اخبار داغ

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی:

فروش نفت در بورس؛ شفاف سازی یا رانت خواری سودجویان!/ دولت نباید از شکاف های بودجه ای در پسا تحریم غافل شود

فروش نفت در بورس؛ شفاف سازی یا رانت خواری سودجویان!/ دولت نباید از شکاف های بودجه ای در پسا تحریم غافل شود
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: سوال اینجاست که اگر عرضه نفت نفت بر اساس فروش در بورس باشد آیا بودجه سالیانه کشور تامین خواهد شد یا خیر؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره عرضه نفت خام در بورس به خبرنگار تیتریک، گفت: عرضه هر کالا و خدماتی در بورس همواره با شفافیت هایی مواجه  است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
محمدرضا اکبری افزود: بورس نماد ملی هر کشور و نشان دهنده وضعیت اقتصاد، داد و ستد و بازار آن است و افزایش شاخص بورس رونق اقتصادی و کاهش این شاخص رکود حاکم بر جامعه را به دنبال خواهد داشت. 
,
 
,
وی اظهار داشت: در کشور ایران بورس مستثنی از دیگر کشورها نیست اما علی رغم تحریم های ظالمانه آمریکا علیه شرکت های ملی ایران، اشخاص، مسئولین حوزه انرژی و ... افراد شاغل در بورس و حوزه انرژی تحریم نیستند و می توانند فعالیت خرید و فروش نفت را دنبال کنند. 
,
 
,
اکبری تصریح کرد: عرضه نفت در بورس شفاف سازی فروش ایران را نشان خواهد داد و شناخت خریداران و پیگیری مسائل نفتی را به آسانی می توان انجام داد. 
,
 
,
وی گفت: با توجه به اینکه فروش نفت ایران تحریم است، افراد می توانند از این فرصت استفاده کرده و نفت خریداری کرده و به فروش برسانند اما یکی از معایب این روش این است که بورس همواره با عرضه و تقاضا فعالیت خود را عملی می کند. 
,
 
,
اکبری افزود: نرخ های پیشنهادی نفت در بورس با بیشترین قیمت و نرخ های پیشنهادی فروش با پائین ترین قیمت ارائه می شود لذا عرضه و تقاضا نسبت به کمترین قیمت و بالاترین میزان خرید تهاتر انجام می شود اما در مقوله فروش نفت با توجه به اینکه منبع درآمدی است دولت نمی تواند هزینه های خود را از طریق عرضه و تقاضا تامین کند. 
,
 
,
وی اظهار داشت: در بودجه بندی کشور فروش نفت با نسبت مشخصی به تناسب دلار برنامه ریزی می شود و دولت بر اساس آن برنامه ریزی هایی خواهد داشت لذا شکاف هایی در قالب رانت خواری به واسطه فروش نفت به اشخاص ایجاد می شود. 
,
 
,
اکبری تصریح کرد: عده ای از مسئله عرضه نفت در بورس به دنبال سودجوئی هستند لذا سوال اینجاست که اگر نفت بر اساس عرضه و فروش در بورس باشد آیا بودجه سالیانه کشور تامین خواهد شد یا خیر؟  
,
 
,
وی گفت: مبادلات بانکی فروش نفت در بورس معضلی دیگر است که باید به آن توجه داشت زیرا ایران در زمینه مبادلات بانکی نیز با تحریم مواجه شده و باید دید شرکت های خریدار نفت به عنوان واسطه، چه روشی را برای واریز این پول به حساب دولت استفاده خواهند کرد.
,
 
,
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خاتمه با اشاره به اینکه عرضه نفت در بورس حامیان و منتقدانی دارد، خاطرنشان داشت: حامیان معتقد هستند با این روش اثر تحریم ها کم شده و همه چیز در جعبه ای شیشه ای به نمایش گذاشته می شود اما منتقدان می گویند از دل این نوع عرضه فسادها و رانت ها در وضعیت اقتصادی ایران شکل می گیرد لذا پوشش دادن به این وضعیت نیازمند تلاش برای اجرای سیستم مذکور با کمترین نقص ممکن است. 
,
 
,
 
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه