اخبار داغ

همزمان با سفر ریاست‌جمهوری؛

مجموعه فرهنگی شمس تبریزی در خوی کلنگ‌زنی می‌شود

مجموعه فرهنگی شمس تبریزی در خوی کلنگ‌زنی می‌شود
مدیزکل میردث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از افتتاح مجموعه فرهنگی شمس تبریزی همزمان با سفر رییس جمهور در خوی خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، جلیل جباری عصر دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای تشریح طرح‌های قابل افتتاح و بهره برداری میراث فرهنگی همزمان سفر ریاست جمهوری، اظهار داشت: در مجموع یک هزار و ۶۰۴ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی داریم که رتبه هفتم کشوری را به خود اختصاص داده ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

وی، با بیان اینکه ۷ اثر طبیعی در لیست ملی قرار دارند، افزود: همچنین یک هزار و یک مورد اثر غیرمنقول و ۲۸ مورد اثر معنوی ناملموس از جمله پخت شیره انگور و امثال این و ۲ اثر در حوزه انقلاب اسلامی شامل مزار شهدا ثبت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربازجان‌غربی، ادامه داد: ۸۲ مورد مرمت آثار تاریخی در سطح استان انجام شده است.
وی، با بیان اینکه در ۴ محور کاوش های تاریخی صورت گرفته، تصریح کرد: تاکنون ۱۱۳ مورد جلسه ویژه انجمن های میراث فرهنگی در سطح بخش و دهستان‌ها تشکیل شده و اخیرا ۷ مورد در ارومیه و ۵ مورد در سلماس نیز تشکیل شده است.
جباری، با بیان اینکه ۷ موزه تحت نظر اداره میراث فرهنگی است، گفت: ۱۳ مورد موزه تخصصی در دست اقدام برای ساخت و تجهیز وجود دارد که موزه صلح سردشت، موزه بوکان، موزه نسخ خطی در محل موزه فعلی مردم شناسی ارومیه از جمله این موارد است.
وی، تاکید کرد: حدود ۴۰ مورد سرمایه گذاری گردشگری با سرمایه گذاری بیش از ۴ هزار میلیارد ریال وجود دارد که میانگین پیشرفت آن‌ها ۵۰ درصد است. همچنین ۷۹۰ اتاق با یک هزار و ۶۷۸ تخت در استان داریم که در این زمینه نیاز به افزایش زیرساخت های اقامتی است.
وی، اشاره کرد: ۲ هتل ۵ ستاره، ۲ مورد۴ ستاره، ۲ مورد ۲ ستاره و ۳ مورد هتل و تک ستاره در دست احداث است و مجتمع‌های گردشگری نیز ۷ مورد و مرکز پزشکی گردشگری یک مورد در دست احداث است.
جباری، عنوان کرد: هم اکنون ۴ هزار و ۹۴۹ تخت در مراکز اقامتی وجود دارد که با افزودن تعداد مورد نیاز ۳۰ درصد پیشرفت خواهیم داشت. همچنین طرح توسعه هتل آریا با سرمایه گذاری ۲۸ میلیارد تومان نیز در دست اقدام است.
وی، گفت: یکی از مهم ترین پروژه هایی که در دست انجام است بحث کلنگ زنی مجموعه فرهنگی تاریخی شمس تبریزی در خوی با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی، در خصوص مجموع اقامت در استان در ۷ ماهه اول سال جاری، ابراز کرد: اقامت در هتل‌های استان یک‌میلیون و ۱۴ هزار و ۸۹۵ نفر بوده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۹ هزار و ۹۰۰ نفر بوده و میزان ۱۰/۶ درصد افزایش داشته است.
وی، ابراز داشت: در بحث هتل ها ۹۱ درصد اقامت افزایش داشته است.
وی، درخصوص آمار بازدید از مناطق تفریحی و توریستی، عنوان کرد: میزان بازدید به طور تقریبی می‌توان گفت که ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که بالغ بر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود.
جباری، با بیان اینکه در بحث بازدید از موزه ها ۲ درصد افزایش وجود داشته، تاکید کرد: طبق ارزیابی های انجام شده آذربایجان غربی در گروه استان های پیشتاز قرار دارد و گلستان، فارس و البرز همراه استان ما مطرح هستند که آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی در رده‌های بعدی قرار دارند.
وی، بیان داشت: در بحث شاخص های عمومی رتبه سوم را کسب کرده ایم که در سال گذشته رتبه ششم داشتیم و دربحث شاخص های خصوصی از رتبه نهم به رتبه ششم ارتقاء داشته ایم و درکل آذربایجان غربی در رتبه چهارم قرار داریم که در سال ۹۲ رتبه ۲۶ داشته ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد: در بین ادارات کل آذربایجان غربی در سال ۹۳ نیز رتبه ۱۲ و درسال ۹۶ رتبه ۴ را به خود اختصاص داده ایم.
جباری، بیان داشت: در حوزه صنایع دستی بیشتر اولویت در بحث مهارت آموزی در راستای اشتغال است. همچنین در بحث استفاده از تسهیلات بیش از ۳۵۰ مورد معرفی جهت استفاده از تسهیلات روستایی و عشایری وجود داشته است.
وی، با بیان اینکه ۴۹ روستای هدف گردشگری و ۵۷ مورد منطقه هدف گردشگری وجود دارد، گفت: در سال ۹۶ تعداد ۳۲۲ مجوز جدید صنایع دستی صادر شده که ۶۰ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، تصریح کرد: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار تعهدات اداره کل استان جهت صادرات صنایع دستی و ارزآوری است که تاکنون ۴۰ درصد این مسئله تحقق داشته است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه