اخبار داغ

در فاصله چند روز مانده به اتمام مهلت قانونی؛

مدیران بازنشسته همچنان در منصب مسئولیت/ لیست محرمانه‌ای که منتشر نشد

مدیران بازنشسته همچنان در منصب مسئولیت/ لیست محرمانه‌ای که منتشر نشد
عده‌ای از زمان تصویب قانون قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان با عناوین و تبصره‌های مختلف سعی در ابقای خود در مسئولیت‌ها داشتند و حاضر به ترک جایگاه خود نبوده‌اند اما الزام اجرای اصلاح این قانون باعث شد تا پس از مهلت تعیین شده که روزهای پایانی آبان‌ماه سال جاری است به مذاق این افراد خوش نیاید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، 20 اردیبهشت ماه سال 95 بود که قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از تأیید این قانون در شورای نگهبان در 15 خرداد همان سال قانون منع بکارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده‌اند و یا می‌شوند به دستگاه‌های اجرایی ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
 
,
اما پس از گذشت دو سال از ابلاغ این قانون آن‌چه که در عمل شاهد بوده‌ایم حضور همچنان فعال بازنشستگان در پست‌های ادارات و سازمان‌ها و به خصوص در منصب مدیریت بوده است.
,
 
,
وجود خلأهایی که در این قانون وجود داشت سبب شد تا بازنشستگان با استفاده از تبصره‌هایی همچنان پس از بازنشستگی به فعالیت خود ادامه دهند و تغییری در سیستم اداری کشور حاصل نشود.
,
 
,
وجود نقص‌ها و خلأهای این قانون منجر به این شد تا مجلس شورای اسلامی دست به اصلاح این قانون بزند و در نهایت در جلسه علنی دوم مرداد 1397 خانه ملت طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان تصویب شود.
,
 
,
پس از تأیید قانون منع بکارگیری بازنشستگان در شورای نگهبان در تاریخ 24 شهریورماه، این قانون لازم‌الاجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.
,
 
,
طبق این قانون دستگاه‌های اجرایی که شامل این طرح می‌شوند مکلف شدند که در مدت زمان 60 روز پس از ابلاغ قانون، با افرادی که بر خلاف این قانون در پست‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی مشغول به کار باشند را از خدمت منتزع و تسویه حساب با آن‌ها صورت گیرد.
,
 
,
طبق مهلت قانونی که به دستگاه‌های اجرایی داده شده این روزها باید شاهد خداحافظی بازنشستگان با مسئولیت‌ها باشیم اما همچنان در برخی از مسئولیت‌ها شاهد حضور بازنشستگان و حتی اقدامات برخی برای پیدا کردن راه حل برای ادامه فعالیت هستیم.
,
 
,
پس از اعمال این قانون و لازم‌الاجرا بودن آن بایستی تغییرات گسترده‌ای در برخی مسئولیت‌ها رخ می‌داد که نمونه آن تغییر حدود نیمی از استانداران بود که عده‌ای نسبت به این مسئله انتقادات زیادی از جمله خالی شدن ناگهانی مسئولیت‌ها و این‌که باید چاره‌اندیشی بیشتری در این زمینه انجام می‌شد یا این‌که بازنشستگان را نباید به طور ناگهانی از مسئولیت کنار زد و جوانان را وارد میدان کرد مطرح کردند.
,
 
,
این قانون از سال 1395 به تصویب رسیده و یک فرصت دو ساله برای تغییر مدیران وجود داشته و باید پرسید چرا طی این مدت بازنشستگان، پست خود را به جوانان نداده‌اند و این تغییرات به این زمان موکول شده است؟
,
 
,
عده‌ای از زمان تصویب قانون با عناوین و تبصره‌های مختلف سعی در ابقای خود در مسئولیت‌ها داشتند و حاضر به ترک جایگاه خود نبوده‌اند اما الزام اجرای اصلاح این قانون باعث شد تا پس از مهلت تعیین شده که روزهای پایانی آبان‌ماه سال جاری است به مذاق این افراد خوش نیاید.
,
 
,
اجرای این قانون مخالفانی را داشت که از آن افراد، محمدمهدی مروج‌الشریعه استاندار خراسان‌جنوبی بود که در شواری اداری این استان، گفت: نمایندگان با تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان اقدامی احساسی انجام دادند اما اکنون پشیمان شدند.
,
 
,
وی گفته بود: نباید مسئولیت‌ها در چرخه افراد بچرخد و اصلِ این موضوع درست است و جوانان باید مسئولیت داشته باشند اما کاش امکان برای بازپروری و پرورش نیروی مدیر ایجاد می‌شد.
,
 
,
استاندار خراسان جنوبی با بیان این‌که انتظار این بود این قانونِ خوب در بدترین زمانِ ممکن تصویب نشود، افزود: کاش به دولت برای تصویب این قانون فرصت می‌دادید.
,
 
,
محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز در همان جلسه در پاسخ به مروج‌الشریعه تصریح کرد:  اگر رئیس جمهور 16 استاندار را بازنشسته نمی‌گذاشت با این چالش روبرو نبودیم.
,
 
,
موضوع دیگر در این روزها که پایان مهلت قانونی فعالیت بازنشسته‌ها عنوان شده اسامی و تعداد بازنشسته‌ها در استان است که تاکنون جزئیاتی در این خصوص منتشر نشده و با وجود اینکه طی روزهای آینده منع قانونی برای کار بازنشستگان ایجاد می‌شود اما هنوز عده زیادی از مدیران و بازنشستگان استان در پست‌های خود مشغول به کار هستند.
,
 
,
از سوی دیگر خالی شدن یک باره مسئولیت‌ها طی این روزها که توسط عده‌ای مطرح می‌شود امری است که به واسطه بی‌توجهی دولت و مدیران به امر جوان‌گرایی، رقم خورده است.
,
 
,
بهبود کیفیت فعالیت‌ها در ادارات، پویایی، نشاط اداری و ارائه روش‌های مدیریت و ایده‌های نو در سیستم اداری تنها گوشه‌ای از مزایای جوان شدن سیستم دستگاه‌های اجرایی است که با تأسف باید گفت تاکنون توجه لازم به آن صورت نگرفته است.
,
 
,
باید پرسید اگر الزامی برای اجرای این قانون وجود نداشته باشد مدیران چه زمانی این تغییرات را در ادارات اعمال می‌کردند؟
,
 
,
نمونه عینی جوان‌گرایی و اعتماد به جوانان را می‌توان در انتصابات اخیر مقام معظم رهبری که نمونه آن انتصاب رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مسئول نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مشاهده کرد.
,
 
,
بهتر است مدیرانی که حاضر به ترک صندلی خود نیستند به جای واردکردن بهانه‌های واهی به فکر بهبود سیستم دستگاه‌های اجرایی باشند تا اداره کشور در دست جوانان با انگیزه باشد نه مدیرانی که انگیزه‌ای برای کار ندارند.
,
 
,
از سوی دیگر در بدنه دولت و وزیران نیز فرسوده بودن مدیریت امری کاملاً ملموس است به طوری که به گفته کارشناسان وجود مدیران خسته و بی‌انگیزه در مدیریت امور اقتصادی کشور یکی از دلایل ایجاد اوضاع نابسامان اقتصادی است.
,
 
,
میانگین سن مدیران وزراتخانه‌ها حکایت از لزوم یک تغییر اساسی دارد که به نظر می‌رسد ابتدا هیئت دولت باید در اعمال این قانون به کار خود سرعت بخشد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه