نور چشم است و دریا یقینا مکمل همه زیبایی رودخانه‌ها است که با صرف میلیاردها تومان پول هم نمی‌توان بخشی از این زیبایی خدادادی را در جای دیگر به صورت مصنوعی ایجاد کرد.

خوشبختانه کشورما این زیبایی و نعمت رادر شمال و جنوب در مساحت بیش از 2 هزار کیلومتر دارد، اگرچه وسعت بی‌انتهای دریاها را هم نمی‌توان سنجید و محاسبه کرد.

در این میان برای دریای خزر گرفتاری رخ داد که دیواری حایل از قدرت دستگاههای دولتی و غنای ثروتمندان دیدن ساحل زیبای آن را از مردم ایران محروم کرده و فقط به طبقه‌ای خاص از مدیران و مرفهان اختصاص داده است !

بر اساس آمارهای رسمی از حدود 900 کیلومتر ساحل دریای خزر 60 درصد آن دراختیار وزارتخانه‌ها، سازمانها ونهادهای دولتی است وبه عنوان نمونه تنها از 338 کیلومتر نوار ساحلی استان مازندران بالغ بر 73 درصد یعنی 248 کیلومتر در اختیار شرکت‌ها و سازمانهای دولتی و پادگانهای نظامی وانتظامی است که در آن ساخت و ساز شده و از 90 کیلومتر باقیمانده هم فقط 15 کیلومتر برای استفاده عموم آزاد و مابقی هم در اختیار مالکان خصوصی است.

اکنون با گذشت 7 سال از ابلاغ آیین‎نامه اجرایی آزادسازی حریم ساحلی دریای خزر، نه تنها اقدام عملی قابل توجهی برای آزادسازی این سواحل صورت نگرفته است بلکه مرتفع سازی بیشتر افراد حقیقی و حقوقی در حاشیه این ثروت ملی هستیم،به گونه‌ای که اگر یک ویلا، سد راه چشم انداز عمومی سواحل خزر بود اکنون با احداث برج‌های مرتفع چندین ده طبقه، عملا پرنده‌ها نیز از دیدن دریای خزر محروم می‌شوند!

جالب این که بر اساس نظرخواهی‌هایی که از مسافران انجام شده 80 درصد از آنها هدف سفر خود را دیدن دریا اعلام می‌کنند و 90 درصد از مسافران از شرایط موجود ساخت و ساز در سواحل خزر اظهار نارضایتی می‌کنند.

امکانات رفاهی و تفریحی سواحل خزر در اختیار عموم مردم قرار گیرد

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه سواحل دریای خزر برای همه مردم است گفت: امکانات رفاهی و تفریحی دولتی در سواحل در اختیار عموم قرار گیرد.

ولی الله نانواکناری با اشاره به قانون آزادسازی حریم سواحل دریای خزر اظهار داشت: طبق این قانون باید ساخت و سازهای دولتی و خصوصی براساس رعایت حریم تعیین شده ساحل صورت گیرد که متاسفانه همچنان شاهد سازه هایی هستیم که حریم را رعایت نکرده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه باید هر چه سریع تر ساخت و سازها با رعایت حریم دریا صورت گیرد، بیان داشت: از سوی دیگر ساحل دریا برای استفاده عموم است نباید این امکان خدادادی تنها برای عده ای خاص لحاظ شود و مردم و شهروندان عادی از آن بی بهره باشند.

وی با اشاره به سفرهای نورزی گفت: از تمام نقاط ایران برای استفاده از سواحل دریای مازندان به شمال کشور سفر می کنند اما شاهد هستیم که امکانات رفاهی و تفریحی تنها به افراد خاص دولتی اختصاص پیدا می کند.

این نماینده مجلس با اشاره به هزینه بر بودن نگهداری از امکانات دولتی برای کشور، ادامه داد: این امکانات باید در اختیار عموم قرار گیرد تا دولت به تنهایی عهده دار مخارج مالی آن نباشد، البته ما مخالف استفاده دولتی ها از این امکانات نیستیم بلکه تاکید داریم که این فضاها در اختیار عموم نیز قرار گیرد.

نانواکناری با انتقاد از زیباسازی سواحل دریای خزر، اظهار داشت: متاسفانه شاهد ساخت و سازهای حلبی در سواحل هستیم که دور از شأن مردم است، برای ساماندهی این فضاها باید اجازه ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در سواحل داده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی باتاکید براینکه باید منابع طبیعی در اختیار عموم قرار گیرد، گفت: سازمان های دولتی باید امکانات رفاهی و تفریحی خود را در اختیار آحاد مردم قرار دهند.

مردم و گردشگران بی‌بهره از جاذبه‌های دریا

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان نیز گفت: متاسفانه بخش عمده سواحل خزر در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفته و گردشگران و مسافران از جاذبه های دریا بی بهره مانده‌اند.

منوچهر جمالی سوسفی با انتقاد از اینکه بخش عمده سواحل خزر در اختیار بخش خصوصی و سایر ارگان ها و دستگاه های دولتی است و قابل استفاده برای عموم نیست، گفت: سواحل خزر در گیلان و مازندران شرایط استفاده مناسب را مانند دریاهای دیگر کشورها برای مردم ندارد.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بخشی از سواحل مازندران در اختیار ادارات و بخشی در اختیار بخش خصوصی است و مردم، مسافران و گردشگران به خوبی نتوانسته‌اند از جاذبه‌های آن بهره ببرند، افزود: متاسفانه ویلاسازی در سواحل تبدیل به معضل شده و در حالی که باید در گذشته جلوی این معضل گرفته می‌شد اما غفلت شد و در حال حاضر نیز نمی‌توان آن را مدیریت کرد.

وی با انتقاد از اینکه بخش عمده ویلاسازی‌ها در حریم دریا است، گفت: برای اینکه مردم بتوانند از سواحل دریای خزر استفاده کرده و لذت ببرند باید سواحل دریای خزر آزادسازی شود زیرا سواحلی که باید در اختیار مردم و گردشگران قرار گیرد در اختیار عده ای خاص قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: متاسفانه با ویلاسازی‌ها بافت روستاها از بین رفته و از شکل طبیعی خود خارج شده است و دیگر برای گردشگران هیچ جاذبه ای ندارند.

جمالی سوسفی با بیان اینکه آزادسازی سواحل دریای خزر امری مشکل و دشوار است، تصریح کرد: هر چند این موضوع کاری دشوار است اما دولت می تواند با نظارت مناسب دیگر اجازه ساخت و ساز در سواحل دریا را ندهد؛ البته آزادسازی سواحل نیازمند صرف هزینه های گزاف است و مردم در این رابطه متضرر می شوند اما باید در این رابطه به فکر اتخاذ تدابیر ویژه بود.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان افزود: ضعف عملکرد دستگاه های ذیربط باعث ساخت بی رویه ویلاها در سواحل دریا شد در این رابطه بهتر بود از ابتدا اجازه ساخت داده نمی شد تا در حال حاضر با چنین معضلی روبرو نشویم.

مسئولان ادعا می‌کنند طرح جامع آزادسازی سواحل در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است،اما در مرحله عمل چون همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها از منافع استفاده از حریم دریا منتفع هستند، چندان علاقه‌ای هم به پیگیری جدی نجات سواحل ندارند و چه بسا اکنون به ساخت و ساز و نوسازی ویلاها‌ی متعلق به نهاد و سازمان خود با بودجه ملی هم مشغول هستند.این مقامات در گفته‌های خود مدعی می‌شوند چون با نوسانات آب دریای خزر، حریم جابه‌جا شده است بنابراین برای تعیین حریم جدید باید مطالعات بیشتری انجام داد اکنون نمی‌توان بر اساس طرح 60 متری حریم دریا کاری انجام داد و عجیب‌تر این که 18 وزارتخانه، سازمان و ارگان خود در این بخش ادعای مالکیت دارند.

انتهای پبام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, امکانات رفاهی و تفریحی سواحل خزر در اختیار عموم مردم قرار گیرد, امکانات رفاهی و تفریحی سواحل خزر در اختیار عموم مردم قرار گیرد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مردم و گردشگران بی‌بهره از جاذبه‌های دریا, مردم و گردشگران بی‌بهره از جاذبه‌های دریا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه