اخبار داغ

گزارش خبری؛

حرمت شکنی 400 گردشگر در طبس/ بی مسئولیتی میراث فرهنگی با پاسخ های تکراری

حرمت شکنی 400 گردشگر در طبس/ بی مسئولیتی میراث فرهنگی با پاسخ های تکراری
امسال نیز مانند سال های گذشته 400 گردشگر به حرمت شکنی در طبس پرداختند اما مسئولان میراث فرهنگی خراسان جنوبی برای خالی کردن از زیر بار مسئولیت، پاسخ های تکراری هرساله را می دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، شهرستان طبس به عنوان دارالمومنین معروف است و دارای مردمی مذهبی و عامل به فرهنگ اهل بیت(ع) است که وجود بارگاه منور حضرت حسین ابن موسی الکاظم(ع) بر این عنوان افزوده و سبب شده این شهر به عنوان " میقات الرضا(ع)"  شناخته شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

 

,

این شهرستان دارای ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری بکر زیادی است که به عنوان یکی از سرمایه های آن مطرح است و سبب شده تا توجه سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب کند. اما این قابلیت های گردشگری به نوعی سبب ایجاد معضلات و تهدیدهای فرهنگی شده است که گویا تمامی ندارد.

,

 

,

در محرم الحرام سال 95 بود که تعدادی از گروه های گردشگری درروزهای تاسوعا و عاشورای حسینی همزمان با ایام محرم و روز تاسوعا و عاشورای حسینی، به رقص و پایکوبی در روستاهای گردشگری طبس پرداختند.

,

 

,

سال 96 نیز در اربعین حسینی این توهین ها تکرار شد و این بار 400 نفر از گردشگران از استانهای تهران، مشهد و یزد در روستای خرو، دره شاه عباس و حمام مرتضی علی با جشن و پایکوبی به حرمت شکنی عزای حسینی پرداختند. پس از آن، امام جمعه طبس با موضع گیری و تذکرات و مردم هم با امضای طومارهایی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. 

,

 

,

امسال نیز همانند سال های گذشته در ایام رحلت پیامیر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا علیه السلام که مردم متدین طبس مشغول عزاداری هستند یک تور گردشگری شامل 100 دستگاه اتوبوس و 400 گردشگر وارد شهرستان طبس و روستاهای گردشگری این شهرستان از جمله خرو شده و به حرمت شکنی پرداختند.

,

 

,

حجت الاسلام محمدی در پی کشف حجاب و حرمت شکنی گردشگران در ایام رحلت پیامبر(ص) و محرم وصف در خطبه های نماز جمعه گفت: من به مسئولین محترم هشدار می‌دهم توجه کنید مردم غیرتی و دینی و خشم انقلابی دارند و اگر سکوت شما ادامه پیدا کند این مردم عزیز با منکرین و منکرات برخورد خواهند کرد.

,

 

,

وی افزود: مردم حق دارند، شهر و دیار خودشان است قرار نیست ایامی که گردشگر بیاید ما زندانی شویم که گردشگر بخواهد اینجا تاخت و تاز کند که مزاحم یاغی گری آنها نباشیم.

,

 

,

وی با بیان اینکه بی حجابی که توسط اینها راه پیدا می‌کند یک ویروس است، گفت: اگر امروز جلو آن گرفته نشود فردا دامن زن و بچه ما را خواهد گرفت که اکنون نیز متاسفانه گرفته است.

,

 

,

وی یادآور شد: از شما مردم طبس شنیدم که مومنین طبسی در ۱۵ سال پیش زن بدون چادر کم پیدا می شد یا نبود اما اکنون نصف یا کمتر از نصف خانم ها بی چادر در خیابان هستند و برایشان عادی است، چرا اینطور شد؟

,

 

,

حجت الاسلام محمدی عنوان کرد: اگر همین رویه ادامه پیدا کند فردا ممکن است نگران شوید که زنان بی مانتو و با بلوز شلوار بیایند کم کم روسری ها از سر برداشته می شود و در ماشین بدون روسری بنشینند.

,

 

,

وی تصریح کرد: مسئولان ادارات مربوطه باید غیرتشان بیشتر شود و بیشتر توجه کنند؛ برخی از این مسائل، مقصر آنها را مسئولان می‌دانیم که کم توجهی کرده اند.

,

 

,

وی تاکید کرد: غیرت را باید همیشه زنده نگه داریم، ما تذکرات لازم را به مسئولین خواهیم داد و برخورد را شما مردم باید داشته باشید در صحنه باشید متدینین این وضعیت را در قالب اعتراض بیان کنند.

,

 

,

خطیب نماز جمعه طبس گفت: شما مردم عزیز به ما مسئولین تذکر دهید ما در محدوده کاری خود از برخی مسائل غفلت می کنیم نمی‌خواهم بگویم مسئولین غرض دارند شاید غرض داشته باشند و امیدواریم که غرضی نداشته باشند ما به فال نیک میگیریم و میگوییم غفلت می کنند اما چرا چنین غفلتی که در ایام رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن(ع) در شهر و دیار ما اینگونه دهن کجی ها را نشان دهند.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دینی همه ما است، فروع دین ۱۰ تاست درکنار نماز و روزه و خمس و جهاد، امر و به معروف و نهی از منکر است مگر این وظیفه نیست؟ وظیفه فقط نماز خواندن است چرا تذکر ندهیم؟

,

 

,

امام جمعه طبس گفت: با بی حجاب یکجور باید تذکر دهیم و به آن مسئول مربوطه که مجوز صادر کرده باید جور دیگر تذکر داد او هم نیاز به تذکر و امر به معروف و نهی از منکر دارد باید با منکرات برخورد کرد، منکر در جامعه میکروب فساد است.

,

 

,

وی اظهار کرد: من از دستگاه قضایی و نیروهای نظامی و انتظامی از زبان شما مردم عزیز و شریف میخواهم با اینگونه افراد یاغی که به ارزش های اسلامی دهن کجی کنند به شدت برخورد کنند.

,

 

,

علاوه بر این حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین نوفرستی امام جمعه موقت بیرجند نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن تذکر به مدیرانی که با عناوینی مانند گردشگری در ایام شهادت اولیای الهی حرمت‌شکنی کردند، گفت: افرادی که در این ایام با اقدامات خود در طبس حرمت‌شکنی کردند که عین فرهنگ جاهلی است.

,

 

,

نوفرستی با اشاره به بی‌حجابی‌هایی که زمینه هوای نفسانی را ایجاد کرده است، گفت: اقدام این افراد که اعتراض مردم طبس را نیز داشته است مبارزه با دین به صورت عملی است.

,

 

,

وی تصریح کرد: تمام کسانی که چه کشوری و چه استانی این زمینه را فراهم می‌کنند جاهل هستند و اگر با اغراض انسانی بوده و به عنوان پیاده‌نظام مستکبران هستند جای تأسف دارد و مردم انزجار خود را از اینگونه اقدامات اعلام می‌کنند.

,

 

,

امام جمعه موقت بیرجند با بیان این‌که مردم مؤمن طبس عاشق اهل بیت(ع) هستند و اعتراض خود نسبت به این اقدامات را اعلام کردند، گفت: زمینه کدام اشتغال را با این اقدامات فراهم می‌کنند؟ به بهانه اشتغال زمینه فساد را فراهم می‌کنند و  متأسفانه شاهد این چنین مسائلی هستیم.

,

 

,

علاوه بر تذکرات ائمه جمعه، حوزویان و مومنین انقلابی شهرستان طبس درمحکومیت ترویج بدحجابی و بی حجابی ودهن کجی بعضی از گردشگران نسبت به مقدسات دینی نیز تجمع کردند و مردم روستای منطقه نمونه گردشگری خرو نیز روز پنجشنبه گذشته در ورودی این روستا تجمع کردند و نوشته هایی با مضمون «آری به گردشگر و نه به هنجارشکنی» در دست داشتند.

,

 

,

هم چنین بیانیه‌های مختلفی از سوی حوزه علمیه، رئیس شورای هیئات مذهبی و پیشکسوتان، رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس شهرستان طبس در جهت محکومیت این اقدام منتشر شده است.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

اما همچنان اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری خراسان جنوبی به این مسائل بی توجه و هیچ اقدام جدی در مقابل گردشگرهایی که در این ایام به حرمت شکنی به بهانه بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی استان و به ویژه طبس می‌پردازند ندارد و هرساله با بیان اینکه این ها از خارج استان وارد شده اند از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند.

,

 

,

حسن رمضانی با اشاره به انعکاس اعتراض های مردمی نسبت به حضور تور گردشگری هنجارشکن در طبس افزود: تمامی دفاتر مجوزدار می توانند به هر جای کشور مشروط به رعایت ضوابط قانونی تور اعزام کنند و به ملاحظات فرهنگی و اعتقادی مردم شهرها و روستاهای مقصد گردشگری احترام بگذارند.

,

 

,

وی اظهار کرد: تذکرات لازم به تمامی تورگردانان داخلی استان برای رعایت شرایط مذهبی پایان ماه صفر و عدم برگزاری تور در این ایام داده شده است و در صورتی که چنین حرکت ناشایستی که مغایر با شئونات مذهبی باشد از طرف دفاتر استانی صورت بگیرد بدون شک مجوز دفاتر مذکور ابطال می شود.

,

 

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی گفت: علاوه بر تذکرات به دفاتر و آژانس های مسافرتی به بومگردی های سطح استان نیز تذکراتی در خصوص عدم خدمات دهی به مراجعان بی حجاب، بدحجاب و تمامی کسانی که حدود شرعی و قانونی را رعایت نمی کنند، داده شده است.

,

 

,

وی با اشاره به هنجارشکنی برخی گردشگران ایام پایان ماه صفر در شهرستان طبس افزود: این گردشگران توسط آژانس هایی از سایر استان ها به خراسان جنوبی عزیمت کرده بودند اما با ادارات کل میراث‌ فرهنگی مبدا این آژانس ها و دفاتر مکاتبه شده و مراتب برای پیگیری قضایی و قانونی به اطلاع آنها خواهد رسید.

,

 

,

رمضانی ضمن تاکید مجدد به برخورد قانونی و قضایی با هنجارشکنانی که احساسات مردم متدین طبس را جریحه دار کردند، از تمامی همشهریان و هم استانی ها درخواست کرد با اداره کل میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی و ادارات شهرستانی در شناسایی و معرفی هنجارشکنان در تمامی روزهای سال همراه باشند.

,

 

,

متاسفانه حضور گردشگران در ایام عزاداری در خراسان جنوبی برای اولین بار نبوده و چند سال است که در ایام خاص مانند تاسوعا و عاشورا، اربعین و امسال نیز در ایام رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا علیه السلام شاهد این گونه هنجارشکنی‌ها هستیم که اینها همه نشان دهنده آن است که متاسفانه از سوی مسئولان ذی ربط نظارتی بر تورهای گردشگری صورت نمی گیرد و مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی هر سال پاسخ تکراری اینکه "گردشگران از خارج استان وارد شده اند و به استان ارتباطی ندارد" را می دهد.

,

 

,

لذا لازم است به جای پاسخ تکراری و طفره رفتن، نظارت و رسیدگی از سوی اداره کل میراث و فرهنگی خراسان جنوبی به حضور گردشگران در ایام عزاداری و مناسبت های مذهبی در استان صورت بگیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه