اخبار داغ

به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی؛

تهدیدات فضای مجازی به فرصت های مطالعاتی تبدیل شوند

تهدیدات فضای مجازی به فرصت های مطالعاتی تبدیل شوند
ورود فضای مجازی به زندگی جوامعه بشری بر میزان مطالعه افراد تاثیر گذار بوده است چرا که بیشترین وقت خود را در فضای مجازی و ارتباطات غیرحضوری با افراد مختلف سپری کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هرمز؛ با بررسی سطوح علمی کشورهای پیشرفته می توان گفت که شاید کتاب و کتاب خوانی یکی از مقوله های بسیار مهم چنین جوامعی باشد چرا که از آغازین روزهای زندگی  دوران پرورش و تربیت خواندن تمامی افراد جامعه شروع می شود و تا زمان بزرگسالی و  آخرین مراحل تحصیلات تکمیلی حتی پس از آن نیز ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

والدین و مربیان تربیتی نقش بسیار مهمی درترغیب خردسالان ونوجوانان به مطالعه دارند زیرا اگر نکات آموزشی بسیار مهم در خصوص مطالعه کتاب ارائه نمایند و نیزحتی رسانه های سمعی و بصری بر اهمیت زوایای آن بپردازند قطعا تاثیرات بیشتری بر جامعه اهل مطالعه می گذارد.

,

از آنجایی که اسلام دینی جامع و خطاناپذیر است لذا با کتاب و کتابخوانی عجیبن شده است لذا قرآن کریم معجزه جاوید پیامبر اکزم(ص) به اندازه کافی مسلمانان را به کتابخوانی سفارش نموده و این موضوع در احادیت و روایانت ائمه اطهار(ع) آشکارا بیان شده است.

,

 جوامع بشری عصر کنونی با پیشرفت های تکنولوژی در تمامی عرصه ها باید به این امر واقف شوند که امر کتابخوانی به گروه و یا جامعه خاصی تعلق ندارد بلکه هر فرد برای تعالی روح وجسم خود نیازمند کتاب و کتابخوانی است.

,

یکی از نویسندگان و پژوهشگران ایران اذعان کرده است که زندگی دو جزء دارد ؛یکی علم است و آن دیگر ی عمل. در کتاب باید به عمل تاکید کنیم چرا که کتاب علم است و شیرینی و شهد آن در عمل است لذا سوق دادن اقشار مختلف جامعه به مطالعه و کتابخوانی  مستلزم اطلاع رسانی مستمر و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه از سن کودکی است. 
 

,
,

فضای مجازی تهدید جدی برای فرصت های مطالعاتی 

, فضای مجازی تهدید جدی برای فرصت های مطالعاتی ,

کتاب غذای روح بشر و ابزار دانایی است جمله است که مرتب آن را از زبان های محتلف شنیده ایم اگر به عمق ایت جمله توجه داشته باشیم بر این امر واقف می شویم که اهمیت کتابخوانی در این جمله نهفته و بر کسی پوشیده نیست، حال به جای اینکه میزان سرانه فرهنگ مطالعه در جامعه ایران بیشتر شود با گذر زمان شاهد پسرفت در زمینه کتابخوانی هستیم.

,

مقایسه آمارهای ارائه شده سرانه مطالعه ایران از ۲ دقیقه تا ۷۶ دقیقه متغیر است اما عدد 12 تا 18 دقیقه دارای بیشترین فراوانی در میان آمارهای مطرح شده می باشد. در طول سال های اخیر در میان مردم جهان هندی ها با بیشترین زمان سرانه مطالعه را ( یک ساعت و پنجاه و دو دقیقه در روز) به نام خود ثبت کنند.

,

 با نگاهی به تیراژ کتاب در ایران در می یابیم که درسال های اخیر تیراژ کتاب بسیار کاهش یافته به گونه ای که از 3000 در دهه 50 و60 خورشیدی به 500 عدد در دهه 90رسیده است در حالی که میزان جمعیت دوبرابر شده است. 

,

کاهش تیراژ کتاب ها عل و عوامل محتلفی از جمله سانسور و سیاست‌های فرهنگی دولت،  عدم احساس نیاز به مطالعه در ایران،  عادت تاریخی ایرانیان به ادبیات شفاهی و هزینه ی بالای کتاب‌های منتشر شده برخی از عواملی است که تاثیرگذاری بیشتری دارند.

,

البته شایان ذکر است در سال های اخیر به واسطه ورود فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی و پیام رسان های محتلف به زندگی جوامعه بشری بر میزان مطالعه افراد تاثیر گذار بوده است چرا که به جای استفاده از کتاب برخی ترجیح می دهند وقت خود را در فضای مجازی و ارتباطات غیرحضوری با افراد مختلف سپری کنند.

,

از آنجایی که فضای مجازی زمینه مطالب شبهه آمیز را بیشتر ایجاد می کند لذا اگرز متولیان فرهنگی کشور با استفاده از منایع معتبر،زمینه مطالعه افراد در این فضا را ایجاد کنند قطعا شاهد افزایش میزان مطالعه خواهیم بود.

,

اتنهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه