اخبار داغ

در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس مطرح شد؛

کارنامه دولت در اشتغالزایی مردود است/بیکاری کمر جوانان سیستان وبلوچستان را خم کرد

کارنامه دولت در اشتغالزایی مردود است/بیکاری کمر جوانان سیستان وبلوچستان را خم کرد
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در اشتغالزایی گفتند: سیستان وبلوچستان درحالی لقب جوانترین استان کشور را یدک می کشد که با نرخ بیکاری ۱۵.۳ درصد پنجمین استان بیکار کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، رفع معضل بیکاری یکی از شعارهای انتخاباتی و از شعارهای پسابرجامی رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم بود که با گذشت بیش از پنج سال از سکانداری وی، نه تنها معضل بیکاری جوانان حل نشد بلکه آمار بیکاران سیستان و بلوچستان سیر سعودی به خود گرفته و علی رغم وعده متولیان جهت بهبود روند اشتغال در استان های محروم هم اکنون درصد بیکاری نسبت به تابستان سال گذشته در این خطه از کشور ۴.۷ درصد افزایش یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون،,

این آمار و ارقام نشان می دهد کلید قفل بیکاری که یکی از وعده های رئیس جمهور در شعارهای انتخاباتی بود قصد باز شدن ندارد به گونه ای که در تابستان امسال، استان های کرمانشاه با ۱۶.۴ درصد، خوزستان ۱۵.۶ درصد، کهگیلویه و بویر احمد با ۱۵.۵ درصد، سیستان و بلوچستان با ۱۵.۳ درصد و اصفهان با ۱۵ درصد در صدر استان های دارای بیشترین جمعیت بیکار قرار گرفتند.

,

همچنین بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۲.۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، طی تابستان سال جاری بیکار بوده‌اند و جمعیت بیکار کشور با افزایش ۲۳۷ هزار نفری  به ٣ میلیون و ٣٢۶ هزار نفر رسیده است.
 
ایران سیزدهمین کشور بیکار جهان

, .,
,
, ایران سیزدهمین کشور بیکار جهان,

گفتنی است که ایران در سال 2015 رتبه 25 را در اختیار داشت و این جایگاه در سال 2016 شش پله نزول کرد و به جایگاه نوزدهم و در سال 2017 با دو پله نزول به جایگاه 17 رسید. در عین حال، رتبه ایران به لحاظ بیکاری هنوز نتوانسته به جایگاه پیش از دولت یازدهم بازگردد و طی سال‌های 2013 تا 2018 (1392 تا 1397) 16 پله بدتر شده است.

,

رتبه ایران در رده‌بندی کشورهای جهان به لحاظ بیکاری در سال 2013 برابر با 29 و در سال 2014 برابر با 26 بوده است که در سال 2015 به 25 و در سال 2016 به 19 و در سال 2017 به 17 رسیده که به معنای بدتر شدن جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی است. هرچه رتبه از این لحاظ بیشتر باشد، آن کشور بیکاری کمتری دارد.

,

در این میان اما رکود حاکم بر بازار، قاچاق محصولات و کالاها، واردات بی رویه به کشور، عدم فرهنگ صحیح کار، مشکلات میان کارگران و کارفرمایان و قوانین سخت گیرانه ای که در این خصوص تعریف شده، بالا بودن توقع قشر تحصیل کرده، تئوری بودن آموزش های دانشگاهی، رشد قارچ گونه دانشگاه‌ها، ارتباط نداشتن رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازار کشور، مدرک گرایی هر یک مزید بر علت شده تا در نهایت در حوزه کار واشتغال با چنین چالش هایی مواجه شویم.

, ،,

علی ای حال در حالی بیکاری و خشکسالی دو مشکل بزرگ در سیستان وبلوچستان که لقب جوانترین استان را یدک می کشد، است که جوانان تحصیلکرده آن از بیکاری حاکم در استان رنج می کشند.
 
جای بخش صنعت در اشتغالزایی خالی است

,
,
, جای بخش صنعت در اشتغالزایی خالی است,

علیم یارمحمدی عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون از سیستان وبلوچستان به عنوان پنجمین استان بیکار کشور یاد کرد و افزود: آمار بیکاری در نقاط مختلف استان یکسان نیست به گونه ای که این آمار در زاهدان ۲۵ درصد و در بلوچستان بیشتر از این است.

,

وی با بیان اینکه جای صنایع در سیستان وبلوچستان خالی است، گفت: هیچ صنعتی و کارخانه ای در این خطه از کشور وجود ندارد که در این راستا باید ظرفیت های استان مورد توجه قرار گیرد و بر روی آنها سرمایه گذاری شود.
 
مدیران اجرایی منفعل عامل افزایش بیکاری در استان هستند

, ،,
,
, مدیران اجرایی منفعل عامل افزایش بیکاری در استان هستند,

یارمحمدی با اشاره به پتانسیل های بی شمار سیستان و بلوچستان، افزود: اگرچه ظرفیت های زیادی در زمینه گردشگری، شیلات، صنایع و معادن، کشاورزی و غیره در استان وجود دارد اما رغبتی در مدیران اجرایی استان برای استفاده از این ظرفیت ها دیده نمی شود.

,

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: نمایندگان وظیفه نظارتی دارند و این وظیفه مدیران اجرایی در سطح استان است تا ظرفیت های لازم برای اشتغالزایی را ایجاد و از بالقوه به بالفعل برسانند و از پتانسیل های استان برای اشتغالزایی و کاهش آمار بیکاری استفاده بهینه کنند اما مدیران اجرایی در این زمینه منفعل هستند.

,

وی در ادامه نقش رسانه ها را در معرفی ظرفیت ها و چهره استان بسیار موثر دانست و افزود: بر جسته کردن مشکلات امنیتی یکی از عوامل عدم سرمایه گذاری در استان است بخشی از این مشکل به رسانه ها بازمی گردد که کوچکترین اتفاق امنیتی را برجسته می کنند.

,

به گفته یارمحمدی، شاید مشکلات امنیتی در سایر استان ها بسیار بیشتر از سیستان و بلوچستان باشد اما تا این حد برجسته نشود اما در این استان کوچکترین اتفاقی منعکس و برجسته می شود و چهره ای نامناسب را از سیستان و بلوچستان منعکس و  شاید بسیاری را از سرمایه گذاری در این استان منصرف کند.
 
70 درصد مردم سیستان و بلوچستان زیر خط فقر هستند

,
,
, 70 درصد مردم سیستان و بلوچستان زیر خط فقر هستند,

عبدالغفور ایرانژاد عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم در این خصوص به خبرنگار عصرهامون گفت: مشکل خشکسالی و به تبع آن، بیکاری و مشاغل کاذب در سیستان و بلوچستان به شدت جدی ا‌ست و باید مسئولان به فکر رفع خشکسالی و ایجاد مشاغل پایدار در این منطقه محروم باشند.

, ،,

وی با اشاره به سرمایه گذاری در استان افزود: امروزه نه تنها بخش دولتی بلکه بخش خصوصی هم در استان سرمایه گذاری نکرده است و 70 درصد استان زیر خط فقر می باشند، به شکلی که در برخی نقاط افراد باید حدود 4 کیلومتر راه طی کنند تا بتوانند از آب شرب استفاده کنند.
 
عملکرد دولت در مسئله اشتغالزایی بسیار ضعیف است

,
,
, عملکرد دولت در مسئله اشتغالزایی بسیار ضعیف است,

ایرانژاد نرخ بیکاری در استان را بحرانی دانست و ادامه داد: در حال حاضر بالاترین نرخ بیکاری به استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته و این در حالی است که طبق سند چشم انداز بیست ساله کشور قرار بود سیستان و بلوچستان رتبه نخست توسعه یافتگی را داشته باشد.

,

وی اشتغالزایی را مهم ترین عامل پیشرفت کشور عنوان و تاکید کرد: وزارت کار تاکنون نتوانسته با منابع مالی، مسئله اشتغالزایی را انجام دهد و عملکرد دولت در مسئله اشتغالزایی بسیار ضعیف است و باید دولت دوازدهم، به مسئله اشتغالزایی توجه کند.

, ،,

نماینده مردم چابهار ادامه داد: متاسفانه تا زمانی که تسهیلات اشتغالزایی در راهی به جزء اشتغالزایی صرف و پرداخت شود نمی توان انتظار از تغییر وضعیت کنونی و رفع بحران بیکاری داشته باشیم.
 
بیکاری مایه شرمساری جوانان در اجتماع شده است

,
,
, بیکاری مایه شرمساری جوانان در اجتماع شده است,

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان جوانترین استان کشور است، تصریح کرد: این بیکاری مایه شرمساری جوانان در اجتماع شده است و دولت باید برنامه مناسبی برای استفاده از ظرفیت جوانان درجهت آبادانی و پویایی جامعه ارائه دهد.

,

وی یکی از راههای رفع معضل بیکاری را سرمایه گذاری دولت عنوان کرد و گفت: امروز حاشیه نشینی در اغلب شهرهای بزرگ وجود دارد و مشکلات اجتماعی گریبانگیر کل کشور شده است.

 نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان بیش از 24درصد است

,
,
,  نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان بیش از 24درصد است,

علی کرد عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با عصرهامون نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان را بیش از ‏‏24درصد عنوان کرد و گفت: بیکاری ها ناشی از خشکسالی های متوالی، عدم مدیریت درست و فعالیت بازارچه های و گذرگاه های مرزی، ‏تعطیل شدن بسیاری از کارخانجات و کارگاه های تولیدی شهرکهای صنعتی، عدم استخدام نیروها براساس چارت سازمانی توسط ‏دستگاه هاو نهادهای دولتی و غیره می باشد.‏

,

وی با اشاره به عدم وجود مدیریت دولتمردان در زمینه اشتغال، افزود: بیکاری سیستان ‏و بلوچستان بیش از آماری است که مسئولان اعلام می کنند و براساس آمارهای موجود این استان دارای بالغ بر 24درصد بیکاری ‏است که این رقم در کل استانهای کشور به جز این خطه پهناور وجود ندارد.‏

, ،,

به گفته یارمحمدی، سیستان وبلوچستان قریب به 20سال است که با خشکسالی شدیدی ‏مواجه است و شاهد کاهش شدید دبی رودخانه ها، چشمه ها، قنوات، چاه و چاهک ها و گاها خشک شدن آنها وغیره باعث فلج شدن بخش کشاورزی استان شده است.‏

,

نبود اشتغال تهدیدی جدی برای امنیت کشور به شمار می‌آید

, نبود اشتغال تهدیدی جدی برای امنیت کشور به شمار می‌آید,

کرد با اشاره به حاشیه نشینی استان نیز گفت: در حال حاضر اکثر حاشیه نشین های شهرهای استان، از تولید کنندگان روستایی بوده اند که به ‏دلیل عدم در دسترس بودن زیرساختهای لازم به مثل آب، برق، تلفن، شبکه های صدا و سیما، بهداشت و غیره به شهرها مهاجرت ‏کرده اند.‏

,

وی تصریح کرد: برای تعداد کمی از حاشیه نشینان کار کارگری در کنار خیابانها پیدا می شود و بیشتر آنها بیکار در خانه های ‏خود نشسته اند و این درحالی است که سیستان و بلوچستان دارای پتانسیل و ظرفیتهای فراوانی از جمله دسترسی به آبهای آزاد و ‏بین المللی، معادن و صنعت فراوان، تجارت، گردشگری و غیره می باشد که به دلیل بی برنامگی و عدم مدیریت درست نتوانسته ‏ایم از آنها در زمینه اشتغال بهره برداری کنیم.‏

, ،,

وی تاکید کرد: بیکاری خود یک تهدید برای امنیت کشور به شمار می آید و در این خصوص نمایندگان مجلس به دولت که قوه ‏مجریه است و وظیفه اقدام در این زمینه را دارند تذکر جدی داده و توصیه می کنیم هرچه سریعتر نسبت به کاهش آمار بیکاری و ‏بالفعل رساندن ظرفیتها و پتانسیل های سیستان و بلوچستان اقدام لازم را در دستور کار خود قرار دهند تا در آینده با مشکلی مواجه ‏نشویم.
 
به گزارش عصرهامون مطابق آمار، نرخ بیکاری رشته ها شامل ۳۷ % حفاظت محیط زیست، ۳۳ % علوم کامپیوتر؛ ۲۸ % علوم زیستی، ۲۶ % علوم طبیعی، ۲۶% معماری، ۲۴ % حقوق و ۲۵ % صنعت، ۲۳ %هزار هنر، ۲۱ %مهندسی و ۱۹% علوم اجتماعی است.

انتهای پیام/

,
,
, ،,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه