اخبار داغ

پاییز پربارش در استان بوشهر/ مشکلات بارشی و آب پابرجاست

پاییز پربارش در استان بوشهر/ مشکلات بارشی و آب پابرجاست
هر چند پاییز پربارش در استان بوشهر امیدوار کننده است اما همچنان مشکلات بارشی و آب و افت آبهای زیرزمینی در دشت های استان پابرجاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس ایران در منطقه ای کم بارش قرار دارد و تغییرات اقلیمی و افزایش جمعیت و سوء مدیریت ایران در معرض خشکسالی و پیامدهای اقتصادی، کشاورزی و اجتماعی قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

استان بوشهر از مناطقی است که به شدت تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته و از استان هایی است که بیشترین آسیب دیده اند. در مناطقی از استان بوشهر چاه هایی که تا ۱۰ سال گذشته در عمق ۲۰ متری به آب میرسید دیگر در ۱۲۰ متری آن هم خبری از آب نیست.

,

اعلام دشت های ممنوعه، ممنوعیت حفر چاه جدید، تخریب چاه های غیرقانونی، ممنوعیت ایجاد نخلستان های جدید، ترویج مصرف صحیح آب و اقداماتی از این قبیل هر چند تضمین کننده کاهش اثرات خشکسالی هستند اما تا بارش ها در حد نرمال نباشد نمی توان انتظاری برای بهبود اوضاع داشت.

,

بعضی پیش بینی ها می گویند ایران در یک دوره 30 ساله کم بارشی است و باید پیش بین های لازم در این زمینه صورت گیرد. شیرین سازی آب دریا از اقداماتی که می تواند حداقل در زمینه مصارف خانگی آب مشکلات را کمتر کند و طرح عظیم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی هم در دست بررسی است.

,

پاییز امسال در استان بوشهر روزهای پربارشی علی الخصوص در مناطق شمالی و مرکزی استان داشته و خوشحالی مردم و کشاورزان را موجب گردیده است اما اگر واقع بین باشیم هنوز روی خط قرمز خشکسالی هستیم و با یک یا چند سال بارش نرمال جبران آسیب های خشکسالی نخواهد شد.

,

36 درصد بارندگی ها باید در فصل پاییز، 53درصد بارندگی ها زمستان، 9 درصد بهار و کمتر از یک درصد در فصل تابستان انجام شود

,

.

, , .,

در این رابطه  مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران گفته است: میانگین بارش های پاییزی کشور تاکنون 24میلی متر بوده که در همسنجی با 9 میلی متر سال گذشته 167 درصد افزایش نشان می دهد. این میزان بارندگی به صورت میانگین نسبت به شرایط نرمال 50 سال گذشته که 15 میلی متر بوده است 60 درصد افزایش نشان می دهد.

, .,

وی بیان کرد: در روزهای گذشته میزان بارندگی بیش از میانگین بارش بلند مدت بوده ولی به معنی جبران کسری مخازن آب زیر زمینی نیست.

, .,

رابعی غلامی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ) در استان بوشهر22.1میلی متر تاکنون بارش ثبت شده که این میزان نسبت به وضعیت مشابه سال گذشته که صفر بوده، 22.1 میلی متر افزایش داشته است اما نسبت به شرایط نرمال که 6.7 درصد بارش ثبت شده معادل 230 درصد افزایش نشان می دهد.

, .,

مدیر کل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران افزود: این اعداد نباید ما را امیدوار کند که مشکلات بارشی و آب استان بوشهر برطرف شده است.

, .,

وی بیان کرد: میانگین افت آبهای زیرزمینی در دشت های استان بوشهر سالانه 17 سانتی متر بوده است و از 16 محدوده مطالعاتی این استان 12 محدوده به لحاظ منابع آبی ممنوعه و چهار محدوده باقی مانده نیز از محدوده های ساحلی است که منابع آب قابل ملاحظه ای ندارند.

, .,

رابعی غلامی بر ضرورت مدیریت مصرف، توجه به تغییرالگوی کشت و محدودیت برخی کشت ها تاکید کرد

,

.

, , .,

در این رابطه ارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر می گوید: با توجه به ورود سامانه جدید بارشی بارندگی ها در این استان تا پایان هفته جاری تداوم دارد.

,

زهرا راستگو افزود: با فعالیت یک سامانه بارشی که از شب گذشته مناطق مختلف استان را تحت تاثیر قرار داده در کنگان، دیر، جم، اهرم، بوشهر و گناوه به ترتیب 19، 14، 12، 12، 10 و 10 میلیمتر بارش ثبت شد.

, .,

وی بیان کرد: این سامانه با شدت و ضعف تا فردا به صورت پراکنده دربیشتر مناطق جنوبی استان بوشهر فعال است.

, .,

راستگو ادامه داد: شهر بوشهر تاکنون با 105 میلیمتر رکورددار بارش های پاییزی این استان است.

, .,

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر یادآورشد: از ابتدای فعالیت سامانه بارشی در این استان در هفته گذشته تا کنون در بوشهر، خارگ، دیلم، گناوه و برازجان به ترتیب 105، 95، 81، 54 میلیمتر باران ثبت شده است.

, .,

وی اظهار داشت: سامانه بارشی جدیدی از اواخر وقت سه شنبه وارد استان می شود که بارش های آن در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در سطح استان بوشهر محسوس است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه