اخبار داغ

جشن انار؛ تلاشی برای پُر کردن کارنامه خالی/چرا برخی‌ها سنگ توسعه اورامانات را به سینه می‌زنند؟

جشن انار؛ تلاشی برای پُر کردن کارنامه خالی/چرا برخی‌ها سنگ توسعه اورامانات را به سینه می‌زنند؟
آنهایی که به ظاهر سنگ توسعه اورامانات را به سینه می‌زنند با به راه انداختن جدل جشن «انار» تنها به دنبال پُر کردن کارنامه خالی‌شان در توسعه گردشگری این منطقه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از مرصاد، جشنواره «انار» یا همان جشن شکرگزاری انار از جمله مراسماتی است که طی سال‌های اخیر توسط متولیان گردشگری استان رنگ و لعاب گرفت؛ چیزی که تا همین چندساله اخیر هیچ خبری از آن نبود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

اما برگزاری این جشن در سالهای گذشته با حواشی ناخوشایندی همراه بوده که تکدر خاطر علما و روحانیون و مردم این منطقه را به همراه داشته است و امسال هم مخالفت‌هایی با برگزاری آن صورت گرفت.

,

اما با وجود این مخالفت‌ها مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ظاهرا تاکید موکد بر برگزاری جشن های انار در اورامانات و ساتیاری و یا جشن گلاریژان در روستای سرماج دارد و این در حالی است که اعضاء شورای اسلامی روستای سرماج با توجه به عدم وجود زیر ساخت کافی در روستا و پذیرایی از میهمانان فعلا اجرای این جشن را در این مقطع به صلاح نمی دانند.

,

از طرف دیگر علمای روشن ضمیر و فاضل اهل سنت در منطقه اورامانات با توجه به تجربه سال گذشته جشن انار که در اورامانات برگزار و برنامه‌ریزان آن بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی و سنت‌های اعتقادی این برنامه را اجرا کردند و البته با حواشی تاسف‌باری همچون رقص مختلط همراه بود که تصاویر آن در شبکه‌های مجازی منتشر شد و قلوب مردم متدین را جریحه‌دار کرد به نحوی که در بحبوحه ایام اربعین برگزاری چنین جشنی مایه سرافندگی مردم استان کرمانشاه به عنوان مهمانداران زوار اباعبدالله (ع) بود، خواستار عدم برگزاری آن شده‌اند.

از طرفی سازمان میراث فرهنگی که داعیه احیاء سنت های بومی را دارد بدون هیچ گونه مطالعه و اسناد مردم‌شناسی صرفا با نگرش به ایجاد تمجعی از مردم به عنوان گردشگر و با نگاه کاسبکارانه این جشن «انار» را آیینی و مذهبی معرفی کرد.

,
,
,

اما یک سوال؛ اگر این جشن مذهبی است پس چرا آلات موسیقی و رقص پایکوبی شاکله اصلی آن است ؟

,

استدلال علما و روحانیون اهل سنت نیز بر این محور تاکید دارد و حلقه مفقوده شکرگزاری به درگاه احدیت در این آیین از یاد و خاطره برنامه‌ریزان میراث فرهنگی رفته و جای آن را رقص و هلپرکه گرفته است.

,

جای تعجب دارد که مدیر ارشد میراث فرهنگی استان علی رغم ارشادات دلسوزانه روحانیون اهل سنت بر اجرای این مراسمات با کیفیت مورد دلخواه میراث فرهنگی اصرار دارد.

هیچ عقل سلیم و منطقی رکود و سکون را نمی پذیرد و توسعه استان کرمانشاه و منطقه محروم اورامانات مطالبه جدی همه کرمانشاهیان است، اما قطعا و قاعدتا این توسعه با سرگرمی‌های یک‌روزه تحقق نمی‌یابد.

,
,
,

مدیریت میراث فرهنگی استان باید به افکار عمومی پاسخگو باشد که در مدت تصدی‌اش بر اداره کل میراث فرهنگی استان تا کنون چه اقداماتی جهت بهبود زیر ساخت‌های گردشگری اورامانات انجام داده است.

,

همچنین باید پاسخ دهد که تا به حال چه برنامه‌های شاخصی برای توسعه گردشگری و شناساندن ظرفیت‌های توریستی این منطقه داشته‌ و چطور است که دیگر استانها صنایع دستی هزاران ساله مردمان این دیار را به نام خودشان ثبت ملی می‌کنند و متولیان صنایع دستی ما صدایشان هم درنمی‌آید، اما سنگ جشنی را به سینه می‌زنید که تقریبا هیچ دستاوردی را حداقل برای مردم ندارد. 

روی سخن ما با آنهایی است که بر این جشن اصرار دارند، بنا به شواهد تاریخی و سفرنامه های متعدد و پژوهش‌های صورت گرفته آیینی به نام جشن انار در اورامانات مسبوق به سابقه نیست و این عملا یک بدعت تلقی می‌شود و چه خوب است که اجرای این بدعت مطابق با اصول پذیرفته شده باشد.

,
,
,

لجاجت با بزرگان و دلسوزان نهادهای نظارتی که تحقیقا آرامش منطقه در ید با کفایت آنان است هیچگاه به خیر و صلاح نبوده است، لذا در روش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید تجدیدنظر اساسی صورت گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه