اخبار داغ

معاون سازمان و مدیرجهاد کشاورزی میاندوآب خبر داد؛

برداشت ۱۲ کیلوگرم زعفران از اراضی کشاورزی میاندوآب

برداشت ۱۲ کیلوگرم زعفران از اراضی کشاورزی میاندوآب
معاون سازمان و مدیرجهاد کشاورزی میاندوآب از پیش بینی برداشت ۱۲ کیلو گرم زعفران از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان میاندوآب خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا علی دیانتی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار کرد: کشت و برداشت گیاه دارویی زعفران در میاندوآب از سال ۸۹  آغاز شده که برای اولین بار در سطح استان به مساحت دو هزار مترمربع کشت شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

معاون سازمان و مدیرجهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه در حال حاضر ۴۳ هزار مترمربع از اراضی شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته، افزود: با بهره برداری از این مزارع برای ۱۶ نفر بطور مستقیم و ۵۰ نفر بطور غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.

,

وی با اشاره به اینکه متوسط عملکرد این گیاه برای سال اول در هر هکتار  ۱٫۵ تا ۲ کیلوگرم است، گفت: بیشترین عملکرد آن از سال سوم به بعد بوده و با مدیریت و حفاظت های لازم حداقل تا ۱۰ سال اقتصادی بوده و در پایان این دوره نیز پیاز این گیاه قابل انتقال به زمین دیگر و یا قابل فروش است.

,

دیانتی تصریح کرد: پیش بینی می شود تا پایان آبان ماه حدود ۱۲ کیلو گرم زعفران از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان میاندوآب برداشت شود.

,

معاون سازمان و مدیرجهاد کشاورزی میاندوآب  با اشاره به عوامل موثر در افزایش سطح زیرکشت این محصول، اظهار کرد: نیاز آبی کم گیاه زعفران و تامین حداکثری آن با نزولات جوی، عدم تداخل نیاز آبی با سایر محصولات کشاورزی مرسوم در منطقه، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم (در زمان برداشت)، اقتصادی و درآمدزا بودن این محصول از عوامل موثر در افزایش سطح زیرکشت این محصول بوده است.

,

وی گفت: شهرستان میاندوآب با توجه به ارتفاع از سطح دریا، اقلیم و خاک مناسب اراضی مستعدی جهت کشت این گیاه را در سطح استان دارا بوده و اجرای طرح  افزایش سطح زیرکشت گیاه زعفران با ضرورت تغییر الگوی کشت و توسعه کشت محصولاتی با نیاز آبی کم، در راستای سیاست های احیای دریاچه ارومیه در اولویت برنامه ریزی های این مدیریت قرار دارد.

,

دیانتی افزود: با توجه به اینکه هزینه کشت اولیه این گیاه زیاد است، در حال حاضر مشکل کشاورزان تامین سرمایه اولیه است که حمایت مسئولین را در قالب پرداخت تسهیلات بانکی، یارانه و یا تامین پیاز زعفران، می طلبد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه