اخبار داغ

وقتی جلسه شورای شهر نکا به اولین نشست خبری تبدل شد

وقتی جلسه شورای شهر نکا به اولین نشست خبری تبدل شد
سومین جلسه متوالی شورای اسلامی شهر نکا نیز با غیبت همان سه عضو تکراری از رسمیت افتاد تا این جلسه به اولین نشست خبری شورا از زمان آغاز به کار خود با طرح مسائل جنجالی تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، جلسه رسمی شورای اسلامی شهر نکا که قرار بود در دفتر این نهاد با شرکت تمامی اعضا، خبرنگاران و شهردار نکا با موضوع بررسی آخرین وضعیت استعفای شهردار برگزار شود، لغو به زمان دیگری موکول شد.

این جلسه که سومین قرار نشست شورا در هفته جاری به شمار می‌آمد مانند دو جلسه قبلی و به همان سبک با غیبت سه تن از اعضا از رسمیت افتاد تا دیگر نیازی به حضور شهردار در جلسه نیز نباشد.

باوجود وصول دست‌نوشته‌های اعضای غایب به رئیس شورا برای اعلام دلایل غیبت خود، پس از صبر 45 دقیقه‌ای لغو جلسه اعلام و باتوجه به حضور قریب به اتفاق خبرنگاران شهرستان در این جلسه، پس از شور چهار عضو حاضر از اعضای شورا، برگزاری نشست خبری و اطلاع‌رسانی رویدادهای جنجالی اخیر مربوط به ماجرای استعفای شهردار به مردم در دستور کار قرار گرفت.


حصول موفقیت‌ها در سایه وحدت و همدلی

در ابتدای این نشست، غلام آرست به عنوان ریاست شورای شهر نکا با اشاره به آغاز به کار شورا در ابتدای شهریور سال 96 و تشکیل قریب به اتفاق جلسات در مدت یک سال گذشته با حضور همه اعضا تا پیش از اتفاقات یک ماه گذشته، اظهار کرد: از همان ابتدا همه اعضا و شهردار محترم برای تبدیل نکا به نگین کشور ایران عهد کردیم.

وی افزود: با تلاش و گرفتن جلوی هرگونه تنبلی، اهمال و سستی در کنار ریل‌گذاری زمینه‌های موفقیت از سوی شورا و تعامل با شهردار و پرسنل شهرداری با مهیا کردن بستر و رفع مشکلات قانونی برخی از امور، تلاش شد تا شهرداری بتواند در فضای سالم و مفرح کار را پیش ببرد که در مدت یکسال گذشته بر همین روال بوده و رضایت مردم را نیز به همراه داشته است.

رئیس شورای شهر نکا با اقرار به عملکرد ضعیف شورا در امر اطلاع‌رسانی و ارتباط پویا با اصحاب رسانه در مدت بیش از یک سال فعالیت این نهاد، اظهار کرد: جلسات شورا طبق قانون باید علنی باشد مگر با تشخیص شورا اما در ابتدا برای رسیدن جلسات به پختگی و افزایش سطح آن به شرایط مقبول اصحاب رسانه، دعوت از خبرنگاران انجام نشد که بروز دلایل دیگر تاکنون حضور خبرنگاران در جلسات شورا را به تأخیر انداخت که امیدواریم از این پس شاهد حضور خبرنگاران در جلسات شورا باشیم.

این مسئول اتفاقات خوب یک سال گذشته در شهر را مرهون وفاق، همدلی و صمیمیت اعضای شورا و شهردای برشمرد و اضافه کرد: در این یک سال گذشته جلسات بسیار صمیمی و دوستانه بوده و اکنون نیز همان فضا وجود دارد البته که همواره اختلاف نظر وجود داشته و خواهد داشت.


شرح ماجرای استعفا

آرست در ادامه به تشریح اتفاقات یک ماه گذشته پرداخت و تصریح کرد: در اولین روزهای مهرماه 97 بخشنامه‌ای در رابطه با لزوم اقامت شهرداران در شهر محل خدمت از سوی اداره‌کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران به شهرداری نکا رسید و بعد از آن در تاریخ هفتم مهرماه شهردار نکا استعفای خود را نزد مسئول دفتر خود گذاشت و از بنده خواست تا آن را از مسئول دفتر وی تحویل بگیرم.

وی با اعلام تعجب از چرایی استعفای شهردار در آن زمان، افزود: پس از چند روز تأمل و صبر با امید نسبت به پشیمانی شهردار نکا، در نهایت ناچار به دریافت استعفا شدم که در تاریخ 17 مهرماه این استعفا در دبیرخانه ثبت شد.

رئیس شورای شهر نکا با بیان اطلاع‌رسانی به اعضای هیئت رئیسه شورا متشکل از غلام آرست به عنوان رئیس، علی داد به عنوان نایب رئیس، سیدمهدی موسوی و سیداحمد نعمتی به عنوان دو منشی شورا در تاریخ 23 مهرماه و تشکیل چهار جلسه بعد از آن از سوی هیئت رئیسه در این موضوع، اذعان کرد: در نهایت تصمیم بر آن شد تا موضوع به اطلاع باقی اعضای شورا نیز برسد که پس از اطلاع‌رسانی و رأی‌گیری در جلسه دوم آبان ماه که یکی از اعضا نیز در آن غیبت داشت، استعفای شهردار با 6 رأی مورد موافقت قرار گرفت.

این مسئول اضافه کرد: پس پایان جلسه، آقای موسوی که در آن غایب بود با بیان ایراد شکلی نسبت به دعوتنامه برگزاری جلسه، اعتراض خود را به صورت رسمی اعلام کرد و با طرح موضوع در هیئت تطبیق شهرستان، این ایراد وارد دانسته شد.

وی گفت: با ایراد ابلاغ شده از سوی هیئت تطبیق شهرستان، جلسه بعدی شورا در تاریخ هفتم آبان تشکیل شد و در شرایطی که آقایان موسوی و نعمتی جلسه را ترک کردند، با رأی پنج نفر از اعضا، استعفا مورد موافقت قرار گرفت و صورتجلسه آن نیز تنظیم شد.

آرست ادامه داد: بعد از این جلسه نیز ایراد دیگری از سوی این اعضا به جلسه شورا گفته شد و باتوجه به استعلام گرفته شده از سوی خود این افراد از مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندان و همچنین وزارت کشور که نظر مراجع بالادست نیز تأیید نظر شورای شهر بود، اما دومین جلس انطباق شهرستان نیز برگزار شد و باز هم صورتجلسه شورا رد شد.


اهتمام به حفظ آبروی شهردار

وی افزود: باتوجه به رعایت موارد قانونی از سوی شورا در نهایت استعفا مورد پذیرش قرار خواهد گرفت اما تمام تلاش ما بر این بوده که در مسیر قانونی بتوانیم یک شهرداری سالم و بدون دغدغه داشته باشیم.

رئیس شورای شهر نکا بیان کرد: در طول این مدت یک ساله بسیاری از ما به خاطر عدم بیان بسیاری از موارد به خصوص در فضای رسانه‌ای انتقاد می‌کردند اما اعتقاد ما بر این بوده که شهردار را انتخاب نکردیم که آبروی او را ببریم، اکنون هم وی استعفا داده و این حق شهردار است، اما از سوی دیگر اعضای شورا نیز به استعفا رأی دادند و این رأی نیز حق شورا بوده است.

این مسئول اضافه کرد: در این شرایط قانون است که گره‌گشا خواهد بود و با احترام به مسیر قانون این اتفاقات خللی در رفاقت‌ها و برادری ما ایجاد نخواهد کرد که در نهایت یکی دو جلسه پیش از این با غیبت برخی از اعضا برگزار نشد که احساس می‌شود می‌خواهند زمان قانونی 10 روزه برای اعتراض به رای هیئت انطباق شهرستان را از شورا بگیرند که با استعلام به‌عمل آمده اقدامات لازم اندیشیده شده است.


دوری از رسانه‌ها، اشتباه تاکتیکی شورا

در ادامه این جلسه علی داد به عنوان سخنگوی شورای اسلامی شهر نکا در ابتدا با عذرخواهی از خبرنگاران، نقد وارده به شورا درمورد عدم توانایی برای ایجاد فضای مناسب ارتباط با اصحاب رسانه را پذیرفت و اظهار کرد: اگر این اشتباه تاکتیکی و غفلت ارتباط با رسانه‌ها در این مدت صورت نمی‌گرفت شاید چنین مشکلاتی دامن‌گیر شورا و شهرداری نمی‌شد.

وی افزود: اگر رسانه‌ها طبق قانون در جلسات شورا حضور پیدا می‌کردند ما قطعاً شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم که از این پس تمام جلسات علنی شورا طبق قانون با حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر نکا اتفاقات خوب در این شهر را حاصل تلاش جمعی همه اعضا از شورای اسلامی شهر تا پرسنل شهرداری خواند و خاطرنشان کرد: تصور بر این بود که نشست‌های خبری شهردار با اصحاب رسانه کفایت لازم را در امر اطلاع‌رسانی می‌کرد و برهمین اساس چندان برای برگزاری چنین جلساتی تلاش نشد اما از این پس از خبرنگاران برای حضور در تمام جلسات علنی شورا دعوت می‌شود.


موافقت استعلام وزارت کشور با نظر شورا

این مسئول با وارد دانستن ایراد شکلی وارد شده به صورتجلسه تاریخ دوم آبان شورا، اضافه کرد: به جز جلسات انتخاب شهردار در ابتدای فعالیت شورا در سایر جلسات در مدت یک سال گذشته دستور کار به صورت کتبی به اعضا داده نمی‌شد و قریب به تفاق جلسات یک سال گذشته شورا بدون ابلاغ کتبی دستور کار بوده و این روند نیز باعث شد تا برای این جلسه دستور کار کتبی داده نشود.

وی گفت: نظر هیئت تطبیق درباره ایراد شکلی جلسه دوم آبان کاملاً درست بوده اما پس از اطلاع از وجود بندی در دستورالعملی با امضای وزیر کشور مبنی بر در نظر گفته شدن مدت زمان 10 روزه از زمان ثبت استعفای شهردار در دبیرخانه تا زمان طرح موضوع در شورا، مجدداً به جلسه شورا ایراد گرفته شد.

داد تصریح کرد: این درحالی است که استعلام از وزارت کشور صراحتاً این موضوع را رد کرده و اختیار تصمیم‌گیری را به شورا داده و رأی به استعفای شهردار از سوی شورا را قابل اجرا دانسته است اما با این تفاسیر هیئت انطباق با مصوبه دوم شورا در این زمینه نیز مخالفت کرد.


دستوری برای وحدت رویه یا قانون اجرایی

وی افزود: البته در بند سوم همین دستورالعمل آمده که شهردار تا زمان طرح نشدن موضوع استعفا در شورا امکان پس گرفتن استعفای خود را دارد اما شهردار نکا پس از طرح موضوع استعفای خود را پس گرفت که دیگر صلاحیت نداشت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر نکا دستورالعمل استناد شده را تنها یک وحدت رویه خواند و تأکید کرد: طبق مواد 97 و 98 قانون تصریح دارد که تنها پس از تصویب هیئت وزیران، آیین‌نامه‌ها تبدیل به قوانین اجرایی می‌شوند که این مورد در این دستورالعمل وجود نداشته که نشان می‌دهد این دستورالعمل براساس این قانون مصوبه هیئت وزیران را دارا نبود پس در عمل یک قانون لازم‌الجرا و قابل اتکا نبوده است.

این مسئول اضافه کرد: با وجود اینکه نظر مشورتی وزارت کشور مجوزی برای ورود مجدد هیئت انطباق به موضوع قائل نبوده، اما شورای اسلامی شهر نظر هیئت انطباق را محترم شمرده و از مراجع قانونی درحال پیگیری موضوع است تا در مدت مقرر 10 روزه اعتراض خود را اعلام داشته باشد و مراجع بالادست صاحب صلاحیت موضوع را بررسی کنند.


غیبت‌های هماهنگ مشکوک سه نفره

وی گفت: پس از اعلام نظر هیئت تطبیق شهرستان، شورای شهر برای تشکیل جلسه به منظور بررسی موضوع استعفا، نظر هیئت انطباق شهرستان و اعلام اعتراض خود تلاش کرد اما در دو جلسه یکشنبه و دوشنبه باوجود اعلام دستور کار به همه اعضا، سه تن از اعضا با غیبت بیان شده به دلیل مشکلات شخصی سبب از به رسمیت افتادن و لغو جلسات شدند.

داد درمورد چگونگی غیبت اعضا در جلسات شورا نیز بیان کرد: هر کدام از اعضای شورا می‌توانند 6 جلسه متوالی و یا 12 جلسه غیرمتوالی غیبت موجه داشته باشند که تعیین موجه یا غیرموجه بودن آن با نظر و تأیید 4 نفر از اعضای شورای شهر نکا ثبت می‌شود تا اقدامات بعدی درمورد آن انجام شود و اعضای شورا غیبت آقای موسوی در جلسه روز یکشنبه 20 آبان را غیرموجه تشخیص دادند.

وی باتوجه به مهلت 10 روزه موجود برای تشکیل جلسه از سوی شورا برای بررسی موضوع، از اعضای غایب در جلسات خواهش کرد تا به خاطر مطرح بودن تعیین تکلیف وضعیت شهر برای یک روز فعالیت های شخصی خود را مدیریت کنند تا با تشکیل این جلسه در شورا هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود.


احمدی همچنان در رأس شهرداری نکا

نایب رئیس شورای شهر نکا جلسه بعدی شورا را برای روز یکشنبه هفته آینده به تاریخ 27 آبان اعلام و خاطرنشان کرد: ادامه این روند این شائبه را می‌تواند به وجود بیاورد که اتفاقاتی منظم، خودجوش و هماهنگ میان این سه عضو محترم شورا برای صلب مدت 10 روز مقرر برای شورا و عدم تعیین تکلیف در این موضوع درحال انجام است که البته مقابله با آن راهکار خاص خود را دارد اما برای عدم تحقق چنین گمانه‌هایی تقاضا می‌شود اعضای شورا در جلسه حضور یافته و حرف خود را با منطق و مستدل بیان کنند تا مردم در جریان همه امور قرار بگیرند.

این مسئول اضافه کرد: ما هم اگر استدلال قانونی و منطقی از سوی اعضا بیان شود می‌پذیریم اما این در شرایطی است که اعضا در جلسه حضور پیدا کرده و سخنان خود را بیان کنند تا چنین شائبه‌هایی مطرح نشود.

داد در ادامه سیدمهدی احمدی را در شرایط کنونی شهردار قانونی شهر نکا خواند و اظهار کرد: تا زمانی که قانون به ما نگفته باشد که وی باید از شهرداری برود، بر کرسی شهرداری باقی خواهد بود.


راهکاری ساده برای رفع شایعات

آنچه لغو سومین جلسه شورای اسلامی شهر نکا با غیبت هماهنگ سه تن از اعضای غایب در دو جلسه پیشین در اذهان افکار عمومی متبادر می‌سازد اهتمام نسبت به اجرای یک آبستراکسیون و یا از حد نصاب انداختن جلسات شورا برای از دست رفتن فرصت قانونی 10 روزه برای رسیدگی به ایرادات هیئت انطباق از سوی شورا است و هرچه این رویکرد بیشتر ادامه پیدا کند، بیش از پیش بر قوت این احتمال افزوده می‌شود.

به نظر می‌رسد بهترین راه برای بی‌اثر ساختن ساختن و رد شائبه‌های مطرح شده در این زمینه تشکیل یک جلسه قانونی در روز یکشنبه 27 آبان با حضور همه اعضای شورا، شهردار و اصحاب رسانه برای شنیده شدن تمام نظرات و سلایق در این زمینه در راستای دست‌یابی به یک نظر واحد، درست و منطقی به نفع شهر و شهروندان نکایی است.

باوجود تمام انتقادات منطقی و درستی که به شورای شهر نکا به خصوص رئیس و نایب رئیس آن وارد می‌شود و در زمان مقتضی نیز به آن پرداخته خواهد شد اما تشکیل جلسه رسمی با حضور حداقل دوسوم اعضا برای شنیدن سخنان شهرداری که استعفای خود را پس گرفته و همچنین لحاظ همه نظرهای مطرح شده از سوی همه سلایق موجود در شورا بهترین راهکار برای پایان خوش این ماجرای نامیمون است.

البته شایان ذکر است که شهردار نکا بنابر دعوت رسمی شورا برای حضور در جلسه روز چهارشنبه در ساعت مقرر حضور پیدا کرد که باتوجه به رسمیت نیافتن جلسه شورا بدون شرکت در جلسه به محل کار خود بازگشت.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
, حصول موفقیت‌ها در سایه وحدت و همدلی, حصول موفقیت‌ها در سایه وحدت و همدلی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, شرح ماجرای استعفا, شرح ماجرای استعفا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اهتمام به حفظ آبروی شهردار, اهتمام به حفظ آبروی شهردار,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دوری از رسانه‌ها، اشتباه تاکتیکی شورا, دوری از رسانه‌ها، اشتباه تاکتیکی شورا,
,
,
,
,
,
,
,
,
, موافقت استعلام وزارت کشور با نظر شورا, موافقت استعلام وزارت کشور با نظر شورا,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دستوری برای وحدت رویه یا قانون اجرایی, دستوری برای وحدت رویه یا قانون اجرایی,
,
,
,
,
,
,
,
,
, غیبت‌های هماهنگ مشکوک سه نفره, غیبت‌های هماهنگ مشکوک سه نفره,
,
,
,
,
,
,
,
,
, احمدی همچنان در رأس شهرداری نکا, احمدی همچنان در رأس شهرداری نکا,
,
,
,
,
,
,
,
,
, راهکاری ساده برای رفع شایعات, راهکاری ساده برای رفع شایعات,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه