اخبار داغ

اساتید و کارشناسان مذهبی تاکید کردند؛

ازدواج آسان و به موقع؛ ضرورتی برای جامعه امروز ایرانی

ازدواج آسان و به موقع؛ ضرورتی برای جامعه امروز ایرانی
دو تن از اساتید حوزه و کارشناسان مذهبی، اهتمام به انجام ازدواج آسان و به موقع نسل جوان را ضرورتی برای جامعه امروز ایرانی برشمردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، مطلوب آن است که بگویند آمار ازدواج در کشور روند صعودی داشته و بر عکس میزان طلاق سیر نزولی، اما آمارهای رسمی خلاف این را نشان می دهند و این یعنی هشداری برای خانواده ها و به ویژه مسئولان که به خود بیایند. آستین همتی بالا بزنند و اول ریشه اصلی بروز مشکل را پیدا کرده و آن گاه در مقام چاره جویی برآیند.

چندی پیش این خبر در بسیاری از رسانه های جمعی انعکاس وسیعی پیدا کرد که "در حال حاضر حدود 15 میلیون جوان ایرانی دم‌بخت،پشت موانع ازدواج مانده‌اند."

به سان دیگر نقاط کشور، در استان قم نیز به نسبت شاهد این مساله هستیم ، هر چند که به جهت بافت مذهبی، شدت و حدت آن همچون پایتخت و برخی دیگر از کلان شهرها نیست اما به هر حال نباید از اصل موضوع و مشکل غافل شد.گذشته از آن که برخی از جوانان که تعدادشان هم کم نیست، در شرایط فعلی یا تن به ازدواج نمی دهند و یا در سنین بالا اقدام به این کار می کنند، متاسفانه آمار طلاق نیز به خصوص در میان زوج های جوان رشد نگران کننده ای پیدا کرده است.

جلوی توقعات نابجا و غیر منطقی را بگیریم

آیت الله حسن ممدوحی ، عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان این که یکی از عوامل زمینه ساز در افزایش سن ازدواج و حتی رشد میزان طلاق ریشه در باور و فرهنگ نامناسب و توقعات نابجا و غیرمنطقی دارد، گفت: زندگی جوانان ما اگر بر پایه آموزه ها و تعالیم دینی بر محور صداقت و سادگی و صمیمیت شکل بگیرد، بسیاری از مشکلات چه قبل از ازدواج و چه پس از آن رخ نخواهد داد و یا بسیار کم و ناچیز خواهد شد.

وی افزود: برخی به غلط فکر می کنند که زندگی آنچنانی و مراسم عروسی این چنانی برایشان خوشبختی می آورد و حال این که آن چه مایه سعادت و خوشبختی است در درجه اول ایمان به خدا و دوم صداقت و اعتماد و انس و محبت میان زوجین در زندگی است.

این استاد حوزه همچنین با گلایه از برخی روزنامه ها و رسانه ها همچنین بعضی از برنامه های رسانه ملی که الگوی نامناسبی فراروی جوان های ما در امر ازدواج و تشکیل زندگی قرار می دهند، خاطرنشان کرد: ما بهترین الگوها را در دین و مذهب خود سراغ داریم که همانا زندگی نورانی پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) و همچنین زندگی بی مثال امیرالمومنین (ع) با حضرت فاطمه (س) است ولی با این حال برخی الگویشان فلان بازیگر و فوتبالیست و هنرمند است که غالباً زندگی شان یا دوام نداشته و یا چندان موفق نبوده است.

تاخیر در ازدواج، آسیب زاست

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین حق‌جو، استاد حوزه و مشاور امور خانواده نیز با بیان این که پیروی از فرهنگ منحط غربی، عامل بسیاری از مشکلات در خانواده های امروزی است، ابراز داشت: یکی از نشانه های جدی این مساله را در بحث تاخیر در ازواج ها شاهد هستیم که متاسفانه چندین سال است در جامعه ما نیز ظهور و بروز یافته است.

وی افزایش ناهنجاری های اخلاقی و فرهنگی را از جمله نتایج نامطلوب این تاخیر عنوان کرد و افزود:جوانی که – حالا چه پسر یا دختر- ازدواجش به تاخیر اُفتاده یا به هر دلیلی چندان مایل به آن است ، طبعاً همچون یک جوان ازدواج کرده ، چندان قدرت کنترل غرایز جنسی را ندارد و چه بسا به دچار بی عفتی و گناه بشود و خود و خانواده اش را درگیر مشکلات و آسیب های فراوانی کند.

چرا با ازدواج ، نیمی از دین کامل می شود؟!

حق جو یادآور شد: این که اسلام این همه تاکید می کند ازدواج به وقت و مناسب از عوامل کمال انسانی است به خاطر آن است که بی توجهی به این مساله ، آدمی را دچار انحراف و انحطاط کرده و از مسیر کمال و سعادت دور می نماید.

وی اضافه کرد: از این رو بی جهت نبوده که در روایات ما بر این نکته تاکید شده که به واسطه ازدواج، نصف دین فرد کامل می‌شود و لذا وقتی دختر و پسر، ازدواج نمی‌کنند یا دیر ازدواج می‌کنند، خلأ دینی و رشدی پیدا کرده و به کمال مورد نظر نمی رسند.


 انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه