اخبار داغ

یادداشت؛

رتبه اول عراق در بازار کالاهای صادراتی ایران

رتبه اول عراق در بازار کالاهای صادراتی ایران
شرایط کنونی ایران در منطقه و نظام بین الملل ایجاب می کند تا توسعه تجارت با کشورهای همسایه بویژه در زمینه صادرات غیر نفتی، به راهبرد نخست کشور تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، صادرات هر کشور، یکی از منابع تأمین درآمد ملی بویژه درآمد ارزی است و از این رو این امر بسیار مهم شمرده می شود. از طرف دیگر کشورهایی که دارای موهبت نفت و گار طبیعی هستند؛ نیک می دانند که این منابع زیرزمینی روزی تمام خواهد شد و بنابراین لازم است تا توجه ویژه ای سوی آنان به صادرات غیر نفتی مبذول شود.

 و اما ایران عزیز اسلامی هم به عنوان یکی از منابع نفت و گاز جهان، سال هاست که از صادرات این دو موهبت الهی سود کسب می کند و در عین حال تلاش دارد تا با گسترش صادرات غیر نفتی، اتکای کشور را به صادرات نفت و گاز، کم و کمتر سازد.

و اما کشورهای همسایه برای هر کشوری، یکی از مهم ترین بازارهای صادراتی تلقی می شود؛ چراکه انتقال صادرات در این حالت، در سریع ترین زمان ممکن و با هزینه کم صورت می گیرد که در این حالت، هم به نفع کشور صادرکننده و هم به نفع کشور واردکننده است.

در عین حال نیم نگاهی به کشورهای همسایه ایران نشان می دهد که تمرکز بر صادرات به کشور عراق، بویژه به دلیل روابط دوستانه و برادرانه دو کشور، ارزش افزوده بسیار مهمی است که نباید از آن گذشت.

بر همین اساس بود که تمرکز بر صادرات به عراق از سوی ایران مورد توجه قرار گرفت و رکوردهایی هم در این زمینه شکسته شد. همچنین امروزه آمار هم نشان می دهد که صادرات ایران به عراق در نیمه اول سال جاری، 7 برابر مجموع صادرات به اروپا و بیش از چهار و نیم میلیارد دلار بوده است.

و اما چند صباحی است که دشمنان دو کشور و ملت – که در حقیقت دشمنان اسلام تلقی می شوند – تلاش کرده و می کنند تا با سنگ اندازی های پیاپی، خدشه هایی در روابط دو کشور و ملت پدید آورند و دعواهای عرب و عجم را زنده کنند.

در این زمینه لازم است تا دولت و مردم دو کشور، نکاتی را همواره در نظر داشته باشند:

یک . آن گونه که بررسی ‌های کارشناسی نشان می ‌دهد، بازار عراق همواره یکی از بازارهای مورد توجه صادرکنندگان ایرانی بوده و البته تجار عراقی هم علاقمند به وارد کردن کالای باکیفیت و مطابق با استانداردهای مناسب از ایران هستند. از این رو ضروری است تا در وهله اول، مردم دو کشور، این توطئه شوم استکبار جهانی و دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمانان را به خوبی فهم و درک کنند و خود در برابر این اقدام ناجوانمردانه بایستند و نواهای تفرقه افکنانه را در نطفه خفه کنند.

دو . در عین حال بر دولت دو کشور است که با برگزاری نشست های دوجانبه و برگزاری همایش های تخصصی برای تجار و صادرکنندگان و فعالان و مدیران اقتصادی، راهکارهای بهتر شدن روابط دو کشور را به بحث بنشینند تا بتوان با استفاده حداکثری از شرایط و ظرفیت های موجود، شاهد ارتقای تراز تجاری بین دو کشور بود.

در این زمینه، برگزاری جلسات اختصاصی مذاکره تجاری بین تجار ایرانی با تجار عراقی هم می تواند مفید و راهگشا باشد.

همچنین یکی از دلایلی که می تواند روابط تجاری دو کشور مختل سازد؛ تغییر در تعرفه های گمرکی است؛ آن گونه که برخی کارشناسان معتقدند با اعمال تعرفه‌ های گمرکی پایین به نفع کشور‌های عربستان، اردن و امارات در سال جاری، عملا شرایط برای صادرکنندگان ایرانی عراق سخت شده است که جای تأمل دارد؛ به بیان دیگر لازم است تا خود مسئولان عراقی هم این نکته را درک کنند که هیچ کشوری مانند ایران نمی تواند محصولات سالم و البته با قیمت مناسب در اختیار آنان بگذارد؛ از این رو باید تلاش کرد تا با حل مشکلات و تسهیل صادرات بین دو کشور؛ گام های بلندتری برای آینده اقتصادی و برقراری دیپلماسی اقتصادی مستحکم و دوجانبه برداشت.

سه . آمار نشان می دهد که در حال حاضر، صادرات ایران به عراق بعد از دو کشور ترکیه و چین، در رتبه سوم قرار دارد؛ اما دقت نظر بیشتر مسئولان عراقی از یک طرف و البته تلاش تولیدکننده های ایرانی برای افزایش کیفیت و کوشش برای عدم افزایش قیمت ها، می تواند این ظرفیت را پدید آورد که واردات عراق از ایران، به رتبه نخست برسد. همچنین این ظرفیت هم وجود دارد که همکاری ‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم، و همچنین افزایش خدمات فرهنگی و گردشگری و فنی و مهندسی بین دو کشور، زمینه را برای ارتقای شاخص اقتصادی هم فراهم آورد.

چهار . اکنون که علاقمندی روزافزون برادران و خواهران عراقی برای خرید محصولات ایرانی وجود دارد؛ باید این سرمایه را قدر دانست و بر این اعتماد دوسویه افزود. از یک طرف ما باید به این باور برسیم که در شرایط «برجام بدون آمریکا»، نباید اعتماد واهی به برخی کشورها بویژه کشورهای اروپایی داشته باشیم و باید تمرکز خود را به کشورهای همسایه و منطقه بویژه کشورهای جهان اسلام معطوف داریم؛ امری که البته باید از سوی کشورهای مورد نظر هم با پاسخ مثبت و دلگرم کننده رو به رو شود تا بتوان برای آینده روشن اقتصادی در همه کشورهای برادر منطقه و کشورهای جهان اسلام، سرمایه گذاری کرد.


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه