اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

بررسی آماری میزان خودکشی در ایران، کشورهای اسلامی و جهان/ میزان خودکشی در ایران چقدر است؟/ چرا آمار خودکشی در کشورهای اسلامی پایین است؟

بررسی آماری میزان خودکشی در ایران، کشورهای اسلامی و جهان/ میزان خودکشی در ایران چقدر است؟/ چرا آمار خودکشی در کشورهای اسلامی پایین است؟
آمار خودکشی در کشورهای غربی و آسیاسی شرقی بیشتر از کشورهای دیگر است؛ انزوا و دوری از خانواده از عوامل محوری خودکسی است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چند روز پیش بود که روزنامه انگلیسی گاردین از تیراندازی در جنوب کالیفرنیا که موجب جان باختن 12 نفر شد، خبر داد. «یون لانگ» افسر سابق نیروی دریایی امریکا عامل این کشتار بود. وی با تفنگ به یک کلوپ تفریحی شبانه حمله کرد و به سمت جمعیت آتش گشود. پلیس آمریکا جسد این فرد را که پس ازحمله به مردم خودکشی کرده بود در اطراف ساختمان این کلوپ یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

شاهدان عینی این صحنه را بسیار وحشتناک توصیف کرده‌اند. یکی از شاهدان درباره این اقدام جنون آمیز بیان می‌کند که بعد از تیراندازی همه جا را خون برداشته بود.

,

مقامات آمریکایی درباره این حادثه بیان داشته اند: « یک تیم بحران سلامت روان در ماه آوریل پس از اینکه متوجه شد که  لانگ "منحرف" و "کمی غیر منطقی" عمل می کند، به خانه وی می روند و اما لانگ بازداشت نشد تا این اتفاق رخ بدهد.»

, « یک تیم بحران سلامت روان در ماه آوریل پس از اینکه متوجه شد که  لانگ "منحرف" و "کمی غیر منطقی" عمل می کند، به خانه وی می روند و اما لانگ بازداشت نشد تا این اتفاق رخ بدهد.», « یک تیم بحران سلامت روان در ماه آوریل پس از اینکه متوجه شد که  لانگ "منحرف" و "کمی غیر منطقی" عمل می کند، به خانه وی می روند و اما لانگ بازداشت نشد تا این اتفاق رخ بدهد.»,

, ,

موضوع جنون خودکشی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی به یک اپیدمی و مشکل تبدیل شده است. این جنون گاهی اوقات مانند حادثه ای که گاردین آنرا گزارش کرده است دامن مردم را می گیرد و افراد زیادی هم قربانی می‌شوند. درواقع موضوع تیراندازی به مردم در آمریکا یکی از معضلات و نگرانی‌های مهم این کشور محسوب می شود.

,

بالا بودن نرخ خودکشی میان دانش‌آموزان ژاپنی

, بالا بودن نرخ خودکشی میان دانش‌آموزان ژاپنی, , بالا بودن نرخ خودکشی میان دانش‌آموزان ژاپنی,

البته این آمار تنها در کشورهای غربی بالا نیست. بلکه در کشورهای پیشرفته ای شرقی مانند ژاپن هم آمار خودکشی آنهم در سنین پایین به مشکلی بزرگ برای این کشور تبدیل شده است.

,

اخیرا بی بی سی گزارش داده است که در سال تحصیلی ۱۷-۲۰۱۶ میلادی تا ماه مارس ۲۵۰ کودک در سنین دبستان تا دبیرستان در ژاپن خودکشی کرده اند که این تعداد بالاترین نرخ به ثبت رسیده از سال ۱۹۸۶ میلادی و پنج برابر نرخ به ثبت رسیده در سال تحصیلی گذشته میلادی (۱۶-۲۰۱۵) است.

, اخیرا بی بی سی گزارش داده است که در سال تحصیلی ۱۷-۲۰۱۶ میلادی تا ماه مارس ۲۵۰ کودک در سنین دبستان تا دبیرستان در ژاپن خودکشی کرده اند که این تعداد بالاترین نرخ به ثبت رسیده از سال ۱۹۸۶ میلادی و پنج برابر نرخ به ثبت رسیده در سال تحصیلی گذشته میلادی (۱۶-۲۰۱۵) است., اخیرا بی بی سی گزارش داده است که در سال تحصیلی ۱۷-۲۰۱۶ میلادی تا ماه مارس ۲۵۰ کودک در سنین دبستان تا دبیرستان در ژاپن خودکشی کرده اند که این تعداد بالاترین نرخ به ثبت رسیده از سال ۱۹۸۶ میلادی و پنج برابر نرخ به ثبت رسیده در سال تحصیلی گذشته میلادی (۱۶-۲۰۱۵) است., .,

بیشترین نگرانی که کودکان ژاپنی گزارش کرده اند شامل مشکلات خانوادگی، نگرانی نسبت به آینده و ترس از دانش آموزان زورگو بوده است، علاوه بر این موارد، مدیران مدارس این کودکان اظهار داشته اند که دلیل خودکشی حدود ۱۴۰ دانش‌آموز مشخص نیست؛ چرا که این دانش آموزان هیچ یادداشتی پیش از اقدام به خودکشی از خود بر جای نگذاشته اند.

,

آنچنان که مشخص است محیط و فضایی که افراد در کشورهای مختلف در آن قرار می گیرند یکی از عوامل مهم بروز خودکشی در جوانان و افراد دیگر است. این فضای روانی پر استرس و پرفشار سبب می شود که فرد به طور ناامیدانه دست به کار غیرمعقول دیگر بزند.

, آنچنان که مشخص است محیط و فضایی که افراد در کشورهای مختلف در آن قرار می گیرند یکی از عوامل مهم بروز خودکشی در جوانان و افراد دیگر است. این فضای روانی پر استرس و پرفشار سبب می شود که فرد به طور ناامیدانه دست به کار غیرمعقول دیگر بزند., آنچنان که مشخص است محیط و فضایی که افراد در کشورهای مختلف در آن قرار می گیرند یکی از عوامل مهم بروز خودکشی در جوانان و افراد دیگر است. این فضای روانی پر استرس و پرفشار سبب می شود که فرد به طور ناامیدانه دست به کار غیرمعقول دیگر بزند.,

آمار سازمان بهداشت جهانی درباره خودکشی

, آمار سازمان بهداشت جهانی درباره خودکشی, , آمار سازمان بهداشت جهانی درباره خودکشی,

خودکشی از عوامل قابل توجه مرگ و میر درجهان است و سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلالات شخصیت، اعتیاد به الکل و مواد مخدر از مهمترین عوامل خودکشی در جهان هستند.

,

عوامل اقتصادی، فشارهای اجتماعی، مسائل کاری و مشکلات خانوادگی نیز از دیگر دلایلی هستند که افراد را به سوی خودکشی سوق می‌دهند.

,

به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در جهان حدود ۱۲ نفر سالانه بر اثر خودکشی جان می‌بازند. با این حال نرخ خودکشی در کشورهای جهان متفاوت است. در برخی کشورها مانند روسیه و ایالات متحده آمریکا خودکشی جز ۱۰ عامل اصلی مرگ و میر به شمار می‌رود.

,

خودکشی در زنان دو برابر مردان رخ می‌دهد. با این حال نرخ خودکشی‌های منجر به مرگ در مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان است.

,

در میان مناطق شش گانه سازمان جهانی بهداشت، دو منطقه آسیای جنوب شرقی با ۱۳.۳ و منطقه مدیترانه شرقی ۴.۳ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کمترین و بیشترین میزان مرگ و میر در جهان را در سال ۲۰۱۵ داشتند. چهار منطقه دیگر شامل منطقه آفریقا با ۱۲.۸، منطقه اروپا با ۱۱.۹، منطقه اقیانوس آرام غربی با ۹.۱ و منطقه آمریکا با ۹.۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در میانه این طیف قرار دارند.

, در میان مناطق شش گانه سازمان جهانی بهداشت، دو منطقه آسیای جنوب شرقی با ۱۳.۳ و منطقه مدیترانه شرقی ۴.۳ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کمترین و بیشترین میزان مرگ و میر در جهان را در سال ۲۰۱۵ داشتند. چهار منطقه دیگر شامل منطقه آفریقا با ۱۲.۸، منطقه اروپا با ۱۱.۹، منطقه اقیانوس آرام غربی با ۹.۱ و منطقه آمریکا با ۹.۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در میانه این طیف قرار دارند., در میان مناطق شش گانه سازمان جهانی بهداشت، دو منطقه آسیای جنوب شرقی با ۱۳.۳ و منطقه مدیترانه شرقی ۴.۳ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کمترین و بیشترین میزان مرگ و میر در جهان را در سال ۲۰۱۵ داشتند. چهار منطقه دیگر شامل منطقه آفریقا با ۱۲.۸، منطقه اروپا با ۱۱.۹، منطقه اقیانوس آرام غربی با ۹.۱ و منطقه آمریکا با ۹.۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در میانه این طیف قرار دارند.,

سریلانکا (آسیای جنوب شرقی)، گویان (منطقه آمریکا)، مغولستان (اقیانوس آرام غربی)، قزاقستان (منطقه اروپا)، ساحل عاج (منطقه آفریقا)، سورینام (منطقه آمریکا)، گینه استوایی (منطقه آفریقا)، لیتوانی (منطقه اروپا)، آنگولا (منطقه آفریقا) و کره‌ جنوبی (منطقه اقیانوس آرام غربی) ده کشور یا منطقه با بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی به نسبت جمعیت خود در جهان هستند.

,

آمار و ارقام خودکشی در ایران و جهان

, آمار و ارقام خودکشی در ایران و جهان , آمار و ارقام خودکشی در ایران و جهان ,

موضوع خودکشی برای سازمان بهداشت جهانی از جمله موارد مهم است. این موضوع تا جایی مهم تلقی شده که حتی همه سال 10 سپتامبر به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی اعلام شده است.

,

سازمان ملل متحد یک «سیاست‌نامه پیشگیری از خودکشی» را در دهه ۱۹۹۰ منتشر کرد که بسیاری کشورها از آن برای پیشگیری از خودکشی پیروی می‌کنند. خودکشی در جامعه جهانی دارای ابعاد مختلفی است، فضای روانی و سهولت دسترسی به لوازم خودکشی و همچنین خانواده و اطرافیان و امید به آینده از مولفه‌های اصلی تاثیرگذار در خودکشی هستند. مشخص است که هر چقدر این مولفه‌ها کمتر شود از میزان مرگ به صورت خودکشی کاسته می شود.

, .,

, ,

اما آمار وارقامی که سازمان بهداشت جهانی درباره میزان خودکشی در ایران داده به چه صورت است؟

,

سازمان بهداشت جهانی WHO آخرین آمار خودکشی در جهان را اعلام کرد. بنابر این آمار که تعداد مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر مورد محاسبه قرار گرفته است، کشورهای کره جنوبی ۲۸.۹، . ژاپن ۱۸.۵، فنلاند ۱۴.۸، آمریکا ۱۲.۱، سوئد ۱۱.۱، استرالیا ۱۰.۶ از جمله کشورهایی هستند که رتبه یک تا ششم این ستون را دارا هستند و ایران با ۵.۲ خودکشی رتبه ۱۲۰ در جهان را دارد.

, سازمان بهداشت جهانی WHO آخرین آمار خودکشی در جهان را اعلام کرد. بنابر این آمار که تعداد مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر مورد محاسبه قرار گرفته است، کشورهای کره جنوبی ۲۸.۹، . ژاپن ۱۸.۵، فنلاند ۱۴.۸، آمریکا ۱۲.۱، سوئد ۱۱.۱، استرالیا ۱۰.۶ از جمله کشورهایی هستند که رتبه یک تا ششم این ستون را دارا هستند و ایران با ۵.۲ خودکشی رتبه ۱۲۰ در جهان را دارد., سازمان بهداشت جهانی WHO آخرین آمار خودکشی در جهان را اعلام کرد. بنابر این آمار که تعداد مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر مورد محاسبه قرار گرفته است، کشورهای کره جنوبی ۲۸.۹، . ژاپن ۱۸.۵، فنلاند ۱۴.۸، آمریکا ۱۲.۱، سوئد ۱۱.۱، استرالیا ۱۰.۶ از جمله کشورهایی هستند که رتبه یک تا ششم این ستون را دارا هستند و ایران با ۵.۲ خودکشی رتبه ۱۲۰ در جهان را دارد., WHO,

خودکشی در کشورهای اسلامی چرا پایین‌تر است؟

, خودکشی در کشورهای اسلامی چرا پایین‌تر است؟, , خودکشی در کشورهای اسلامی چرا پایین‌تر است؟,

البته شاید گفته شود که برخی از کشورها مانند ژاپن و کره جنوبی و آمریکا که آمار خودکشی در آنها بالاست جزو کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان هستند پس چرا آمار خودکشی در آنها بالاست. موضوع محوری این آمار این است که در آن نام کشورهای مسلمان جزو کشورهای رتبه بالا در خودکشی ذکر نشده است. این مهم نیز به سبب دستورات دین اسلام برای نهی کردن از خودکشی و ضرر به جسم و تن آمده است.

,

از سوی دیگر فضای کشورهای اسلامی با توجه به همگرایی مردم و حضور آنان در مساجد و اقامه نماز به نوعی نزدیکی بیشتری در میان مسلمان حس می شود. این موضوع سبب می شود که فضای روانی خودکشی که یکی از عوامل آن فردگرایی و گوشه گیری فرد است از بین برود. از سوی دیگر موضوع خانواده نیز در دین اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همین موضوع هم باعث آسیب کمتری به افراد می شود. انزوا یکی از مسائل مهم در خودکشی است.  

, فضای کشورهای اسلامی با توجه به همگرایی مردم و حضور آنان در مساجد و اقامه نماز به نوعی نزدیکی بیشتری در میان مسلمان حس می شود. این موضوع سبب می شود که فضای روانی خودکشی که یکی از عوامل آن فردگرایی و گوشه گیری فرد است از بین برود. از سوی دیگر موضوع خانواده نیز در دین اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همین موضوع هم باعث آسیب کمتری به افراد می شود. انزوا یکی از مسائل مهم در خودکشی است.  , فضای کشورهای اسلامی با توجه به همگرایی مردم و حضور آنان در مساجد و اقامه نماز به نوعی نزدیکی بیشتری در میان مسلمان حس می شود. این موضوع سبب می شود که فضای روانی خودکشی که یکی از عوامل آن فردگرایی و گوشه گیری فرد است از بین برود. از سوی دیگر موضوع خانواده نیز در دین اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همین موضوع هم باعث آسیب کمتری به افراد می شود. انزوا یکی از مسائل مهم در خودکشی است.  ,

درواقع به نظر می رسد که علل بروز خودکشی در کشورهای اسلامی هم کم رنگ شدن همین دو نهاد اساسی در فرهنگ این کشورها یعنی دین و خانواده است.

,

امیر حمزه نژاد 

, امیر حمزه نژاد ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه