اخبار داغ

کارشناسان در "رو در رو" :

افول اقتصادی آمریکا چالشی جدی است

افول اقتصادی آمریکا چالشی جدی است
کارشناس روابط بین‌الملل و پژوهشگر حوزه آمریکا گفتند:افول اقتصادی آمریکا چالشی جدی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عطا الله رفیعی، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل و مهرداد حلال‌خور، پژوهشگر حوزه آمریکا، شامگاه روز گذشته (سه‌شنبه 22 آبان) در برنامه «رو در رو» شبکه چهارم سیما، افول قدرت آمریکا و نظم جهانی آینده را بررسی کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
مراد عنادی، کارشناس و مجری برنامه در ابتدا با طرح مسائلی از موقعیت فعلی ایالات متحده آمریکا بیان کرد: در سال‌های اخیر افول قدرت آمریکا در سالهای اخیر در داخل آمریکا و کشورهای دیگر مورد بحث است و این موضوع در جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی قابل بحث و بررسی است؟
,
 
,
رفیعی درباره جدی بودن افول قدرت آمریکا اظهار داشت: به نظر می‌آید منشاء افول درمنشاء قدرت آمریکاست که اقتصاد منشاء این قدرت بود و محصول یک تفکر آمریکایی است که اقتصاد خروجی آن بود.
,
 
,
این استاد دانشگاه ادامه داد: تفکر آمریکایی تلاش کرد تا اقتصاد جهان را در ید خود داشته باشد به همین صورت علم و تکنولوژی را به عنوان یک ظرفیت در خدمت اقتصاد گرفت.
,
 
,
وی تصریح کرد: عمده نگاه آمریکا محدود است و در بسیاری از نقاط زندگی بشر مغفول واقع شده است.
,
 
,
حلال‌خور، پژوهشگر حوزه آمریکا نیز با طرح این موضوع که در مورد افول آمریکا یا این موضوع  رد می‌شود و یا تایید، بیان کرد: در حال حاضر کشورهای نوظهور در حال قدرت گرفتن اقتصادی و افزایش سهم خود در اقتصاد جهان هستند و مبنای افول آمریکا اقتصادی است.
,
 
,
رفیعی با بیان اینکه آمریکایی‌ها سایر ابعاد زندگی را در تفکر آمریکایی فراموش کردند، اضافه کرد: هر میزان قدرت نرم آمریکا و نفوذ آمریکا در جهان کاهش یابد ارزش دلار آمریکا کاسته شده و اعتبار خود را از دست می‌دهد. خلاء‌های فرهنگی در آمریکا زمینه بروز قدرت‌های فرهنگی در جهان و اثرگذاری آنها است.
,
 
,
حلال خور ادامه داد: نظام سیاسی مطلوب مورد توصیه آمریکایی‌ها مبنی بر لیبرال دموکراسی در جهان امروز توسط خود این پرچم دار دموکراسی نقض شده و قوانین محدود کننده بسیاری وضع کرده است.
,
 
,
وی ادامه داد: در قدرت سیاسی چالش قدرت آمریکا جدی است و ابعاد اقتصادی چالش‌های جدی‌تری دارد و در روند افول ترامپ را سر کار می‌آورند تا معاهدات که افول آمریکا را تسریع می‌بخشید، نقض و روند افول را کند کنند.
,
 
,
رفیعی نیز در خصوص موفقیت ترامپ در روند افول آمریکا تاکید کرد: ترامپ یک بیزینس من است و نباید حرکات او را ساده انگارانه نگاه کنیم و تاکنون کاسبی خوبی داشته است.
,
 
,
این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: اگر آمریکایی‌ها قدرت نرم گذشته را داشتند ویژگی‌های عریان امروز جامعه آمریکا را شاهد نبودیم و ترامپ علائم بالینی خوبی را برای شناخت جامعه آمریکا نشان می‌دهد. مجموع این شرایط در جامعه آمریکا نشان می‌دهد روند افول شکل گرفته است.
,
 
,
حلال خور در پاسخ به پرسش مراد عنادی که اشاره به رفتاردیوانه‌وار ترامپ داشت و وجود یک اتاق فکر در این کنشگری ها را جویا شد، گفت: نظریه‌های کارشناسی داخل کنگره نشان می‌دهد که سیستم به فردی نیاز دارد که وضعیت آمریکا را از این شرایط خارج کند.
,
 
,
وی در همین رابطه تصریح کرد: امروز سیستم نظام آمریکا به نحوی است که در تئوری دیوانه محاسبه سود و زیان رقبا را به نحوی چیده که کشورها بدانند، نمی‌توانند مقابله واکنش‌ها بیاستند در حالیکه این روش هم پاسخگو نیست.
,
 
,
حلال خور با ذکر مثالی گفت: با همین روش ترامپ بار نخست که به چین رفت موفق شد 300 میلیارد دلار امتیاز دریافت کند و در آمریکا سرمایه‌گذاری کرد و در حال حاضر اگر آمریکا تحریم کند، چین هم تحریم می‌کند، اگر ترامپ تعرفه بگذارد، چین هم تعرفه می‌گذارد.
,
 
,
وی در مورد خروج ترامپ از پیمان ترانس پاسفیک اظهار کرد: شاخص‌هایی وجود دارد که این خروج به نفع آمریکاست.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه