اخبار داغ

با همت مردمی صورت گرفت؛

وقف موزه برای اولین بار در افین/ وقتی عشق به شهدا زندگی مصطفی را متحول کرد

وقف موزه برای اولین بار در افین/ وقتی عشق به شهدا زندگی مصطفی را متحول کرد
برای اولین بار در کشور موزه ای به یاد شهدا در روستای افین شهرستان زیرکوه با همت مردم ساخته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، هفته وقف را پشت سر گذاشتیم و طی سالهای اخیر مردم نسبت به وقف آگاهی‌هایی بیشتری به دست آورده و به ارزش و اهمیت این کار خداپسندانه واقف شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

وقف صدقه همیشه جاری است که برای صاحبش در دوران حیات و پس از آن برکات زیادی دارد.

,

 

,

وقف انواع بسیار زیادی داشته و طی سال‌های اخیر شاهد وقف‌های جدیدی در بوده‌ایم که در نوع خود بسیار جذاب و قابل تأمل است. یکی از وقف هایی که اخیرا در خراسان جنوبی- شهرستان زیرکوه – روستای افین به ثبت رسیده موزه‌ای است با عنوان "موزه تجسمی بصیرت و شهدا".

,

 

,

برای اطلاع و شناخت بیشتر این موزه که وقف شده است با مصطفی اسحاقی فردی که کارهای ساخت و ساز این موزه را انجام داده است گفت‌و گو کردیم.

,

, ,

مصطفی اسحاقی واقف موزه تجسمی بصیرت و شهدا در گفت‌و گو با خاورستان، اظهار کرد: ابتدای امر که من تصمیم به ساخت این موزه گرفتم تحت تأثیر خوابی بود که درمورد یکی از شهدای روستای خودم که اولین شهید منطقه و همکلاسی‌ام بود دیدم.

, خاورستان,

 

,

وی افزود: در خواب به صورت محدود خاطراتی که از این شهید در ذهنم بود را در قالب یک صحنه نمایشی دیدم و وقتی که از خواب بیدار شدم آنچه را دیده بودم روی کاغذ ترسیم کردم و برای طراحی بهتر با سیستم به یکی از دوستان سپردم.

,

 

,

واقف موزه تجسمی بصیرت و شهدا بیان کرد: پس از طراحی‌های اولیه مشاهداتم در خواب و تصمیم‌گیری نهایی برای آغاز کار در نقطه‌ای که زادگاهم بود کار کلنگ‌زنی و ساخت موزه را با همکاری فرزندانم و دوستان در سال 1381 آغاز کردیم.

,

 

,

اسحاقی عنوان کرد: موزه‌ای که ساخته شده است دارای 45 غرفه و در سه بخش دفاع مقدس، مصائب کربلا و زندگی ما قبل از انقلاب در روستاها است و هدف از ترسیم زندگی قبل از انقلاب این است که جوانان امروز ما انقلاب را بهتر درک کنند.

,

, ,

وی اظهار کرد: پس از آغاز کار و انجام کارهای اولیه روز به روز کار ادامه پیدا کرد و هر روز شاهد پیشرفت‌های بیشتری بودیم و هرسال که از آغاز کار می‌گذشت کار جدیدی به پروژه افزوده می‌شد و در نهایت این موزه به نمایشگاهی در سه بخش تبدیل شد.

,

 

,

واقف موزه تجسمی بصیرت گفت: در آغاز کار تصاویر شهدای روستای افین در قالب بنر چاپ و نصب شد اما بعد از آن به این نتیجه رسیدیم نمایشگاهی نیز ساخته شود که بتوانیم با آن شهدا را بیشتر به مردم معرفی کنیم بهتر است.

,

 

,

وی عنوان کرد: برای برپایی نمایشگاه و بهتر معرفی کردن شهدا، حدود دو هزار متر بنر خریداری و بر روی آن تصاویر شهدا و گوشه‌ای از متن وصیت‌نامه‌شان را ترسیم کرده و داخل هر غرفه نصب کردیم که این کار خود باعث استقبال بسیار زیاد مردم برای بازدید از موزه و نمایشگاه شد.

,

 

,

اسحاقی گفت: در ابتدای امر فقط برنامه برای معرفی شهدای روستای افین بود اما با استقبال گسترده مردم از برپایی نمایشگاه در طول موزه تصمیم گرفتیم که تصاویری از شهدای دولت از جمله شهید رجایی و باهنر، شهدای ترور و شهدای شاخص کشور نیز نصب کنیم که در بخش شهدا تصاویر بیش از 100 شهید نصب شده است.

,

, ,

واقف موزه تجسمی بصیرت و شهدا اظهار کرد: معرفی و نصب تصاویر شهدا در این موزه نیز در دوبخش است یک بخش فقط تصاویر روی بنر چاپ شده که نصب کرده‌ایم و بخش دوم تصاویر به صورت نقاشی و ساختن آدمک‌هایی تجسمی با نورپردازی است که خود علاوه بر زیبایی فضا را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

,

 

,

وی بیان کرد: در سال 81 که کار خود را آغاز کردیم پس از گذشت دو سال فاز اول موزه کامل شد که بلافاصله پس از اتمام کار موزه را وقف کردیم اما چون بنا بر نظر دوستان و کارشناسان این موزه باید منبع درآمدی نیز می‌داشت قرار شد دو باب مغازه برای درآمدزایی در مجاورت موزه راه‌اندازی شود که این کار نیز صورت گرفته است.

,

 

,

اسحاقی عنوان کرد: هم اکنون بیش از یک ماه شده که کار موزه با سه بخشی که معرفی شد به پایان رسیده و آماده بازدید مردم است ضمن اینکه تاکنون نیز توسط بسیاری از مسئولان کشوری و استانی، گردشگران و مردم مورد بازدید و رضایت بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

,

 

,

واقف موزه تجسمی بصیرت و شهدا خاطرنشان کرد: در سال گذشته ایام عید نوروز بیش از سه هزار نفر از این موزه بازدید کردند.

,

, ,

وی با اشاره به مشکلاتی که در حین انجام کار از جمله مسائل مالی و عدم همکاری و همراهی افرادی که باید کمک حال می‌بودند اما به روش‌های مختلف برای مانع شدن از ادامه کار سنگ‌اندازی می‌کردند، تصریح کرد: بارها تصمیم گرفتم که کار موزه را نیمه‌کاره رها کرده و ادامه ندهم اما هر بار عنایت یکی از شهدا‌ شامل حال ما شده و با مرتفع شدن مشکلات راه هموار می‌شد و از جایی که فکرش را نمی‌کردیم کارها درست شده و با اعتماد و اطمینان بیشتر پیگیر ادامه کار می‌شدیم.

,

 

,

اسحاقی با اشاره به خاطره‌ای از زمان ساخت موزه و برخی مشکلات پیش‌رو، خاطرنشان کرد: در یک برهه‌ای از کار ساخت موزه، پدر یکی از شهدا مانع ادامه کار شده بود و نه تنها ما را همراهی نمی‌کرد بلکه مخالف پیشرفت و ادامه کار بود. وقتی که من مخالفت وی را دیدم از او به فرزند شهیدش گلایه کردم و گفتم: " ببین پدرت مانع کار ما شده و اجازه ادامه کار را نمی‌دهد"، صبح روز بعد پدر این شهید آمد و با ما برای ادامه کار همراه شد و تا پایان کار همکاری بسیاری خوبی داشت که این همکاری وی ناشی از عنایت شهید به موزه و ادامه کار بود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه