اخبار داغ

بازگشت سبد کالا در بسته حمایتی؛

یک کارشناس اقتصادی: دولت بدون داشتن بانک اطلاعاتی از نیازمندان، دست به توزیع سبدکالا می‌زند

یک کارشناس اقتصادی: دولت بدون داشتن بانک اطلاعاتی از نیازمندان، دست به توزیع سبدکالا می‌زند
در شرایطی که مشکلات اقتصادی هر لحظه بر فشار روی شانه خانواده‌ها می‌افزاید، توزیع سبد کالایی که ارزش چندانی هم ندارد، نمی‌تواند خانواده‌های نیازمند را که زیر بار این فشار آوار شده‌اند، توانمند کرد. برخی از کارشناسان استفاده دولت از روش نخ‌نمای توزیع سبد کالا که بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی و نتیجه‌گیری خاصی صورت می‌گیرد را نه تنها به نفع مردم نمی‌دانند بلکه آن را روشی تحقیرآمیز برای باز کردن امور از سر دولت می‌دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال‌1392 بود که سبد کالا به‌عنوان سیاست حمایتی از نیازمندان متولد شد. در آن سال توزیع این سبد با مشکلات زیادی همراه بود چراکه دولت حتی یک بانک اطلاعاتی از وضعیت معیشتی مردم نداشت و با توزیع نادرست در بین کسانی که معلوم نبود نیازمند بودند یا نه، باعث شد تا رسانه‌های جهان روی این موضوع در ایران و وضعیت اسفبار تأمین مایحتاج و ناتوانی دولت در برطرف‌سازی این نیازها معطوف شود. این خلاصه اخباری است که در آن روزها روی خروجی خیلی از رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت و نه تنها مشکلی از نیازمندان حل نکرد بلکه سیاست تحقیرآمیز برخورد دولت با مردم را بیشتر از قبل آشکار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
در شرایطی که مشکلات اقتصادی هر لحظه بر فشار روی شانه خانواده‌ها می‌افزاید، توزیع سبد کالایی که ارزش چندانی هم ندارد، نمی‌تواند خانواده‌های نیازمند را که زیر بار این فشار آوار شده‌اند، توانمند کرد. برخی از کارشناسان استفاده دولت از روش نخ‌نمای توزیع سبد کالا که بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی و نتیجه‌گیری خاصی صورت می‌گیرد را نه تنها به نفع مردم نمی‌دانند بلکه آن را روشی تحقیرآمیز برای باز کردن امور از سر دولت می‌دانند.
,
 
,
نخستین‌گام غیرنقدی
, نخستین‌گام غیرنقدی,
نخستین‌بار آقای حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سخن از پرداخت یارانه‌های غیرنقدی کرد و او با انتقاد به شیوه اجرای توزیع یارانه‌های نقدی آن را تورم‌زا و غیرکارآمد عنوان کرد و توزیع کالاهای یارانه‌ای را اقدام حمایتی دولت خود برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه مطرح کرد و شیوه توزیع ارزاق ارزان‌قیمت را بهتر از پرداخت نقدی دانست. در آن ایام کسی این سخنان را جدی نگرفت و موضوعات دیگر محل بحث‌های جدی آن دوره رقابت انتخاباتی بود اما پس از 6‌ماه حضور دولت جدید، ضعف نگرش اقتصادی دولت یازدهم نسبت سیاست‌های حمایتی هویدا و فاصله تفکر آنان با واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی علنی شد، به‌طوری که 
,
نه تنها ناکارآمدی نظام تصمیم‌گیری دولت یازدهم برای جامعه آشکار گشت بلکه بسیاری توزیع بسته کالای 80‌هزار تومانی دولت روحانی برای 15‌میلیون نفر را با تخصیص 45‌هزارتومان یارانه نقدی احمدی‌نژاد برای 75میلیون نفر مقایسه می‌کنند.
,
در حقیقت پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، پیگیری‌ها برای تحقق این وعده آغاز شد تا اینکه چند ماه بعد و پس از تشکیل اعضای کابینه یازدهم، ارائه سبد کالایی به صورت یک مأموریت پایه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد.
,
 
,
توزیع سبدهای کالا هیچ منبعی ندارد
, توزیع سبدهای کالا هیچ منبعی ندارد,
آقای بیژن عبدی، کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» با انتقاد از توزیع سبد کالا، با بیان اینکه این‌گونه اقدامات هیچ بنایی در کشور ندارد، می‌گوید: «فکر نمی‌کنم توزیع سبد کالا اثر چندانی در بهبود وضعیت معیشتی مردم طبقه نیازمند داشته باشد. یکی از مشکلاتی که از روز نخست توزیع یارانه‌ها وجود داشت این بود که هیچ منبعی درباره طبقات اجتماعی و اقتصادی و درآمد مردم وجود نداشت، بعدها هم که خواستند عده‌ای را از هدفمندی حذف کنند بحث این بود که چطور باید این کار را انجام دهند.»
,
او ادامه می‌دهد: «هیچ منبعی برای شناسایی افراد پردرآمد از افراد کم‌درآمد وجود ندارد و در زمان حذف از هدفمندی یارانه‌ها عده‌ای بدون اینکه هیچ‌گاه معیار و دلایلش اعلام شود از این سامانه حذف شدند، الان هم معلوم نیست چند درصد از افراد نیازمند سبد حمایتی را دریافت می‌کنند، دولت ادعا می‌کند که به هفت دهک سبد کالا می‌دهد اما وقتی پرس‌و‌جو می‌کنیم، می‌بینیم خیلی کمتر از چیزی است که اعلام شده و احتمالاً این سبدهای حمایتی را به همان افراد نیازمند می‌دهند.»
,
 
,
نگاه تحقیرآمیز 
, نگاه تحقیرآمیز ,
عبدی با انتقاد از نگاه همراه توزیع بسته‌های حمایتی، اظهار می‌کند: «ماهیت اصلی بسته‌های حمایتی با نگاه صدقه‌ای همراه است نه نگاه حق و کمک واقعی. این‌گونه اقدامات که با نگاه تحقیرآمیز و ساکت کردن مردمی که به دلایل نوسانات اقتصادی توان خود را از دست داده‌اند، بسیار زننده است. از طرفی مبلغ این بسته‌ها آنقدر کم است و نوع کالاهایی که در سبد قرار می‌گیرد، تنها جنبه توهین‌آمیز بودن آن را تقویت می‌کند.»
,
او تأکید براینکه این‌گونه توزیع تأثیری در روند زندگی افراد ندارد، ادامه می‌دهد: «به این شکل که امروز این سبد در اختیار خانوار قرار می‌گیرد، به نظرم بود و نبود آن برای خانواده‌های نیازمند تفاوتی ایجاد نمی‌کند. ضمن اینکه معلوم هم نیست که این اقلام واقعاً به دست نیازمندان می‌رسد یا نه. هیچ‌گاه هم آمار دقیقی از نحوه توزیع این سبدها اعلام نمی‌شود.»
,
این کارشناس اقتصادی معتقد است:‌«خانواده‌های نیازمند و همچنین بازنشستگان که درآمدهای پایینی دارند باید در اولویت دریافت قرار می‌گرفتند که تا آنجایی که من اطلاع دارم 
,
به دست آن‌ها هم نرسیده است و چون هیچ‌یک از شاخص‌های جمع‌آوری و توزیع این سبد در دست نیست همیشه نتیجه این اقدام در هاله‌ای از ابهام قرار داشته است.» 
,
 
,
گداپروری سیاست دولت در کمک‌رسانی
, گداپروری سیاست دولت در کمک‌رسانی,
عبدی در پاسخ به این سؤال که تجربیات پیشین در توزیع سبدهای کالا و آبروریزی‌هایی که 
,
به وجود آمد، چرا دولت اصرار به توزیع سبد کالا دارد، توضیح می‌دهد: «به نظر می‌رسد که چنین باوری در بین دولتمردان وجود ندارد فکر می‌کنم به خاطر رودربایستی و بستن زبان اعتراض مردم دست به توزیع این کالا می‌زنند. واقعیت این است که خیلی بر این باور نیستند که بین مردم ثروت یا پول توزیع کنند و نگاه دولت گداپروری است.»
,
او اضافه می‌کند: «دولت باید به جای چنین نگاهی نسبت به جامعه به‌دنبال روش‌های جایگزین باشد، به‌عنوان مثال کارت‌های اعتباری‌ای در اختیار مردم قرار بگیرد که در زمان‌های مشخص شارژ شود تا کالاهایی را که می‌خواهند، بخرند. البته دولت به روش‌های جایگزین علاقه‌مندی نشان نداده است.»
,
 
,
از کمک به نیازمندان حمایت می‌کنیم
, از کمک به نیازمندان حمایت می‌کنیم,
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سؤال که دولت در توزیع سبد کالا با هجمه تبلیغات‌هایی که به راه انداخت دنبال چیست، می‌گوید: «دولت می‌خواهد کمی از اثرات تحریم و نوسانات ارز را کمتر کند و ما از اقدامی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می‌کنیم اما نه به این صورت تحقیرآمیز. نحوه توزیع باید به شکلی باشد که این سبدهای کالا به صورت آبرومندانه به دست خانواده‌های نیازمند برسد ضمن اینکه مبلغ آن به اندازه‌ای باشد که بتواند بخشی از مشکلات آن‌ها را برطرف کند.» او اضافه می‌کند: «اما به نظرم این بسته‌ها هیچ خصلتی در تأمین نیازهای ضروری نیازمندان ندارد و جلب حمایت هدف این اقدام دولت بوده است.»
,
 
,
سفره مردم 5/47درصد گران شد
, سفره مردم 5/47درصد گران شد,
براساس آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در پایان مهرماه با 4/11درصد رشد نسبت به ماه قبل از آن به 5/47درصد رسید. این رقم در شهریورماه 1/36درصد محاسبه شده بود. براین اساس نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک اول جامعه از 8/32 درصد در شهریورماه به 2/46درصد در مهرماه افزایش یافته است. این رقم برای دهک دوم جامعه نیز در مهرماه به 3/47درصد رسیده که نسبت به ماه قبل از آن 6/12درصد افزایش نشان می‌دهد.
,
دهک سوم شاهد بالاترین تورم خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در مهرماه بوده به‌نحوی که تورم نقطه‌ای از 4/35درصد در شهریورماه برای این دهک، به 8/47 درصد در ماه هفتم سال رسیده است. درحالی که نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک چهارم در شهریورماه 7/35درصد بود، این رقم در مهرماه به 7/47درصد افزایش یافت. همچنین این رقم برای دهک پنجم در هفتمین ماه سال 5/47درصد بوده که نسبت به ماه قبل از آن 4/11درصد رشد نشان می‌دهد.
,
اما تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک ششم از 9/35درصد در شهریورماه به 3/47درصد در مهرماه رسیده است. این رقم در هفتمین ماه سال برای دهک هفتم نیز 3/47 درصد محاسبه شده است که رشدی 4/11درصدی نسبت به شهریورماه داشته است. تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک هشتم در حالی در مهرماه 0/47درصد ارزیابی شده که این رقم در ماه قبل از آن برای این دهک 1/36درصد بوده است. دهک نهم اما شاهد کمترین نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در مهرماه بوده به‌نحوی که 0/46درصد ارزیابی شده است. این رقم برای این دهک در ماه قبل از آن 6/35درصد محاسبه شده بود. این رقم برای دهک دهم نیز از 4/36درصد در شهریورماه به 5/46 درصد در مهرماه رسیده که افزایشی 1/10درصدی را نشان می‌دهد.
,
 
,
امیدواریم سبد کالا مسکن باشد
, امیدواریم سبد کالا مسکن باشد,
خانم معصومه آقاپور‌علیشاهی، نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره توزیع بسته حمایتی دولت اظهار کرد: «طبق توافقی که بین دولت و مجلس شورای اسلامی انجام یافته، بسته حمایتی شامل اقشار کارمندان دولت، کارگران، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی؟ره؟، سازمان بهزیستی، بازنشستگان و تمام کسانی که زیر 3‌میلیون تومان حقوق می‌گیرند، می‌شود. بر اساس توافق بین مجلس و دولت مقرر شده تا نخستین بسته حمایتی دولت به صورت نقدی و مراحل بعدی نیز به صورت غیرنقدی شامل مواد غذایی بین مشمولان توزیع شود. البته توزیع نخستین بسته حمایتی دولت به صورت نقدی بایستی با تصمیم دولت باشد اما اگر به توافق بین مجلس و دولت نگاه کنیم نخستین بسته باید به صورت نقدی به حساب یارانه واریز شود.» 
,
وی بابیان اینکه تعداد بسته‌های حمایتی دولت به تأثیر تحریم‌ها و شرایط کشور بستگی دارد، گفت: «دولت باید بتواند هزینه‌های لازم برای تهیه بسته‌ها تأمین کند که این موضوع به شرایط ارزآوری و فروش نفت بستگی دارد، دولت در توزیع بسته‌های حمایتی لزوماً نیازی ندارد تا مجلس شورای اسلامی آن را تأیید کند یا توضیح بخواهد. مهم این است که در اسرع وقت بسته‌ها را بین مشمولان توزیع کند. امیدواریم بسته‌های حمایتی همانند مسکن برای مقابله با گرانی‌ها عمل کند.»
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه