اخبار داغ

با وجود افزایش چند برابری قیمت برخی از کالاها در بازار؛

بسته‌های حمایتی دیر هنگام دولت در مدار تصمیم گیری

بسته‌های حمایتی دیر هنگام دولت در مدار تصمیم گیری
قیمت میوه و تره‌بار نیز چندان تعریفی ندارد و با توجه به پایین آمدن ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی هرزمانی که جلوی صادرات انواع میوه گرفته می‌شود قیمت آن در بازار کاهش و با آزادسازی صادرات قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، نزدیک به 5 ماه از افزایش قیمت‌های کالاهای اساسی در کشور می‌گذرد و هنوز مردم در انتظار بسته جبرانی دولت هستند.
بررسی میدانی خبرنگار قم فردا از فروشگاه‌های سطح شهر نشان می‌دهد که شیب قیمت افزایش قیمت هرچند تا حدودی کند شده اما در نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده است.
به‌عنوان‌مثال شیر یک لیتری که سال گذشته 2400 تومان به فروش می‌رسید امروز به قیمت 5000 هزار تومان عرضه می‌شود، البته تنها سبد لبنیات نیست که گران شده است.
قیمت هر کیلو برنج ایرانی درجه 2 سال گذشته 8500 تومان بود که امسال به 12500 تومان رسیده است علاوه بر این قیمت انواع کنسرو به بیش از دو برابر رسیده است.
محصولات سلولزی و شوینده‌ها را می‌توان پرچم‌دار گرانی ذکر کرد به‌طوری قیمت این محصولات به بیش از دو برابر و حتی در برخی موارد به 3 برابر رسیده است.
قیمت میوه و تره‌بار نیز چندان تعریفی ندارد و با توجه به پایین آمدن ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی هرزمانی که جلوی صادرات انواع میوه گرفته می‌شود قیمت آن در بازار کاهش و آزادسازی صادرات قیمت آن افزایش پیدا می‌کند درواقع با اجرای این سیستم در برخی زمان‌ها کشاورز ضرر می‌کند و در برخی زمان‌ها مصرف‌کنندگان داخلی.
این در حالی است که دولت در ابتدای سال با پرداخت میلیون‌ها دلار ارز دولتی به قیمت 4200 تومان به واردکنندگان قصد کنترل قیمت‌ها را داشت که نه‌تنها این مهم حاصل نشد بلکه روزبه‌روز قیمت کالاها افزایش پیدا کرد و چوب حراج بر ذخایر ارزی کشور زده شد.
در این میان بسیاری از کارشناسان اقتصادی احیای سیستم کوپنی برای توزیع نیازهای اولیه خانوارها را یکی از بهترین روش‌ها برای جبران گرانی‌های اخیر می‌دانند که البته دولت با آن مخالف است.
 بر اساس اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهور که روزشنبه  بعد از نشست سران قوا آن را بیان کرد دولت بسته‌های حمایت غذایی مختلفی را تدارک دیده است.
وی دراین‌باره بیان داشت: دولت اولین بسته حمایت غذایی را در ماه آبان به افرادی که مشکلات بیشتری دارند و در فشار بیشتری هستند پرداخت خواهد کرد و انشاء الله این روند تا پایان سال در چند نوبت ادامه می‌یابد تا بتوانیم مشکلاتی را که برای مردم پیش‌آمده است تا حدی جبران کنیم.
البته روایت مجلسی با دولت کمی متفاوت است به‌طوری‌که معصومه آقا پور علیشاهی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بسته‌های حمایتی دولت گفت: طبق توافقی که بین دولت و مجلس شورای اسلامی انجام‌یافته بسته حمایتی شامل اقشار کارمندان دولت، کارگران، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، بازنشستگان و تمام کسانی که زیر ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرند می‌شود. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بر اساس توافق بین مجلس و دولت مقررشده تا نخستین بسته حمایتی دولت به‌صورت نقدی و مراحل بعدی نیز به‌صورت غیر نقدی شامل مواد غذایی بین مشمولان توزیع شود.
باید به این مهم توجه کرد که بسته‌های جبرانی و حمایتی دولت بسیار دیر به مردم ارائه می‌شود که جای سؤال دارد آیا نمی‌شد این بسته‌ها زودتر در اختیار مردم قرار می‌گرفت تا حداقل فشار کمتری به خانواده‌های پرجمعیت وارد می‌شد؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه